آموزش تغذیه صحیح در بیماران مبتلا به پارکینسون

تغذیه در بیماری پارکینسون

اصول تغذیه در پارکینسون

رعایت رژیم غذایی برای ذخیره انرژی بدن و احساس خوب بودن در بیماری پارکینسون ضروری است.البته رژیم غذایی مناسب وتغذیه خوب میتواند در بعضی از علایم بیماری پارکینسون مثل یبوست، کاهش توان استخوانی،کاهش وزن موثر باشد.

بعضی از علایم بیماری پارکینسون باعث میشود که بیمار نتواند به میزان کافی از مواد غذایی مفید تغذیه گردد،برای مثال لرزش دست،کندی و خشکی حرکات میتوانند باعث مشکل درحین غذا خوردن شوند.علاوه بر این تهوع ناشی از داروها و جویدن وبلعیدن سخت ناشی از علایم بیماری میتواند جلوی غذا خوردن را بگیرد.

برای مشکلات ذکر شده فوق یکسری راهکار وجود دارد که میتواند باعث بهبود وضعیت تغذیه و راحتی حین غذا خوردن شود.این روشها نیز میتواند در بعضی از علایم پارکینسون موثر باشد،و همچنین میتواند باعث احساس قدرت بیشتر نیز شود.

  • اصول کلی تغذیه در بیمار پارکینسونی

اگرچه رژیم غذایی بخصوص در بیماری پارکینسون وجود ندارد ولی نکته اصلی در این بیماری رعایت یک رژیم غذایی مناسب ومتعادل است،که این رژیم باید شامل این موارد باشد: غلات(مثل نان جو یا نان گندم یا برنج)،سبزی،میوه،شیر و فرآوردهای لبنی وهمینطور غذاهای پروتئین دار(مثل گوشت، ماهی،حبوبات…)

رعایت یک رژیم غذایی مدیترانه ای میتواند علاوه بر اینکه میتواند در داشتن یک وزن مناسب کمک کننده باشد،در جلوگیری از ابتلا به بیماریهایی مثل دیابت و بیماریهای قلبی عروقی نقش موثری دارد.این رژیم غذایی شامل موارد زیر میباشد: نان( گندم یا جو)،میوه،سبزی،تخم مرغ،ومغزهایی مثل بادام و گردو.روغن گردو، بادام،زیتون و تخم مرغ جز چربیهای مفید حساب میشوند.

یک رژیم غذایی کم کربوهیدرات موثر نیست و اصلا به دلایل زیر توصیه نمیگردد:

1- بیماران پارکینسونی احتیاج به کربوهیدرات بیشتری نسبت افراد عادی در طول روز دارند.

2- رژیم کم کربوهیدرات حاوی مقادیر بیشتری از پروتئین و چربی است که این میتواند در اثر بعضی از داروهای پارکینسون(مثل کربی دوپا-لودوپا آهسته رهش با نام تجاری ساینمت) تداخل ایجاد کند.

3- در این رژیم میوه و سبزی به میزان کمتری وجود دارد که حاوی ویتامینهای ب و فیبرها هستند.

افراد پارکینسونی باید از مصرف غذاهای شور اجتناب کنند،لذا بهتر است که این افراد به برچسب محصولات غذایی بسته بندی دقت کنند و از مصرف غذاهایی که میزان نمک سدیم آنها بیشتر از 500 میلیگرم است اجتناب کنند.لازم به ذکر است که ادویه جات هم شامل نمک سدیم فراوانی است.

  • مصرف مایعات به میزان فراوان

نوشیدن آب به مقدار زیاد در پارکینسونیها خیلی مهم است چون میتواند دردرمان یبوست که از شایعترین علایم بیماری پارکینسون است مفید باشد.البته مصرف کافی آب میتواند از علایمی که در اثر کم آبی ایجاد میشود،مثل اختلال عملکرد ذهنی،ضعیف کار کردن قلب و غش کردن نیز جلوگیری کند.در یک فرد پارکینسونی بهتر است روزانه حداقل 5/1 لیتر آّب مصرف کند،که تقریبا معادل 6لیوان آب است.در کل بهتر است فرد مبتلا به این بیماری همیشه در کنار خود یک بطری آب داشته باشد تا هروقت که میل به آن داشت ازآن مقداری آب بنوشد.در صورتی که بیمار مشکل در گرفتن ظرف آب دارد،سعی کنید که چند نوع فنجان را در اختیار وی قرار دهید تا امتحان کند که استفاده از کدام لیوان یا فنجان برای وی راحت تر است.یا اینکه فنجانهای سنگین تر در اختیار وی قرار داده شود چون باعث کاهش ترمور حین نوشیدن میشود.

  • مواد غذایی حاوی فیبر

خوردن غذاهای فیبردار نقش مهمی در سلامتی عملکرد روده ای و جلوگیری از یبوست دارد.فیبرها در کاهش کلسترول هم نقش دارند.در کل توصیه به مصرف حداقل روزانه 25 گرم فیبر در خانمها و 35 گرم فیبر در آقایان میشود.بهتر است در صبحانه نان گندمی که حداقل 4گرم فیبر دارد مصرف شود. غذاهایی مثل برنج یا نان حاوی حداقل 3 گرم فیبر در هر واحد غذایی هستند.البته موادی مثل نخود،ارزن و ماکارانی نیز حاوی فیبر هستند.

باید یک فرد پارکینسونی 2تا3عدد میوه در روز مصرف کند،که بهتر است یکی از این موارد باشد: سیب،موز،پرتقال و توت فرنگی.

مصرف5/1 لیوان سبزیجات مثل هویج و کدو ویا سبزخوردن در طول روز توصیه میشود.برای مثال نصف لیوان کلم بروکلی یا نخود فرنگی دارای 4 گرم فیبر میباشد.

در کل بهتر است حین خرید از محصولات غذایی بسته بندی به برچسب محتویات آن ماده غذایی دقت کرد تا از میزان محتوای فیبری آن آگاه شد.

  • ویتامین د

بدن احتیاج به ویتامین د برای جذب کلسیم برای بازسازی استخوانها دارد.اگرچه ویتامین د در حفظ قدرت عضلانی وتعادل وتنظیم سیستم ایمنی هم نقش دارد.در مطالعات مختلف مشخص شده است که افراد پارکینسونی سطح ویتامین د کمتری نسبت به افراد عادی دارند و در ریسک ابتلا به بیماری پوکی استخوان قرار دارند که فرد را مستعد شکستگی های متعدد بدنبال آهسته زمین خوردن میکند.

نور آفتاب یک منبع خوبی برای ویتامین د است ، ولی در افرادی که در آپارتمان زندگی میکنند و از منزل خارج نمیشوند یا افرادی که ساکن کشورهای شمالی کره زمین هستند،به علت درمعرض قرار نگرفتن با نور خورشید سطح ویتامین د کمتری دارند.

مصرف شیر و فرآورده های لبنی و ماهی سالمون که حاوی ویتامین د بالاتری است توصیه میشود.

گاهی اوقات در بعضی از افراد پارکینسونی با تغذیه میزان ویتامین د آنها تامین نمیشود و بهتر است تحت نظر پزشک مکملهای ویتامین د و کلسیم دریافت نمایند.به طور کلی مصرف 400 واحد ویتامین د روزانه به افراد 51 تا70 ساله توصیه میگردد.

  • اصول غیر دارویی برای کنترل علایم پارکینسون

با رعایت این موارد فرد پارکینسونی حین غذاخوردن احساس راحتی بیشتری مینماید:

1- بهتر است بشقاب روی یک میز سیلیکونی یا چوبی قرار گیرد تا از لغزش بشقاب جلوگیری شود.

2- بهتر است ارتفاع میز غذاخوری بالاتر باشد تا بشقاب به دهان بیمار نزدیک تر باشد.

3- بهتر است حین غذاخوردن آرنج روی میز باشد و به این طریق استفاده از ساعد و دست راحت تر است.

4- بهتر است غذا در قطعات کوچکتر و نرمتر در اختیار بیمار قرار داده شود تا جویدن وبلع برای بیمار راحت تر باشد.

5- در صورت وجود علایمی از اضطراب یا افسردگی بهتر است با پزشک مشورت شود چون میتوانند باعث بی اشتهایی شوند.

6- بهتر است با مشورت پزشک داروها طوری زمانبندی شوند که تهوع ناشی از آنها مانع غذاخوردن نشود.

7- لازم است که با تغذیه مناسب و ورزش وزن بدن در حد ایده آل نگه داشته شود.

8- باید بین زمان مصرف داروها و وعده غذایی تناسب وجود داشته باشد.در صورت مصرف لوودوپا همراه با غذاهای پر پرتئین جذب آن دیرتر ومدت زمان لازم برای شروع اثر آن طولانی تر میشود،لذا بهتر است لوودوپا 30 تا 60 دقیقه قبل از هر وعده غذایی مصرف شود.

9- زمانی که بیمار پارکینسونی می خواهد فعالیت زیادی داشته باشد یا هنگام ورزشهای سنگین وطولانی از مصرف غذاهای پر پرتئین اجتناب نماید.

10- در صورت مصرف لوودوپا وایجاد عوارضی مثل نوسانات موتور باید درمیزان مصرف غذاهای پروتئین دار دقت کرد و مطمئن شد که بیمار کربوهیدرات و پروتئین به میزان مناسب دریافت میکند.

[divider]

دکتر زینب طاهری متخصص مغز و اعصاب


بزرگترین گروه فوق تخصصی پزشکان مغز و اعصاب و متخصصین روانپزشکی در ایران

 

شاید دیگر کمتر کسی اطلاع نداشته باشد که در مجموعه بزرگ پزشکان جایروس بهترین فوق تخصص های مغز و اعصاب و اعصاب و روان و برترین فارغ التحصیلان آمریکا،اسپانیا و آلمان حضور دارند و خدمات مغزواعصاب و روان که در این مجموعه ارائه می شود با کیفیت ترین در تمام ایران است!

کادر درمانی جایروس از لحاظ تخصصی در حیطه های اعصاب، در تمام کشور بی نظیر است


شماره تماس های نوبت گیری سریع

مشاوره های تلفنی و ویزیت آنلاین ویدئویی نیز ارائه می شود.

واحد مغز و اعصاب و روان ☎ 22616377_021

 واحد ویزیت متخصص اختلالات خواب و نوبت انجام تست خواب ☎ 02122648627

واحد مشاوره و روانشناسی  ☎ 22636863_021


درمان بی خوابی در منزل بدون دارو

 

اگر بی خوابی دارید، علاوه بر خدمات حضوری در کلینیک، میتوانید با تهیه دوره جامع درمان بیخوابی که توسط دکتر مصطفی امیری فلوشیپ اختلالات خواب تهیه شده است، بی خوابی تان را بدون دارو و در منزل درمان کنید.

درمان بی خوابی بدون دارو با ۱۱۳ روش علمی و خانگی (برای شروع، اینجا کلیک کنید)


درمان افسردگی بدون دارو آنلاین

اگر دچار افسردگی هستید یا میخواهید احساس شادی و لذت را در زندگی تان تقویت کنید، میتوانید بصورت حضوری توسط متخصصین روانپزشکی یا روانشناسان مجموعه جایروس ویزیت شوید و علاوه بر خدمات حضوری، میتوانید با تهیه دوره آنلاین درمان افسردگی در خانه که توسط مجموعه پزشکان جایروس تهیه شده است، افسردگی تان را در منزل و بدون دارو درمان کنید (برای دیدن ویدئو معرفی دوره، کلیک کنید)

درمان افسردگی در منزل بدون دارو (برای شروع، اینجا کلیک کنید)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *