چطور با درد خود کنار بیاییم؟

بیمارانی که درد مزمن دارند چطور می توانند یاد بگیرند که با علائم درد خود به طور موثری زندگی کنند؟

برای افراد بی شماری در سراسر جهان، زندگی با درد مزمن یک واقعیت روزانه است.

هزینه های مربوط به درد مزمن، به عنوان دردی که بیش تر از 3 ماه ادامه می یابد و پیش آگهی روشنی ندارد، نجومی است. طبق برآوردهای اخیر توسط متخصصین اقتصاد سلامت در دانشگاه جان هاپکینز، هزینه های درمان این درد از سرطان، بیماری قلبی، یا دیابت نیز بیشتر است. این هزینه ها شامل هزینه های مستقیم از قبیل مراقبت های بهداشتی و هزینه های غیر مستقیم از قبیل روزهای کاری از دست رفته می باشد.

یک بار روانی برای مقابله با درد مزمن به صورت منظم وجود دارد. مبتلایان به درد مزمن نه تنها به شدت کاهش کیفیت زندگی را تجربه می کنند، بلکه امید به بهبودی نیز در آن ها در بهترین حالت محدود می باشد.

چه روش های موثری برای کنار آمدن با درد مزمن وجود دارد؟ یک مطالعه ی جدید در مجله ی تروما بررسی کرد که چطور بیماران مبتلا به درد می توانند با درد مزمن خود کنار بیایند و چه چیزی می تواند به معنی بهبودی بلند مدت باشد. گروهی از محققان با ابیگیل رول بیکی از دانشگاه بخش میسوری، یک سری مصاحبه های نیمه ساختاریافته با 12 بیمار مبتلا به درد مزمن انجام دادند که از آن ها خواسته شد تا هر کدام داستان زندگی منحصر به فرد خود در مورد اینکه چطور با درد خود کنار آمدند را بیان کنند.

گذشته از اینکه این بیماران با درد مزمن تشخیص داده شده بودند، تاریخچه ی هرکدام به طور گسترده ای متنوع بود، در بعضی بیماران درد بعد از یک آسیب فیزیکی رشد یافته بود، در بعضی دیگر به دلیل شرایط ژنتیکی، و در مواردی هم منشا درد ناشناخته بود. تشخیص ها شامل فیبرومیالژی، پسوریازیس، بیماری بافت پیوندی تمایز نیافته، سندروم درد پیچیده ی منطقه ای، و یک تشخیص مرکب از اسپوندیلیت انکیلوزان(گرفتگی و خشکی عضلات کمر) و ورم مفاصل پسوریاتیک بود.

در طول هر مصاحبه، از بیماران سوالاتی از قبیل “چطور به درد مزمن دچار شدید”، چه درمان هایی دریافت می کنید، آیا پزشکتان شما را هم درگیر فرایند درمان می کند، و اطلاعاتی در مورد درد به شما می دهد، پرسیده شد. همچنین در مورد نرخ دردشان در 24 ساعت گذشته و اینکه چطور دردشان را ناتوان کردند، پرسیده شد. همه ی مصاحبه ها از طریق تلفن انجام می گرفتند.

نتایج نشان داد که به طور معمول تاب آوری بیمار بر برخی موضوعات مشترک تمرکز می کند:

  • پرورش احساس کنترل بر درد خود به وسیله ی جستجوی اطلاعات و همچنین بررسی متقابل توصیه های پزشکی که با استفاده از منابع دیگر دریافت می کنند. بسیاری از بیماران گزارش می کنند که به حامیان خود تبدیل شده اند، آن ها اغلب علائم خود را به صورت لحظه ای بررسی و از چیزی که یاد گرفته اند تا درک کنند چه اتفاقی برایشان رخ داده و همچنین بتوانند علائمشان را واضح تر برای پزشک خود توصیف کنند استفاده می کنند. بسیاری از بیماران مبتلا به درد، حتی به پزشکان خود در مورد تشخیصی که دارند آموزش می دهند. یکی از بیماران درباره ی خود گزارش داد که: “اگر من حامی خود نبودم… و اگر اطلاعاتی در این زمینه پیدا نمی کردم… بسیار بدتر می شدم، و فکر می کنم بسیاری از مردم در شرایطی مثل این هستند. آن ها سال ها برای تشخیص درست وقت صرف می کنند. من خوش شانس هستم که 3 سال و نیم بعد از درد اولیه ی خود( به تشخیص رسیدم)… 5 سال میانگین زمانی ست که برای این تشخیص لازم است.” همکاری با پزشکان باعث شد که او کمتر احساس بیماری داشته باشد وبیشتر احساس کند که همکار پزشک است.
  • درگیر شدن به طور فعال در پزشکی یا تکنیک های درمانی جایگزین که می تواند در توانایی آن ها برای کنار آمدن تفاوت ایجاد کند. بسیاری از بیماران سعی می کنند درد خود را از طریق ورزش فعال، تغییر رژیم غذایی خود با حذف موادی که به صورت بالقوه مضر هستند و باعث تشدید دردشان می شوند، یوگا یا مدیتیشن، و غیره کنترل کنند. یکی از بیماران توضیح می دهد که چطور پیاده روی اولین راهبرد مقابله برای کنار آمدن با دردش شد. “پیاده روی به من کمک کرد… به وسیله ی کاهش وزن. پیاده روی عضلات مرا ساخته و مرا تاب آور می کند. بعد از ورزش شما احساس هوشیاری ذهنی می کنید.” او گفت: “من تصمیم گرفتم پیاده روی کنم، به دلیل اینکه این کار تصمیم خود من بود، نه سفارشاتی که پزشک می داد.” یکی دیگر از بیماران تصمیم گرفت مصرف کافئین و قند را ار رژیم غذایی خود حذف کند که این کار به او اجازه می دهد التهاب همراه فیبرومیالژیا را کنترل کند.
  • برقراری ارتباطات اجتماعی برای توسعه ی شبکه های حمایتی که به کنارآمدن با درد کمک می کند. برای بسیاری از بیماران مبتلا به درد، جذب دوستان تازه، اعضای خانواده، و پیگیری بیماران مبتلا به درد یکی از قسمت های مهم کنار آمدن است. در این مطالعه، برخی از بیماران مبتلا به درد توضیح دادند که چطور شرکت در انجمن های آنلاین(اینترنتی) به آن ها کمک می کرد که احساس کنند مورد حمایت قرار گرفته اند. یکی از بیماران توضیح داد که: “من تعدادی شبکه ی آنلاین پیدا کردم… خواندن برخی ازمطالب آن ها مفید و دلگرم کننده است، اما بسیاری از اوقات فکر می کردم که واقعا غم انگیز است” او گفت: ” من احساس می کردم که راه مقابله با مشکل خود را پیدا کردم اما فکر کردن به اینکه کس دیگری با مساله ی مشابه این مقابله می کند مرا ناراحت تر می ساخت.” بیماران دیگر ازاعتقادات مذهبی خود کمک گرفتند و رفتن به کلیسا مثل یک حمایت عاطفی برایشان عمل می کرد.
  • به وسیله ی پذیرش درد به عنوان بخشی از خودشان و یادگیری اینکه از زندگی خود بهترین بهره را ببرند. یکی از بیماران اظهار داشت که: “هدف من این است که به بهترین نحوی که می توانم زندگی کنم. من در حال انجام چیزهایی هستم که در حال حاضر می توانم به بهترین نحو انجام دهم.”

این نتایج چه چیزی را نشان میدهد؟ طبق نظر ابیگیل رول بیکی و همکاران او، همه ی این راهبردهای مقابله ای مختلف برای بیماران مبتلا به درد مزمن موثر هستند، و آن ها را تاب آور می سازند. پزشکان اغلب به دنبال کاهش درد هستند به همین دلیل از مسکن ها و درمان های دارویی برای از بین بردن درد استفاده می کنند به جای اینکه بیماران را به کنار آمدن موثر با دردهایشان تشویش کنند.

نویسندگان این مقاله در نتیجه گیری خود اشاره می کنند که، درد مزمن پیچیده، به درستی تعریف نشده، و در نتیجه به خوبی قابل درک نیست. فقط از طریق مطالعه ی داستان زندگی بیمارانی که درد مزمن دارند می توانیم یک حس واقعی از اینکه چطور تاب آوری در آن ها رشد می کند و با درد خود کنار می آیند به دست آوریم. متخصصان مراقبت های بهداشتی راهبردهایی را بهم متصل کرده اند که بیماران می توانند با استفاده از آن ها تاب آوری خود را افزایش داده و در جهت درست زندگی حرکت کنند.

 محقق و مترجم: فاطمه مهفر

[button color=”purple ” size=”medium” link=”https://www.psychologytoday.com/blog/media-spotlight/201704/learning-live-pain” target=”blank” ]لینک منبع[/button]

[toggle title=”گروه پزشکان جایروس را به خاطر بسپارید!” state=”open” ]ما بهترین ها را در ایران به شما معرفی می کنیم. سایت جایروس اولین سایت و مرکز تخصصی اطلاع رسانی اعصاب و روان در کشور فعالیت علمی و تحقیقاتی می کند. گروه پزشکان جایروس در مناطق مختلف تهران و شهرستان های مختلف کشور حضور دارند و در رفع مشکلات جسمی و روحی به شما کمک می کنند. از طریق صفحه تماس با ما  از متخصص مورد نظر خود نوبت بگیرید. اما چرا برای درمان گروه پزشکان جایروس را انتخاب می کنید؟ زیرا:

  • پزشکان ما با شما صادق هستند.
  • متخصصین ما دارای تسلط و تجربه کافی در امر طبابت می باشند و همگی دارای رزومه موفقی هستند.
  • خدماتی که توسط گروه پزشکان جایروس به شما ارائه می شود جامع و کامل است.
  • آخرین مرکزی که برای به دست آوردن سلامت مراجعه خواهید کرد، دپارتمان های گروه پزشکان جایروس خواهد بود؛ مطمئن باشید سلامت خود را به دست خواهید آورد.
  • در امر اطلاع رسانی تمام تلاش خود را می کنیم تا اطلاعاتی کامل و دقیق به شما ارائه دهیم.

در ادامه بهتر است بدانید گروه پزشکان جایروس برای اطلاع رسانی تنها به این سایت بسنده نکرده است. مجموعه سایت های ما در تمام زمینه ها فعال هستند و به سوالات پزشکی شما پاسخ می دهند.

مجموعه سایت های ما (علاوه بر سایت جایروس) عبارتند از:

www.sabzosalem.com (مرجع اطلاعات پزشکی کشور)

www.zibaan.ir (مرجع اطلاعات زیبایی کشور)

اجازه بدهید بهترین ها برایتان اتفاق بیفتد. تصمیم با خود شماست.[/toggle]


بزرگترین گروه فوق تخصصی پزشکان مغز و اعصاب و متخصصین روانپزشکی در ایران

 

شاید دیگر کمتر کسی اطلاع نداشته باشد که در مجموعه بزرگ پزشکان جایروس بهترین فوق تخصص های مغز و اعصاب و اعصاب و روان و برترین فارغ التحصیلان آمریکا،اسپانیا و آلمان حضور دارند و خدمات مغزواعصاب و روان که در این مجموعه ارائه می شود با کیفیت ترین در تمام ایران است!

کادر درمانی جایروس از لحاظ تخصصی در حیطه های اعصاب، در تمام کشور بی نظیر است


شماره تماس های نوبت گیری سریع

مشاوره های تلفنی و ویزیت آنلاین ویدئویی نیز ارائه می شود.

واحد مغز و اعصاب و روان ☎ 22616377_021

 واحد ویزیت متخصص اختلالات خواب و نوبت انجام تست خواب ☎ 02122648627

واحد مشاوره و روانشناسی  ☎ 22636863_021


درمان بی خوابی در منزل بدون دارو

 

اگر بی خوابی دارید، علاوه بر خدمات حضوری در کلینیک، میتوانید با تهیه دوره جامع درمان بیخوابی که توسط دکتر مصطفی امیری فلوشیپ اختلالات خواب تهیه شده است، بی خوابی تان را بدون دارو و در منزل درمان کنید.

درمان بی خوابی بدون دارو با ۱۱۳ روش علمی و خانگی (برای شروع، اینجا کلیک کنید)


درمان افسردگی بدون دارو آنلاین

اگر دچار افسردگی هستید یا میخواهید احساس شادی و لذت را در زندگی تان تقویت کنید، میتوانید بصورت حضوری توسط متخصصین روانپزشکی یا روانشناسان مجموعه جایروس ویزیت شوید و علاوه بر خدمات حضوری، میتوانید با تهیه دوره آنلاین درمان افسردگی در خانه که توسط مجموعه پزشکان جایروس تهیه شده است، افسردگی تان را در منزل و بدون دارو درمان کنید (برای دیدن ویدئو معرفی دوره، کلیک کنید)

درمان افسردگی در منزل بدون دارو (برای شروع، اینجا کلیک کنید)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *