تاثیر موسیقی بر امواج مغز

%d8%aa%d8%a7%d8%ab%db%8c%d8%b1-%d9%85%d9%88%d8%b3%db%8c%d9%82%db%8c-%d8%a8%d8%b1-%d8%a7%d9%85%d9%88%d8%a7%d8%ac-%d9%85%d8%ba%d8%b2

موسیقی می تواند به روش های مختلف بر احساسات ما تاثیر می گذارد. گوش دادن به موسیقی در زمان انجام کارهای خانه یا ورزش باعث برانگیخته شدن فرد می شود و آرامش را به وی القا می کند. موسیقی تفکر و عملکرد ما را شاد می کند. امروزه محیط زندگی بسیاری از ما با اضطراب و فشار همراه است و اغلب نمی توانیم معیارهای خود را آزادانه انتخاب کنیم. بسیاری از ما به راحتی عصبانی می شویم و مشغله های فکری زیادی داریم. در بین تمام این مشکلات موسیقی به آرامش بیشتر کمک می کند.

اکثر مردم صداهای ملایم و هارمونیک را انتخاب می کنند تا به آرامش برسند، ذهن خود را پاک کنند و افکار روزمره خود را مرتب کنند. هدف اصلی استراحت ذهن و بدن است تا فرد بتواند به راحتی با اضطراب و تنش های روزمره مبارزه کند. موسیقی امواج مغزی نوعی موسیقی است که بر روی نگرش ما نسبت به فعالیت های بعدی تاثیر می گذارد که یک راه خاص برای تاثیر موسیقی بر روی امواج مغزی می باشد.

Brainwave entrainment براساس نتایج تحقیقات علمی است که در اوایل قرن 20 انجام شد. دانشمندی به نام برگر امواج آلفا را کشف کرد که به عنوان پالس های الکتریکی در فرکانس های بین 12 تا 30 هرتز قابل اندازه گیری هستند. به علاوه این تحقیقات نشان دادند که شدت امواج آلفا با استفاده از چراغ های آلفا قابل بهبود می باشند.

این اولین بررسی علمی بود که نشان داد Brainwave entrainment ممکن است. دمپسی و موریسون توضیح دادند که افزودن امواج مغزی از طریق محرک های حسی نیز ممکن است. فعالسازی موفق امواج مغزی با آموزش صدای کلیک با فرکانس 15 هرتز، در حیواناتی مانند اسب و سگ مشاهده شده است. این موفقیت امکان افزودن امواج مغزی شنیداری را توضیح داد. 40 سال پس از تشخیص امواج آلفا امکان افزودن امواج مغزی پذیرفته شد و مردم شروع به استفاده از چراغ های مختلف برای افزودن امواج مغزی کردند.

نتایج خوب در مورد بیمارانی مشاهده شد که قبل از جراحی یا درمان های دندانپزشکی به داروهای ضد درد کمتری نیاز داشتند. در دهه 60 متخصصان متوجه شدند که طی این عمل ها افراد خون کمتری از دست می دهند، درد کمتری را تجربه می کنند و در طول درمان کمتر دچار اضطراب می شوند. یک بررسی علمی در سال 1973 موفقیت آمیز بودن استفاده از موسیقی را برای افزودن امواج مغزی توضیح داد. متخصص این تحقیق تاثیر ترکیب دو موسیقی را توضیح داد که برای امواج مغزی افراد تحت آزمایش خود استفاده کرد.

موسیقی امواج مغز با تن isochronic

حدود 10 سال بعد تن های isochronic و تاثیر آنها بر روی فعالیت امواج مغز کشف شد. طی دهه های 80 و 90 از قرن 20 محققان سراسر جهان بر روی بررسی 5000 بیمار تمرکز کردند تا امکانات برنامه تصویری و صوتی brainwave entrainment را تعیین کنند و به ریلکسیشن برسند و علائم بسیاری از بیماری ها، از جمله سردرد، ADHD،  اختلالات یادگیری، افسردگی و غیره را کاهش دهند. نتایج مربوط به بررسی های علمی کاملا امیدوار کننده بودند. بنابراین مطالعات بسیاری به ویژه در زمینه روحی و روانی و برخی موارد EEG با تجهیزات فنی برای فعالسازی امواج مغزی در حال انجام هستند.

به طور خلاصه پدیده Brainwave entrainment به این معناست که از امواج تولید شده در مغز برای القای امواج جدید استفاده کرد. همه می دانیم زمانی که به موسیقی گوش می دهیم امواج مغزی جدیدی تولید می شوند. در این پدیده دانشمندان سعی می کنند به جای استفاده از موسیقی از خود امواج مغزی برای تولید امواج مفید جدیدتر استفاده کنند.

http://www.brainwave-music.com/

نگارنده: سمیه محمدی

 

ارائه خدمات نوروفیدبک و بیوفیدبک در مرکز سلامت روان رستا – آلومینا در کرج

گروه پزشکان جایروس


بزرگترین گروه فوق تخصصی پزشکان مغز و اعصاب و متخصصین روانپزشکی در ایران

 

شاید دیگر کمتر کسی اطلاع نداشته باشد که در مجموعه بزرگ پزشکان جایروس بهترین فوق تخصص های مغز و اعصاب و اعصاب و روان و برترین فارغ التحصیلان آمریکا،اسپانیا و آلمان حضور دارند و خدمات مغزواعصاب و روان که در این مجموعه ارائه می شود با کیفیت ترین در تمام ایران است!

کادر درمانی جایروس از لحاظ تخصصی در حیطه های اعصاب، در تمام کشور بی نظیر است


شماره تماس های نوبت گیری سریع

مشاوره های تلفنی و ویزیت آنلاین ویدئویی نیز ارائه می شود.

واحد مغز و اعصاب و روان ☎ 22616377_021

 واحد ویزیت متخصص اختلالات خواب و نوبت انجام تست خواب ☎ 02122648627

واحد مشاوره و روانشناسی  ☎ 22636863_021


درمان بی خوابی در منزل بدون دارو

 

اگر بی خوابی دارید، علاوه بر خدمات حضوری در کلینیک، میتوانید با تهیه دوره جامع درمان بیخوابی که توسط دکتر مصطفی امیری فلوشیپ اختلالات خواب تهیه شده است، بی خوابی تان را بدون دارو و در منزل درمان کنید.

درمان بی خوابی بدون دارو با ۱۱۳ روش علمی و خانگی (برای شروع، اینجا کلیک کنید)


درمان افسردگی بدون دارو آنلاین

اگر دچار افسردگی هستید یا میخواهید احساس شادی و لذت را در زندگی تان تقویت کنید، میتوانید بصورت حضوری توسط متخصصین روانپزشکی یا روانشناسان مجموعه جایروس ویزیت شوید و علاوه بر خدمات حضوری، میتوانید با تهیه دوره آنلاین درمان افسردگی در خانه که توسط مجموعه پزشکان جایروس تهیه شده است، افسردگی تان را در منزل و بدون دارو درمان کنید (برای دیدن ویدئو معرفی دوره، کلیک کنید)

درمان افسردگی در منزل بدون دارو (برای شروع، اینجا کلیک کنید)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *