ضدافسردگی های سه حلقه ای

ضدافسردگی های سه حلقه ای را بشناسید

 

ضد افسردگی سه حلقه ای
ضدافسردگی های سه حلقه ای

ضدافسردگی های سه حلقه ای که داروهای ضدافسردگی حلقوی نیز نامیده می شوند، جز اولین ضدافسردگی ها هستند. این داروها موثر بوده اند، اما به طور کل ضدافسردگی هایی که دارای عوارض جانبی کمتری هستند جایگزین این گروه شده اند.

به هرحال ضدافسردگی های سه حلقه ای ممکن است برای برخی گزینه های خوبی باشند. در موارد خاص وقتی داروهای دیگر موثر نیستند، این داروها به درمان افسردگی فرد کمک می کنند. ضدافسردگی های سه حلقه ای به شکل سه حلقه ای یا چهار حلقه ای ترکیب شده اند – بستگی به تعداد حلقه های موجود در دارو دارد.

افزایش وزن ناشی از مصرف داروهای ضدافسردگی

یکی از مهمترین عوارض ناشی از داروهای ضدافسردگی افزایش وزن است.

در این ویدئو به این مسئله با جزئیات بیشتری اشاره می کنیم.

 

ضدافسردگی های سه حلقه ای چطور اثر می کنند؟

 

تاثیر داروی ضدافسردگی‌ سه حلقه ای

این داروها با تاثیر بر روی پیغام رسان های شیمیایی مغز (انتقال دهنده های عصبی) افسردگی را بهبود می بخشند. این انتقال دهنده های عصبی بین سلول های مغز ارتباط برقرار می کنند.

مانند خیلی ضدافسردگی های دیگر، ضدافسردگی های سه حلقه ای نیز با ایجاد تغییراتی در شیمی مغز و بهبود ارتباط بین مدار سلول های عصبی مغز به بهبود خلق و خو و کاهش افسردگی کمک می کنند.

ضدافسردگی های سه حلقه ای باز جذب انتقال دهنده های عصبی به نام سروتونین و نوراپی نفرین را مسدود می کنند و سطح این انتقال دهنده ها در مغز افزایش پیدا می کند. ضدافسردگی های سه حلقه ای بر روی دیگر پیغام رسان های شیمیایی نیز تاثیر می گذارند که منجر به بروز عوارض جانبی می شود.

سازمان غذا و داروی امریکا FDA این داروها را برای درمان افسردگی تایید کرد. ضدافسردگی های سه حلقه ای از جمله:

  • آمی تریپتیلین  (برای اطلاعات دارویی بیشتر روی دارو کلیک کنید)
  • آموزاپین
  • دزیپرامین (Norpramin)  (برای اطلاعات دارویی بیشتر روی دارو کلیک کنید)
  • دوکسپین  (برای اطلاعات دارویی بیشتر روی دارو کلیک کنید)
  • ایمی پرامین (Tofranil)  (برای اطلاعات دارویی بیشتر روی دارو کلیک کنید)
  • نورتریپتیلین  (برای اطلاعات دارویی بیشتر روی دارو کلیک کنید)
  • پروتریپتیلین
  • تریمیپرامین (Surmontil)

ماپروتیلین نیز یک ضدافسردگی سه حلقه ای دیگر است که مورد تایید سازمان FDA قرار گرفته.

گاهی ضدافسردگی های سه حلقه ای برای درمان شرایطی به جز افسردگی استفاده می شوند، مانند اختلالات اضطراب یا دردهای عصبی (نوروتراپی).

عوارض داروهای ضدافسردگی سه حلقه ای

عوارض سه حلقه ای ها

از آنجایی که صدافسردگی های سه حلقه ای به روش های مختلفی تاثیر می گذارند، بنابراین عوارض این داروها تا حدی متفاوت است. برخی از عوارض ممکن است بعد از چند روز برطرف شوند، اما در بعضی موارد ممکن است مجبور به تغییر داروی خود باشید. به علاوه عوارض این داروها به میزان مصرف آنها بستگی دارد. هر چه میزان مصرف دارو بیشتر باشد، خطر بروز عوارض جانبی بیشتر خواهد بود.

برخی از عوارض رایج مربوط به این داروها عبارتند از:

  • تاری دید
  • یبوست
  • خشکی دهان
  • خواب آلودگی
  • افت فشار خون زمانی که از حالت نشسته بلند می شوید که منجر به سبکی سر نیز می شود.
  • احتباس ادرار

دیگر عوارض در بین این گروه دارویی عبارتند از:

  • افزایش اشتها که منجر به افزایش وزن می شود.
  • کم شدن وزن
  • عرق کردن زیاد
  • لرزش
  • مشکلات جنسی از جمله عدم توانایی برای رسیدن به نعوظ، تاخیر در ارگاسم یا کاهش تمایل جنسی

در بیان کلی در مورد این داروها باید گفت:

  • آمی تریپتیلین، دوکسپین، ایمی پرامین و تریمیپرامین نسبت به دیگر داروهای ضدافسردگی بیشتر شما را دچار خواب آلودگی می کنند. این داروها را قبل از خواب بخورید.
  • آمی تریپتیلین، دوکسپین، ایمی پرامین نسبت به دیگر ضدافسردگی های سه حلقه ای بیشتر منجر به افزایش وزن می شوند.
  • به نظر می رسد نورتریپتیلین و دزیپرامین عوارض قابل تحمل تری نسبت به دیگر ضدافسردگی ها دارند.

اینکه کدام ضدافسردگی برای شما مناسب تر است به چند مساله بستگی دارد، از جمله علائم بیماری و دیگر شرایط جسمی شما. در مورد عوارض خاص داروی مصرفی خود با پزشک یا داروساز مشورت کنید و راهنمای دارویی را با دقت مطالعه کنید.

مسائل ایمنی 

بعضی از ضدافسردگی های سه حلقه ای منجر به بروز عوارضی می شوند که بر روی ایمنی و سلامت فرد مصرف کننده تاثیر می گذارند. این عوارض عبارتند از:

  • آشفتگی یا سردرگکی به ویژه در سالمندان زمانی که میزان مصرف خیلی زیاد باشد.
  • ضربان قلب نامنظم یا سریع
  • زیاد شدن تعداد دفعات تشنج در افراد مبتلا به تشنج

نکات قبل از مصرف ضدافسردگی های سه حلقه ای

 

نکات مصرف سه حلقه ای ها

مسائل دیگری که قبل از مصرف ضدافسردگی های سه حلقه ای باید در مورد آنها با پزشک مشورت کنید، عبارتند از:

 

  • ضدافسردگی و بارداری. در مورد مزایا و خطرات برخی ضدافسردگی ها با پزشک خود مشورت کنید. برخی داروها اگر در دوران بارداری یا دوران شیردهی مصرف شوند، به نوزاد آسیب می رسانند. اگر در حال مصرف داروی ضدافسردگی هستید و قصد باردار شدن دارید، حتما در مورد خطرات احتمالی آن با پزشک خود مشورت کنید. بدون مشورت با پزشک و به طور ناگهانی مصرف دارو را متوقف نکنید. قطع ناگهانی مصرف دارو ممکن است برایتان خطرناک باشد.
  • تداخلات دارویی. زمانی که داروی ضدافسردگی برای شما تجویز می شود هر داروی دیگری را که مصرف می کنید به پزشک خود اطلاع دهید. پزشک باید در جریان مصرف تمام داروهای شما، داروهای با نسخه و بدون نسخه، مکمل ها و داروهای گیاهی، قرار بگیرد. برخی ضدافسردگی ها ممکن است تداخل خطرناکی با برخی مکمل ها و داروهای دیگر نشان دهند.
  • سندروم سروتونین. به ندرت پیش می آید که یک ضدافسردگی باعث بالا رفتن سطح سروتونین و تجمع آن در بدن شود. سندروم سروتونین اغلب زمانی رخ می دهد که دو دارو که افزایش دهنده سطح سروتونین هستند با هم ترکیب شوند. داروهای افزایش دهنده سطح سروتونین عبارتند از ضدافسردگی ها، برخی داروهای سردرد و ضددرد و برخی مکمل های دارویی. علائم سندروم سروتونین عبارتند از اضطراب، تعریق، گیجی، لرزش، بی قراری، عدم هماهنگی و افزایش ضربان قلب. اگر هر یک از این علائم را مشاهده کردید بلافاصله به پزشک مراجعه کنید.
  • ایمنی و آزمایش خون. برای تعیین بهترین میزان مصرف دارو پزشک انجام آزمایش خون را توصیه خواهد کرد. برخی عوارض و مزایای ضدافسردگی ها بستگی به میزان مصرف آنها دارد. مصرف زیاد ضدافسردگی های سه حلقه ای می تواند خطرناک باشد.
  • شرایط سلامتی مزمن. ضدافسردگی های سه حلقه ای ممکن است در افرادی که دارای شرایط خاص هستند، باعث بروز مشکل شوند. به عنوان مثال اگر به هر یک از این شرایط مبتلا هستید، در مورد ایمنی ضدافسردگی های سه حلقه ای با پزشک مشورت کنید: گلوکوم، بزرگی پروستات، مشکلات قلبی، دیابت، بیماری کبد یا سابقه ابتلا به تشنج.

ضدافسردگی ها و خطر اقدام به خودکشی!

ضد افسردگی و خودکشی

اکثر ضدافسردگی ها به طور کل بی خطر هستند، اما FDA توصیه می کند که تمام داروهای ضدافسردگی دارای برچسب هشدار باشند.

در برخی موارد کودکان، نوجوانان و جوانان کمتر از 25 سال دچار افکار خودکشی می شوند، به ویژه در چند هفته اول مصرف این داروها یا در صورت تغییر میزان مصرف دارو. از کسانی که در حال مصرف داروی ضدافسردگی هستند با دقت مراقبت کنید.

اگر شما یا یکی از نزدیکان شما در حال مصرف ضدافسردگی هستید و به خودکشی فکر می کنید، بلافاصله به پزشک مراجعه کنید. لازم به ذکر است که ضدافسردگی ها در طولانی مدت و با بهبود خلق و خو خطر اقدام به خودکشی را کاهش می دهند.

توقف درمان با ضدافسردگی های سه حلقه ای

قطع درمان ضد افسردگی

ضدافسردگی های سه حلقه ای اعتیاد آور نیستند. با این حال توقث ناگهانی مصرف این داروها یا نادیده گرفتن وعده های دارویی به طور مکرر منجر به بروز علائمی مانند ترک دارو می شود. علائم بسته به چگونگی تاثیر دارو متفاوت خواهند بود. این مشکل معمولا سندروم قطع دارو نامیده می شود. بهتر است در مورد کاهش تدریجی مصرف دارو با پزشک مشورت کنید.

علائم قطع مصرف دارو عبارتند از:

  • اضطراب و تحریک پذیری
  • تهوع
  • عرق کردن
  • علائمی مشابه آنفلوآنزا، مانند لرز و درد عضلانی
  • بی خوابی
  • بی حالی
  • سردرد

بهترین مراکز مشاوره و درمان افسردگی را در سراسر کشور از ما بخواهید (اینجا کلیک کنید)

منبع


بزرگترین گروه فوق تخصصی پزشکان مغز و اعصاب و متخصصین روانپزشکی در ایران

 

شاید دیگر کمتر کسی اطلاع نداشته باشد که در مجموعه بزرگ پزشکان جایروس بهترین فوق تخصص های مغز و اعصاب و اعصاب و روان و برترین فارغ التحصیلان آمریکا،اسپانیا و آلمان حضور دارند و خدمات مغزواعصاب و روان که در این مجموعه ارائه می شود با کیفیت ترین در تمام ایران است!

کادر درمانی جایروس از لحاظ تخصصی در حیطه های اعصاب، در تمام کشور بی نظیر است


شماره تماس های نوبت گیری سریع

مشاوره های تلفنی و ویزیت آنلاین ویدئویی نیز ارائه می شود.

واحد مغز و اعصاب و روان ☎ 22616377_021

 واحد ویزیت متخصص اختلالات خواب و نوبت انجام تست خواب ☎ 02122648627

واحد مشاوره و روانشناسی  ☎ 22636863_021


درمان بی خوابی در منزل بدون دارو

 

اگر بی خوابی دارید، علاوه بر خدمات حضوری در کلینیک، میتوانید با تهیه دوره جامع درمان بیخوابی که توسط دکتر مصطفی امیری فلوشیپ اختلالات خواب تهیه شده است، بی خوابی تان را بدون دارو و در منزل درمان کنید.

درمان بی خوابی بدون دارو با ۱۱۳ روش علمی و خانگی (برای شروع، اینجا کلیک کنید)


درمان افسردگی بدون دارو آنلاین

اگر دچار افسردگی هستید یا میخواهید احساس شادی و لذت را در زندگی تان تقویت کنید، میتوانید بصورت حضوری توسط متخصصین روانپزشکی یا روانشناسان مجموعه جایروس ویزیت شوید و علاوه بر خدمات حضوری، میتوانید با تهیه دوره آنلاین درمان افسردگی در خانه که توسط مجموعه پزشکان جایروس تهیه شده است، افسردگی تان را در منزل و بدون دارو درمان کنید (برای دیدن ویدئو معرفی دوره، کلیک کنید)

درمان افسردگی در منزل بدون دارو (برای شروع، اینجا کلیک کنید)

3 دیدگاه دربارهٔ «ضدافسردگی های سه حلقه ای»

  1. عبدالرضا محمدی

    سلام وقت بخیر، ببخشید من بیماری اولین روده یا ای بی اس با منشا اسهالی دارم ،کولونوسکوپی هم دادم موردی نبود،ولیکن درد زیادی دارم ،اضطراب و استرس زیادی در زندگی دارم ،لطفا راهنمایی بفرمائید از چه قرصی جهت کنترل اضطراب و استرس خود استفاده کنم،در حال حاضر کپسول مبورین ۲۰۰ استفاده می کنم

    1. دپارتمان ارجاع تخصصی و سوالات

      سلام دوست گرامی
      جهت بررسی این موضوع و پاسخ دقیق، نیاز به ارزیابی بالینی شما می باشد.
      متاسفانه بدون بررسی طبی، تجویزی در این خصوص نمی توانیم ارائه دهیم.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *