کلونازپام برای خواب و همه چیزهای مهم در مورد عوارض و اثراتش

قرص کلونازپام چیست ؟

قرص کلونازپام (clonazepam) جزو داروهای بنزودیازپینی طبقه بندی می شود. و عمدتا برای درمان اضطراب، بیخوابی و تشنج استفاده می شود. 

دوز کلونازپام کاملا بستگی به نظر پزشک و دلیل مصرف و شرایط بیمار (وزن و قد و…) دارد. این دارو در قالب قرص های نیم ملی و 1و 2 میلی گرمی در ایران در دسترس است.

کلیاتی در مورد کلونازپام

کلونازپام
کلونازپام چیست

همه بنزودیازپین ها خواص و اثرات شیمیایی مشابهی دارند و تفاوت عمده آنها سرعت عمل و زمان ماندگاری اثرات آنهاست.

اثرات بعضی از این داروها می تواند تا 24 ساعت همچنان ادامه داشته باشد. بنزودیازپین ها دارای اثرات آرام بخشی هستند که منجر به کاهش سرعت بدن و ذهن می شود. در بعضی از شرایط، بنزودیازپین ها برای اثرات آرام بخشی استفاده می شوند.

به علت اثرات ضد اضطرابی، این دارو به عنوان درمان دارویی برای اختلالات اضطرابی مانند حملات هراس، آگورافوبیا و موارد مشابه تجویز می شود.

با وجود مزایای این دارو، هنگام استفاده از کلونازپام باید احتیاط شود. حتی اگر دارو برای مشکل کنونی شما توسط پزشک تجویز شده باشد براحتی میتواند وابستگی و اعتیاد دارویی ایجاد کند.سوء مصرف کلونازپام در افرادی که این دارو را برای مدت طولانی و یا بدون نسخه مصرف می کنند دیده می شود.

هشدار!!!

کلونازپام داروی است به شدت اعتیاد آور که فقط و فقط باید با نسخه پزشک و مدت محدودی مصرف گردد و هرگونه استفاده بیش از حد از این دارو باعث وابستگی و مشکلات جدی خواهد شد.

در ادامه می پردازیم به نکاتی که هر مصرف کننده قرص کلونازپام باید از آنها آگاه باشد.

 

کلونازپام چیست؟

کلونازپام برای خواب
فرق کلونازپام ۱ و ۲

کلونازپام را بعنوان یکی ازداروهای قویتر در گروه دارویی بنزودیازپین‌ ها در نظر می گیرند. این دارو عمدتاً برای مقابله با برخی از انواع تشنج، بخصوص در انواع خاصی از صرع و نیز برای مقابله با شوکهای ناشی از ترس کاربرد دارد. آمارها نشان می دهد که این دارو کیفیت زندگی و بهره وری کار افرادی را که از شوکهای ناشی از ترس رنج میبرند، بهبود میبخشد.

از کلونازپام همچنین بعنوان یک داروی ضد افسردگی استفاده میکنند و به طور کلی، برای درمان اضـطراب، اختلال روانی کاتاتونیک (Catatonia)، مرحله شیدایی مربوط به رفتارهای شیدایی- افسردگی (Manic-depressive behavior) و بیماری جمع هراسی (Social phobia) مورد استفاده قرار میگیرد. این دارو برای از بین بردن بیخوابی و نیز کاهش اختلالی تجویز میشود که در آن شخص در حین خواب دست و پا میزند.

این دارو باید تحت نظرپزشک تجویز شود، و به شکل های زیر در بازار موجود است:

  • قرص
  • قطره

در ویدئوی زیر درباره داروی کلونازپام به طور مفصل شرح داده شده است:

 

فواید و اثرات کوتاه مدت

کلونازپام
کلونازپام خواب اوره؟

در کوتاه مدت، کلونازپام می تواند چندین اثر درمانی مثبت داشته باشد. این دارو با تعامل با گیرنده های GABA در مغز کار می کند. این انتقال دهنده عصبی مهار کننده فعالیت مغز است. این مهار گاهی بسیار مفید است زیرا بسیاری از نظریات نشان می دهد که اضطراب ممکن است ناشی از افزایش فعالیت مغز باشد.

به طور کلی، اثرات مثبت و کوتاه مدت کلنازپام عبارتند از:

  • آرامش ذهنی و کاهش اضطراب
  • افراد مبتلا به افسردگی ذهن آرام و احساس آرام بودن می کنند و جس می کنند که نگرانی هایی که قبلا  داشتند تاثیر کمتری دارند.
  • آرامش بدن به دنبال آرامش ذهن، علائم فیزیکی اضطراب نیز کاهش می یابد.
  • افراد مبتلا به اضطراب معمولا احساس تنش و بی قراری می کنند.کلونازپام اثر آرام سازی بدن و تسکین این علائم فیزیکی را دارد.
  • احساس سرخوشی خفیف در هنگام مصرف کلونازپام، بسیاری از افراد ابتدا احساس خفیفی از سرخوشی را نیز تجربه می کنند. اگر چه فرد ممکن است قصد نداشته باشد به مدت طولانی از این دارو استفاده کند اما این احساس می تواند بسیار لذت بخش باشد و منجر به استفاده مداوم از دارو و در نهایت اعتیاد شود.
  • خواب آلودگی از آنجا که کلونازپام به شما آرامش می بخشد، می تواند باعث خواب آلودگی شود. بسیاری از مصرف کنندگان قادر به رانندگی صحیح نیستند.

آیا کلونازپام خواب اور است؟

بله، شایعترین اثر کلونازپام، اثر آرام بخشی و خواب آلودگی است.

 

دوز کلونازپام

تنظیم دوز کلونازپام به نیازهای بیمار بستگی دارد و توسط پزشک شما انجام خواهد شد.

برای تشنج در بزرگسالان، دوز شروع اولیه حدود 1.5 میلی گرم روزانه است. دوز مصرفی ممکن است 0.5 تا 1 میلی گرم روزانه هر 3 روز افزایش یابد تا اینکه تشنج ها کنترل شوند.حداکثر دوز مصرفی در تشنج 20 میلی گرم در روز است.

دوز اولیه برای اختلالات هراس یک چهارم یک میلی گرم یک  یا دو بار در روز است.دوز کلونازپام ممکن است به دوز هدف 1 میلی گرم روزانه پس از 3 روز افزایش یابد.

 

عوارض جانبی قرص کلونازپام

عوارض کلونازپام
کلونازپام سبز رنگ

شایعترین عارضه جانبی کلونازپام، اثر آرام بخشی و خواب آلودگی است که در حدود نیمی از بیماران گزارش شده است. احساس گیجی هم در یک سوم بیماران گزارش شده است.

برخی عوارض جانبی شایع عبارتند از:

  • احساس افسردگی
  • از دست دادن قدرت تشحیص زمان و مکان
  • سردرد
  • ضعف،
  • احساس ناپایداری
  • اختلال خواب
  • خستگی
  • گیجی
  • تغییراتی در میل جنسی
  • ضایعه پوستی
  • تحریک پذیری و آشفتگی

سایر عوارض جانبی جدی تر کلونازپام عبارتند از:

  • اختلال تنفسی (کاهش میزان تنفس ارادی)
  • غش کردن
  • بزرگی کبد
  • علائم شدید ناشی از قطع
  • افزایش ضربان قلب
  • افت فشار خون
  • اختلالات خونی
  • تشدید یا ایجاد افکار خودکشی
  • اعتیاد و وابستگی شدید دارویی

عوارض کلونازپام بر مغز

کلونازپام با کنترل علائم تشنج، فعالیت الکتریکی سلول های مغز را مهار می کند. این مهار گاهی بسیار مفید است زیرا بسیاری از نظریات نشان می دهد که اضطراب ممکن است ناشی از افزایش فعالیت مغز باشد. با این حال، عوارض ناشی از ترک ناگهانی قرص کلونازپام نیز برای مغز بسیار خطرناک است.

 

تداخل دارویی کلونازپام

کلونازپام
کلونازپام مورفین دارد

اگرچه برخی داروها نباید همزمان با یکدیگر مصرف شوند، اما برخی موارد وجود دارند که با وجود تداخلات دارویی، بهتر است که به طور همزمان استفاده شوند. در اینگونه موارد پزشک به بیمار توصیه می کند که میزان مصرف داروها را تغییر دهد یا اقدامات احتیاطی دیگری را به وی گوش زد می کند. به هرحال هر داروی دیگری که مصرف می کنید (تجویز شده توسط پزشک یا سایر داروهای بدون نسخه موجود در بازار) را به پزشک خود اطلاع دهید.

کلونازپام ممکن است با داروهای زیر تداخل دارویی داشته باشد و موجب بروز عوارضی شود:

Alfentanil
Amobarbital
Anileridine
Bromazepam
Buprenorphine
Butabarbital
Butalbital
Carbamazepine
Carbinoxamine
Carisoprodol
Ceritinib
Chloral Hydrate
Chlorzoxazone
Clarithromycin
Codeine
Dantrolene
Ethchlorvynol
Fentanyl
Flibanserin
Fospropofol
Hydrocodone
Hydromorphone
Idelalisib
Ketoconazole
Levorphanol
Meclizine
Meperidine
Mephenesin
Mephobarbital
Meprobamate
Metaxalone
Methadone
Methocarbamol
Methohexital
Morphine
Morphine Sulfate Liposome
Nilotinib
Orlistat
Oxycodone
Oxymorphone
Pentobarbital
Phenobarbital
Primidone
Propofol
Propoxyphene
Remifentanil
Secobarbital
Sodium Oxybate
Sufentanil
Suvorexant
Tapentadol
Thiopental
Zolpidem

تداخلات دارویی دیگر | کلونازپام و الکل

برخی داروها نباید موقع صرف غذا یا نزدیک به نزدیک به این زمان مصرف شوند. به علاوه ممکن است خوردن برخی غذاها و مصرف تنباکو و الکل در زمان تجویز این دارو ممنوع میباشد. در رابطه با تمام این محدودیت های دارویی و غذایی با پزشک متخصص خود مشورت کنید.

 

کلونازپام برای خواب | آیا کلونازپام قرص خواب است ؟

کلونازپام برای بی خوابی – کلونازپام ۲

از کلونازپام گاهی اوقات بعنوان داروی خواب آور استفاده و تجویز می شود. اما معمولا در بلند مدت عوارض جانبی جدی ای ایجاد می کند و فقط برای استفاده کوتاه مدت در حد زیر یک ماه مناسب است.

اگر از بیخوابی رنج می بری کلیک کن:

درمان بیخوابی با 113 روش عجیب غریب

از آنجایی که این دارو یک داروی بسیار قوی است تنها با دستور پزشک در دسترس است.

دوز کلونازپام برای خواب

کلونازپام برای بی خوابی
کلونازپام قرص خواب – کلونازپام 1 برای خواب

قرص کلونازپام یک خواب آور قوی محسوب می شود؛ از اینرو تجويز و تعيين دوز کلونازپام برای خواب فقط و فقط به عهده پزشک مي باشد.

 

مصرف کلونازپام در شیردهی و بارداری

کلونازپام خواب اور است؟
کلونازپام خواب آور

مصرف کلونازپام و سایر بنزودیازپین ها در هنگام بارداری در سه ماهه اول، با ناهنجاری های جنینی، از جمله ملفورمیشن های مادرزادی در ارتباط است.

بهتر است از مصرف قرص کلونازپام در سه ماهه اول و احتمالا در دوران بارداری اجتناب شود.

بنزودیازپین ها در شیر مادر ترشح می شوند و مادرانی که شیرده هستند نباید کلونازپام مصرف کنند.

 

بهترین جایگزین کلونازپام در طب سنتی

سنبل الطیب یکی از پرمصرف‌ترین گیاهان دارویی است که مصرف صحیح آن تقویت اعصاب، کاهش استرس و افزایش آرامش را به همراه دارد. با این حال، فراموش نکنید، پیش از مصرف هر گونه دارو، حتی گیاهی و سنتی با پزشک خود مشورت کنید.

توجه!!!

این مطلب فقط برای آموزش اطلاعات عمومی پزشکی برای عموم مردم است و به هیچ عنوان جنبه تشخیصی و درمانی ندارد و جایگزین ویزیت تخصصی و حضوری پزشک نیست.

 

درمان قطعی و دائمی بی خوابی بدون دارو

دکتر مصطفی امیری

ما به شما دکتر مصطفی امیری متخصص مغزواعصاب و فوق تخصص اختلالات خواب دارای بورد تخصصی مغز و اعصاب از دانشگاه تهران معرفی می کنیم. برای مشاوره با ایشان و کسب اطلاعات بیشتر کلیک کنید:

تماس و تعیین نوبت ویزیت


بزرگترین گروه فوق تخصصی پزشکان مغز و اعصاب و متخصصین روانپزشکی در ایران

 

شاید دیگر کمتر کسی اطلاع نداشته باشد که در مجموعه بزرگ پزشکان جایروس بهترین فوق تخصص های مغز و اعصاب و اعصاب و روان و برترین فارغ التحصیلان آمریکا،اسپانیا و آلمان حضور دارند و خدمات مغزواعصاب و روان که در این مجموعه ارائه می شود با کیفیت ترین در تمام ایران است!

کادر درمانی جایروس از لحاظ تخصصی در حیطه های اعصاب، در تمام کشور بی نظیر است


شماره تماس های نوبت گیری سریع

مشاوره های تلفنی و ویزیت آنلاین ویدئویی نیز ارائه می شود.

واحد مغز و اعصاب و روان ☎ 22616377_021

 واحد ویزیت متخصص اختلالات خواب و نوبت انجام تست خواب ☎ 02122648627

واحد مشاوره و روانشناسی  ☎ 22636863_021


درمان بی خوابی در منزل بدون دارو

 

اگر بی خوابی دارید، علاوه بر خدمات حضوری در کلینیک، میتوانید با تهیه دوره جامع درمان بیخوابی که توسط دکتر مصطفی امیری فلوشیپ اختلالات خواب تهیه شده است، بی خوابی تان را بدون دارو و در منزل درمان کنید.

درمان بی خوابی بدون دارو با ۱۱۳ روش علمی و خانگی (برای شروع، اینجا کلیک کنید)


درمان افسردگی بدون دارو آنلاین

اگر دچار افسردگی هستید یا میخواهید احساس شادی و لذت را در زندگی تان تقویت کنید، میتوانید بصورت حضوری توسط متخصصین روانپزشکی یا روانشناسان مجموعه جایروس ویزیت شوید و علاوه بر خدمات حضوری، میتوانید با تهیه دوره آنلاین درمان افسردگی در خانه که توسط مجموعه پزشکان جایروس تهیه شده است، افسردگی تان را در منزل و بدون دارو درمان کنید (برای دیدن ویدئو معرفی دوره، کلیک کنید)

درمان افسردگی در منزل بدون دارو (برای شروع، اینجا کلیک کنید)