عوارض جانبی ناشی از داروهای بیش فعالی

عوارض جانبی دارو

یکی از عوارضی که معمولا کودکان مبتلا به ADHD پس از مصرف دارو به آن دچار می شوند، تیک های عصبی است. الن تیلو، یکی از کودکانی است که پس از مصرف این داروها دچار تیک های عصبی شد. این تیک ها به طور ناگهانی و زمانی که الن در حال انجام فعالیت های خود در مدرسه بود، ظاهر شدند.

مادر الن متوجه این تیک ها شد و باعث نگرانی شدید وی شد. خوشبختانه مادر الن خیلی زود متوجه شد که این تیک ها مربوط به داروهایی است که دخترش مصرف می کند. گرچه این تیک ها نگران کننده و ترسناک به نظر می رسند، اما به مغز آسیبی نمی رسانند. تیک ها به شکل های دیگری نیز ظاهر می شوند، از جمله چشمک زدن های مکرر، جمع کردن چشم، تیک های کلامی مانند تکرار کلمات و تمیز کردن گلو، آروغ زدن و در آوردن صداهای عجیب.

توهماتی مانند دیدن مار، حشرات و کرم ها که واقعا وجود ندارند از دیگر عوارض مصرف این داروها می باشند. برخی کودکان نیز دچار تغییرات شدید رفتاری می شوند، یا به شدت عصبانی می شوند و یا دچار اضطراب ها می شوند. این عوارض معمولا خطرناک نیستند، اما باعث بر هم ریختن ثبات کودک می شوند.

با این حال عوارض جانبی طولانی مدت سلامت و زندگی عادی کودک را تهدید می کند. خوشبختانه عوارض جانبی اورژانسی ناشی از این داروها بسیار کمیاب می باشد. اگر کودک شما دچار مشکلات تنفسی شده یا تشنج کرده است، بلافاصله به اورژانس اطلاع دهید. این علائم احتمالا به داروهای ADHD ارتباطی ندارند، اما به کمک های اورژانسی نیاز دارند.

چه کسی می تواند کمک کند؟

در صورت بروز عوارض جانبی، اگر کودک در معرض خطر جدی نیست، می توانید به پزشکی که دارو را تجویز کرده یا متخصص اطفال، مراجعه کنید.

آیا می توان مصرف دارو را متوقف کرد؟

عوارض جانبی دارو0

اگر نگران عوارض جانبی داروها هستید، توصیه می شود که مصرف آنها را متوقف کنید. اما بیشتر عوارض جانبی بروز کرده به خودی خود و با سازگار شدن بدن کودک نسبت به دارو، برطرف می شوند. یکی از مزایای مهم داروهای ADHD این است که مصرف این داروها را می توانید متوقف کنید و یا مجددا از سر بگیرید.

تاثیر داروهای محرک تنها پس از چند ساعت برطرف می شود و حتی توهمات طی یک یا دو روز بهبود می یابند. بهبود عوارض ناشی از داروهای غیر محرک زمان بیشتری نیاز دارد و مصرف آنها نباید به طور ناگهانی قطع شود.

برخی داروهای محرک عبارتند از:

  • دکسمتیل فنیدات (Focalin)
  • دگزامفتامین (Dexedrine)
  • لیس دگزامفتامین (Vyvanse)
  • متیل فنیدات (Concerta, Daytrana, Metadate, Methylin, Ritalin, Quillivant)

برخی داروهای غیرمحرک عبارتند از:

  • اتوموکستین (Strattera)
  • کلونیدین (Kapvay)
  • گوانفاسین (Intuniv)

چگونه این تغییرات را برای کودک خود توضیح دهیم؟

قبل از شروع مصرف داروها بهتر است برای کودک توضیح دهید که ممکن است بر اثر مصرف این داروها دچار تغییرات رفتاری شود (البته سن کودک را نیز در نظر داشته باشید.) از او بخواهید که تمام احساسات خود را با شما در میان بگذارد. به علاوه به معلم فرزند خود نیز مصرف این داروها را توسط کودک اطلاع دهید.

اگر عوارض مشاهده شده نگران کننده و ترسناک به نظر می رسند، خونسردی خود را حفظ کنید و به کودک اطمینان دهید که در مورد این مسئله با پزشک وی مشورت می کنید.

در صورتی که عوارض ناشی از داروها همچنان ادامه پیدا کرد، با پزشک در مورد مزایای مصرف دارو و خطرات آن مشورت کنید. به هرحال برای بسیاری از کودکان مبتلا به ADHD گفتار درمانی و مصرف دارو در کنار یکدیگر بهترین روش درمانی محسوب می شوند. اما اگر عوارض ناشی از داروها بیش از حد هستند، می توانید داروهای دیگری را امتحان کنید یا کلا از مصرف دارو را کنار بگذارید.

نگارنده: سمیه محمدی

گروه پزشکان جایروس


بزرگترین گروه فوق تخصصی پزشکان مغز و اعصاب و متخصصین روانپزشکی در ایران

 

شاید دیگر کمتر کسی اطلاع نداشته باشد که در مجموعه بزرگ پزشکان جایروس بهترین فوق تخصص های مغز و اعصاب و اعصاب و روان و برترین فارغ التحصیلان آمریکا،اسپانیا و آلمان حضور دارند و خدمات مغزواعصاب و روان که در این مجموعه ارائه می شود با کیفیت ترین در تمام ایران است!

کادر درمانی جایروس از لحاظ تخصصی در حیطه های اعصاب، در تمام کشور بی نظیر است


شماره تماس های نوبت گیری سریع

مشاوره های تلفنی و ویزیت آنلاین ویدئویی نیز ارائه می شود.

واحد مغز و اعصاب و روان ☎ 22616377_021

 واحد ویزیت متخصص اختلالات خواب و نوبت انجام تست خواب ☎ 02122648627

واحد مشاوره و روانشناسی  ☎ 22636863_021


درمان بی خوابی در منزل بدون دارو

 

اگر بی خوابی دارید، علاوه بر خدمات حضوری در کلینیک، میتوانید با تهیه دوره جامع درمان بیخوابی که توسط دکتر مصطفی امیری فلوشیپ اختلالات خواب تهیه شده است، بی خوابی تان را بدون دارو و در منزل درمان کنید.

درمان بی خوابی بدون دارو با ۱۱۳ روش علمی و خانگی (برای شروع، اینجا کلیک کنید)


درمان افسردگی بدون دارو آنلاین

اگر دچار افسردگی هستید یا میخواهید احساس شادی و لذت را در زندگی تان تقویت کنید، میتوانید بصورت حضوری توسط متخصصین روانپزشکی یا روانشناسان مجموعه جایروس ویزیت شوید و علاوه بر خدمات حضوری، میتوانید با تهیه دوره آنلاین درمان افسردگی در خانه که توسط مجموعه پزشکان جایروس تهیه شده است، افسردگی تان را در منزل و بدون دارو درمان کنید (برای دیدن ویدئو معرفی دوره، کلیک کنید)

درمان افسردگی در منزل بدون دارو (برای شروع، اینجا کلیک کنید)

3 دیدگاه دربارهٔ «عوارض جانبی ناشی از داروهای بیش فعالی»

  1. بازم یادم اومد دارویی که مصرف میکرد ریسپریدون بود اگر اشتباه نکنم البته بازم بگم خیلی وقت پیش بود و مدام هم مصرف نمیکرد مثلا اگر روزی سه بار باید مصرف میکرد شاید سه بارم نمیخورد تا وقتی که کلا دیگه بهش ندادیم

  2. بدون محتوای علمی هست این پست.توصیه به قطع دارو بدون توجه به نظر پزشک مربوطه کار درستی نیست

    1. مرکز تحقیقات مغزواعصاب و روان

      با سپاس از شما
      بطور کلی در این مقاله توصیه به قطع دارو بدون نظر پزشک نشده است ولی در مواقعی که عارضه جانبی پیش بینی نشده ای بروز کرد خانواده میتوانند تا زمان دسترسی به پزشک، دارو را موقتا قطع نمایند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *