تشخیص اختلال اضطراب اجتماعی و نحوه درمان

 

تشخیص اختلال اضطراب اجتماعی و نحوه درمان 

علائم اضطراب اجتماعی

 

اختلال اضطراب اجتماعی، همچنین به عنوان فوبیایی اجتماعی نیز شناخته شده است، ترس شدید از شدت اضطراب و احتمالا تحقیر در موقعیت های اجتماعی است به ویژه در مقابل دیگر افراد.

فردی که از اضطراب اجتماعی رنج می برد، تمایل دارد فکر کند که افراد دیگر در سخنرانی عمومی و یا در یک موقعیت اجتماعی و در یک مهمانی با یکدیگر درگیر می شوند. فرد تمایل دارد تا بر هر اشتباهی کوچکی که در یک وضعیت اجتماعی انجام می دهد، تمرکز کند و نسبت به آنها غلبه کند.

به سادگی ممکن است سرخ شدن به نظر می رسد دردناک برای یک فرد با ترس از سوء تفاهم اجتماعی، و آنها ممکن است به نظر می رسد که همه چشم ها بر آنها متمرکز است.

برخی از افراد با اضطراب اجتماعی، دارای ترس خاصی هستند مانند: صحبت های در مکان های عمومی و یا نیاز به صحبت با رئیس خود در مورد نگرانی در کار.ترس های برخی افراد ممکن است بیشتر تعمیم یافته باشد مانند ترس از هر وضعیت اجتماعی، خصوصا در مورد غریبه ها ، البته باید گفت بعضی افراد دچار خجالت و اضطراب اجتماعی می شوند.

 

در برخی موارد نادر، اضطراب اجتماعی ممکن است شامل ترس از استفاده از یک توالت عمومی، خوردن غذا یا صحبت کردن با تلفن در هنگام حضور دیگران نیز باشد.

 

اختلال اضطراب اجتماعی خجالت نیست، گرچه گاهی اوقات افراد این  دو را اشتباه می گیرند. در حالی که افراد خجالتی ممکن است در مورد دیگران ناراحت باشند اما معمولا یک نوع اضطراب افراطی را تجربه نمی کنند. علاوه بر این، افراد خجالتی معمولا از شرایط اجتماعی که افراد با اضطراب اجتماعی انجام می دهند، اجتناب نمی کنند.

 

افراد با اضطراب اجتماعی ممکن است در همه چیز خجالتی نباشند. آنها اغلب می توانند به راحتی با مردم باشند، اما موقعیت های خاصی نظیر راه رفتن در راهروها یا سخنرانی عمومی می توانند دچار اضطراب شدیدی شوند.

 

فوبیایی اجتماعی زندگی طبیعی را مختل می کند، در تعامل با روابط حرفه ای یا اجتماعی قرار می گیرد. هراس یک رویداد اجتماعی می تواند چند هفته پیش شروع شود و علائم می تواند بسیار ناتوان کننده باشد.

 

اکثر افراد مبتلا به هراس اجتماعی به خوبی می دانند که احساساتشان افراطی و غیر منطقی است. با این حال، قبل از مواجه شدن با وضعیت ترس، آنها دچار وحشت زیادی می شوند و ممکن است برای جلوگیری از اضطراب و ترس از آن جا خارج شوند،حتی اگر آنها موفق شوند با آن چه که می ترسند مقابله کنند، معمولا از قبل احساس اضطراب می کنند و به شدت ناراحت می شوند. پس از آن، احساسات ناخوشایند ممکن است به تعویق بیفتد، زیرا آنها نگران قضاوت ونو ع نگاه دیگران شوند.

 

علائم خاص اضطراب اجتماعی

 

اختلال اضطراب اجتماعی با وجود تمام نشانه های زیر مشخص می شود:

ترس قابل توجه و مداوم از یک یا چند موقعیت اجتماعی یا عملکردی که در آن شخص نسبت به افراد ناشناس ایجاد میشود .فرد احساس ترس در انجام عملکردش، تحقیر و یا  شرم میک ند. نکته: در کودکان باید شواهدی از ظرفیت مناسب در روابط اجتماعی مناسب با افراد آشنا داشته باشد .

با توجه به DSM-5اگر ترس بطور انحصاری در شرایط شرایط اجتماعی خاصی رخ دهد میتوانید تشخیص اضطراب اجتماعی دهید.

قرار گرفتن در معرض شرایط اجتماعی ترسناک تقریبا همیشه موجب اضطراب می شود، که ممکن است به صورت یک حمله تهاجمی موقعیتی مورد توجه قرار گیرد. توجه: در کودکان، اضطراب ممکن است از طریق گریه، انجماد و یا از وضعیت اجتماعی با افراد ناآشنا بیان شود.

فرد ترس بیش از حد یا غیر منطقی اش را به رسمیت می شناسد. توجه: در این کودکان ممکن است این ویژگی وجود داشته باشد.

از وضعیت اجتماعی و یا عملکرد ترس اجتناب میشود و یا اضطراب شدید و  ناراحتی را تحمل می کنند.

اجتناب، پیش بینی اضطراب و یا ناراحتی در وضعیت اجتماعی یا عملکردی که از ترس به وجود می آید به طور قابل ملاحظه درعملکرد شغلی (تحصیلی) یا فعالیتهای اجتماعی یا روابط اجتماعی تاثیر میگذارند.

در افراد زیر 18 سال، حداقل 6 ماه باید طول بکشد.

ترس و یا اجتناب از علل اثرات فیزیکی مستقیم یک ماده (به عنوان مثال مواد مخدر ، دارو) یا یک بیماری کلی عمومی نیست و به دلیل اختلال روانی دیگری به حساب نمی آید.

اگر بیماری کلی عمومی یا اختلال روانی دیگر وجود داشته باشد، ترس در معیارهای اول با آن ارتباط ندارد، مثلا ترس از لکنت، لرزش در بیماری پارکینسون یا نمایش رفتارهای ناهنجاری در خوردن در نارسایی عصبی .

 

روش های درمان اضطراب اجتماعی

درمان اضطراب اجتماعی

روان درمانی اضطراب اجتماعی

روان درمانی یک روش بسیار موثر درمان اختلال اضطراب اجتماعی است. به طور خاص، درمان های شناختی – رفتاری که شامل تکنیک هایی از جمله قرار گرفتن در معرض اضطراب  ، بازسازی شناختی بدون قرار گرفتن در معرض اضطراب ، قرار گرفتن در معرض درمان با تجدید شناختی و آموزش مهارت های اجتماعی است، به نظر می رسد در درمان اضطراب اجتماعی در زمان محدود به شدت موثر است. بیشتر درمان شناختی-رفتاری (CBT) را می توان در 16 جلسه (معمولا یک جلسه در هفته) انجام داد. در پایان درمان، علائم اضطراب یک فرد در برخی موارد بسیار کاهش می یابد و یا حتی از بین می رود.

 

درمان دارویی اضطراب اجتماعی

درمان اولیه داروهایی که برای درمان اضطراب اجتماعی استفاده می شوند، مهارکننده های بازجذب سروتونین انتخابی (SSRIs) نامیده می شوند. این دسته از داروها برای درمان افسردگی ابتدا توسعه یافته و اغلب به عنوان داروهای ضد افسردگی شناخته می شوند. از آن زمان تاکنون، آنها در برخورد با یک طیف وسیع اختلالات موثر بوده اند. SSRI مشترک شامل Paxil (پاروکستین)، Zoloft (سرترالینفلوکستین ، فلووکسامین می باشند .

نوع دیگری از داروهای ضد افسردگی Effexor (ونلافاکسین) نیز ممکن است برای کمک به علائم ترس از سوء مصرف مورد استفاده قرار گیرد .

داروهای ضد اضطراب به نام بنزودیازپین ها به ندرت برای اختلال اضطراب اجتماعی تجویز می شوند، زیرا آنها بسیار عادت آور هستند و به عنوان یک آرام بخش عمل می کنند. با این حال، چون آنها در کوتاه مدت به سرعت عمل می کنند، ممکن است زمانی که یک وضعیت خاص برای استفاده آنها مورد استفاده قرار می گیرد، تجویزشوند.

همچنین برای جلوگیری از اضطراب اجتماعی، یک دسته از داروها به نام بتا بلوکرها نیز استفاده می شود. مسدود کننده های بتا با مسدود کردن جریان اپی نفرین (که معمولا به عنوان آدرنالین شناخته می شود) کار می کنند که در هنگام اضطراب رخ می دهد. این به این معنی است که آنها می توانند به کنترل و مسدود کردن نشانه های جسمی که اغلب همراه با اضطراب اجتماعی – حداقل برای مدت کوتاهی رخ میدهد  کمک کنند. آنها در درجه اول برای شرایط کوتاه مدت استفاده می شوند، مانند زمانی که شما نیاز دارید که سخنرانی کنید. با این حال، مانند بنزودیازپین ها، برای درمان اضطراب اجتماعی توصیه نمی شوند و به ندرت برای آن تجویز می شوند.

 

روش های خودمراقبت برای اضطراب اجتماعی

تعدادی از تکنیک های خودآموز تلاش می کنند تا به کنترل علائم اضطراب اجتماعی کمک کنند. اینها تکنیک هایی هستند که از درمان رفتاری شناختی (CBT) اتخاذ می شوند، اما همچنین می توانند در خارج از روان پزشکی رسمی مورد استفاده قرار گیرند.

  1. تمرینات تنفس عمیق و آرام
  2. کنترل علائم جسمی و حرکات تند بدن
  3. گوش دادن به ندا و صدای درون

تمامی این تمرینات را میتوان با استفاده از روش بیوفیدبک انجام داده و نتایج درمانی مثبت آن را حس کنید.

 

منبع :

International Journal of Cognitive Therapy

 

مریم عبداللهی ،روانشناس و نوروتراپیست 

درمانگر تخصصی کودکان 

جهت کسب نوبت ویزیت با ایشان در تمامی شعب تهران اینجا کلیک کنید

 


بزرگترین گروه فوق تخصصی پزشکان مغز و اعصاب و متخصصین روانپزشکی در ایران

 

شاید دیگر کمتر کسی اطلاع نداشته باشد که در مجموعه بزرگ پزشکان جایروس بهترین فوق تخصص های مغز و اعصاب و اعصاب و روان و برترین فارغ التحصیلان آمریکا،اسپانیا و آلمان حضور دارند و خدمات مغزواعصاب و روان که در این مجموعه ارائه می شود با کیفیت ترین در تمام ایران است!

کادر درمانی جایروس از لحاظ تخصصی در حیطه های اعصاب، در تمام کشور بی نظیر است


شماره تماس های نوبت گیری سریع

مشاوره های تلفنی و ویزیت آنلاین ویدئویی نیز ارائه می شود.

واحد مغز و اعصاب و روان ☎ 22616377_021

 واحد ویزیت متخصص اختلالات خواب و نوبت انجام تست خواب ☎ 02122648627

واحد مشاوره و روانشناسی  ☎ 22636863_021


درمان بی خوابی در منزل بدون دارو

 

اگر بی خوابی دارید، علاوه بر خدمات حضوری در کلینیک، میتوانید با تهیه دوره جامع درمان بیخوابی که توسط دکتر مصطفی امیری فلوشیپ اختلالات خواب تهیه شده است، بی خوابی تان را بدون دارو و در منزل درمان کنید.

درمان بی خوابی بدون دارو با ۱۱۳ روش علمی و خانگی (برای شروع، اینجا کلیک کنید)


درمان افسردگی بدون دارو آنلاین

اگر دچار افسردگی هستید یا میخواهید احساس شادی و لذت را در زندگی تان تقویت کنید، میتوانید بصورت حضوری توسط متخصصین روانپزشکی یا روانشناسان مجموعه جایروس ویزیت شوید و علاوه بر خدمات حضوری، میتوانید با تهیه دوره آنلاین درمان افسردگی در خانه که توسط مجموعه پزشکان جایروس تهیه شده است، افسردگی تان را در منزل و بدون دارو درمان کنید (برای دیدن ویدئو معرفی دوره، کلیک کنید)

درمان افسردگی در منزل بدون دارو (برای شروع، اینجا کلیک کنید)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *