اختلالات حافظه|درمان اختلالات حافظه و علل مشکلات حافظه

اختلالات حافظه

چند بار خانه خود را برای یافتن کلید های گم شده خود  جستجو کرده اید – یا تلاش کرده اید کسی را در یک مهمانی معرفی کنید و نام او را فراموش کرده اید ؟ اگر این به نظرتان آشنا می رسد ، شما ممکن است  از لغزش حافظه رنج می برید.

انواع اختلالات حافظه

لغزش حافظه

. به گفته یان رابینسون، استاد روانشناسی دانشکده ترنیتی، دوبلین، این ویژگی مشترک در واقع یک اختلال توجه است، نه از دست دادن حافظه.

پروفسور رابینسون می گوید: “همانطور که ما بزرگ تر می شویم، تقسیم توجه خود به چندین کار را دشوار تر می یابیم .” این مسئله  به این دلیل است که اندیشه های بیشماری در عمق حافظه ما وجود دارد که تلاش می کنند توجه ما را به خود جلب کنند.


اگر به دنبالی راهی برای افزایش هوش و حافظه و بهبود عملکرد مغزتان هستید، دوره تقویت هوش و تقویت حافظه دکتر مصطفی امیری را از دست ندهید.

تقویت هوش


 

هنگامی که مغز ما قادر به مقابله با آن ها نیست، برقی که نوروترانسمیترهای ما راروشن نگه می دارد را ، قطع می کند –( موادی که پیام را به مغز ما می فرستد و به حافظه ما سوئیچ می کند).

اختلالات حافظه
اختلالات حافظه

دمانس مرتبط با الکل

دمانس می تواند ناشی از اثر سم بر مغز ما باشد. دمانس عمومی ناشی از مصرف  الکل با آسیب مغزی ناشی از مصرف الکل مشخص می شود.

این اختلال مغزی با مصرف نوشیدنی های سنگین در مدت زمانی طولانی همراه است. گرچه  به سختی می توان نام این عارضه را زوال عقل نامید اما این قبیل افراد اغلب به علت از دست دادن حافظه کوتاه مدت رنج می برند..

با توجه به جامعه آلزایمر، 10 درصد جوانان به علت دمانس ناشی از مصرف الکل در رنج هستند.

تحقیقات نشان داده است که حدود یک چهارم افراد مبتلا به زوال عقل مرتبط با الکل، بهبودی بسیار خوبی خواهند داشت. حدود نیمی از آنها بهبودی جزئی را خواهند داشت و برای مدیریت زندگی خود نیاز به حمایت دارند.

یک ربع دیگر افراد بهبودی  نخواهد یافت و ممکن است نیاز به مراقبت بلند مدت داشته باشد.

زوال عقل یا دمانس

اصطلاح “دمانس” یک گروه از نشانه های ناشی از تاثیر بیماری را در مغز توصیف می کند.

این علائم معمولا شامل مشکلات حافظه، گفتار و ادراک است

دمانس عروقی

دمانس عروقی همه اشکال زوال عقل ناشی از آسیب رسیدن  به رگ های خونی که منجر به مغز می شود، را توصیف می کند. مغز به یک شبکه عروق متکی است تا از طریق خون به او اکسیژن رسانی شود . اگر اکسیژن به مغز نرسد ، سلول های مغزی احتمالا می میرند.

از دست دادن حافظه پس از یک ضربه

هنگامی که استرس شدید است، می تواند موجب تغییرات فیزیکی سلول های مغز شود و در نهایت  منجر به از دست رفتن حافظه بلند مدت می گردد. این عارضه می تواند پس از یک تصادف بد اتفاق افتد و یا این که برای سربازانی که از جنگ بازمیگردند رخ دهد

مطالعات نشان می دهد که سربازان جنگ ویتنام، انقباض مرکز حافظه را تجربه کرده اند. این اتفاق زمانی  رخ می دهد که مغز با یک شیمی مغز به نام گلوتامات جاری می شود که در نتیجه سلول های مغزی را کاهش می دهد.

اختلال حافظه در جوانان

اگرچه بسیاری از مردم تصور می کنند که افراد مسن تنها کسانی هستند که با مشکلات حافظه مبارزه می کنند، اما از دست دادن حافظه در جوان تر ها  نیز یک مشکل شایع  است.

این امر مخصوصا هنگامی می تواند نگران کننده باشد که یک جوان به خاطر  تصور غلطی که عجیب و غیر معمول است شروع به مبارزه علیه این عارضه می کند .

برای اطلاع از علائم، علل و موارد دیگر از دست دادن حافظه کوتاه مدت در جوانان ، این جا را کلیک کنید.

علت ضعف حافظه در جوانان

در حالی که بسیاری از مردم بر این باورند که از دست دادن حافظه باید به علت بیماری یا حوادث ویرانگر ایجاد شود، در واقع دلایل مختلفی وجود دارد که چرا یک جوان ممکن است با اختلالات حافظه مواجه شود. برخی از علل از دست رفتن حافظه در جوانان  عبارتند از:

  • عادت های ناسالم. خوردن غذاهای بدون ارزش غذایی مناسب و غیر متحرک باقی ماندن، از عوامل خطر بالا برای ابتلا به اختلالات  حافظه هستند،هم برای جوانان و هم برای بزرگسالان.  . کمبود ویتامین به علت رژیم غذایی ضعیف نیز یکی از علت های شایع  از دست رفتن حافظه است.
  • خستگی. کم خوابیدن می تواند بر عملکرد مغز تاثیر منفی بگذارد و از آنجایی که مغز خاطره های جدید را در طول خواب ضبط می کند، از دست دادن ساعت های مهم خواب می تواند به حافظه آسیب برساند.
  • استرس. سطوح بالای استرس و فشار زیاد در یک محیط کاری یا مدرسه می تواند علت اختلالات حافظه باشد. استرس مغز را غرق می کند و فرایند رمزگذاری حافظه را سخت می کند، چرا که مغز مشکلات زیاد دیگری دارد که آن ها را مدیتریت کند.
  • افسردگی. افسردگی همراه با سایر بیماری های روانی، مغز و توانایی آن در تمرکز بر روی اطلاعات جدید را دچار اختلال م یکند.  این به این معنی است که خاطرات کمتری شکل می گیرند، زیرا مغز بر روی اطلاعات تمرکز نمی کند.
  • تغییرات هورمونی.  در زنان، استروژن نقش مهمی در مغز دارد و به نظر می رسد در شکل دادن خاطرات بسیار مهم است. اگر سطح استروژن در مقایسه با سایر هورمونهای بدن کاهش یافته یا ناپایدار شود، ممکن است باعث مشکلات حافظه شود.
  • دارو. هم  داروهای تجویز شده توسط پزشکان و هم داروهای غیر تجویزی، از جمله الکل، می توانند بر حافظه تأثیر بگذارند. الکل یکی از مواد مخدری است که اغلب مورد سوء استفاده قرار می گیرد و اثرات آن که  بر حافظه شناخته شده است مضر به نظر می آید.
اختلالات حافظه
اختلالات حافظه

درمان اختلال حافظه

برای درمان اختلالات حافظه ، پزشک بر روی علت اصلی بیماری فرد تمرکز می کند.

مواد شیمیایی درون مغز(به عنوان مثال الکل) ، می تواند از طریق سم زدایی حل شود. هنگامی که دارو از سیستم زندگی شما خارج می شود، مشکلات حافظه تان نیز احتمالا از بین می روند.

زوال عقل ناشی از ضربه جزئی به سَر معمولا بدون درمان و در طول زمان حل می شود. اختلالات حافظه ناشی از ضربه شدید به سَر ممکن است به سادگی درمان نشود  . با این حال، بهبود معمولا در عرض 6 تا 9 ماه رخ می دهد.

مشکلات حافظه ناشی از زوال عقل اغلبا ناخوشایند هستند. با این حال، پزشک ممکن است داروهایی را برای بهبود یادگیری و حافظه تجویز کند.

اگر از دست دادن حافظه مداوم و پایدار داشته باشید، ممکن است پزشک بتواند از کار درمانی استفاده کند.

این نوع درمان می تواند به شما در یادگیری اطلاعات جدید و مهارت های حافظه برای زندگی روزمره کمک کند. درمانگر شما همچنین می تواند به شما آموزش دهد که چگونه از کمک های حافظه و تکنیک های سازماندهی اطلاعات برای بازیابی آسان تر استفاده کنید.

بهترین متخصص مغز و اعصاب

در جایروس کلینیک بهترین متخصصان مغز و اعصاب حضور دارند و روان شناسان مختلفی نیز می توانند در رابطه با علت های اصلی بروز اختلالات حافظه به شما کمک کنند.همین امروز با ما تماس بگیرید

از دست دادن ناگهانی حافظه

عادی خواهد بود که مثلا یک کلمه را فراموش کنید و یا  کلید های کیبورد خود را به اشتباه بزنید  یا برای یک بار  در یک لحظه یادآوری مسیر ها برایتان سخت باشد .

این نوع از لغزش حافظه هنگامی که بزرگتر میشوید، شایع تر میشوند. با این حال، از دست دادن حافظه ناگهانی و شدید – مانند فراموش کردن نام فرزندان خود یا این که ندانید کجا هستید  – می تواند نشان از یک عارضه و مشکل جدی و وخیم باشد.

از دست دادن حافظه می تواند نشانه ای از بیماری آلزایمر و سایر انواع زوال عقل باشد. اما وقتی که به سرعت رخ می دهد ، اغلب به خاطر  چیزهای دیگر است. بسیاری از این علل قابل درمان هستند.

اختلالات حافظه
اختلالات حافظه

تقویت حافظه

می گویند که نمی توان به سک سگ پیر،حقه های جدید را آموخت اما وقتی که صحبت مغز می شود ،دانشمندان کشف کرده اند که این صحبت ها درست نیست.مغز انسان قادر به سازگار شدن و تغییر است (حتی در سنین میان سالی).

این قابلیت مغز به عنوان نوروپلاستی شناخته می شود.با تحریک درست،مغز شما می تواند گذرگاه های طبیعی جدید را شکل دهد،ارتباطات موجود را تغییر دهد، و با تغییرات جدید هماهنگ شده  و واکنش نشان دهد.

توانایی باور نکردنی مغز برای تغییر شکل خود، درست زمانی که به مسئله یادگیری و حافظه می رسد، درست است.

شما می توانید قدرت طبیعی نوروپلاستی را برای افزایش توانایی های شناختی خود افزایش دهید، توانایی خود را برای یادگیری اطلاعات جدید افزایش دهید و حافظه خود را در هر سنی بهبود بخشید . این 9 مورد می تواند به شما نشان دهد که چگونه این کار را انجام دهید :

  • مغز خود را تمرین دهید
  • ورزش را دست کم نگیرید
  • ساعات خواب خود را تنظیم کنید و به اندازه بخوابید
  • زمانی را برای دوستان خود اختصاص دهید
  • فشار و استرس های خود را بررسی کنید
  • به سادگی بخندید
  • یک رژیم غذایی تقویت کننده مغز داشته باشد
  • مشکلات پزشکی خود را تشخیص داده و آن ها را درمان کنید
  • مراحل عملی را برای مراقبت از قوه یادگیری و حافظه خود انجام دهید

مترجم و محقق : ندا ناصری

بیشتر بدانید


بزرگترین گروه فوق تخصصی پزشکان مغز و اعصاب و متخصصین روانپزشکی در ایران

 

شاید دیگر کمتر کسی اطلاع نداشته باشد که در مجموعه بزرگ پزشکان جایروس بهترین فوق تخصص های مغز و اعصاب و اعصاب و روان و برترین فارغ التحصیلان آمریکا،اسپانیا و آلمان حضور دارند و خدمات مغزواعصاب و روان که در این مجموعه ارائه می شود با کیفیت ترین در تمام ایران است!

کادر درمانی جایروس از لحاظ تخصصی در حیطه های اعصاب، در تمام کشور بی نظیر است


شماره تماس های نوبت گیری سریع

مشاوره های تلفنی و ویزیت آنلاین ویدئویی نیز ارائه می شود.

واحد مغز و اعصاب و روان ☎ 22616377_021

 واحد ویزیت متخصص اختلالات خواب و نوبت انجام تست خواب ☎ 02122648627

واحد مشاوره و روانشناسی  ☎ 22636863_021


درمان بی خوابی در منزل بدون دارو

 

اگر بی خوابی دارید، علاوه بر خدمات حضوری در کلینیک، میتوانید با تهیه دوره جامع درمان بیخوابی که توسط دکتر مصطفی امیری فلوشیپ اختلالات خواب تهیه شده است، بی خوابی تان را بدون دارو و در منزل درمان کنید.

درمان بی خوابی بدون دارو با ۱۱۳ روش علمی و خانگی (برای شروع، اینجا کلیک کنید)


درمان افسردگی بدون دارو آنلاین

اگر دچار افسردگی هستید یا میخواهید احساس شادی و لذت را در زندگی تان تقویت کنید، میتوانید بصورت حضوری توسط متخصصین روانپزشکی یا روانشناسان مجموعه جایروس ویزیت شوید و علاوه بر خدمات حضوری، میتوانید با تهیه دوره آنلاین درمان افسردگی در خانه که توسط مجموعه پزشکان جایروس تهیه شده است، افسردگی تان را در منزل و بدون دارو درمان کنید (برای دیدن ویدئو معرفی دوره، کلیک کنید)

درمان افسردگی در منزل بدون دارو (برای شروع، اینجا کلیک کنید)

3 دیدگاه دربارهٔ «اختلالات حافظه|درمان اختلالات حافظه و علل مشکلات حافظه»

  1. سلام من حافظه ام خیلی ضعیف است.کتابها را که می خوانم یادم نمی ماند.کلاس تقویت حافظه هم رفتم درست نشد.آیا می توانید مشکل فراموشی من را حل کنید؟

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *