همه چیز در مورد اختلالات شنوایی (قسمت اول)

%d8%a7%d8%ae%d8%aa%d9%84%d8%a7%d9%84%d8%a7%d8%aa-%d8%b4%d9%86%d9%88%d8%a7%db%8c%db%8c

آیا تاکنون اتفاق افتاده که بعد از رفتن به کنسرت یا میهمانی یا مکان های پر سر و صدا، در گوش خود صدای زنگ بشنوید؟ این شرایط وزوز گوش نامیده می شود و معمولا تا زمانی طول می کشد که گوش شما مجددا با سطح صدای عادی تنظیم شود. تجربه وزوز گوش و فریاد زدن برای شنیده شدن، هر دو علائمی از محیط پر سر و صدا هستند.

به هرحال هر از گاهی ممکن است به کنسرت بروید یا صدای استریو را افزایش دهید. اما قرار گرفتن بیش از حد در معرض صدای بلند منجر به از دست دادن شنوایی ناشی از صدا (NIHL) می شود. بازی های ویدئویی، مجموعه های تلویزیونی، سالن های نمایش فیلم و برخی ماشین آلات و تجهیزات نیز می توانند محیطی با صدای زیاد و آزاردهنده ایجاد کنند. در حقیقت بسیاری از کارشناسان معتقدند که امروزه در مقایسه با 30 سال پیش، افراد در سنین پایین تری شنوایی خود را از دست می دهند.

همچنین، افراد در دوران نوجوانی علاوه بر از دست دادن شنوایی ناشی از صدا (NIHL) تحت تاثیر دیگر اختلالات شنوایی نیز قرار می گیرند. بر خلاف از دست ادن شنوایی که به دلیل صدا بروز می کند، این نوع اختلالات شنوایی قابل پیشگیری نیستند.

برخی افراد با اختلالات شنوایی متولد می شوند – و کودکان و نوجوانان ممکن است به دلایل مختلفی شنوایی خود را از دست بدهند. بنابراین چه عاملی باعث اختلال شنوایی می شود و زندگی در دنیایی بدون توانایی شنیدن در دنیایی پر از صدا چگونه است؟

گوش چگونه می شنود؟

شما می توانید ارتعاشات فرد صحبت کننده را در سیستم شنوایی خود حس کنید و همچنین گلوی شما نیز وقتی صحبت می کنید دارای ارتعاشاتی می باشد. صدا که ساخته شده از انرژی غیرقابل مشاهده است، باعث بروز این ارتعاشات می شود.

شنیدار زمانی شروع می شود که امواجی که در هوا حرکت می کنند، به گوش خارجی یا لاله گوش، بخشی از گوش که قابل مشاهده است، می رسند. امواج صوتی پس از آن از لاله گوش به گوش میانی می رسند. گوش میانی شامل پرده گوش (یک لایه نازک از بافت) و سه استخوان کوچک به نام استخوانچه می باشد. زمانی که پرده گوش ارتعاش پیدا می کند، استخوانچه این ارتعاشات را تقویت کرده و آنها را به گوش داخلی حمل می کند.

%da%af%d9%88%d8%b4-%d8%af%d8%a7%d8%ae%d9%84%db%8c

گوش داخلی از محفظه حلزونی شکل تشکیل شده و با مایعی پر شده است و دارای هزاران سلول کوچک مو می باشد (سلول های موی خارجی و سلول های موی داخلی). زمانی که ارتعاشات از طریق مایع حرکت می کنند، سلول های کوچک مویی خارجی این ارتعاشات را تقویت می کنند. تقویت این ارتعاشات بسیار مهم است زیرا به شما اجازه می دهد صداهای ملایم مانند نجوا کردن و زمزمه پرندگان را بشنوید.

پس از آن سلول های مویی داخلی ارتعاشات را به پالس های الکتریکی تبدیل کرده و آنها را به عصب شنوایی ارسال می کنند، عصب شنوایی گوش داخلی را به مغز متصل می کند. زمانی که این پالس های الکتریکی به مغز می رسند، به عنوان صدا تفسیر می شوند. حلزون گوش مانند یک پیانوست.

شنیدن یک فرایند نسبتا طولانی به نظر می رسد، اما تقریبا ناگهانی و بلافاصله انجام می شود. تلفن زنگ می زند و شما به طور خودکار آن را برمی دارید. سوالی را می شنوید و بلافاصله به آن پاسخ می دهید. اما در حقیقت هر زمان که صدایی می شنوید، بخش های مختلفی از گوش با یکدیگر کار می کنند تا اطمینان حاصل شود که اطلاعات به مغز می رسند.

اختلال شنوایی چیست؟

اختلال شنوایی زمانی رخ می دهد که بخشی از گوش دچار مشکل یا آسیب باشد.

  • کم شنوایی انتقالی- در نتیجه بروز مشکل در گوش خارجی یا میانی بروز می کند، از جمله وجود مشکل در کانال گوش، پرده گوش یا استخوانچه. وجود انسداد یا مشکل ساختاری با انتقال صدا به گوش تداخل پیدا کرده و باعث می شود قدرت صدا کمتر شود. در بسیاری موارد کم شنوایی حسی از طریق جراحی یا با دارو قابل درمان می باشد.
  • کم شنوایی حسی – عصبی در نتیجه آسیب به گوش داخلی یا عصب شنوایی رخ می دهد. رایج ترین نوع این کم شنوایی به دلیل عدم عملکرد صحیح سلول های مویی خارجی است. شخص در شنیدن به طور واضح، درک کلام دیگران و تفسیر صداهای مختلف دچار مشکل می شود. این نوع اختلال در شنوایی دائمی است. در اکثر موارد سمعک در شنیدار به فرد کمک می کند.

در موارد شدیدتر سلول های مویی بیرون و داخلی به درستی کار نمی کنند. این اختلال نیز نوعی کم شنوایی دائمی محسوب می شود و کاشت حلزون به این افراد کمک می کند. در برخی موارد، سلول هایی مویی خارجی به درستی کار می کنند، اما سلول هایی مویی داخلی آسیب دیده هستند. این عارضه اختلال شنوایی طیف نوروپاتی نامیده می شود و انتقال صدا از گوش داخلی به مغز به درستی انجام نمی شود.

کودکان مبتلا به اختلال شنوایی طیف نوروپاتی با کمک دستگاه های پزشکی و تکنیک های ارتباط تصویری، مهارت های زبانی و ارتباطی قوی خواهند داشت.

  • کم شنوایی ترکیبی- این نوع کم شنوایی زمانی اتفاق می افتد که شخص هم مبتلا به کم شنوایی انتقالی باشد و هم کم شنوایی حسی – عصبی.
  • کم شنوایی مرکزی، زمانی بروز می کند که حلزون درست کار می کند، اما دیگر بخش های مغز به درستی کار نمی کنند. این عارضه زیاد رایج نیست و درمان آن نیز بسیار مشکل است.
  • اختلالات پردازش شنیداری (APD). این اختلالات در حقیقت کم شنوایی محسوب نمی شوند. فرد مبتلا به APD معمولا در یک محیط آرام به خوبی می شنود. اما اکثر افراد مبتلا به این عارضه در محیط های شلوغ و پرسر و صدا، که اکثر ما در چنین محیط هایی زندگی می کنیم، مشکل شنیداری دارند. در اکثر موارد APD قابل درمان است.

درجه اختلال شنوایی در افراد مختلف یکسان نیست. برخی افراد دچار کم شنوایی نسبی هستند، یعنی گوش آنها برخی صداها را می شنود. برخی دیگر کاملا ناشنوا می باشند. در برخی موارد اگر صدای پس زمینه وجود داشته باشد، فرد مبتلا به کم شنوایی مشکلات بیشتری خواهد داشت. در این شرایط یک یا هر دو گوش تحت تاثیر مشکل قرار می گیرند و اختلال ممکن است در یک گوش بدتر از گوش دیگری باشد.

مدت زمان از دست دادن شنوایی نیز ممکن است متفاوت باشد. کم شنوایی مادرزادی در بدو تولد وجود دارد. کم شنوایی اکتسابی بعدها و به مرور زمان بروز می کند – در دوران کودکی، سال های نوجوانی یا در بزرگسالی – و ممکن است ناگهانی یا تدریجی رخ دهد.

منبع:

http://kidshealth.org/en/teens/hearing-impairment.html?WT.ac=p-ra#

نگارنده: سمیه محمدی

ارائه خدمات گفتاردرمانی تحت نظر متخصصین گفتاردرمانگر در کلیه شعب تهران و کرج

گروه پزشکان جایروس


بزرگترین گروه فوق تخصصی پزشکان مغز و اعصاب و متخصصین روانپزشکی در ایران

 

شاید دیگر کمتر کسی اطلاع نداشته باشد که در مجموعه بزرگ پزشکان جایروس بهترین فوق تخصص های مغز و اعصاب و اعصاب و روان و برترین فارغ التحصیلان آمریکا،اسپانیا و آلمان حضور دارند و خدمات مغزواعصاب و روان که در این مجموعه ارائه می شود با کیفیت ترین در تمام ایران است!

کادر درمانی جایروس از لحاظ تخصصی در حیطه های اعصاب، در تمام کشور بی نظیر است


شماره تماس های نوبت گیری سریع

مشاوره های تلفنی و ویزیت آنلاین ویدئویی نیز ارائه می شود.

واحد مغز و اعصاب و روان ☎ 22616377_021

 واحد ویزیت متخصص اختلالات خواب و نوبت انجام تست خواب ☎ 02122648627

واحد مشاوره و روانشناسی  ☎ 22636863_021


درمان بی خوابی در منزل بدون دارو

 

اگر بی خوابی دارید، علاوه بر خدمات حضوری در کلینیک، میتوانید با تهیه دوره جامع درمان بیخوابی که توسط دکتر مصطفی امیری فلوشیپ اختلالات خواب تهیه شده است، بی خوابی تان را بدون دارو و در منزل درمان کنید.

درمان بی خوابی بدون دارو با ۱۱۳ روش علمی و خانگی (برای شروع، اینجا کلیک کنید)


درمان افسردگی بدون دارو آنلاین

اگر دچار افسردگی هستید یا میخواهید احساس شادی و لذت را در زندگی تان تقویت کنید، میتوانید بصورت حضوری توسط متخصصین روانپزشکی یا روانشناسان مجموعه جایروس ویزیت شوید و علاوه بر خدمات حضوری، میتوانید با تهیه دوره آنلاین درمان افسردگی در خانه که توسط مجموعه پزشکان جایروس تهیه شده است، افسردگی تان را در منزل و بدون دارو درمان کنید (برای دیدن ویدئو معرفی دوره، کلیک کنید)

درمان افسردگی در منزل بدون دارو (برای شروع، اینجا کلیک کنید)

4 دیدگاه دربارهٔ «همه چیز در مورد اختلالات شنوایی (قسمت اول)»

    1. دپارتمان ارجاع تخصصی و سوالات

      سلام دوست عزیز
      از توجه تان سپاسگزاریم. برای کسب اطلاعات در این خصوص با یکی از مراکز تهران تماس بگیرید تا همکاران راهنماییتان کنند.

    1. مرکز تحقیقات مغزواعصاب و روان

      ایشان از نگارندگان مطالب علمی کانال هستند و طبابت پزشکی انجام نمی دهند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *