انواع مختلف هنر درمانی

موسیقی درمانی2

در این مقاله به انواع مختلف هنر درمانی موجود می پردازیم. این نهادها به عنوان مراکز حرفه ای به رسمیت شناخته شده اند و تمرینات و مقرراتی را برای اعضای خود ارائه می دهند.

موسیقی درمانی

در موسیقی درمانی بیمار از طریق موسیقی با درمانگر خود ارتباط برقرار می کند. این کار شامل آواز خواندن، گوش دادن به موسیقی یا اجرای یک موسیقی می باشد. اگر در حال اجرای موسیقی درمانی گروهی هستید، می توانید از موسیقی برای برقراری ارتباط با دیگران نیز استفاده کنید.

موسیقی درمانی به روش های مختلفی موثر خواهد بود، از جمله:

  • این روش به شما کمک می کند تا احساسات یا خاطراتی را بیان کنید که ابراز آنها از طریق لغات و صحبت کردن بسیار سخت است.
  • می تواند احساسات و خاطرات قدیمی و فراموش شده را مجددا زنده کند و به شما کمک می کند با مشکلات گذشته مقابله کرده و ادامه دهید.
  • موسیقی درمانی به شما در یادگیری بیان احساستان کمک می کند و همچنین کمک می کند تا در مورد احساسات خود به راحتی بنویسید یا صحبت کنید.
  • درمانگر برای برقراری ارتباط با شما از موسیقی استفاده می کند، حتی اگر گوش ندهید. این روش به برقراری ارتباط با دیگران نیز کمک می کند و به مرور زمان می توانید با دیگران بیشتر درگیر شوید.

موسیقی درمانی معمولا از سازهای کوبه ای و یا ابزار ملودیک ساده استفاده می کند و حتی اگر هیچ تجربه ای نداشته باشید می توانید از آنها استفاده کنید. اگر در موسیقی تجربه داشته باشید، می توانید از ساز خود نیز در جلسات استفاده کنید.

در موسیقی درمانی می توانید بداهه نوازی کنید یا یک قطعه خاص را به مرور زمان تمرین کرده و اجرا کنید. موسیقی اجرا شده توسط شما ممکن است طیف گسترده ای از سبک های مختلف باشد که البته به سلیقه شما بستگی دارد.

در هر جلسه موسیقی درمانی، درمانگر به اجرا موسیقی شما گوش می دهد و سعی می کند احساسات شما را درک کند. سپس اجرای شما را با موسیقی خود پاسخ می دهد و از این موسیقی برای پی بردن به احساسات شما و چگونگی ارتباط دادن آن به دیگران استفاده می کند.

رقص درمانی

رقص درمانی

رقص درمانی از رقص و حرکات موزون استفاده می کند تا بیمار بتواند احساسات خود را بیان کند. در این روش نیز می توانید احساساتی را از طریق حرکات موزون و رقص بیان کنید که ابراز آنها از طریق کلام و صحبت سخت است. با کشف مشکلات یا تجربه های گذشته از طریق رقص درمانی می توانید با آنها مقابله کنید. رقص درمانی به ویژه در موارد زیر خیلی موثر خواهد بود:

  • اگر حس ناخوشایندی نسبت به اندام خود داشته باشید – به عنوان مثال مشکلات روحی و روانی مربوط به ظاهر خود از قبیل اختلالات خوردن یا اختلال بدشکلی بدن.
  • اگر مشکلات روانی و احساسی شما به شکل بیماری های جسمی نمایان می شود – به عنوان مثال اگر به افسردگی مبتلا باشید، دچار درد خواهید شد.
  • برقراری روابط جسمی با دیگران برایتان مشکل است.
  • احساس انزوا و جدایی از محیط اطراف خود می کنید و انجام کارهای روزانه برایتان سخت است.
  • از داروهایی مصرف می کنید که بر روی حرکات شما تاثیر می گذارد – به عنوان مثال اگر از داروهای ضد روان پریشی استفاده کنید، عوارض جانبی آن سفت شدن عضلات است.
  • مورد آزار جنسی یا جسمی قرار گرفته اید یا تجربه چنین چیزی را دارید و این مشکل بر روی حس شما نسبت به بدن و حرکاتتان تاثیر می گذارد.

در یک جلسه رقص درمانی، درمانگر حرکات شما را مورد بررسی قرار می دهد تا احساسات و درونیات شما را درک کند. به علاوه درمانگر گاهی حرکات شما را تقلید می کند تا به شما کمک کند.

درمانگر شما را تشویق می کند تا حرکات خود را طبق احساسات خود تغییر دهید. به عنوان مثال اگر افسرده شده باشید، به حالت قوز کرده و با شانه های افتاده می ایستید. درمانگر از طریق انجام این حرکات کمک می کند تا به حالت صاف و با اعتماد به نفس بایستید.

بهتر است در هر جلسه رقص درمانی لباس های راحت و گشاد و کفش های تخت بپوشید تا بتوانید حرکات خود را راحت تر انجام دهید.

تئاتر درمانی

تئاتر درمانی

در این روش درمانی از تئاتر و نمایش استفاده می شود. این روش معمولا به صورت گروهی انجام می شود. در روش تئاتر درمانی از تکنیک های مختلفی استفاده می شود، از جمله تکنیک های زیر:

  • بداهه گویی – ساخت طرح یا نمایشنامه کوتاه
  • بازی یک نقش – از فرد می خواهند نقش خاصی را بازی کند، مانند نقش مادر یا پدر یا فرزند.
  • پانتومیم – نقش بازی کردن بدون بیان کلمات
  • جنبش – با استفاده از حرکات احساسات خود را بیان کنید.
  • ریتم – به عنوان مثال با استفاده از ریتم های مختلف سعی در کنترل و بهبود بیان خود در صحبت کردن شوید.
  • به طریقه متفاوت صحبت کنید – به عنوان مثال صدای خود را به نحوی استفاده کنید که در حالت طبیعی به این روش صحبت نمی کنید، مثلا فریاد بزنید یا نجوا کنید.
  • اجرای برخی رفتارها – رفتارهایی را در تمایش اجرا می کنید که در گذشته باعث بروز مشکل برایتان شده اندف به این طریق یاد می گیرید به نحو دیگری رفتار کنید.

با این حال در تئاتر درمانی لازم نیست همیشه نقش بازی کنید. به عنوان مثال می توانید کارهای دیگری را داشته باشید، از جمله:

  • کارگردان یا تهیه کننده
  • نورپردازی
  • طراحی صحنه و لباس – می توانید با استفاده از امکانات موجود صحنه را تنظیم کنید یا حتی از بدن خود استفاده کنید.
  • تماشاچی بودن – اگر در تئاتر درمانی نقش تماشاچی را داشته باشید، تاثیر بسیاری بر روی شما خواهد داشت.

تئاتر درمانی به روش های مختلفی کمک می کند، از جمله:

  • بیان احساس خود از طریق تئاتر درمانی به شما کمک می کند تا بتوانید تجربیات دردناک را پشت سر بگذارید.
  • استفاده از داستان ها، تصاویر یا نمادهای مختلف در تئاتر به شما کمک می کند تا مسائل سخت و دردناک را از یک فاصله امن مجددا تجربه کنید، بدون اینکه مجبور به تکرار جزئیات باشید.
  • تئاتر درمانی کمک می کند تا به چگونگی روابط خود با دیگران پی ببرید و سعی کنید با مشکلات مربوط به آن مقابله کنید. به عنوان مثال اگر حس می کنید که دیگران تسلط و قدرت زیادی نسبت به شما دارند، می توانید نه گفتن را به این افراد تمرین کنید.

هنر درمانی

هنر درمانی0

هنر درمانی از نقاشی، کوزه گری و دیگر هنرها برای بیان احساسات استفاده می کند. از آنجایی که هنردرمانی شامل استفاده از اشیاء می شود، به شما کمک می کند تا با دنیای اطراف خود راحت تر ارتباط برقرار کنید. موادی که در هنر خود استفاده می کنید، به روش های مختلفی موثر خواهند بود، از جمله:

  • استفاده از موادی مانند سنگ و چوب به شما کمک می کند تا با طبیعت ارتباط برقرار کنید و به دنیای اطراف خود نزدیک تر شوید.
  • اشیاء مختلف می توانند تجربیاتی را به یاد شما آورند و به بیان احساسات خود نسبت به این تجربیات کمک می کنند.
  • اگر با استفاده از رنگ مشکل دارید، خشت و گل می توانند مفید باشند.
  • استفاده از دوربین به شما کمک می کند تا با زمان حال ارتباط برقرار کنید – دوربین یک تصویر فوری ایجاد می کند، اما شما را از آنچه عکسش را گرفته اید، مجزا می کند زیرا شما تصویر مورد نظر را از طریق لنز دوربین مشاهده می کنید. موضوعاتی که برای عکاسی انتخاب می کنید، با تجربیات شما در گذشته در ارتباط هستند.

در یک جلسه هنر درمانی با استفاده از موسیقی، شعر یا داستان به شما ایده داده می شود تا اثر هنری خود را خلق کنید. این کار به شما کمک می کند تا احساسات و عواطف پذیرفته خود را که مورد پذیرش دیگران بوده، درک کنید؛ زیرا این عواطف به طریقی نمایش داده می شوند که توسط دیگران قابل درک تر هستند.

نگارنده: سمیه محمدی

گروه پزشکان آلومینا


بزرگترین گروه فوق تخصصی پزشکان مغز و اعصاب و متخصصین روانپزشکی در ایران

 

شاید دیگر کمتر کسی اطلاع نداشته باشد که در مجموعه بزرگ پزشکان جایروس بهترین فوق تخصص های مغز و اعصاب و اعصاب و روان و برترین فارغ التحصیلان آمریکا،اسپانیا و آلمان حضور دارند و خدمات مغزواعصاب و روان که در این مجموعه ارائه می شود با کیفیت ترین در تمام ایران است!

کادر درمانی جایروس از لحاظ تخصصی در حیطه های اعصاب، در تمام کشور بی نظیر است


شماره تماس های نوبت گیری سریع

مشاوره های تلفنی و ویزیت آنلاین ویدئویی نیز ارائه می شود.

واحد مغز و اعصاب و روان ☎ 22616377_021

 واحد ویزیت متخصص اختلالات خواب و نوبت انجام تست خواب ☎ 02122648627

واحد مشاوره و روانشناسی  ☎ 22636863_021


درمان بی خوابی در منزل بدون دارو

 

اگر بی خوابی دارید، علاوه بر خدمات حضوری در کلینیک، میتوانید با تهیه دوره جامع درمان بیخوابی که توسط دکتر مصطفی امیری فلوشیپ اختلالات خواب تهیه شده است، بی خوابی تان را بدون دارو و در منزل درمان کنید.

درمان بی خوابی بدون دارو با ۱۱۳ روش علمی و خانگی (برای شروع، اینجا کلیک کنید)


درمان افسردگی بدون دارو آنلاین

اگر دچار افسردگی هستید یا میخواهید احساس شادی و لذت را در زندگی تان تقویت کنید، میتوانید بصورت حضوری توسط متخصصین روانپزشکی یا روانشناسان مجموعه جایروس ویزیت شوید و علاوه بر خدمات حضوری، میتوانید با تهیه دوره آنلاین درمان افسردگی در خانه که توسط مجموعه پزشکان جایروس تهیه شده است، افسردگی تان را در منزل و بدون دارو درمان کنید (برای دیدن ویدئو معرفی دوره، کلیک کنید)

درمان افسردگی در منزل بدون دارو (برای شروع، اینجا کلیک کنید)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *