آشنایی با اختلال یادگیری و نشانه های آن

آشنایی با اختلال یادگیری و نشانه های آن

 آشنایی با اختلال یادگیری و نشانه های آن

برای کسی که با یک ناتوانی یادگیری تشخیص داده شده، ابتدا می تواند ترسناک باشد. اما یک ناتوانی در یادگیری هیچ ارتباطی با هوش شخصی ندارد در عوض، افراد موفق مانند والت دیزنی، الکساندر گراهام بل و وینستون چرچیل همه معلولیت های یادگیری را داشتند.

ناتوانی های یادگیری معمولا اولین بار زمانی دیده میشود که فرد در، صحبت کردن ،خواندن، نوشتن، پیداکردن یک مشکل ریاضی، برقراری ارتباط با والدین یا توجه به کلاس، دچار مشکل باشد. بعضی از اختلالات  یادگیری بچه ها در مدرسه ابتدایی تشخیص داده می شود زمانی که والدین یا معلم متوجه می شوند که دانش آموز نمی تواند دستورالعمل های یک بازی را دنبال کند و یا نمیتواند کاری یا درسی  را به آسانی انجام دهد و نیازمند تلاش بیشتری است .

این کودکان از روش های پیچیده دیگری برای پوشش دادن مسائل یادگیری خود دارند، بنابراین ممکن است مشکلاتشان در سالهای بزرگسالی نیز باقی مانده و مشکلاتشان حل نشود.

آشنایی با اختلال یادگیری و نشانه های آن

انواع ناتوانی های یادگیری

بیشتر ناتوانی های یادگیری به یکی از دو دسته تقسیم می شوند: کلامی و غیر کلامی.


اگر به دنبالی راهی برای افزایش هوش و حافظه و بهبود عملکرد مغزتان هستید، دوره تقویت هوش و تقویت حافظه دکتر مصطفی امیری را از دست ندهید.

تقویت هوش


 

افراد مبتلا به اختلالات یادگیری کلامی با کلمات، و نوشتن و خواندن مشکل دارند. شایع ترین و شناخته شده ترین ناتوانی یادگیری کلامی، اختلال نارسا خوانی یا دیسلکسیا است که باعث می شود مردم با شناسایی یا پردازش حروف و صداها دچار مشکل هستند به همین دلیل فرد مبتلا به نارساخوانی با خواندن و نوشتن و وظایف یا تکالیف نوشتاری مشکل دارد.

برخی از افراد مبتلا به اختلالات یادگیری کلامی ممکن است قادر به خواندن یا نوشتن باشند اما با جنبه های دیگر زبان نیز مبارزه می کنند.به عنوان مثال، آنها ممکن است یک جمله یارا به خوبی بخوانند اما آنها نمیتوانند آن جملات را درک کنند.

بعضی از مردم با کار نوشتن دچار مشکل میشوند مثلا جا می اندازند ، سرکش نمی گذارند ، دستشان رابه سختی حرکت میدهند و ….

افراد مبتلا به اختلالات یادگیری غیر کلامی ممکن است دچار مشکل در پردازش آنچه که می بینند داشته باشند ،ممکن است علامت جمع را با علامت تقسیم اشتباه بگیرند. ممکن است مفاهیم انتزاعی برای برخی از افراد این گروه دشوار باشد.

وضعیت رفتاری اختلال بیش فعالی کمبود توجه (ADHD) اغلب با ناتوانی های یادگیری مرتبط است، زیرا افراد مبتلا به ADHD نیز ممکن است در تمرکز دچار مشکل باشند کنند وبه اندازه کافی تمرکز برای یادگیری و مطالعه نداشته باشند.
دانش آموزان مبتلا به ADHD اغلب به راحتی حواسشان پرت می شود و مشکل در تمرکز دارند. آنها ممکن است بیش از حد فعال باشند و یا مشکل در کنترل رفتارهایشان داشته باشند.

 

علت اختلال یادگیری

هیچ کس دقیقا مطمئن نیست که علت ناتوانی در یادگیری چیست. اما محققان برخی از نظریه ها را درباره اینکه چرا ایجاد میشود رابه طور خلاصه بیان کرده اند:

تأثیرات ژنتیکی، کارشناسان متوجه شده اند که ناتوانی های یادگیری در خانواده ها وجد دارد و اختلال نقش داشته باشد.

 

رشد مغز، بعضی از کارشناسان معتقدند که ناتوانی های یادگیری می تواند به رشد مغز قبل و بعد از تولد مرتبط باشد. به همین علت، مشکلاتی مانند : وزن کم هنگام تولد، کمبود اکسیژن و یا تولد زودرس ممکن است با ناتوانی های یادگیری ارتباط داشته باشند. كودكان كوچك كه دچار صدمات شديد ميشوند ممكن است در معرض خطر ناتوانيهاي يادگيري باشند.

 

اثرات زیست محیطی. نوزادان و بچه های جوان به سموم محیطی (سمی) حساس هستند. به عنوان مثال، ممکن است شما در مورد آلاینده های محیطی مانند وجود سرب در هوا شنیده گاهی اوقات میتواند به ناتوانی های یادگیری کمک می کند. تغذیه نامناسب در اوایل زندگی نیز ممکن است باعث ناتوانی در یادگیری در زندگی شود.

 

چگونه میتوان پی برد این یک ناتوانی در یادگیری است؟

فقط به این دلیل که فرد برای تحصیل و آزمون دچار مشکل است ، به این معنا نیست که یک ناتوانی در یادگیری دارد. سبک های یادگیری بسیاری درافراد وجود دارد به عنوان مثال، بعضی از افراد با انجام و تمرین بیشتری یاد می گیرند، در حالی که برخی دیگر با شنیدن (مانند حضور در کلاس) یاد می گیرند یا ترجیح می دهند مطالب را بخوانند.پس صرفا با کمی مشکل در سبک یادگیری فرد نمیتوان گفت که اختلال یادگیری دارد.

بعضی از افراد فقط به طور طبیعی یادگیریشان کمتر از دیگران است، اما خوب عمل می کنند. گاهی اوقات به نظر می رسد که یک ناتوانی در یادگیری، تاخیر در رشد است که با رشد بیشتر و بزرگتر شدن باعث میشود پیش بگیرند.

گام اول در تشخیص ناتوانی یادگیری، مانع بینایی یا مشکلات شنوایی است. سپس یک فرد ممکن است با یک روانشناس یا متخصص اختلال یادگیری  کار کند که از تست های خاص برای تشخیص اختلال یادگیری استفاده خواهد کرد. اغلب، این می تواند به مشخص کردن نقاط قوت و ضعف یادگیری این فرد علاوه بر نشان دادن یک ناتوانی یادگیری خاص کمک کند.

 

مقابله با ناتوانی یادگیری

اگرچه تشخیص اختلال یادگیری برای والدین می تواند ناراحت کننده باشد، اما در واقع اولین گام در حل وضعیت است.

هنگامی که یک مشکل خاص در فرد مشخص مدی، پس از آن می توان استراتژی های دست را دنبال کند و یا داروها را برای کمک به مقابله با اختلال ارائه داد  و اغلب گام هایی برای مدیریت اختلال می تواند به بازگرداندن عزت نفس و اعتماد دانش آموز کمک کند.

برخی از دانش آموزانی که با اختلال در یادگیری تشخیص داده شده اند، برای چند ساعت در هفته با معلم یا معلم مخصوص کار می کنند تا مهارت های تحصیلی خاص، استراتژی های یادداشت برداری یا تکنیک های سازمانی را که می توانند به آنها کمک کند تا ناتوانی یادگیری خود را جبران کنند اموزش داده میشوند.

بعضی از مدارس برای  دانش اموزان با اختلال یادگیری،برنامه آموزشی فردی و خاصی  برای کمک به انها دارند و نقاط ضعف و قوت آنها را پیدا کرده و به آنها کمک میکنند و برنامه ای برای فعالیت های یادگیری فراهم می کنند که به دانش آموز کمک می کند تا در مدرسه بهترین باشند.

این فعالیتها  ممکن است شامل جلسات با یک معلم یا زمان در یک کلاس تخصصی برای یک موضوع خاص یا استفاده از تجهیزات ویژه برای کمک به یادگیری مانند: کتاب ، نوار یا لپ تاپ برای دانش آموزانی که دچار نارساخوانی هستند باشد.

دارودرمانی  اغلب برای به دانش آموزان ی که دارای اختلال بیش فعالی –نقص توجه ( ADHD ) هستند تجویز می شود. چندین دارو در بازار امروز می تواند به بهبود توجه دانش آموزان و توانایی تمرکز و کمک به کنترل ضربان و سایر رفتارهای پرخطر کمک کند.

هیچ درمانی قطعی برای اختلال در یادگیری وجود ندارد ولی نباید فراموش کنید که هیچ وقت برای کمک گرفتن دیر نیست. اکثر افراد دارای این اختلال نیاز به تشخیص درست  ،درمان و ارائه ها راهکارهای درمانی دارند که با محیط های آموزشی سازگارتر شوند و به اهداف و رویاهایشان دست پیدا کنند.

 

منبع:

kidshealth

  • مریم عبداللهی
  • روانشناس و نوروتراپیست
  • با بیش از 12 سال سابقه کار با کودک

 

ارائه خدمات تخصصی اختلالات یادگیری و نوروفیدبک


بزرگترین گروه فوق تخصصی پزشکان مغز و اعصاب و متخصصین روانپزشکی در ایران

 

شاید دیگر کمتر کسی اطلاع نداشته باشد که در مجموعه بزرگ پزشکان جایروس بهترین فوق تخصص های مغز و اعصاب و اعصاب و روان و برترین فارغ التحصیلان آمریکا،اسپانیا و آلمان حضور دارند و خدمات مغزواعصاب و روان که در این مجموعه ارائه می شود با کیفیت ترین در تمام ایران است!

کادر درمانی جایروس از لحاظ تخصصی در حیطه های اعصاب، در تمام کشور بی نظیر است


شماره تماس های نوبت گیری سریع

مشاوره های تلفنی و ویزیت آنلاین ویدئویی نیز ارائه می شود.

واحد مغز و اعصاب و روان ☎ 22616377_021

 واحد ویزیت متخصص اختلالات خواب و نوبت انجام تست خواب ☎ 02122648627

واحد مشاوره و روانشناسی  ☎ 22636863_021


درمان بی خوابی در منزل بدون دارو

 

اگر بی خوابی دارید، علاوه بر خدمات حضوری در کلینیک، میتوانید با تهیه دوره جامع درمان بیخوابی که توسط دکتر مصطفی امیری فلوشیپ اختلالات خواب تهیه شده است، بی خوابی تان را بدون دارو و در منزل درمان کنید.

درمان بی خوابی بدون دارو با ۱۱۳ روش علمی و خانگی (برای شروع، اینجا کلیک کنید)


درمان افسردگی بدون دارو آنلاین

اگر دچار افسردگی هستید یا میخواهید احساس شادی و لذت را در زندگی تان تقویت کنید، میتوانید بصورت حضوری توسط متخصصین روانپزشکی یا روانشناسان مجموعه جایروس ویزیت شوید و علاوه بر خدمات حضوری، میتوانید با تهیه دوره آنلاین درمان افسردگی در خانه که توسط مجموعه پزشکان جایروس تهیه شده است، افسردگی تان را در منزل و بدون دارو درمان کنید (برای دیدن ویدئو معرفی دوره، کلیک کنید)

درمان افسردگی در منزل بدون دارو (برای شروع، اینجا کلیک کنید)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *