غذاهای حاوی ملاتونین

انگور

ملاتونین هورمونی است که در بدن توسط غده ی پینه آل (pineal) و همچنین در دستگاه گوارش تولید می شود. این هورمون نقش مهمی در هماهنگ سازی ضرباهنگ شبانه روزی و تنظیم چرخه ی خواب و بیداری در پستانداران دارد.

علاوه براین ملاتونین یک آنتی اکسیدان قوی است که دن را از آسیب ها محافظت می کند. گرچه اخیرا ملاتونین مصنوعی به عنوان یک مکمل تغذیه، محبوبیت زیادی به دست آورده، اما ملاتونین طبیعی در بسیاری از غذاها یافت می شود.

  زیتون و روغن زیتون، هر دو حاوی مقادیر زیادی از چربی اشباع نشده‌اند. روغن زیتون پایه و اساس رژیم مدیترانه‌ای محسوب می‌شود. تحقیقات نشان می‌دهد که زیتون می‌تواند از قلب در مقابل حملات حفاظت کند و به بدن در مقابله با دیابت کمک کند.

برخی خوردنی ها، از جمله روغن زیتون، سرشار از ملاتونین هستند. همچنین ملاتونین در بسیاری میوه ها و سبزیجات مانند گوجه فرنگی، پوست انگور، گیلاس و گردو موجود می باشد.

گرچه بسیاری از این مواد غذایی نسبت به یک مکمل، دارای مقدار کمتری از ملاتونین هستند، اما وجود انواع این خوردنی ها در رژیم غذایی روزانه، مقدار مورد نیاز این هورمون را تامین می کند.

مسئله ی مهم مطرح شده این است که آیا بدن می تواند مقدار مورد نیاز ملاتونین را تنها از طریق مواد غذایی تامین کند. بررسی اخیر در مجله ی تحقیقاتی پینه آل نشان می دهد که افرادی که از مواد غذایی سرشار از ملاتونین استفاده می کنند، علاوه بر افزایش در سطح ملاتونین، نوعی افزایش در سطح آنتی اکسیدان خون آنها نیز مشاهده شده است.

ملاتونین به عنوان یک آنتی اکسیدان، برای مهار مستقیم عوامل مخرب استفاده می شود، عواملی مانند التهاب و پیری وسرطان، مشکلات قلبی، عروقی و مشکلات عصبی. گرچه نیاز به تحقیقات بیشتری است، اما نوعی توافق در مورد قدرت این ترکیب وجود دارد: بدون توجه به اثر درمانی خاص، ملاتونین مصرفی از طریق غذا می تواند سطح مناسبی از آنتی اکسیدان تولید کند.

هشدار:

ملاتونین موجود در یک منبع غذایی به خاطر مزایای سلامتی آن استفاده می شود و نه برای کمک به خواب. این مسئله در درجه ی اول بستگی دارد به کمیت و مدت زمانی که در آن ملاتونین از طریق مواد غذایی مصرف شده، جذب می شود.

اگر هدف اولیه ی مصرف ملاتونین بهبود الگوی خواب است، پس یک مکمل می تواند انتخاب بهتری باشد. قبل از استفاده از مکمل ها حتما با دکتر خود مشورت کنید، زیرا که ممکن است با داروهای دیگر تداخل داشته باشند.

علاوه بر اینکه ارزیابی میزان ملاتونین موجود در ماده ی غذایی مهم است، نوع مواد غذایی نیز مهم می باشند، چرا که می توانند بر روی میزان در دسترس بودن ملاتونین و نیز میزان جذب آن تاثیر بگذارند. مواد غذایی تازه و فرآوری نشده دارای بالاترین میزان ملاتونین هستند.

 

[divider]

مرکز تحقیقات کلینیک مغز و اعصاب و روان آلومینا


بزرگترین گروه فوق تخصصی پزشکان مغز و اعصاب و متخصصین روانپزشکی در ایران

 

شاید دیگر کمتر کسی اطلاع نداشته باشد که در مجموعه بزرگ پزشکان جایروس بهترین فوق تخصص های مغز و اعصاب و اعصاب و روان و برترین فارغ التحصیلان آمریکا،اسپانیا و آلمان حضور دارند و خدمات مغزواعصاب و روان که در این مجموعه ارائه می شود با کیفیت ترین در تمام ایران است!

کادر درمانی جایروس از لحاظ تخصصی در حیطه های اعصاب، در تمام کشور بی نظیر است


شماره تماس های نوبت گیری سریع

مشاوره های تلفنی و ویزیت آنلاین ویدئویی نیز ارائه می شود.

واحد مغز و اعصاب و روان ☎ 22616377_021

 واحد ویزیت متخصص اختلالات خواب و نوبت انجام تست خواب ☎ 02122648627

واحد مشاوره و روانشناسی  ☎ 22636863_021


درمان بی خوابی در منزل بدون دارو

 

اگر بی خوابی دارید، علاوه بر خدمات حضوری در کلینیک، میتوانید با تهیه دوره جامع درمان بیخوابی که توسط دکتر مصطفی امیری فلوشیپ اختلالات خواب تهیه شده است، بی خوابی تان را بدون دارو و در منزل درمان کنید.

درمان بی خوابی بدون دارو با ۱۱۳ روش علمی و خانگی (برای شروع، اینجا کلیک کنید)


درمان افسردگی بدون دارو آنلاین

اگر دچار افسردگی هستید یا میخواهید احساس شادی و لذت را در زندگی تان تقویت کنید، میتوانید بصورت حضوری توسط متخصصین روانپزشکی یا روانشناسان مجموعه جایروس ویزیت شوید و علاوه بر خدمات حضوری، میتوانید با تهیه دوره آنلاین درمان افسردگی در خانه که توسط مجموعه پزشکان جایروس تهیه شده است، افسردگی تان را در منزل و بدون دارو درمان کنید (برای دیدن ویدئو معرفی دوره، کلیک کنید)

درمان افسردگی در منزل بدون دارو (برای شروع، اینجا کلیک کنید)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *