ارزش های خانواده را چطور تعریف کنیم؟

ارزش های خانواده

ارزش های شما اصول اخلاقی و معنوی شما هستند. این ارزش ها اغلب راهنمایی برای تصمیم گیری ها و چگونگی انتخاب مسیر زندگی محسوب می شوند. شما مطمئنا نسبت به ارزش های شخصی خود احساس بهتری دارید. اما تعریف ارزش های خانواده تان کمی سخت خواهد بود، زیرا افراد بیشتری را باید در نظر داشته باشید. با این حال با تامل و برقراری ارتباط می توانید راه های موثری برای تعریف ارزش های خانواده خود پیدا کنید.

  1. تامل بر روی اولویت ها
  • ساختار شکنی ارزش های خود و خانواده: ارزش ها هم مهم و هم شخصی هستند، اما افراد کمی ارزش های شخصی خود را انتخاب می کنند و اکثرا ارزش هایی را دنبال می کنند که از دوران کودکی فرا گرفته اند. برای ساختار شکنی ارزش های خود به دوران کودکیتان فکر کنید و مشخص کنید چه ارزش هایی را جذب کردید:

به ارزش های خاصی فکر کنید. به عنوان مثال آیا والدین شما برای مذهب، آموزش یا مال و ثروت ارزش قائل بودند؟ این مسئله تا چه اندازه بر روی شما تاثیر گذاشت؟

از والدین خود بخواهید تا در مورد ارزش هایشان با شما صحبت کنند. نظر آنها را در مورد ارزش های خانواده بپرسید و اینکه در رشد شما چه نقشی داشته اند.

  • در مورد انتخاب های اصلی ( مرکز مشاوره رستا در کرج ) زندگی فکر کنید. زمانی که به ارزش های گذشته خود فکر می کنید، زمانی را نیز صرف فکر کردن به این مسئله کنید که آیا همان ارزش ها را در طول زندگی خود حفظ کرده اید؟ به تصمیمات مهمی که در زندگی خود گرفته اید، فکر کنید. آیا خانواده شما همان ارزش های اولیه را انعکاس داده اند؟ یا با افزایش سن اهمیت این ارزش ها کمتر شده است؟ سوالاتی از این قبیل به شما کمک می کنند تا ارزش های خود را تعریف کنید.

به علاوه شما می توانید به انتخاب شغل خود فکر کنید. به عنوان مثال اگر مبارزه برای عدالت اجتماعی یکی از ارزش های مهم برای شماست، آیا کاری که انتخاب کرده اید با این مسئله مطابقت دارد یا خیر؟

یکی از راه های کشف ارزش هایتان این است که ببینید پول خود را چگونه خرج می کنید. آیا بیشتر پول شما صرف سرگرمی یا مسافرت می شود؟ یا پول زیادی را خرج خیریه و مسائل سیاسی می کنید؟

  • به ارزش های رایج فکر کنید. لیستی از تمام ارزش هایی که برایتان مهم است، تهیه کنید. این یکی از بهترین راه ها برای اعضای خانواده است تا به ارزش های مورد نظر خود فکر کنند. از همه اعضای خانواده بخواهید که لیستی مشابه تهیه کنند. سپس هر یک از اعضا می توانند این ارزش ها را اولویت بندی کرده و تعیین کنند کدام یک مهم تر است.

ارزش های مشترک عبارتند از صداقت، تعادل، سخاوت، طنز، آموزش، خرد و شفقت. زمانی که ارزش هایی مانند همکاری، ثبات مالی، فروتنی و صبر و شکیبایی را مورد بررسی قرار می دهید، خانواده خود را نیز در نظر بگیرید.

به مولفه های دیگر ارزش ها نیز فکر کنید. مولفه هایی مانند شخصیت، شغل، دوستان و غیره. به لیست ارزش های خود نگاه کرده و فکر کنید که هر یک مربوط به کدام یک از این مولفه می شود.

  1. برقراری ارتباط با خانواده
  • سوال بپرسید. وقتی که به ارزش های شخصی خود فکر کردید، زمان آن رسیده که آنها را با دیگر اعضای خانواده نیز در نظر بگیرید. به این منظور لازم است اعضای خانواده به خوبی با یکدیگر ارتباط داشته باشند. این ارتباط با پرسیدن سوال آغاز می شود.
  • از اعضای خانواده بخواهید که در مورد این ارزش ها به بحث و گفتگو با یکدیگر بپردازند. این سوال نیز مطرح شود که مهمترین ارزش خانواده کدام است؟
  • به بررسی این مسائل نیز بپردازید که چه چیزی باعث شادی خانواده می شود؟ این شادی چه تاثیری بر روی خانواده دارد؟
  • دیگر سوالاتی که می توانید بپرسید عبارتند از: چه چیزی در خانواده باعث افتخار تمام اعضاست؟ زمانی که وارد خانه می شوید، انتظار چه چیزی را دارید؟ چه مسئله ای در خانواده باعث آزار شما می شود؟ چه چیزی در خانواده وجود دارد که در بین دوستانتان نیست؟
  • از اعضای خانواده بخواهید که به طور مجزا به هر یک از این سوالات پاسخ دهد و سپس تمام پاسخ ها را با یکدیگر مقایسه کنید.
  • اعضا را به پرسیدن سوالات مختلف تشویق کنید.
  • شنونده خوبی باشید. در زمان بحث و گفتگو گوش دادن به تمام مسائل بیان شده بسیار مهم است. برای اینکه نشان دهید به حرف های دیگران گوش می دهید می توانید در مورد صحبت هایشان سوالاتی بپرسید.
  • ارزش های خانواده را تثبیت کنید. پس از اینکه زمانی را به تبادل نظر و صحبت با خانواده خود گذرانده و از آن لذت برده اید، وقت آن رسیده که به طور واضح تر در مورد ارزش های خود صحبت در مرکز مشاوره رستا در کرج کنید. نوشتن به اعضای خانواده کمک می کند تا وضوح ذهنی بهتری در مورد مسائل مشترک داشته باشند.

تعریف ارزش های خانواده

  • از اعضا بخواهید که هر کدام 2 یا 3 مورد را به عنوان مهم ترین ارزش ها در نظر بگیرند.
  • فرزندان خود را نیز وارد بحث و گفتگو کنید. ارزش های خانواده را به عنوان یک تصمیم خانوادگی تعریف کنید. اگر فرزندان شما در دوره نوجوانی هستند، اطمینان حاصل کنید که احساس می کنند بخش مهمی از این تصمیم گیری هستند و در مورد اعتقادات و نظراتشان سوالاتی بپرسید.
  • اگر سن فرزندتان کم است می توانید از وی بخواهید تصویری از خانواده خود بکشد و به این ترتیب موارد مورد علاقه او را در مورد خانواده خود درک کنید.
  • ماموریت تعیین کنید. پس از اینکه در مورد ارزش ها بحث و گفتگو کردید و ترزش های خانواده تثبیت شدند، می توانید عبارتی را به شکل یک ماموریت بیان کرده و یادداشت کنید. این عبارت یک بیان رسمی از ارزش های مشترک خانواده است.
  • سپس علت انتخاب ارزش مورد نظر را به عنوان ارزش مشترک خانواده بیان کنید.
  1. اجرای ارزش ها
  • روزانه به ارزش های خود فکر کنید. هر روز زمانی را به فکر کردن در مورد ارزش ها اختصاص دهید. در انتهای روز از خود بپرسید که فعالیت های روزتان تا چه اندازه با ارزش های تعیین شده مطابقت داشت. از دیگر اعضای خانواده نیز بخواهید به این مسئله فکر کنند.
  • به عنوان یک خانواده ( مشاوره خانواده در کرج )با هم در ارتباط بمانید. هر روز زمانی را به گذراندن در کنار خانواده اختصاص دهید. هر چه زمان بیشتری را با هم سپری کنید، تجربیات مشترک بیشتری خواهید داشت. کنار هم بودن به شما کمک می کند تا یکدیگر را بیشتر بشناسید.
  • انتخاب های مثبت در زندگی خود داشته باشید. ارزش های شما بخش مهمی از فرایند تصمیم گیری در زندگی شما هستند. قبل از هر تصمیم گیری ارزش های خانواده خود را در ذهن داشته باشید. به عنوان مثال اگر یکی از ارزش های خانواده آموزش می باشد، بهتر است در محیطی با مدارس خوب زندگی کنید.
  • ارزش های خود را مدل قرار دهید. بهترین راه برای ادغام ارزش های خانواده در زندگی روزانه این است که اطمینان حاصل کنید فعالیت های شما آن ارزش ها را منعکس می کنند. اطمینان حاصل کنید که انتخاب های شما در راستای ارزش های خانواده شما هستند.
  • از ارزش های خانواده ( مرکز مشاوره رستا-آلومینا در کرج )خود برای رسیدن به اهداف خانواده استفاده کنید. ارزش ها بسیار مهم هستند، زیرا آنها به تعیین انتخاب ها و فعالیت ها کمک می کنند. زمانی که به ارزش های خانواده فکر می کنید، بهتر است اهداف خانواده خود را نیز در نظر بگیرید. ارزش ها نقش مهمی در چگونگی رسیدن شما به اهدافتان دارند.

منبع:

http://www.wikihow.com/Define-Your-Family-Values

منبع: سمیه محمدی

مریم عبداللهی

مریم عبداللهی

روانشناس و نوروتراپیست

مرکز روانشناختی رستا ( آلومینا ) در کرج ارائه دهنده خدمات روانشناختی

مرکز

گروه پزشکان جایروس


بزرگترین گروه فوق تخصصی پزشکان مغز و اعصاب و متخصصین روانپزشکی در ایران

 

شاید دیگر کمتر کسی اطلاع نداشته باشد که در مجموعه بزرگ پزشکان جایروس بهترین فوق تخصص های مغز و اعصاب و اعصاب و روان و برترین فارغ التحصیلان آمریکا،اسپانیا و آلمان حضور دارند و خدمات مغزواعصاب و روان که در این مجموعه ارائه می شود با کیفیت ترین در تمام ایران است!

کادر درمانی جایروس از لحاظ تخصصی در حیطه های اعصاب، در تمام کشور بی نظیر است


شماره تماس های نوبت گیری سریع

مشاوره های تلفنی و ویزیت آنلاین ویدئویی نیز ارائه می شود.

واحد مغز و اعصاب و روان ☎ 22616377_021

 واحد ویزیت متخصص اختلالات خواب و نوبت انجام تست خواب ☎ 02122648627

واحد مشاوره و روانشناسی  ☎ 22636863_021


درمان بی خوابی در منزل بدون دارو

 

اگر بی خوابی دارید، علاوه بر خدمات حضوری در کلینیک، میتوانید با تهیه دوره جامع درمان بیخوابی که توسط دکتر مصطفی امیری فلوشیپ اختلالات خواب تهیه شده است، بی خوابی تان را بدون دارو و در منزل درمان کنید.

درمان بی خوابی بدون دارو با ۱۱۳ روش علمی و خانگی (برای شروع، اینجا کلیک کنید)


درمان افسردگی بدون دارو آنلاین

اگر دچار افسردگی هستید یا میخواهید احساس شادی و لذت را در زندگی تان تقویت کنید، میتوانید بصورت حضوری توسط متخصصین روانپزشکی یا روانشناسان مجموعه جایروس ویزیت شوید و علاوه بر خدمات حضوری، میتوانید با تهیه دوره آنلاین درمان افسردگی در خانه که توسط مجموعه پزشکان جایروس تهیه شده است، افسردگی تان را در منزل و بدون دارو درمان کنید (برای دیدن ویدئو معرفی دوره، کلیک کنید)

درمان افسردگی در منزل بدون دارو (برای شروع، اینجا کلیک کنید)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *