راههای کمک به کودکانی که با دیگران بازی نمی کنند

راههای کمک به کودکانی که با دیگران بازی نمی کنند

 

همه ی کودکان ممکن است در باز ی با کودکان دیگر مشکلاتی داشته باشند، این طبیعی است که آنها برای اینکه بین خواسته های خودشان و دیگران تعادلی برقرار کنند، بحث کنند.
اما مشکلات بیش از حد در تعامل با همسالان می تواند به  رشد و توسعه ی مهارت های اجتماعی کودک آسیب بزند.
راهبردهای زیر را برای کمک به کودکتان  به کار بگیرید:

برقراری ارتباط

Back to school night
با معلم فرزند تان و مشاور مدرسه در این مورد صحبت کنید و در مورد جزئیات رفتار او بپرسید، اینکه در چه شرایط و موقعیت هایی کودکتان نمی تواند با دیگران ارتباط بگیرد؟ چه مهارت های خاصی را باید یاد بگیرد؟ هر چند هفته یک بار از روند پیشرفت کودک سوال کنید.

♦ تمرین

mother has a good time in conversations with the son
مهارت های اولیه که برای برقراری ارتباط نیاز است با کودک تمرین کنید ، مانند: به اشتراک گذاری،نوبت گرفتن،ابراز ناراحتی و سرخوردگی با کلمات به جای ابراز از طریق ابزارهای فیزیکی، پرسیدن سوالات ساده «آیا می توانم با شما بازی کنم؟» « شما می خواهید با هم کتاب بخوانیم؟»  و اینکه اگر نه شنید باید چه برخوردی داشته باشد یا چه موقع باید به دیگران نه بگوید.

♦ بازی- تصور کن

teddy story time
اینکه برای یاد دادن مهارتهای اجتماعی با کودک خود صحبت کنید و دائماً سخنرانی کنید ممکن است موثر واقع نشود زیرا برای کودکان خیلی قابل درک نیست،می توانید با استفاده از دوستان یا حیوانات خیالی مهارت های مختلف را به شکلی غیر مستقیم با کودک تمرین کنید.

 

♦ نشان دادن تصاویر

file_606305
تصاویری که یک دوست خوب و یا یک دوست بد را نشان می دهد تهیه کنید، و هر روز در مورد یکی از آنها با او صحبت کنید، اجازه بدهید در مورد خاطره هایش حرف بزند و بعد در مورد اینکه دفعه ی بعد بهتر است چه رفتاری داشته باشد با او صحبت کنید.

♦ با هم کتاب بخوانید

file_606302
کتاب هایی با موضوعات دوستی، همکاری، مهربانی، کمک به دیگران، به اشتراک گذاری و … تهیه کنید و با کودک بخوانید، و بعد از کودک بخواهید نظر و احساسش را در مورد هر شخصیت  و کارش بگوید.

♦ ایجاد فرصت

Two children in the playground
برای تمرین مهارت ها، فرصت های بیشتری برای کودک خود فراهم کنید. موقعیت هایی فراهم کنید تا با دیگران ارتباط برقرار کند ،این موقعیت ها می تواند خانه خودتان، رستوران، پارک، شهربازی  و یا مکان هایی باشد که می دانید کودکان زیادی آنجا هستند.

♦ به آینه نگاه کنید

file_606352
به رفتار خودتان نگاه کنید، ببینید کودک از رفتار شما چه برداشت هایی ممکن است داشته باشد،باید مطمئن شوید که خودتان الگوی مناسبی برای کودکتان هستید، طرز برقراری ارتباط شما، برخوردهای شما، احترام شما به دیگران، خانواده یا مردم توی خیابان و … همه مواردی است که کودک می بیند.

♦  فضای یادگیری فراهم کنید

file_606349
اگر شاهد رفتار ناشایست کودکتان با بچه های دیگر هستید، سریع خودتان را وارد ماجرا نکنید، اجازه بدهید مواردی را از کودکان دیگر یاد بگیرد، اگر دیدید ماجرا شدت یافت می توانید آنها را صدا کنید و بپرسید  مثلاً« اگر سارا این کار را با تو می کرد چه احساسی داشتی؟ شما به جای اینکار چه کارهایی دیگری می توانستی انجام دهی؟» اجازه بدهید فکر کند و خودش بگوید، سریع یک پیشنهاد ارئه ندهید.

♦ باز خورد مثبت بدهید

Mother and daughter
به کارها ی کودکتان حتی اگر کوچک است توجه کنید، به او نشان دهید که رفتار مثبت او را می بینید، او را به خاطر ویژگی های مثبت تشویق کنید، نیاز نیست به او قول خاصی بدهید یا جایزه بدهید همین که با کلمات و چهره او را تشویق کنید کافیست، فراموش نکنید که مشخص کنید کدام رفتار او را مورد تشویق قرار دادید.

♦ مراجعه به یک متخصص

Preschool Daycare
اگر با رعایت همه ی این موارد کودک شما هنوز هم در برقراری ارتباط مشکل دارد و معلم و مشاور مدرسه نیز با شما موافق هستند ، می توانید از یک متخصص بهداشت روانی اطفال کمک بگیرید. ممکن است این رفتار ناشی از اختلالات رشدی باشد، اجازه دهید تا یک فرد متخصص رفتار کودک را بررسی کند.

 

منبع        

مریم عبداللهی

  • مریم عبداللهی 
  • روانشناس 
  • درمانگر تخصصی کودکان   

بزرگترین گروه فوق تخصصی پزشکان مغز و اعصاب و متخصصین روانپزشکی در ایران

 

شاید دیگر کمتر کسی اطلاع نداشته باشد که در مجموعه بزرگ پزشکان جایروس بهترین فوق تخصص های مغز و اعصاب و اعصاب و روان و برترین فارغ التحصیلان آمریکا،اسپانیا و آلمان حضور دارند و خدمات مغزواعصاب و روان که در این مجموعه ارائه می شود با کیفیت ترین در تمام ایران است!

کادر درمانی جایروس از لحاظ تخصصی در حیطه های اعصاب، در تمام کشور بی نظیر است


شماره تماس های نوبت گیری سریع

مشاوره های تلفنی و ویزیت آنلاین ویدئویی نیز ارائه می شود.

واحد مغز و اعصاب و روان ☎ 22616377_021

 واحد ویزیت متخصص اختلالات خواب و نوبت انجام تست خواب ☎ 02122648627

واحد مشاوره و روانشناسی  ☎ 22636863_021


درمان بی خوابی در منزل بدون دارو

 

اگر بی خوابی دارید، علاوه بر خدمات حضوری در کلینیک، میتوانید با تهیه دوره جامع درمان بیخوابی که توسط دکتر مصطفی امیری فلوشیپ اختلالات خواب تهیه شده است، بی خوابی تان را بدون دارو و در منزل درمان کنید.

درمان بی خوابی بدون دارو با ۱۱۳ روش علمی و خانگی (برای شروع، اینجا کلیک کنید)


درمان افسردگی بدون دارو آنلاین

اگر دچار افسردگی هستید یا میخواهید احساس شادی و لذت را در زندگی تان تقویت کنید، میتوانید بصورت حضوری توسط متخصصین روانپزشکی یا روانشناسان مجموعه جایروس ویزیت شوید و علاوه بر خدمات حضوری، میتوانید با تهیه دوره آنلاین درمان افسردگی در خانه که توسط مجموعه پزشکان جایروس تهیه شده است، افسردگی تان را در منزل و بدون دارو درمان کنید (برای دیدن ویدئو معرفی دوره، کلیک کنید)

درمان افسردگی در منزل بدون دارو (برای شروع، اینجا کلیک کنید)

7 دیدگاه دربارهٔ «راههای کمک به کودکانی که با دیگران بازی نمی کنند»

  1. سلام خسته نباشید من ،پسر ۸ساله دارم که به اندازه یک تا دو جلسه با بچه های دیگربازی میکند،ولی جلسه بعد کسی اورا بازی نمیدهد،البته خیلی سرزبون دار و اجتماعی ولی از اینکه دوست نداره،وتشنه دوست هست همچین به دوستاش محبت افراطی می‌کنه من عصبی میشم. . ازآیندا ش خیلی نگرانم.

    1. دپارتمان ارجاع تخصصی و سوالات

      سلام دوست گرامی
      توصیه می شود در این خصوص با روانشناس کودک مشاوره انجام شود.
      در صورت تمایل با مرکز شماره یک تماس بگیرید همکاران راهنماییتان می کنند.

  2. سلام
    پسر من ۸ سالشه اصلا نمیتونه با بچه ها ارتباط برقرار کنه و میشه گفت که هیچ دوستی نداره ،من الان نگران اینم که وقتی امسال بره مدرسه میخواد چیکار کنه
    یه دختر ۶ ساله هم دارم ولی اون خیلی اجتماعیه و کلی دوست داره.میشه راهنماییم کنید که چیکار کنم؟

    1. دپارتمان ارجاع تخصصی و سوالات

      سلام دوست عزیز
      جهت پاسخ دقیق و ارائه راهکار مناسب، نیاز به ارزیابی فرزندتان می باشد.
      توصیه می شود وی توسط روانشناس کودک ارزیابی گردد.
      در صورت تمایل با مرکز شماره یک تماس بگیرید تا همکاران راهنماییتان کنند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *