موارد مضر برای استخوان ها

استخوان ها

برخی مواد غذایی و یا انجام برخی فعالیت ها بر روی استخوان ها تاثیرات خیلی بدی دارند. از جمله این موارد عبارتند از:

  1. نمک زیاد

هر چه نمک بیشتری بخورید، کلسیم بیشتری از بدن شما دفع می شود که به ضرر استخوان هاست. غذاهایی مانند نان، پنیر، چیپس و کالباس دارای بیشترین نمک هستند. نمی توانید نمک را به طور کامل از رژیم خود حذف کنید، اما سعی کنید کمتر از 2300 میلی گرم سدیم در روز مصرف کنید.

  1. تماشای بیش از حد تلویزیون

تماشای برنامه های تلویزیونی مورد علاقه بسیار لذت بخش است، اما گذراندن وقت زیاد در مقابل تلویزیون به ضرر شماست. اگر این کار برای شما به شکل یک عادت درآید، تحرک شما کمتر شده و استخوان های شما دچار مشکل خواهند شد.

ورزش کردن باعث قوی تر شدن استخوان ها می شود. زمانی که پاهای شما وزن بدن شما رو تحمل می کنند، برای اسکلت شما بسیار مفید خواهد بود زیرا ورزش به استخوان ها و عضله ها کمک می کند تا در مقابل جاذبه زمین عمل کنند.

  1. دوچرخه سواری بیشتر از 5 کیلومتر

زمانی که به مدت طولانی دوچرخه سواری می کنید، قلب و ریه شما قویتر می شود، اما استخوان هایتان چطور؟ در مورد استخوان ها اینطور نیست. زیرا دوچرخه سواری یک فعایت تحمل کننده وزن نیست، بنابراین دو چرخه سواری بر خلاف پیاده روی و دویدن تراکم استخوان ها را افزایش نمی دهد.

اگر شما یک دوچرخه سوار حرفه ای هستید، بهتر است فعالیت های خود را تنظیم کنید و زمانی را به ورزش هایی مانند تنیس، پیاده روی، رقص و شنا (مقاومت در برابر آب به استخوان ها کمک می کند) اختصاص دهید.

  1. مدت زمان طولانی در محلی دور از نور آفتاب ماندن

شاید بهتر باشد کمی بیشتر در محیط بیرون وقت سپری کنید. بدن در برابر نور خورشید ویتامین D می سازد. فقط 10 تا 15 دقیقه به صورت روزانه بسیار موثر خواهد بود. اما مراقب باشید، گذراندن وقت زیاد در آفتاب خطر بروز سرطان پوست را افزایش می دهد. به علاوه عوارض دیگری نیز وجود دارد.

سن شما، رنگ پوستتان، مکان زندگی شما و فصل عواملی هستند که ساخت ویتامین D را سخت می کنند. به علاوه استفاده از ضد آفتاب نیز عامل دیگری است که بر روی جذب ویتامین D  تاثیر می گذارد. به رژیم غذایی خود مواد غذایی حاوی ویتامین D اضافه کنید، به علاوه در مورد مصرف مکمل های این ویتامین با پزشک مشورت کنید.

  1. نوشیدن الکل

مصرف الکل بر روی میزان جذب کلسیم توسط بدن تاثیر می گذارد.

  1. مصرف بیش از حد برخی نوشیدنی ها

استخوان ها0

مصرف نوشابه زیاد به استخوان ها آسیب می رساند. گرچه تحقیقات بیشتری لازم است، اما برخی بررسی ها نشان داده اند که پوکی استخوان با مصرف زیاد کافئین و فسفر موجود در این نوشیدنی ها در ارتباط است. برخی متخصصان می گویند صدمه اصلی زمانی به شما می رسد که نوشابه را جایگزین شیر یا دیگر نوشیدنی های حاوی کلسیم می کنید. نوشیدن چای و قهوه زیاد نیز کلسیم استخوان ها را از بین می برد.

  1. مصرف فراورده های دارای سبوس گندم همراه با شیر

مصرف سبوس گندم با شیر باعث می شود بدن کلسیم کمتری جذب کند. اما نگران غذاهای دیگری مانند نان که حاوی سبوس گندم است، نباشید. اگر از مکمل های کلسیم استفاده می کنید، حداقل دو ساعت بین خوردن مکمل و مصرف فراورده های دارای سبوس گندم فاصله بگذارید.

  1. سیگار کشیدن

سیگار کشیدن باعث می شود بدن توانایی ساخت بافت سالم استخوان را نداشته باشد. هرچه مدت بیشتری سیگار بکشید، وضعیت استخوان های شما بدتر می شود.

افراد سیگاری بیشتر در معرض شکستگی استخوان هستند که بهبودی آن نیز بیشتر طول می کشد. در صورت ترک سیگار خطر شکستگی کاهش می یابد و سلامت استخوان ها بهبود می یابد، گرچه ممکن است سال ها طول بکشد.

  1. مصرف برخی داروها

برخی داروها، به ویژه اگر به مدت طولانی مصرف شوند، تاثیر منفی بر روی استخوان ها خواهند داشت. برخی داروهای ضد تشنج و گلوکوکورتیکوئیدها، مانند پردنیزون و کورتیزون، باعث پوکی استخوان می شوند. گلوکوکورتیکوئیدها برای درمان آرتریت روماتوئید، لوپوس، آسم و بیماری کرون مصرف می شوند.

  1. کمبود وزن

وزن پایین به معنای افزایش خطر شکستگی و پوکی استخوان می باشد. اگر دارای استخوان های کوچک هستید بیشتر ورزش های تحمل وزن انجام دهید و در مورد میزان مصرف کلسیم در رژیم غذایی خود با پزشک مشورت کنید. اگر علت کمبود وزن خود را نمی دانید هم به پزشک اطلاع دهید. برخی شرایط پزشکی و اختلالات خوردن بر روی وزن تاثیر می گذارند.

  1. افزایش سن

در دوران کودکی در صورت آسیب رسیدن به استخوان ها بهبود سریع حاصل می شود، اما با افزایش سن خطر شکستگی استخوان ها افزایش یافته و به علاوه سرعت بهبود آنها نیز کاهش می یابد، به ویژه اگر فرد دارای استخوان های ضعیف باشد. بهبود استخوان شکسته یا آسیب دیده ممکن است سال ها طول بکشد. در افراد مسن شکستگی استخوان ممکن است شروع انحطاط باشد.

منبع:

http://www.webmd.com/osteoporosis/ss/slideshow-bone-wreckers

نگارنده: سمیه محمدی

گروه پزشکان جایروس


بزرگترین گروه فوق تخصصی پزشکان مغز و اعصاب و متخصصین روانپزشکی در ایران

 

شاید دیگر کمتر کسی اطلاع نداشته باشد که در مجموعه بزرگ پزشکان جایروس بهترین فوق تخصص های مغز و اعصاب و اعصاب و روان و برترین فارغ التحصیلان آمریکا،اسپانیا و آلمان حضور دارند و خدمات مغزواعصاب و روان که در این مجموعه ارائه می شود با کیفیت ترین در تمام ایران است!

کادر درمانی جایروس از لحاظ تخصصی در حیطه های اعصاب، در تمام کشور بی نظیر است


شماره تماس های نوبت گیری سریع

مشاوره های تلفنی و ویزیت آنلاین ویدئویی نیز ارائه می شود.

واحد مغز و اعصاب و روان ☎ 22616377_021

 واحد ویزیت متخصص اختلالات خواب و نوبت انجام تست خواب ☎ 02122648627

واحد مشاوره و روانشناسی  ☎ 22636863_021


درمان بی خوابی در منزل بدون دارو

 

اگر بی خوابی دارید، علاوه بر خدمات حضوری در کلینیک، میتوانید با تهیه دوره جامع درمان بیخوابی که توسط دکتر مصطفی امیری فلوشیپ اختلالات خواب تهیه شده است، بی خوابی تان را بدون دارو و در منزل درمان کنید.

درمان بی خوابی بدون دارو با ۱۱۳ روش علمی و خانگی (برای شروع، اینجا کلیک کنید)


درمان افسردگی بدون دارو آنلاین

اگر دچار افسردگی هستید یا میخواهید احساس شادی و لذت را در زندگی تان تقویت کنید، میتوانید بصورت حضوری توسط متخصصین روانپزشکی یا روانشناسان مجموعه جایروس ویزیت شوید و علاوه بر خدمات حضوری، میتوانید با تهیه دوره آنلاین درمان افسردگی در خانه که توسط مجموعه پزشکان جایروس تهیه شده است، افسردگی تان را در منزل و بدون دارو درمان کنید (برای دیدن ویدئو معرفی دوره، کلیک کنید)

درمان افسردگی در منزل بدون دارو (برای شروع، اینجا کلیک کنید)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *