تاثیر خواب بر حافظه: آیا خواب باعث فراموشی می شود؟

داروهای پرطرفدار

آیا نمی توانید به خاطر آورد که وسیله های خود را کجا گذاشته اید؟ گاهی به نظر می رسد نام ها و قرار ملاقات ها را فراموش می کنید؟ حافظه ی خود را به خاطر افزایش سن سرزنش نکنید. این مشکلات بیشتر به این خاطر است که شما خواب کافی و مناسب ندارید.

در عصر ارتباطات و فن آوری های مختلف ( گوشی های هوشمند، رسانه های اجتماعی و تلویزیون) و سعی برای انجام همزمان کارهای مختلف، اغلب خوابیدن را نادیده می گیریم. نتیجه ی این مسئله نه تنها تیره شدن اطراف چشم و خمیازه های مکرر در روز بعد می شود، بلکه هرچه کمتر می خوابیم، بیشتر دچار فراموشی می شویم. دانشمندان و محققان اسرار بیشتری در مورد خواب را کشف کرده اند. خوابیدن به شکل گیری و تداوم حافظه ی طولانی مدت می شود.

خوابیدن با مغز ما چه می کند؟

نیاز نیست در مورد اثرات ترمیمی خواب زیاد صحبت کنیم، چرا که صبح روز بعد خیلی سرحال از خواب بیدار می شویم. پژوهش های روانشناختی همیشه اشاره به این موضوع کرده اند که خوابیدن با جلوگیری از فعالیت های ذهنی و رفتاری، به شکل گیری و قوی سازی حافظه کمک می کند. اما اکنون برای اولین بار دانشمندان به اتفاقات درون مغز، در سطح سیناپسی، زمانی که می خوابیم پی برده اند.


اگر به دنبالی راهی برای افزایش هوش و حافظه و بهبود عملکرد مغزتان هستید، دوره تقویت هوش و تقویت حافظه دکتر مصطفی امیری را از دست ندهید.

تقویت هوش


 

طبق یکی از تحقیقات اخیر، خواب سولو های مغز را تحریک می کند تا به دو روش پاسخ دهند. اتصالات سیناپسی یا تقویت می شوند که این امر حفظ خاطرات را برای مدت طولانی تسهیل می کند، یا تضعیف می شوند که منجر به فراموشی می شود. فرایند تقویت حافظه با عنوان تقویت طولانی مدت (LTP) یا تثبیت مطرح می شود. دانشمندان یک پروتئین فسفریله ی خاص را تشخیص داده اند که بر روی LTP تاثیر می گذارد. این مطالعه به منظور تعیین ارتباط بین خواب و حافظه و براساس یک سری مطالعات و بررسی های قبلی انجام شده.

طبق یک تحقیق دیگر، شکل گیری حافظه با تمرین مطالب یاد گرفته شده انجام می شود. بیشتر این تمرین ها بدون اینکه خودمان متوجه شویم، اتفاق می افتند، یعنی در زمان خواب.

برخی تحقیقات دیگر به نقش دوپامین در شکل گیری و تداوم حافظه و چگونگی تاثیر خواب بر روی فعالیت دوپامین پرداخته اند. کاهش سیگنال دهی دپامینرژیک باعث بهبود حافظه و فرایند تثبیت می شود، در حالیکه افزایش آن باعث فراموشی می شود. این یافته ها در امتداد یافته های دانشمندان در تحقیقات گذشته می باشد: تحریک های خارجی و داخلی کمتری برای فعالسازی عصب های دوپامین در زمان خواب وجود دارد، بنابراین در طول خواب فعالیت دوپامینرژیک کمتری وجود دارد.

خواب، حافظه و یادگیری

It may not be the best strategy to stay up late and cram. A new study finds that when teens don't get the sleep they need, all kinds of things can go poorly.

تثبیت حافظه، بازیابی فرایندهای فرایندهای جدایی ناپذیر است که بدون آنها یادگیری صورت نمی گیرد. یافته های تحقیقات یاد شده ما را در مورد نقش خواب در یادگیری کنجکاوتر می کند. دانش آموزان نیز کنجکاو هستند که بدانند آیا بهتر است شب بیدار بمانند و مطالعه کنند و خود را برای امتحان فردا آماده کنند؟

طبق تحقیقات انجام شده روی موش های آزمایشی، یادگیری آغازگر رشد برآمدگی های مختلف دندریتیک می شود. این برآمدگی ها با اتصالات جدید عصبی مطابقت دارد که در پاسخ به یادگیری مطالب جدید شکل می گیرد. در آزمایشگاه، دو گروه از موش ها دویدن روی یک میله ی درحال چرخش را یاد گرفتند. سپس یکی از این گروه ها به مدت 7 ساعت خوابیدند ولی گروه دیگر اجازه خوابیدن نداشتند. پس از بررسی هر دو گروهف مشخص شد موش هایی که خوابیدند رشد بیشتری در مهره های دندریتیک نشان می دهند تا گروه دیگر که نخوابیده اند.

خواب و سازماندهی مجدد حافظه

خواب نه تنها حافظه را مستحکم می کند، بلکه به یادگیری هم کمک می کند. به علاوه خواب حافظه را مجددا سازماندهی کرده و جزئیات حافظه  را که باعث بهبود خلاقیت می شود، پیکر بندی می کند. سازماندهی مجدد کیفی از خاطرات به شکل گیری خاطرات جدید منجر می شود یا به یادگیری مطالبی که قبلا یادگیری آنها سخت بوده، کمک می کند. این امر باعث داشتن دیدگاه های خلاقانه و منحصر به فرد برای یک موقعیت می شود.

خواب و شکل گیری اشتباه حافظه

جنبه های مختلفی از حافظه وجود دارد.در یادگیری نه حفظ مطالب یادگرفته شده، مهم است، بلکه به خاطر آوردن مطالب و تولید مجدد آنها پس از گذشت مدتی بسیار مهم است. حافظه گاهی خاطرات را نیز تحریف می کند، به این معنا که گاهی رویدادها و تجربه هایی را به خاطر می آوریم که هرگز اتفاق نیفتاده اند. دانشمندان ارتباطی بین خواب و شکل گیری نادرست حافظه کشف کرده اند.

طبق یکی از تحقیقات انجام شده، برخی حافظه ها در طول زمان دچار انحطاط می شوند و منجر به بروز خاطرات اشتباه می شوند. در این تحقیق از افراد شرکت کننده در تحقیق خواسته شد که لیستی از لغات مشابه در، لبه، طوفان، پرده، خانه، سایه و غیره را مطالعه کنند. پس از گذشت دو روز حافظه ی آنها در ارتباط با لغات مورد آزمایش قرار گرفت. با اشاره به برخی نشانه های کلیدی، این افراد لغاتی را به خاطر می آوردند که در لیست اصلی شامل نمی شد. علاوه بر اینها، اگر فاصله ی بین شکل گیری حافظه و به خاطر آوردن آن بیشتر باشد، این حافظه ی اشتباه پایدارتر می شود.

خواب و حافظه0

این امر نشان می دهد که خواب بر روی خاطرات به شکل های مختلف تاثیر می گذارد. این تفاوت از موقعیت های خاص در ذهن، جاییکه یک خاطره پردازش می شود، سرچشمه می گیرد. خاطراتی که به وسیله ی منطقه ی هیپوکامپ پردازش می شوند، پس از یک خواب عمیق به طور موثرتری تثبیت می شوند. اما تثبیت حافظه که نیاز به پردازش معنایی دارد، مانند زمانی که لغات مرتبط را به خاطر می آوریم، در سمت چپ قشر تمپورال مغز اتفاق می افتد. بنابراین همه ی خاطرات هم به وسیله ی خواب بهبود نمی یابند.

پیامدهای تحقیقات خواب و حافظه

ما در زمان پرمشغله ای زندگی می کنیم و همزمان در مسیرهای مختلفی گام برمی داریم. در این حالت اولین قربانی خواب است. همه باید از یافته های تحقیقات ذکر شده یادداشت بردارد. واضح است که با تثبیت خاطرات در طول خواب، یادگیری بهبود می یابد. بنابراین لزومی ندارد دانش آموزان به خاطر درس خواندن بیشتر به خواب ود غلبه کرده و ساعت ها بی خوابی بکشند. البته حجم مطالب مطالعاتی نیز باید تحت کنترل باشد و خارج از توان دانش آموز نباشد.

افراد باید موارد پرت کننده ی حواس خود را به حداقل برسانند و زندگی خود را نظم بخشند تا مجبور به بیدار ماندن تا دیر وقت نباشند.

[divider]

کلینیک فوق تخصصی مغز و اعصاب و روان آلومینا

دکتر مغز و اعصاب مصطفی امیری

♦  دکتر مصطفی امیری متخصص مغز و اعصاب و ستون فقرات – دارای بورد تخصصی از دانشگاه علوم پزشکی تهران

♦  فلوشیپ اختلالات خواب از اسپانیا

  مدیر کلینیک خواب مجموعه کلینیک های تخصصی آلومینا

[divider]

انجام و تفسیر تست خواب (پلیسومنوگرافی) در کلینیک خواب آلومینا

توسط دکتر مصطفی امیری فلوشیپ اختلالات خواب انجام می شود.

 

برای تماس و تعیین نوبت کلینیک خواب اینجا کلیک کنید:  تماس با ما


بزرگترین گروه فوق تخصصی پزشکان مغز و اعصاب و متخصصین روانپزشکی در ایران

 

شاید دیگر کمتر کسی اطلاع نداشته باشد که در مجموعه بزرگ پزشکان جایروس بهترین فوق تخصص های مغز و اعصاب و اعصاب و روان و برترین فارغ التحصیلان آمریکا،اسپانیا و آلمان حضور دارند و خدمات مغزواعصاب و روان که در این مجموعه ارائه می شود با کیفیت ترین در تمام ایران است!

کادر درمانی جایروس از لحاظ تخصصی در حیطه های اعصاب، در تمام کشور بی نظیر است


شماره تماس های نوبت گیری سریع

مشاوره های تلفنی و ویزیت آنلاین ویدئویی نیز ارائه می شود.

واحد مغز و اعصاب و روان ☎ 22616377_021

 واحد ویزیت متخصص اختلالات خواب و نوبت انجام تست خواب ☎ 02122648627

واحد مشاوره و روانشناسی  ☎ 22636863_021


درمان بی خوابی در منزل بدون دارو

 

اگر بی خوابی دارید، علاوه بر خدمات حضوری در کلینیک، میتوانید با تهیه دوره جامع درمان بیخوابی که توسط دکتر مصطفی امیری فلوشیپ اختلالات خواب تهیه شده است، بی خوابی تان را بدون دارو و در منزل درمان کنید.

درمان بی خوابی بدون دارو با ۱۱۳ روش علمی و خانگی (برای شروع، اینجا کلیک کنید)


درمان افسردگی بدون دارو آنلاین

اگر دچار افسردگی هستید یا میخواهید احساس شادی و لذت را در زندگی تان تقویت کنید، میتوانید بصورت حضوری توسط متخصصین روانپزشکی یا روانشناسان مجموعه جایروس ویزیت شوید و علاوه بر خدمات حضوری، میتوانید با تهیه دوره آنلاین درمان افسردگی در خانه که توسط مجموعه پزشکان جایروس تهیه شده است، افسردگی تان را در منزل و بدون دارو درمان کنید (برای دیدن ویدئو معرفی دوره، کلیک کنید)

درمان افسردگی در منزل بدون دارو (برای شروع، اینجا کلیک کنید)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *