علت عرق کردن های شبانه چیست؟

عرق کردن شبانه0

پزشک ها معمولا می شنوند که بیمارانشان از عرق کردن های شبانه شکایت می کنند. اگر محل خواب شما گرم باشد و در هنگام خواب لباس زیاد بپوشید، عرق کردن در هنگام شب، طبیعی است. در واقع تعریق شبانه به حالتی اشاره می شود که فرد در هنگام شب دچار گرگرفتگی شدید شده تا حدی که لباس ها و ملحفه وی خیس می شوند و به گرم بودن محیط نیز ارتباط ندارد.

دقت داشته باشید که تشخیص گرگرفتگی ( گرما و قرمزی صورت و بدن) از تعریق شبانه ممکن است دشوار باشد. تهریق شبانه علت های مختلفی ممکن است داشته باشد. برای پیدا کردن علت این مشکل پزشک باید با دقت سابقه پزشکی فرد را بررسی کرده و آزمایشاتی را برای بررسی دیگر شرایط پزشکی بیمار انجام دهد. برخی از علت های شناخته شده عرق شبانه عبارتند از:

  1. یائسگی: گر گرفتگی که همراه با یائسگی رخ می دهد، در طول شب رخ داده و باعث عرق کردن های شدید می شود. این امر یکی از رایج ترین علل عرق کردن های شبانه در خانم هاست.
  2. تعریق ایدیوپاتیک: این بیماری وضعیتی است که در آن بدن به صورت مزمن و بدون هیچ علت پزشکی شناخته شده ای، عرق زیاد تولید می کند.
  3. عفونت: سل شایع ترین عفونت همراه با تعریق شبانه است. اما عفونت های باکتریایی، مانند اندوکاردیت (التهاب دریچه های قلب)، استئومیلیت (التهاب استخوان ها) و آبسه نیز باعث عرق کردن های شبانه می شوند. تعریق شبانه همچنین یکی از علائم عفونت HIV است.
  4. سرطان: تعریق شبانه یکی از علائم اولیه برخی سرطان هاست. رایج ترین نوع سرطان که با تعریق شبانه در ارتباط است، سرطان لنفوم می باشد. به هرحال افرادی که به یک سرطان تشخیص داده نشده مبتلا هستند، معمولا علائم دیگری دارند، مانند کاهش وزن غیرقابل توضیح و تب.
  5. داروها: مصرف برخی داروها منجر به تعریق شبانه می شوند. داروهای ضدافسردگی یکی از رایج ترین داروهایی هستند که به بروز این مشکل منجر می شوند. حدود 8 تا 22 درصد افرادی که داروهای ضدافسردگی مصرف می کنند، دچار تعریق های شبانه می شوند. دیگر داروهای روانپزشکی نیز با تعریق شبانه همراه هستند. داروهای کاهنده تب، مانند آسپیرین و استامینوفن نیز گاهی منجر به عرق کردن در شب می شوند. بسیاری داروهای دیگر نیز منجر به تعریق شبانه و گرگرفتگی می شوند.
  6. هیپوگلیسمی: قند خون پایین باعث عرق کردن می شود. افرادی که در حال مصرف انسولین یا داروهای خوراکی دیابت هستند، ممکن است در طول شب دچار هیپوگلیسم یا افت قند خون شوند که این امر نیز منجر به تعریق شبانه می شود.
  7. اختلالات هورمونی: تعریق و گرگرفتگی گاهی به خاطر بروز برخی اختلالات هورمونی مانند فئوکروموسیتوم، سندروم کارسینوئید و پرکاری تیروئید، رخ می دهد.
  8. شرایط عصبی: شرایط عصبی غیررایج مانند اتونومیک دیس رفلکسی، سکته مغزی و نوروپاتی اتونوم ممکن است باعث افزایش تعریق شبانه شوند.
نگارنده: سمیه محمدی

تیم فوق تخصصی مغز و اعصاب و روان آلومینا


بزرگترین گروه فوق تخصصی پزشکان مغز و اعصاب و متخصصین روانپزشکی در ایران

 

شاید دیگر کمتر کسی اطلاع نداشته باشد که در مجموعه بزرگ پزشکان جایروس بهترین فوق تخصص های مغز و اعصاب و اعصاب و روان و برترین فارغ التحصیلان آمریکا،اسپانیا و آلمان حضور دارند و خدمات مغزواعصاب و روان که در این مجموعه ارائه می شود با کیفیت ترین در تمام ایران است!

کادر درمانی جایروس از لحاظ تخصصی در حیطه های اعصاب، در تمام کشور بی نظیر است


شماره تماس های نوبت گیری سریع

مشاوره های تلفنی و ویزیت آنلاین ویدئویی نیز ارائه می شود.

واحد مغز و اعصاب و روان ☎ 22616377_021

 واحد ویزیت متخصص اختلالات خواب و نوبت انجام تست خواب ☎ 02122648627

واحد مشاوره و روانشناسی  ☎ 22636863_021


درمان بی خوابی در منزل بدون دارو

 

اگر بی خوابی دارید، علاوه بر خدمات حضوری در کلینیک، میتوانید با تهیه دوره جامع درمان بیخوابی که توسط دکتر مصطفی امیری فلوشیپ اختلالات خواب تهیه شده است، بی خوابی تان را بدون دارو و در منزل درمان کنید.

درمان بی خوابی بدون دارو با ۱۱۳ روش علمی و خانگی (برای شروع، اینجا کلیک کنید)


درمان افسردگی بدون دارو آنلاین

اگر دچار افسردگی هستید یا میخواهید احساس شادی و لذت را در زندگی تان تقویت کنید، میتوانید بصورت حضوری توسط متخصصین روانپزشکی یا روانشناسان مجموعه جایروس ویزیت شوید و علاوه بر خدمات حضوری، میتوانید با تهیه دوره آنلاین درمان افسردگی در خانه که توسط مجموعه پزشکان جایروس تهیه شده است، افسردگی تان را در منزل و بدون دارو درمان کنید (برای دیدن ویدئو معرفی دوره، کلیک کنید)

درمان افسردگی در منزل بدون دارو (برای شروع، اینجا کلیک کنید)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *