درمان ضعف عضلانی | درمان آتروفی عضلانی | فیزیوتراپی عضلات ضعیف

درمان ضعف عضلانی

درمان ضعف عضلانی

افراد بسیاری هستند که فکر می کنند فیزیوتراپی تنها برای توانبخشی پس از آسیب؛حادثه یا جراحی به کار می رود. اما در واقعیت این گونه نیست و هر کسی می تواند برای پیشگیری یا بازگشت گرفتگی و درد یا از دست دادن توانایی و انعطاف عضلات ناشی از یک بیماری از فیزیوتراپی بهره ببرد.

درمان ضعف عضلانی
درمان ضعف عضلانی

فیزیوتراپیست ها می توانند همه جوره به شما کمک کنند چرا که بیشتر دردها و گرفتگی ها بدن به علت ضعف و عدم تعادل عضلانی است.این مسئله واقعیت دارد ،چه شما یک کارمند ساده باشید که هر روزه کار مشخصی را پشت سیستم انجام می دهید و چه ورزشکاری باشید که به طور مداوم ورزش های سنگین را تکرار می کنید.

متخصص فیزیوتراپی

ضعف عضلانی چیست

چیزی بیش از 600 عضلات استخوانی در بدن انسان وجود دارد که قدرت؛انعطاف ما را شکل می دهند و همین طور مهارت تکلم و بلع را نیز فراهم می آورند.این عضلات و ماهیچه ها به گونه ای طراحی شده اند که با یکدیگر کار کنند اما سبک زندگی مدرن ،رژیم های ورزشی شخصی و انتخاب نوع ورزش می تواند منجر به این مسئله شده که برخی از عضلات ما قوی شده و باقی آن ها به خاطر عدم استفاده ضعیف شوند

اگر این ضعف به مرور زمان مداوم شود،گذرگاه طبیعی ای که به مغز اجازه می دهد تا عضلات را کنترل کند نیز ضعیف شده و در نتیجه باید اقداماتی صورت بگیرد که در طول درمان این عضلات قدرت سابق خود را به دست اورند.

درمان ضعف عضلانی
درمان ضعف عضلانی

ضعف عضلانی چگونه رخ می دهد ؟

ممکن است ما به صورت ناخودآگاه و به خاطر انتخاب سبک زندگی و ورزش هایی که انجام می دهیم موجب بروز این عارضه شده باشیم.برخی از بزرگ ترین مشکلاتی که منجر به ضعف عضلانی می شود شامل موارد زیر است :

  • خطاهای تمرینات قدرتی : عضلات خاصی مانند عضلات پشت بازو و جلوبازو به گونه طراحی شده اند که برعکس یکدیگر عمل کنند.به عنوان مثال؛ در صورتی که تمرینات روزمره شما به گونه ای باشد که تنها بر روی عضلات جلو بازو تمرکز کنید و از تمرینات قدرتی پشت بازو غافل شوید ؛ممکن است دچار ضعف و عدم تعادل در عضله ی پشت بازو شوید.

  • عدم انجام تمرینات کششی به اندازه کافی : افراد بسیاری هستند که دچار تنگی عضلات در ساق پا و عضلات همسترینگ می شوند چرا که به اندازه کافی پس از انجام تمرینات ورزشی خود حرکات کششی و پیاده روی ندارند
درمان ضعف عضلانی
درمان ضعف عضلانی
  • ژست های ضعیف قرارگیری در طول انجام فعالیت های روزمره : به عنوان مثال،توجه بیش ا زحد به تلفن همراه کاری با ما می کند که همیشه سر به جلو باشیم که همین مسئله موجب عدم تعادل و ضعف عضلات گردن و بالای ستون فقرات می شود

چگونه ضعف عضلانی را می توان تشخیص داد؟

یک فیزیوتراپیست در ابتدا ژست ها و پوزیشن های ایستادن شما را بررسی می کند. پس از آن ،به محدوده ی حرکتی مفاصل شما و قدرت انعطاف پذیری تان دقت خواهد کرد و بعد از آن تصویر واضح و مشخصی از این خواهد داشت که ضعف عضلانی شما در کدام قسمت واقع شده است.فیزیوتراپیست هم چنین می تواند تنگی و گرفتگی در عضلات و تاندون های شما را نیز احساس کرده و تشخیص دهد.در صورتی که لازم بود ،فیزیوتراپیست می تواند نتایج آزمایش ایکس-ری ؛ MRI یا اولتراساند را نیز بررسی کرده تا اطمینان حاصل کند که اسیب های تاندون و مفاصل نقشی در ضعف و عدم تعادل عضلانی شما ندارند

درمان ضعف عضلانی با فیزیوتراپی

فیزیوتراپیست شما برنامه ی درمانی ای برای شما تنظیم خواهد کرد که مرور موجب برطرف شدن مشکل شما شود. این برنامه به گونه ای طراحی و تنظیم شده است تا از طریق روش های زیر تعادل و قدرت عضلات شما را باز گرداند.

  • قدرت بخشیدن به عضلات ضعیف با ورزش های که از تمرینات کششی بهره می برند :
    • این تمرینات بر یک قسمت از بدن تمرکز می کنند تا عملکرد هر دو طرف مساوی و همانگ شود.
درمان ضعف عضلانی
درمان ضعف عضلانی
  • تمرین دادن سمت مخالف بدن که دچار ضعف شده است .

  • تمرینات قدرتی در هسته ی بدن تا جایی که قدرت و انعطاف در سرتاسر بدن بهبود پیدا کند.

  • تمرینات کششی عضلات تنگ و گرفته که به خاطر استفاده بیش از حد از طرف دیگر بدن دچار گرفتگی و تنگی شده اند
  • انجام تمرینات تکراری که موجب فعال شدن عصب عضلاتی می شوند که مدت هاست دچار ضعف شده اند.

  • انجام برخی متد های خاص ماساژ
  • درمان های مبتنی بر کمپرس یخ و آب داغ که ممکن است برای تسکین دردهای ناشی از التهاب و ضعف عضلانی استفاده شوند

 

پیش از این که جلسات فیزیوتراپی شما به اتمام برسد، پزشک شما تمرینات و توصیه هایی به شما خواهد کرد که باید به تنهایی در خانه آن ها را انجام دهید.اگر این تمرینات را ادامه ندهید ،احتمالا دوباره به ضعف و عدم تعادل عضلانی مبتلا خواهید شد.به علاوه به شما آموزش داده می شود که چگونه بهترین ژست ها و پوزیشن های ممکن را به هنگام پیاده روی، نشستن و دراز کشیدن داشته باشید.

با دنبال کردن دستورالعمل فیزیوتراپیست خود می توانید امیدوار باشید که احتمال عود مجدد این عارضه به شدت کاهش پیدا کند.

بهترین مرکز فیزیوتراپی در تهران

در صورتی که مجددا به گرفتگی؛درد یا عدم انعطاف پذیری عضلات گرفتار شدید می توانید با مرکز فیزیوتراپی شایگان مهر تماس حاصل نمایید.جهت کسب اطلاعات بیشتر می توانید به صفحه تماس با ما مراجعه نمایید

بهترین کار ممکن این است که به محضی که دچار درد و ضعف عضلانی شدید فورا به یک مرکز فیزیوتراپی معتبر مراجعه کرده و به درمان آن بپردازید.

فیزیوتراپی در منزل

مرکز شایگان مهر افتخار دارد که کلیه خدمات فیزیوتراپی و توانبخشی را در منزل بیماران ارائه دهد. شما می توانید با این مجموعه تماس گرفته و تقاضای اعزام یک فیزیوتراپیست ماهر بنمایید.

مترجم و محقق : ندا ناصری

بیشتر بدانید


بزرگترین گروه فوق تخصصی پزشکان مغز و اعصاب و متخصصین روانپزشکی در ایران

 

شاید دیگر کمتر کسی اطلاع نداشته باشد که در مجموعه بزرگ پزشکان جایروس بهترین فوق تخصص های مغز و اعصاب و اعصاب و روان و برترین فارغ التحصیلان آمریکا،اسپانیا و آلمان حضور دارند و خدمات مغزواعصاب و روان که در این مجموعه ارائه می شود با کیفیت ترین در تمام ایران است!

کادر درمانی جایروس از لحاظ تخصصی در حیطه های اعصاب، در تمام کشور بی نظیر است


شماره تماس های نوبت گیری سریع

مشاوره های تلفنی و ویزیت آنلاین ویدئویی نیز ارائه می شود.

واحد مغز و اعصاب و روان ☎ 22616377_021

 واحد ویزیت متخصص اختلالات خواب و نوبت انجام تست خواب ☎ 02122648627

واحد مشاوره و روانشناسی  ☎ 22636863_021


درمان بی خوابی در منزل بدون دارو

 

اگر بی خوابی دارید، علاوه بر خدمات حضوری در کلینیک، میتوانید با تهیه دوره جامع درمان بیخوابی که توسط دکتر مصطفی امیری فلوشیپ اختلالات خواب تهیه شده است، بی خوابی تان را بدون دارو و در منزل درمان کنید.

درمان بی خوابی بدون دارو با ۱۱۳ روش علمی و خانگی (برای شروع، اینجا کلیک کنید)


درمان افسردگی بدون دارو آنلاین

اگر دچار افسردگی هستید یا میخواهید احساس شادی و لذت را در زندگی تان تقویت کنید، میتوانید بصورت حضوری توسط متخصصین روانپزشکی یا روانشناسان مجموعه جایروس ویزیت شوید و علاوه بر خدمات حضوری، میتوانید با تهیه دوره آنلاین درمان افسردگی در خانه که توسط مجموعه پزشکان جایروس تهیه شده است، افسردگی تان را در منزل و بدون دارو درمان کنید (برای دیدن ویدئو معرفی دوره، کلیک کنید)

درمان افسردگی در منزل بدون دارو (برای شروع، اینجا کلیک کنید)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *