هنر درمانی چیست؟4 روش استثنایی برای روان درمانی

هنر درمانی چیست؟

هنر درمانی چیست؟ همانطور که توسط انجمن هنر درمانی آمریکا تعریف شده است، روشی برای بیان خلاقه احساسات است که می تواند بر محدودیت های زبان غلبه کند. به عبارت دیگر اگر صحبت کردن یا نوشتن بسیار سخت،گیج کننده یا دردناک است، پس می توان از روش هایی مانند  نقاشی، مجسمه سازی، رنگ آمیزی، دوختن، کلاژ کردن و بسیاری از روش های دیگر هنرهای  بصری و دیداری  به جای زبان،استفاده کرد. هنر درمانی می توانند به تقویت و بهبود نقاط ضعف زیر کمک کنند:

1- بهبود شناخت و عملکرد حسی-حرکتی

2- بهبود عزت نفس و خودآگاهی

3- بهبود انعطاف پذیری احساسی

4- بهبود بینش، بصیرت و درون بینی

5- بهبود مهارتهای اجتماعی

6- درگیری ها و اضطراب ها

هنر درمانی چیست؟

کارکردهای هنر درمانی در درمان کودکان

هر شخصی می تواند برهه ای را در زندگی به یاد بیاورد که کلمات و واژه ها قادر به توضیح آن چه که در قلب می گذرد نبوده اند. به طوری که هیچ راهی برای صحبت درباره غم ها،شرم و یا خشمی که در وجود انسان جاری بوده است وجود ندارد.

شاید برخی ها برای گذر از این معضل،شروع به طراحی،نقاشی و مجمسمه سازی(هنر درمانی) کرده اند. این روش آرام کننده،گاهی به طور تصادفی حسی از آرامش را به فرد منتقل می کنند که صحبت کردن و گفت و گو نمی تواند همان حس را ایجاد کند.،

اگر تا به حال هنر درمانی را امتحان نکرده اید،یا شخصی را می شناسید که از هنر درمانی کسب نتیجه کرده است،پس می توان به این نتیجه رسید که هنر درمانی روشی ارزشمند برای امتحان کردن است.

در این جا هنر به عنوان وسیله ای برای درمان و برقراری ارتباط، مخصوصا برای کودکان و نوجوانان به کار می رود. کودکان اغلبا ناچار هستند،که از زبان محدود و الکن خود برای بیان احساسات و تفکرات پیچیده  ذهن استفاده کنند. اما در این شیوه درمانی، روش هایی مثل نقاشی کردن و یا رنگ آمیزی(هنر درمانی) وجود دارد که کودکان بهتر درک می کنند .این مسئله برای نوجوانان نیز به همان اندازه مهم و حیاتی است که بتوانند از این روش های بدون فشار و بدون پیامد برای بیان احساسات و تفکرات خود استفاده کنند

در ادامه به چند روش و فعالیت که به کودکان کمک میکند تا به بیان احساسات و تفکرات خود بپردازند،اشاره می کنیم:

 

روش کارت پستال

بیشتر افراد این مسئله را قبول دارند که اگر بین آن ها و مشکل فاصله وجود داشته باشد،راحت تر می توانند به بیان و تشخیص رنج ها و افسوس ها بپردازند. به همین دلیل روش کارت پستال می تواند یک تمرین خوب و خودشناسانه  باشد که باعث تحریک این اندیشه می گردد که  “به یک فرد چه خواهم گفت اگر مجبور نباشم این کار را رو در رو و چهره به چهره انجام دهم؟”

یک عدد کارت پستال در اختیار مراجعه کننده خود قرار دهید و از او بخواهید چیزی برای شخص مورد نظر یا شخصی که تمایل دارد چیزی را با او به اشتراک بگذارد بنویسد

از مراجعه کننده بخواهید که در سمت خالی دیگر کارت پستال ،احساسات خود را از طریق هنر و نقاشی بیان کند

از این به روش به عنوان راهی برای شروع صحبت در مورد آنچه که با کارت پستال بیان شده است استفاده کنید.

هنر درمانی چیست؟

واژه هایی برای زندگی از طریق  کلاژ

نوجوانان نسبت به محیط های سخت و قضاوت کننده  و جایی که احساس می کنند نمیتوانند خود واقعی شان باشند ،آسیب پذیرند،. آنها ممکن است شخصیت واقعی خود را سرکوب کرده تا از قضاوت هم سالان خود رهایی پیدا کنند و به همین دلیل برای نوجوانان بسیار مهم است که ارزش های اصلی و بنیادین خود را شناسایی کرده و راجع به خود واقعی شان،تصور درستی داشته باشند و بتوانند این قبیل مسائل را یادداشت کنند.

تعدادی مجله، روزنامه، کاغذ باطله و دیگر مواد هنری برای ایجاد یک کلاژ را فراهم کنید.

از مراجعه کنندگان خود بپرسید که چه واژه ای در نظر دارند،اگر چیزی در ذهن نداشتند،شاید بهتر باشد از نقل قول هایی استفاده کنید که نوجوانان در طول روز از آن استفاده می کنند.

از آن ها بخواهید که دیدگاه خود را نسبت به جهان از طریق کولاژ بیان کنند و نقل قول مد نظر خود را در این اثر هنری جای دهند.میتوان از نتیجه نهایی برای آغاز صحبت و گفت و گو استفاده کرد.

لمس کردن اشیاء

انسانها همه موجوداتی لمسی هستند، اما از میان ما،کودکان هستند که به لمس کنندگان،کاشفان و کنجکاوان شهره هستند.. این راهی برای شناخت دنیا توسط آنهاست و درست مثل باقی ما،راهی  برای کسب آرامش و تسکین است.به هنگام قرار گرفتن در جمع کودکان ،توصیه تیم تخصصی جایروس کلینیک این است که از موادی مانند چسب چوب و تکه های بریده شده آماده استفاده کنید.

در یک تکه کاغذ خالی، این تکه ها و قطعه های بریده شده را بچسبانید، اگر گروه بچه هایی که با آنها کار می کنید،بزرگتر و بالغ تر هستند،می توانید از تکه های دست ساز استفاده کنید تا این احساس غرور،افتخار و آرامش کودک افزایش پیدا کند.

مواد را به کاغذ ها بچسبانید،اجازه بدهید تا بافت زیبایی از این تکه چسبانی ها ایجاد شود تا احساس درستی از آرامش در کودک شکل بگیرد.

با استفاده از این پروژه و فعالیت، کودک به معنای واقعی کلمه از طریق تصویر ساخته شده،احساس تسکین و آرامش پیدا می کند  و امور دردناک و ناراحت کننده  را به چیزهایی دلپذیر و خوشایند  تبدیل می کنید.

چه چیزی در قلب شما می گذرد؟

این فعالی از سه کاربرگ تشکیل می شود که در آن ها عکس یک قلب چاپ شده است و  شامل تمریناتی برای کودکان می باشد که در طول آن به بیان احساسات خود و همچنین تعریف چیزهایی که برایشان مهم است می پردازند.

کاربرگ ها را چاپ کرده و میان کودکان توزیع کنید.اجازه دهید که کودک به میل و سلیقه خود این قلب را با هر آن چه که دوست دارد پر کند یا این که به طور خاص از او بخواهید که احساسات خود را در این قلب پیاده کند.

با کودک راجع به چگونگی پیاده سازی احساسات و ارزش های خود در این قلب نقاشی شده، صحبت کنید و از کودک بپرسید که چرا قلب را این گونه پُر کرده است.

لینک منبع

بیشتر بدانید 1

بیشتر بدانید 2

بیشتر بدانید 3


بزرگترین گروه فوق تخصصی پزشکان مغز و اعصاب و متخصصین روانپزشکی در ایران

 

شاید دیگر کمتر کسی اطلاع نداشته باشد که در مجموعه بزرگ پزشکان جایروس بهترین فوق تخصص های مغز و اعصاب و اعصاب و روان و برترین فارغ التحصیلان آمریکا،اسپانیا و آلمان حضور دارند و خدمات مغزواعصاب و روان که در این مجموعه ارائه می شود با کیفیت ترین در تمام ایران است!

کادر درمانی جایروس از لحاظ تخصصی در حیطه های اعصاب، در تمام کشور بی نظیر است


شماره تماس های نوبت گیری سریع

مشاوره های تلفنی و ویزیت آنلاین ویدئویی نیز ارائه می شود.

واحد مغز و اعصاب و روان ☎ 22616377_021

 واحد ویزیت متخصص اختلالات خواب و نوبت انجام تست خواب ☎ 02122648627

واحد مشاوره و روانشناسی  ☎ 22636863_021


درمان بی خوابی در منزل بدون دارو

 

اگر بی خوابی دارید، علاوه بر خدمات حضوری در کلینیک، میتوانید با تهیه دوره جامع درمان بیخوابی که توسط دکتر مصطفی امیری فلوشیپ اختلالات خواب تهیه شده است، بی خوابی تان را بدون دارو و در منزل درمان کنید.

درمان بی خوابی بدون دارو با ۱۱۳ روش علمی و خانگی (برای شروع، اینجا کلیک کنید)


درمان افسردگی بدون دارو آنلاین

اگر دچار افسردگی هستید یا میخواهید احساس شادی و لذت را در زندگی تان تقویت کنید، میتوانید بصورت حضوری توسط متخصصین روانپزشکی یا روانشناسان مجموعه جایروس ویزیت شوید و علاوه بر خدمات حضوری، میتوانید با تهیه دوره آنلاین درمان افسردگی در خانه که توسط مجموعه پزشکان جایروس تهیه شده است، افسردگی تان را در منزل و بدون دارو درمان کنید (برای دیدن ویدئو معرفی دوره، کلیک کنید)

درمان افسردگی در منزل بدون دارو (برای شروع، اینجا کلیک کنید)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *