کشف علت احتمالی نقص توجه در سال 2018

کشف علت احتمالی نقص توجه در سال 2018

علت نقص توجه

محققان از دانشکده پزشکی دانشگاه کارولینای شمالی و همکارانش کشف کرده اند که چگونه دو ناحیه مغز برای حفظ توجه با یکدیگر کار می کنند و چگونه اختلاف و عدم هماهنگی میان این مناطق می تواند منجر به اختلالات نقص توجه ودیگر مشکلات  از جمله: اسکیزوفرنی، اختلال دوقطبی و افسردگی عمده شود.

 

اغلب افرادی که دچار اختلال نقص توجه – تمرکز هستند گاهی رفتارهای تکانشی از خود بروز میدهند.مطالعه جدید نشان می دهد که این علائم ممکن است ناشی از اختلال عملکرد در  ژن – ErbB4 – باشد  که به مناطق مختلف مغز کمک می کند که ارتباط برقرار کنند.عدم این  ژن یک عامل شناخته شده خطر برای اختلالات روانپزشکی است و برای نگهداری سطوح عصبی در مغز ضروری است.

 

محققان در مطالعه ای که در مجله نورون منتشر کرده اند، نشان دادند  موش هایی که در ژن-  ErbB4 – دچار اختلال عملکرد در برخی از مناطق مغزی بودند درمواقع لازم توجه ندارند. موش سعی کرد تا با توجه و نشانه های بصری مربوطه غذا را به یاد بیاورد. دانشمندان علوم اعصاب نوعی توجه مربوط به اندیشه را توصیف میکنند که به توجه  بالا – پایین نیاز دارد . توجه بالا و پائین هدف گرا بوده و با تمرکز ارتباط دارد.

افرادی که توجه بالا- پائین کارآمدی نداشته باشند در معرض خطر بالای ابتلا به اختلال بیش فعالی کمبود توجه (ADHD) هستند. این مطالعه برای اولین باراست که بر روی ارتباط ژن  ErbB4 با توجه  بالا – پایین کار شده است.


اگر به دنبالی راهی برای افزایش هوش و حافظه و بهبود عملکرد مغزتان هستید، دوره تقویت هوش و تقویت حافظه دکتر مصطفی امیری را از دست ندهید.

تقویت هوش


 

هنگامی که محققان پروب های موش را برای اندازه گیری فعالیت مغز متصل می کردند، متوجه شدند که برخی از موش ها در ژن ErbB4 دچار نقص عملکرد بوده و مناطقی از مغزشان را پیدا کردند که به طور مستقل عمل می کنند.به طور خاص، محققان قشر پیشانی را که معمولا با تصمیم گیری مرتبط است و هیپوکامپ ( منطقه ای که حافظه را پشتیبانی می کند) مورد مطالعه قرار دادند. این دو منطقه برای انواع کارهای مغز از جمله : حافظه و توجه هماهنگ هستند. سرپرست محققان(می ) می گوید: ”  پیش از این تصور می شد که توجه بالا – پائین  توسط قشر پری فرانتال کنترل می شد، همچنین هیپوکامپ را به گونه ای تنظیم می کرد که با توجه بالا هماهنگ هستند.

یافته های ما اهمیت هماهنگی بین قشر پیشانی و هیپوکامپ را در توجه بالا – پایین و احتمال این که اختلالات نقص توجه مانند  اختلال بیش فعالی – نقص (ADHD ) ممکن است شامل اختلال در هماهنگی بین دو منطقه باشد نشان میدهد.

 

علت اختلال نقص توجه

 

با توجه به مطالعات جدید،وجود ژن  ErbB4  سیگنالی مغزی برقرار میکند که با ایجاد پل ارتباطی ، باعث هماهنگی مناطق مختلف مغزی میشود .  ژن ErbB4 خودش گیرنده ای را که بر روی سطح سلول های مغز یافت می شود کدگذاری می کند. این مطالعه نشان داد هنگامی که یک پروتئین (neurgulin-1) به گیرنده ErbB4 متصل می شود، یک واکنش زنجیره اي ایجاد می کند که در نهایت سطح انتقال دهنده های عصبی را در قشر پیش مغز و هیپوکامپ تعیین می کند. بدون ErbB4، سطوح انتقال دهنده های عصبی به درستی حرکت نمی کنند. محققان کشف کرده اند  موش هایی که دارای ErbB4 نیستند، در مغزشان سطوح پایین یک انتقال دهنده ی عصبی خاص – GABA یا گاما آمینوبوتیریک اسید را دارند. سطوح پایین GABA می تواند منجر به نقص توجه بالا – پایین در قشر پیشانی شود. محققان نتیجه گرفتند که ErbB4 به پیوند دو ناحیه مغز برای حفظ توجه کمک می کند.

 

دراین مطالعه از یک مدل موش جدید و با استفاده از تکنیک های ژنتیک و شیمیایی برای بررسی کارکرد مغز استفاده کردند. تیم پژوهشی گفته اند : ما موش جهش یافته ای را تولید کرده ایم که ما را قادر می سازد هر روز و هر کجا که بخواهیم، ​​فعالیت های ErbB4 را مهار کنیم، بنابراین می توانیم کنترل زمانی و مکانی ، فضایی بر فعالیت ErbB4 داشته باشیم.

این موضع مارا در درک بیشتر و چگونگی عملکرد مناطق مختلف مغز و فعالیت انتقال دهنده های عصبی کمک می کند.

محققان در حال برنامه ریزی برای استفاده از مدل موش جدید برای مطالعه اینکه چگونه ناکارآمدی ژن ErbB4 می تواند فعالیت مغزی را مختل کند هستند.

 

مرکز نوروفیدبک جهت افزایش تمرکز و توجه 

بیشتر بدانیم:

ADD  و ADHD     اختلالاتی هستند که در تمام طول  عمر زندگی فرد را تحت تاثیر قرار می دهند و کیفیت زندگی فرد را پایین می آورند. بارکلی (1990) روی این قضیه تاکید کرد که   ADD    یک اختلال بی نظمی است که توسط رفتار ناپایدار و متغییر که ناشی از عدم تعادل بیو شیمیایی در مغز است ایجاد میشود. بارکلی رفتار متغییر را بعنوان یک نقص عمومی تنظیم سازی(regulation) توصیف کرد.  این عدم تعادل بیوشیمیایی بعنوان یک عامل مشکل ساز در مهار شروع و ماندن روی یک کار در نظر گرفته میشود. که به تبع آن انجام وظایف روزانه مشکل میشود.

ویژگی های  ( ADD)اختلال نقص توجه  شامل :  کندی شناختی ، خواب آلودگی، دوری گزینی، گیجی، پاسخ دهی آهسته، غرق شدن در دنیای خود، کم حرفی، نگرانی، منفعل بودن و مشغول شدن در کارها بصورت کلی و بدون پرداختن به جزییات  است.

 

منبع :

Case Western Reserve University

 

 

 

 

 

 

 

 

گرداوری کننده : مریم عبداللهی 

روانشناس و نوروتراپیتست

درمانگر تخصصی کودکان

عضو انجمن روانشناسی

 

جهت کسب نوبت ویزیت و مشاوره با ایشان در هر کدام از شعب تهران اینجا کلیک کنید


بزرگترین گروه فوق تخصصی پزشکان مغز و اعصاب و متخصصین روانپزشکی در ایران

 

شاید دیگر کمتر کسی اطلاع نداشته باشد که در مجموعه بزرگ پزشکان جایروس بهترین فوق تخصص های مغز و اعصاب و اعصاب و روان و برترین فارغ التحصیلان آمریکا،اسپانیا و آلمان حضور دارند و خدمات مغزواعصاب و روان که در این مجموعه ارائه می شود با کیفیت ترین در تمام ایران است!

کادر درمانی جایروس از لحاظ تخصصی در حیطه های اعصاب، در تمام کشور بی نظیر است


شماره تماس های نوبت گیری سریع

مشاوره های تلفنی و ویزیت آنلاین ویدئویی نیز ارائه می شود.

واحد مغز و اعصاب و روان ☎ 22616377_021

 واحد ویزیت متخصص اختلالات خواب و نوبت انجام تست خواب ☎ 02122648627

واحد مشاوره و روانشناسی  ☎ 22636863_021


درمان بی خوابی در منزل بدون دارو

 

اگر بی خوابی دارید، علاوه بر خدمات حضوری در کلینیک، میتوانید با تهیه دوره جامع درمان بیخوابی که توسط دکتر مصطفی امیری فلوشیپ اختلالات خواب تهیه شده است، بی خوابی تان را بدون دارو و در منزل درمان کنید.

درمان بی خوابی بدون دارو با ۱۱۳ روش علمی و خانگی (برای شروع، اینجا کلیک کنید)


درمان افسردگی بدون دارو آنلاین

اگر دچار افسردگی هستید یا میخواهید احساس شادی و لذت را در زندگی تان تقویت کنید، میتوانید بصورت حضوری توسط متخصصین روانپزشکی یا روانشناسان مجموعه جایروس ویزیت شوید و علاوه بر خدمات حضوری، میتوانید با تهیه دوره آنلاین درمان افسردگی در خانه که توسط مجموعه پزشکان جایروس تهیه شده است، افسردگی تان را در منزل و بدون دارو درمان کنید (برای دیدن ویدئو معرفی دوره، کلیک کنید)

درمان افسردگی در منزل بدون دارو (برای شروع، اینجا کلیک کنید)

2 دیدگاه دربارهٔ «کشف علت احتمالی نقص توجه در سال 2018»

    1. مریم عبداللهی روانشناس , رواندرمانگر و نوروتراپیست

      سلام
      ممنون از دقت و توجه تان
      با ارزوی سلامتی برای شما دوست عزیز

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *