چرا پلک چشمتان می پرد؟

اختلالات تیک

بسیاری از مردم حرکاتی مشابه اسپاسم را در برخی عضلات خود تجربه می کنند. این حرکات ناگهانی تیک نامیده می شوند و اغلب پلک ها و صورت را تحت تاثیر قرار می دهند، اما در هر جایی از بدن اتفاق می افتند. در برخی موارد تیک ها بدون ضرر و موقت می باشند، اما بعضی وقت ها نوعی اختلال محسوب می شوند. این اختلالات به طور کل با روش های درمانی و تغییر سبک زندگی کنترل می شوند.

تیک ها و حرکات ناگهانی واقعا چه هستند؟

بسیاری از افراد از تیک و حرکات ناگهانی را یکسان می دانند، اما در حقیقت تفاوت هایی بین این دو حرکت وجود دارد.

تیک ها: دو نوع تیک وجود دارد – تیک های حرکتی و تیک های کلامی. این حرکات ناگهانی کوتاه (تیک های حرکتی) یا بیان صداها (تیک های کلامی) به طور ناگهانی در بین رفتارهای کاملا عادی اتفاق می افتند. تیک ها اغلب با ظهور متعدد و پی در پی همان عمل تکرار می شوند. به عنوان مثال شخصی که دچار تیک است ممکن است چندین بار پشت سر هم پلک بزند یا بینی خود را جمع کند.

تیک های حرکتی به دو نوع ساده و پیچیده تقسیم می شوند. تیک های حرکتی ساده شامل حرکاتی مانند چشمک زدن، جمع کردن بینی، حرکت تند سر یا بالا انداختن شانه می شود. تیک های حرکتی پیچیده شامل مجموعه ای حرکات است که طبق یک نظم اجرا می شوند. به عنوان مثال پشت سر هم به چیزی دست بزند یا با پا ضربه بزند و سپس پای خود را عوض کند. تیک ها به عنوان حرکات غیرارادی در نظر گرفته نمی شوند، اما به عنوان حرکات نیمه ارادی مطرح هستند، به این معنا که افراد قادرند برای مدت کوتاهی به حرکات خود غلبه کنند. گرچه این غلبه منجر به ناراحتی می شود و این ناراحتی تا زمان اجرای تیک ادامه دارد.

افراد در تمام سنین به این تیک ها دچار می شوند، اما معمولا در بین کودکان رایج تر است. متخصصان معتقدند که حدود 25 درصد کودکان دچار تیک می شوند و به علاوه پسرها بیشتر دچار این مشکل می شوند تا دخترها.

هیچکس نمی داند دقیقا چه چیزی باعث بروز تیک می شود. به نظر می رسد استرس و کمبود خواب نقش مهمی در بروز و شدت تیک های حرکتی دارند. پزشک ها معتقدند که برخی داروها، از جمله داروهایی که برای اختلال بیش فعالی و کمبود توجه به کار می روند، تیک ها را در کودکان کاهش می دهند. تحقیقات جدیدتر نشان می دهند که اینطور نیست.

اختلالات تیک 3

حرکات ناگهانی: برخلاف تیک ها، اکثر حرکات ناگهانی عضلات حرکات مجزا هستند و نه حرکات تکراری. حرکات عضلات تحت عنوان پرش های میوکلینیک نیز مطرح می شوند.این حرکات کاملا غیرارادی بوده و قابل کنترل نیستند.

یک نوع از حرکات عضلانی مربوط به بلفارواسپاسم می باشد. بلفارواسپاسم به عضلات یک یا هر دو پلک چشم اشاره دارد که بدون کنترل حرکت می کنند. این امر اغلب بارها و بارها در طی یک دوره پایدار از زمان رخ می دهد. در موارد شدید که خیلی هم به ندرت اتفاق می افتد، بلفارواسپاسم خوش خیم ممکن است برای ابرو، دهان و گردن نیز اتفاق بیفتد.

گرچه پریدن پلک ممکن است مشابه تیک پلک زدن باشد، اما در حقیق با آن متفاوت است چرا که پریدن پلک غیرقابل کنترل است. به علاوه این امر بیشتر در بزرگسالان اتفاق می افتد. پزشک می تواند تشخیص دده که این حرکات نوعی تیک هستند یا فقط پریدن پلک می باشند.

متخصصان معتقدند که پریدن پلک از بلفارواسپاسم به خاطر بروز فعالیت ناقص در سلول های خاص در یک منطقه از مغز ایجاد می شود. پریدن پلک ممکن است با خشکی چشم بدتر شود. به علاوه استرس، کمبود خواب، کافئین و نور شدید نیز شرایط را بدتر می سازند.

اختلالات رایج مربوط به تیک کدام ها هستند؟

اختلالات تیک 1

بیشتر تیک ها خیلی شدید نیستند، بنابراین تاثیر چندانی بر روی کیفیت زندگی فرد مبتلا ندارند. در برخی موارد اما تیک ها مخرب و نگران کننده می شوند و زمانی که اتفاق می افتند می توانند می توانند قسمت های مختلف زندگی فرد، از جمله مدرسه، کار و زندگی اجتماعی، را تحت تاثیر قرار دهند. پزشک ها برای شناسایی و تشخیص تیک چهار ویژگی را مد نظر قرار می دهند:

  • سن شروع تیک ها
  • مدت زمان تیک ها
  • شدت تیک ها
  • نوع تیک ( تیک حرکتی، تیک کلامی یا هردو)

اختلال تیک گذرا: این اختلال اغلب در جوانان رخ می دهد و 5 تا 25 درصد کودکان را در سن مدرسه تحت تاثیر قرار می دهد. اختلال تیک گذرا معمولا با یک یا چند تیک همراه است که حداقل یک ماه، ولی کمتر از یک سال، طول می کشد. اکثر تیک های مشاهده شده در این اختلال تیک های حرکتی هستند، گرچه تیک های کلامی نیز ممکن است مشاهده شوند.

تیک حرکتی مزمن یا اختلال تیک صوتی: تیک گذرا در کمتر از یک سال بهبود می یابند، اما تیک های مزمن برای یک سال یا بیشتر از یک سال طول می کشند. اختلال تیک مزمن با حضور یک یا چند تیک طولانی مدت مشخص می شود. این تیک ها ممکن است حرکتی یا کلامی باشند، اما نه هر دو. برای تشخیص اختلال تیک مزمن علائم باید قبل از 18 سالگی شروع شوند. تیک های مزمن به ندرت بین کودکان خیلی به ندرت اتفاق می افتد.

درمان اختلال تیک ها چگونه است؟

درمان اختلالات تیک ها بستگی به شدت شرایط دارد. در بسیاری موارد هیچ درمانی لازم نیست و تیک ها به خودی خود درمان می شوند.

در برخی نمونه ها پزشک رفتار درمانی، دارو یا ترکیبی از هر دو را تجویز می کند. در رفتار درمانی فرد فرا می گیرد که چگونه علائم تیک را کنترل کرده و تکرار آن را کاهش دهد. داروها معمولا برای کاهش استمرار تیک ها تجویز می شوند و به این ترتیب زندگی روزمره فرد را بهبود می بخشند. اما معمولا این روش های درمانی باعث از بین رفتن کامل نشانه ها نمی شوند.

نگارنده: سمیه محمدی

[divider]

کلینیک فوق تخصصی مغز و اعصاب و روان آلومینا

 


بزرگترین گروه فوق تخصصی پزشکان مغز و اعصاب و متخصصین روانپزشکی در ایران

 

شاید دیگر کمتر کسی اطلاع نداشته باشد که در مجموعه بزرگ پزشکان جایروس بهترین فوق تخصص های مغز و اعصاب و اعصاب و روان و برترین فارغ التحصیلان آمریکا،اسپانیا و آلمان حضور دارند و خدمات مغزواعصاب و روان که در این مجموعه ارائه می شود با کیفیت ترین در تمام ایران است!

کادر درمانی جایروس از لحاظ تخصصی در حیطه های اعصاب، در تمام کشور بی نظیر است


شماره تماس های نوبت گیری سریع

مشاوره های تلفنی و ویزیت آنلاین ویدئویی نیز ارائه می شود.

واحد مغز و اعصاب و روان ☎ 22616377_021

 واحد ویزیت متخصص اختلالات خواب و نوبت انجام تست خواب ☎ 02122648627

واحد مشاوره و روانشناسی  ☎ 22636863_021


درمان بی خوابی در منزل بدون دارو

 

اگر بی خوابی دارید، علاوه بر خدمات حضوری در کلینیک، میتوانید با تهیه دوره جامع درمان بیخوابی که توسط دکتر مصطفی امیری فلوشیپ اختلالات خواب تهیه شده است، بی خوابی تان را بدون دارو و در منزل درمان کنید.

درمان بی خوابی بدون دارو با ۱۱۳ روش علمی و خانگی (برای شروع، اینجا کلیک کنید)


درمان افسردگی بدون دارو آنلاین

اگر دچار افسردگی هستید یا میخواهید احساس شادی و لذت را در زندگی تان تقویت کنید، میتوانید بصورت حضوری توسط متخصصین روانپزشکی یا روانشناسان مجموعه جایروس ویزیت شوید و علاوه بر خدمات حضوری، میتوانید با تهیه دوره آنلاین درمان افسردگی در خانه که توسط مجموعه پزشکان جایروس تهیه شده است، افسردگی تان را در منزل و بدون دارو درمان کنید (برای دیدن ویدئو معرفی دوره، کلیک کنید)

درمان افسردگی در منزل بدون دارو (برای شروع، اینجا کلیک کنید)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *