مقایسه سرماخوردگی و آنفلوآنزا

مقایسه سرماخوردگی و آنفلوآنزا
مقایسه سرماخوردگی و آنفلوآنزا

داروهای بدون نسخه و سوپ مرغ هر دو می توانند به بهبود آنفلوآنزا و سرماخوردگی کمک کنند، اما نه چندان سریع. بسیار مهم است که تشخیص دهید به کدامیک مبتلا شده اید، سرماخوردگی یا آنفلوآنزا. آنفلوآنزا ممکن است دارای پیامدهای جدی باشد، مانند عفونت ریه. این بیماری حتی می تواند منجر به مرگ شود. تا 48 ساعت پس از مشاهده علائم آنفلوآنزا و شروع بیماری بهترین زمان برای درمان آن است. تجویز داروهای ضد ویروس می تواند دوره بیماری را کوتاه کند.

آنفلوآنزا خیلی سریع و خشن بروز می کند.

اگر احساس می کنید با یک چیز سنگین برخورد کرده اید، احتمالا به آنفلوآنزا دچار شده اید. علائمی مانند گلو درد، تب، سردرد، درد عضلانی، گرفتگی بینی و سرفه به طور ناگهانی بروز می کنند. سرماخوردگی معمولا شدت کمتری دارد و آبریزشبینی است. بروز سرماخوردگی خیلی آهسته رخ می دهد و تنها یک هفته طول می کشد.

تب معمولا نشان دهنده آنفلوانزاست

برخی ممکن است در زمان سرماخوردگی دچار تب خفیف شوند و اکثر افراد دچار این مشکل نمی شوند. در حالت ابتلا به آنفلوآنزا دمای بدن ممکن است از 37.5 تا 39 افزایش یابد. در کودکان تب شدیدتر خواهد بود. به علاوه کودکان با سرماخوردگی معمول نیز دچار تب می شوند.

در زمان ابتلا به آنفلوآنزا خستگی ممکن است چند هفته طول بکشد.

در حالت آنفلوآنزا فرد دچار دردر و خستگی شدید می شود. این ضعف و خستگی ممکن است بیشتر از 3 هفته طول بکشد – یا در سالمندان و یا افراد مبتلا به بیماری های طولانی مدت و یا دارای سیستم ایمنی ضعیف این دوره طولانی تر خواهد بود. در حالت سرماخوردگی ساده فرد معمولا طی چند روز حس خوبی ندارد.

سرماخوردگی و آنفلوآنزا هر دو باعث سردرد می شوند.

سردرد ناشی از سرماخوردگی که در نتیجه ویروس بروز می کند، خفیف تر از سردرد ناشی از آنفلوآنزاست.

سرفه یکی از نشانه های آنفلوآنزا و سرماخوردگی است.

سرماخوردگی و آنفلوآنزا هر دو بیماری های تنفسی هستند که بر روی مسیر هوایی تاثیر می گذارند و در نتیج باعث سرفه می شوند. ذات الریه یک عفونت ریوی است که یکی از پیامدهای آنفلوآنزا محسوب می شود. اگر دچار سرفه مداوم می شوید، تب بالاتر از 39 درجه و لرز را تجربه می کنید و دچار تنگی نفس یا درد قفسه سینه هستید یا خلط سبز مایل به زرد یا مخلوط به خون بالا می آورید، به پزشک مراجعه کنید.

گوش درد در نتیجه سرماخوردگی یا آنفلوآنزا بروز می کند.

هر دو بیماری باعث تحریک شیپور گوش می شود که گلو را به گوش میانی متصل می کند. این مشکل باعث بروز درد خسته کننده یا سوزش می شود. گوش دردهای ناشی از سرماخوردگی یا آنفلوآنزا معمولا به خودی خود برطرف می شوند.

اگر درد گوش طولانی تر از بیماریتان شد یا درد شدید و ناگهانی احساس کردید، به پزشک مراجعه کنید. در این حالت ممکن است دچار عفونت گوش شده باشید که نیاز به درمان دارد.

سرماخوردگی اغلب با درد گلو آغاز می شود.

این نشانه اولیه به مدت 1 تا 2 روز طول می کشد. آبریزش بینی نیز رایج است. گلو درد با آنفلوآنزا نیز بروز می کند. اما اگر مبتلا به آنفلوآنزا باشید، احتمالا دچار خستگی و دیگر علائمی می شوید که همه با هم بروز می کنند.

گرفتگی بینی نیز به معنای سرماخوردگی است.

سرماخوردگی و آنفلوآنزا هر دو ممکن است منجر به عفونت سینوسی شوند. علائم این عفونت با درد عمیق و مداوم در اطرف استخوان های گونه، پیشانی یا پل بینی همراه است. این درد معمولا با حرکت دادن سر تشدید می شود. در این شرایط برای درمان عفونت سینوسی نیاز است به پزشک مراجعه کنید.

بهترین و سریعترین راه برای شناخت نوع بیماری این است که آزمایشی برای این بیماری در مطب پزشک انجام دهید. با گرفتن نمونه ای از مخاط بینی یا گلو معمولا آنفلوآنزای ویروسی طی 30 دقیقه تشخیص داده می شود. اگر آزمایش حاکی از بیماری آنفلوآنزا باشد وعلائم طی 48 ساعت شروع شوند، پزشک داروهای ضد ویروس را برای درمان سریع پیشنهاد می کند.

در صورت بروز آنفلوآنزا داروهای ضد ویروس ASAP تجویز می شوند.

این داروها باعث بهتر شدن احساس شما می شوند و دوره بیماری را به مدت 1 تا 2 روز کوتاه می کنند – اگر این داروها را در 2 روز اول ابتلا به بیماری شروع کنید. محصولات بدون نسخه نیز می توانند علائمی مانند سرفه و گرفتگی بینی را کم کنند. دستورالعمل مربوط به مصرف دارو را بر روی بسته بندی با دقت مطالعه کنید تا با دارو و اثرات آن آشنا شوید.

داروهای بدون نسخه نشانه های بیماری را تسکین می دهند.

داروهایی مانند ضد احتقان ها، ضد سرفه ها و آنتی هیستامین به بهبود علائمی مانند سرفه و گرفتگی بینی کمک می کنند. استامینوفن، ایبوپروفن یا ناپروکسن باعث درمان بدن درد یا سردرد می شوند.

مواد تشکیل دهنده و هشداراهای مربوط به داروها را روی بسته بندی محصول مورد نظر مطالعه کنید. بسیاری از داروهای سرماخوردگی و سرفه حاوی ترکیبات مشابه هستند، بنابراین ممکن است بدون اینکه متوجه باشید، دچار مصرف بیش از اندازه شوید. آسپیرین برای کودکان زیر 18 ماه توصیه نمی شود. از این دارو برای درمان شرایطی به نام سندروم ری در کودکان استفاده می شود.

اهمیت شستن دست ها

دست های خود را با دقت و تمیز بشویید و به این ترتیب از انتقال این بیماری به دیگران جلوگیری کنید. از صابون و آب گرم استفاده کنید. دست های خود را به مدت 20 ثانیه به هم بمالید. ناحیه بین انگشتان و اطراف ناخن های خود را فراموش نکنید و سپس کامل آنها را خشک کنید. ضد عفونی کننده های حاوی الکل نیز موثر خواهند بود.

در فصل سرماخوردگی و آنفلوآنزا و به ویژه پس از سرفه کردن یا عطسه کردن یا تمیز کردن بینی دست های خود را با دقت بیشتری بشویید.

واکسن ها از ویروس های بی ضرر آنفلوآنزا ساخته شده اند و این ورژن از ویروس به بدن کمک می کند تا ویروس های واقعی را شناخته و با آنها مقابله کند. علیرغم گفته ها این واکسن ها منجر به بروز آنفلوآنزا نمی شوند.

واکسن آنفلوآنزا برای کودکان بیشتر از 6 ماه، خانم های باردار، بزرگسالان بیشتر از 50 سال و افراد مبتلا به بیماری های طولانی مدت یا سیستم ایمنی ضعیف بسیار لازم است.

آیا آنفلوانزای خوکی H1N1 هنوز تهدید محسوب می شود؟

آنفلوانزای خوکی که واگیردار نیز بود، در سال 2010 رسما به اتمام رسید. واکسن های حال حاضر از افراد در مقابل آنفلوآنزای خوکی و فصلی محافظت می کنند. هر دو نوع دارای علائم مشترک زیادی هستند: سرفه، گلو درد، تب و بدن درد. اما بسیاری از مبتلایان به آنفلوآنزای خوکی دچار مشکلات معده، مانند اسهال و استفراغ می شوند.

لینک منبع

نگارنده: سمیه محمدی 

گروه پزشکان جایروس


بزرگترین گروه فوق تخصصی پزشکان مغز و اعصاب و متخصصین روانپزشکی در ایران

 

شاید دیگر کمتر کسی اطلاع نداشته باشد که در مجموعه بزرگ پزشکان جایروس بهترین فوق تخصص های مغز و اعصاب و اعصاب و روان و برترین فارغ التحصیلان آمریکا،اسپانیا و آلمان حضور دارند و خدمات مغزواعصاب و روان که در این مجموعه ارائه می شود با کیفیت ترین در تمام ایران است!

کادر درمانی جایروس از لحاظ تخصصی در حیطه های اعصاب، در تمام کشور بی نظیر است


شماره تماس های نوبت گیری سریع

مشاوره های تلفنی و ویزیت آنلاین ویدئویی نیز ارائه می شود.

واحد مغز و اعصاب و روان ☎ 22616377_021

 واحد ویزیت متخصص اختلالات خواب و نوبت انجام تست خواب ☎ 02122648627

واحد مشاوره و روانشناسی  ☎ 22636863_021


درمان بی خوابی در منزل بدون دارو

 

اگر بی خوابی دارید، علاوه بر خدمات حضوری در کلینیک، میتوانید با تهیه دوره جامع درمان بیخوابی که توسط دکتر مصطفی امیری فلوشیپ اختلالات خواب تهیه شده است، بی خوابی تان را بدون دارو و در منزل درمان کنید.

درمان بی خوابی بدون دارو با ۱۱۳ روش علمی و خانگی (برای شروع، اینجا کلیک کنید)


درمان افسردگی بدون دارو آنلاین

اگر دچار افسردگی هستید یا میخواهید احساس شادی و لذت را در زندگی تان تقویت کنید، میتوانید بصورت حضوری توسط متخصصین روانپزشکی یا روانشناسان مجموعه جایروس ویزیت شوید و علاوه بر خدمات حضوری، میتوانید با تهیه دوره آنلاین درمان افسردگی در خانه که توسط مجموعه پزشکان جایروس تهیه شده است، افسردگی تان را در منزل و بدون دارو درمان کنید (برای دیدن ویدئو معرفی دوره، کلیک کنید)

درمان افسردگی در منزل بدون دارو (برای شروع، اینجا کلیک کنید)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *