کلاستروفوبیا یا ترس از مکان های بسته

کلاستروفوبیا یا ترس از مکان های بسته
کلاستروفوبیا یا ترس از مکان های بسته

چگونگی تشخیص کلاستروفوبیا

کلاستروفوبیا توسط یک روانشناس یا روانپزشک تشخیص داده می شود. با تجربه علائم کلاستروفوبیا بیمار به روانپزشک مراجعه می کند. گاهی نیز ممکن است کلاستروفوبیا مشکل اضطراب نسبت به یک مشکل یا فوبیای دیگر بروز کند.

پزشک از بیمار می خواهد علائم خود را توصیف کرده و علل بروز این علائم را نیز بیان کند. این اطلاعات به پزشک کمک می کند نوع و شدت فوبیا را تشخیص دهد. به علاوه پزشک سعی می کند اختلالات اضطراب یا دیگر فوبیاها را رد کند، مانند کلتروفوبیا (ترس از به دام افتادن).

روش هایی برای تصمیم گیری در مورد روش درمانی و کمک به به فرد مبتلا به کلاستروفوبیا وجود دارد، این روش ها عبارتند از:

  • پرسشنامه کلاستروفوبیا – در ابتدا کلاستروفوبیا در سال 1993 مطرح شد و در سال 2001 اصلاح شد، این یک راه موثر برای شناسایی علائم کلاستروفوبیا است. در این پرسشنامه مشخص می شود که آیا اضطراب بیمار ناشی از ترس از خفگی یا محدودیت است.
  • مقیاس کلاستروفووبیا – این روش از 20 سوال تشکیل شده که پاسخ دادن به آنها می تواند میزان اضطراب را در زمان تشخیص کلاستروفوبیا تعیین کند.

گزینه های درمانی

پس از تشخیص بیماری، روانپزشک برخی از روش های زیر را برای کمک به بیمار و مقابله با ترس ارائه خواهد داد:

  • درمان شناختی رفتاری (CBT) – این روش درمانی یک روش مناسب برای اکثر بیماری های اختلال اضطراب می باشد. هدف از روش CBT آموزش مجدد ذهن بیمار برای نترسیدن از مکان های بسته است. در این روش فرد به تدریج در محیط های کوچک قرار می گیرد و به وی کمک می شود تا با ترس و اضطراب خود مقابله کند.
  • دارو درمانی – این نوع درمان به مدیریت علائم اضطراب کمک می کند، با این حال با خود مشکل مقابله نمی کند. اگر دیگر روش های درمانی موثر نباشند، پزشک از روش دارو درمانی استفاده می کند.
  • تمرینات ریلکسیشن – نفس عمیق کشیدن، مدیتیشن و تمریناتی برای شل کردن عضلات روش های موثری برای مقابله با افکار منفی و اضطراب هستند.
  • داروهای جایگزین یا داروهای طبیعی – برخی محصولات طبیعی و داروهای هومیوپاتی وجود دارند که به بیمار در مدیریت هراس و اضطراب کمک می کنند.

لینک منبع

نگارنده: سمیه محمدی

ارائه خدمات دارویی و غیردارویی در مرکز سلامت روان رستا- آلومینا در کرج

 


بزرگترین گروه فوق تخصصی پزشکان مغز و اعصاب و متخصصین روانپزشکی در ایران

 

شاید دیگر کمتر کسی اطلاع نداشته باشد که در مجموعه بزرگ پزشکان جایروس بهترین فوق تخصص های مغز و اعصاب و اعصاب و روان و برترین فارغ التحصیلان آمریکا،اسپانیا و آلمان حضور دارند و خدمات مغزواعصاب و روان که در این مجموعه ارائه می شود با کیفیت ترین در تمام ایران است!

کادر درمانی جایروس از لحاظ تخصصی در حیطه های اعصاب، در تمام کشور بی نظیر است


شماره تماس های نوبت گیری سریع

مشاوره های تلفنی و ویزیت آنلاین ویدئویی نیز ارائه می شود.

واحد مغز و اعصاب و روان ☎ 22616377_021

 واحد ویزیت متخصص اختلالات خواب و نوبت انجام تست خواب ☎ 02122648627

واحد مشاوره و روانشناسی  ☎ 22636863_021


درمان بی خوابی در منزل بدون دارو

 

اگر بی خوابی دارید، علاوه بر خدمات حضوری در کلینیک، میتوانید با تهیه دوره جامع درمان بیخوابی که توسط دکتر مصطفی امیری فلوشیپ اختلالات خواب تهیه شده است، بی خوابی تان را بدون دارو و در منزل درمان کنید.

درمان بی خوابی بدون دارو با ۱۱۳ روش علمی و خانگی (برای شروع، اینجا کلیک کنید)


درمان افسردگی بدون دارو آنلاین

اگر دچار افسردگی هستید یا میخواهید احساس شادی و لذت را در زندگی تان تقویت کنید، میتوانید بصورت حضوری توسط متخصصین روانپزشکی یا روانشناسان مجموعه جایروس ویزیت شوید و علاوه بر خدمات حضوری، میتوانید با تهیه دوره آنلاین درمان افسردگی در خانه که توسط مجموعه پزشکان جایروس تهیه شده است، افسردگی تان را در منزل و بدون دارو درمان کنید (برای دیدن ویدئو معرفی دوره، کلیک کنید)

درمان افسردگی در منزل بدون دارو (برای شروع، اینجا کلیک کنید)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *