سکته مغزی و عوارض آن را بشناسید

سکته مغزی
سکته مغزی

سکته مغزی بر اثر مسدود شدن عروق خونی یا خونریزی در مغز اتفاق می افتد. علائم سکته مغزی عبارتند از سردرد ناگهانی شدید، ضعف، بی حسی، مشکلات بینایی، مشکل در راه رفتن یا صحبت کردن، خواب آلودگی و لکنت زبان.

انواع سکته مغزی عبارتند از:

  • سکته مغزی ایسکمیک (بخشی از مغز جریان خون خود را از دست می دهد).
  • سکته هموراژیک (در داخل مغز خونریزی رخ می دهد).

در حالت حمله ایسکمیک موقت علائم سکته مغزی ظرف چند دقیقه برطرف می شوند، اما در صورت درمان نشدن مجددا ظاهر می شوند، این یک نشانه هشدار دهنده است که سکته ممکن است در آینده نزدیک مجددا رخ دهد.

سکته مغزی یک وضعیت اورژانسی است که نیاز به مراجعه سریع به پزشک و درمان فوری دارد. پس از بروز علائم بهتر است از داروهایی استفاده شود که لخته های خون را حل کنند و به این ترتیب دوباره خون به بخش های آسیب دیده مغز برسد.

به یاد داشته باشید اگر شخصی به سکته مغزی دچار شده باشد، ممکن است برخی علائم زیر را نشان دهد:

  • افتادگی صورت
  • ضعف دست ها
  • مشکل در تکلم

افرادی که در معرض خطر سکته هستند، عبارتند از: افرادی که دارای فشار خون یا کلسترول بالا هستند و همچنین مبتلایان به دیابت و کسانی که سیگار می کشند. افراد مبتلا به اختلالات ریتم قلب، به ویژه فیبریلاسیون دهلیزی نیز در معرض خطر سکته مغزی هستند.

سکته مغزی از طریق مشاهده علائم بیمار، سوابق پزشکی وی و آزمایش های خون و تصویری قابل تشخیص است. با ترک کردن سیگار، کنترل فشار خون، داشتن وزن متعادل، انتخاب رژیم غذایی سالم و ورزش کردن منظم می توانید از سکته پیشگیری کنید. فرایند بهبود از سکته مغزی بستگی به بخش آسیب دیده مغز دارد.

سکته خاموش

همانطور که ذکر شد، سکته مغزی قطع ناگهانی جریان خون به بخشی از مغز است. برخی افراد بدون اینکه متوجه شوند، دچار سکته می شوند. این نوع سکته را سکته مغزی خاموش می نامند زیرا علائم قابل تشخیصی ندارند یا فرد آنها را به خاطر نمی آورد و متوجه نمی شود. اما به هرحال این سکته ها نیز منجر به بروز آسیب های دائمی در مغز می شوند.

اگر بیش از یک بار دچار سکته خاموش شوید، ممکن است دچار مشکلات فکری و حافظه شوید. این مشکلات منجر به بروز سکته های شدیدتر خواهند شد.

اگر به سکته خاموش دچار شوید، ممکن است آن را تشخیص ندهید تا اینکه یک اسکن از مغز خود داشته باشید و بخش آسیب دیده مغز در این اسکن مشاهده شود. در این شرایط ممکن است دچار مشکلات خفیف حافظه شوید. یک پزشک می تواند بدون آزمایش علائم سکته خاموش را مشاهده کند.

سکته خاموش رایج تر از آن است که فکر می کنید!

بررسی ها نشان داده اند که 10 درصد از افراد میانسال بدون هیچ نشانه ای از سکته مغزی، دچار این آسیب ها هستند. فشار خون بالا و ضربان نامنظم قلب خطر سکته مغزی را افزایش می دهد.

آسیب ناشی از سکته مغزی دائمی است، اما درمان کمک می کند تا دیگر بخش های مغز تحریک شوند تا عملکرد بخش آسیب دیده را جبران کنند.

با این اقدامات از بروز سکته مغزی پیشگیری کنید

با انتخاب یک زندگی سالم و عادت های مناسب می توانید خطر سکته و بیماری قلبی را کاهش دهید:

  • فشار خون خود را کنترل کنید.
  • کلسترول خود را کنترل کنید.
  • قند خون خود را مدام کنترل کنید.
  • سیگار را ترک کنید.
  • یک رژیم غذایی سالم انتخاب کنید که سرشار از میوه های تازه، سبزیجات و غلات سبوس دار باشد. میزان مصرف چربی، نمک و قند را کاهش دهید.
  • به طور منظم ورزش کنید.
  • وزن خود را در حد متعادل نگه دارید.

میگرن و سکته مغزی

سکته مغزی0

میگرن و سکته مغزی دارای علائم مشابه زیادی هستند و گاهی اشتباه به جای هم گرفته می شوند. اما آیا میگرن باعث سکته می شود یا بالعکس؟ تحقیقات انجام شده چیزی نشان نداده اند.

بررسی ها نشان داده اند که اگر زیاد دچار میگرن شوید، در سنین بالا ممکن است دچار سکته مغزی شوید. اما خطر آن کم است.

اگر به طور ناگهانی دچار سردرد شدید شده اید، بینایی یک چشم خود را از دست داده اید و در یک طرف بدن خود دچار ضعف عضلانی شده اید، بلافاصله به پزشک مراجعه کنید. این علائم ممکن است نشان دهنده میگرن یا سکته مغزی باشد. بهتر است پزشک  برای اطمینان شما را معاینه کند.

افرادی که دچار میگرن می شوند، بیشتر به دلیل لخته های خون در معرض سکته هستند. زنان بیشتر از مردان در معرض ابتلا به میگرن هستند، زیرا تغییرات هورمونی در بدن زنان بیشتر رخ می دهد.

برخی افراد مبتلا به میگرن به دلیل مشاهده علائمی مانند هاله در اطراف اجسام و نور خیره کننده زمان ابتلا به سردردهای میگرنی خود را تشخیص می دهند. بررسی ها نشان داده اند افراد میگرنی که هاله مشاهده می کنند، بیشتر در معرض خطر سکته هستند.

احتمال این عارضه با عوامل زیر حتی بیشتر خواهد شد:

  • سیگار کشیدن
  • خوردن قرص های ضد بارداری
  • سن کمتر از 45 سال

اگر به طور مداوم دچار میگرن، از هر نوعی، می شوید، به متخصص مغز و اعصاب مراجعه کنید. مصرف برخی داروها نیز می توانند علائم میگرن را کاهش داده یا تعداد حملات آن را کمتر کنند.

ارتباط سکته مغزی و تشنج

از هر 10 نفر که دچار سکته می شوند، بیشتر از یک نفر پس از بهبود دچار تشنج می شود. هر چه آسیب مغزی ناشی از سکته مغزی بیشتر باشد، خطر بروز تشنج نیز بیشتر خواهد بود. تشنج یک شرایط عصبی مزمن است که با اسپاسم های عضلانی یا تشنج های مداوم همراه است.

بررسی های انجام شده در این زمینه نشان دادند کسانی که دچار تشنج می شوند، در سکته های مغزی دو برابر دیگران دچار آسیب های مغزی شده اند.

آسیب های مغزی ناشی از سکته در افراد کم سن و سال بسیار گسترده تر و شدیدتر است. بسیاری از پزشکان ممکن است تشخیص ندهند که آشفتگی و عدم هوشیاری ممکن است نشانه هایی از تشنج پس از سکته مغزی باشد. حملات تشنجی پس از سکته بر روی بهبود فرد تاثیر منفی می گذارند. پزشکانی که درمان مبتلایان به سکته مغزی را انجام می دهند، باید بدانند که تشنج در بین این افراد شایع است.

عوامل تشدید کننده سکته مغزی

عامل تشدید کننده هر عاملی است که احتمال بروز مشکلات جسمی و بیماری را افزایش می دهد. عوامل تشدید کننده سکته مغزی که قابل درمان و تغییر می باشند، عبارتند از:

  • فشار خون بالا
  • فیبریلاسیون دهلیزی
  • دیابت
  • سیگار کشیدن
  • کلسترول بالا
  • نوشیدن الکل
  • اضافه وزن
  • کم تحرکی

عوامل تشدید کننده دیگری نیز وجود دارند که قابل تغییر نیستند، این عوامل عبارتند از:

  • سن. خطر بروز سکته مغزی با بالا رفتن سن، افزایش می یابد.
  • نژاد. تبار افریقایی – امریکایی، بومیان امریکا و آلاسکا بیش از دیگر نژادها در معرض سکته مغزی هستند.
  • جنسیت. زنان بیش از مردان در معرض خطر سکته مغزی هستند. در بین زنان 55 تا 75 سال، از هر 10 نفر 2 نفر و در بین مردان از هر 10 نفر 1 نفر دچار سکته مغزی می شوند.
  • سابقه خانوادگی. اگر در بین اعضای خانواده کسی دچار سکته شده باشد، دیگر افراد خانواده نیز در معرض خطر سکته خواهند بود.

لینک های منابع: 1 2 3 4

نگارنده: سمیه محمدی

 

ارائه خدمات مغزو اعصاب در مرکز سلامت روان رستا – الومینا درکرج

 

 

گروه پزشکان جایروس


بزرگترین گروه فوق تخصصی پزشکان مغز و اعصاب و متخصصین روانپزشکی در ایران

 

شاید دیگر کمتر کسی اطلاع نداشته باشد که در مجموعه بزرگ پزشکان جایروس بهترین فوق تخصص های مغز و اعصاب و اعصاب و روان و برترین فارغ التحصیلان آمریکا،اسپانیا و آلمان حضور دارند و خدمات مغزواعصاب و روان که در این مجموعه ارائه می شود با کیفیت ترین در تمام ایران است!

کادر درمانی جایروس از لحاظ تخصصی در حیطه های اعصاب، در تمام کشور بی نظیر است


شماره تماس های نوبت گیری سریع

مشاوره های تلفنی و ویزیت آنلاین ویدئویی نیز ارائه می شود.

واحد مغز و اعصاب و روان ☎ 22616377_021

 واحد ویزیت متخصص اختلالات خواب و نوبت انجام تست خواب ☎ 02122648627

واحد مشاوره و روانشناسی  ☎ 22636863_021


درمان بی خوابی در منزل بدون دارو

 

اگر بی خوابی دارید، علاوه بر خدمات حضوری در کلینیک، میتوانید با تهیه دوره جامع درمان بیخوابی که توسط دکتر مصطفی امیری فلوشیپ اختلالات خواب تهیه شده است، بی خوابی تان را بدون دارو و در منزل درمان کنید.

درمان بی خوابی بدون دارو با ۱۱۳ روش علمی و خانگی (برای شروع، اینجا کلیک کنید)


درمان افسردگی بدون دارو آنلاین

اگر دچار افسردگی هستید یا میخواهید احساس شادی و لذت را در زندگی تان تقویت کنید، میتوانید بصورت حضوری توسط متخصصین روانپزشکی یا روانشناسان مجموعه جایروس ویزیت شوید و علاوه بر خدمات حضوری، میتوانید با تهیه دوره آنلاین درمان افسردگی در خانه که توسط مجموعه پزشکان جایروس تهیه شده است، افسردگی تان را در منزل و بدون دارو درمان کنید (برای دیدن ویدئو معرفی دوره، کلیک کنید)

درمان افسردگی در منزل بدون دارو (برای شروع، اینجا کلیک کنید)