داروهای ضدافسردگی – مهار کننده های باز جذب سروتونین (SSRI)

[toggle title=”مهار کننده های بازجذب سروتونین چه داروهایی هستند؟” state=”close” ]

مهار کننده های بازجذب سروتونین

هرکسی ممکن است هر از گاهی احساس ناراحتی کند، اما در افراد افسرده احساس ناراحتی خیلی شدید است که با زندگی هر روز این افراد تداخل پیدا می کند. به دلیل این ناراحتی عملکرد در خانه یا در محل کار مختل می شود و مشکلات جسمی و روحی زیادی را در پی دارد.

با این حال افسردگی یکی از مشکلات روحی قابل درمان است. بین 80 تا 90 درصد مبتلایان به این اختلال تحت درمان موفق قرار گرفته اند. نوع مدیریت مورد نیاز برای بیماری بستگی به موقعیت بیمار دارد، اما برای برخی مبتلایان دارو بسیار موثر خواهد بود.

بروز افسردگی ممکن است به دلیل شرایط شیمیایی مغز باشد، بنابراین مصرف ضد افسردگی ها می تواند شیمی مغز را تغییر دهد و باعث بروز احساس بهتر در فرد شود.

رایج ترین داروهای ضدافسردگی مهار کننده های انتخابی باز جذب سروتونین یا به اختصار SSRI ها هستند. این داروها نسبتا بی خطر محسوب می شوند و نسبت به دیگر ضد افسردگی ها باعث بروز عوارض کمتری می شوند. این ضد افسردگی ها بیش از داروهای دیگر تجویز می شوند و علائم افسردگی خفیف و شدید را بهبود می بخشند.

مهار کننده های باز جذب سروتونین از طریق ارتقاء عملکرد سلول های عصبی تنظیم کننده عواطف در مغز کار می کنند. اطلاعات از طریق سیگنال در بین سلول های مغز منتقل می شوند. پیغام رسان های شیمیایی که این سیگنال ها را انتقال می دهند، انتقال دهنده های عصبی نامیده می شوند. سروتونین نوعی انتقال دهنده عصبی است.

زمانی که این سلول های مغز (با نام نورون ها) سیگنال هایی را به یکدیگر می فرستند، مقداری انتقال دهنده عصبی آزاد می کنند و به این ترتیب پیغام انتقال پیدا می کند. پس از آن این سلول ها باید انتقال دهنده عصبی را که آزاد کرده اند، بازگردانند تا بتوانند پیغام بعدی را ارسال کنند. این فرایند جایگزین کردن انتقال دهنده عصبی باز جذب نامیده می شود.

اگر شما به افسردگی مبتلا هستید، بخش هایی از مغزتان که خلق و خو را تنظیم می کنند و با استفاده از سروتونین پیغام ارسال می کنند، عملکرد درستی ندارند.

مهار کننده های باز جذب سروتونین با مسدود کردن فرایند باز جذب، سروتونین بیشتری را در دسترس قرار می دهند. این امر باعث وجود سروتونین بیشتری بین نورون ها می شود و در نتیجه پیغام به درستی ارسال می شود. این داروها مهار کننده های انتخابی باز جذب سروتونین نامیده می شوند زیرا به نظر می رسد در درجه اول سروتونین را هدف قرار می دهند و نه دیگر انتقال دهنده های عصبی را.

مهار کننده های باز جذب سروتونین برای درمان شرایط دیگری مانند اختلالات اضطراب نیز تجویز می شود. [/toggle]

[toggle title=”در این ویدئوی کوتاه با SSRI ها بیشتر آشنا می شوید!” state=”open” ][/toggle]

[toggle title=”انواع مهار کننده های بازجذب سروتونین!” state=”close” ]داروهای زیر برای درمان افسردگی، اضطراب و اختلالات خلقی تایید شده اند:

فلووکسامین دارویی است که توسط FDA برای درمان وسواس اجباری تایید شده است، گاهی برای درمان افسردگی نیز مصرف می شوند.[/toggle]

[toggle title=”برخی عوارض احتمالی مهار کننده های بازجذب سروتونین!” state=”close” ]

بسیاری از افرادی که از مهار کننده های بازجذب سروتونین مصرف می کنند، دچار مشکلات خیلی جدی نمی شوند، اما به هرحال هر نوه روش درمانی دارای خطرات خاص خود می باشد. عوارض احتمالی مربوط به این داروها عبارتند از:

  • بی خوابی
  • سردرد
  • بثورات پوستی
  • تاری دید
  • خواب آلودگی
  • خشکی دهان
  • تحریک پذیری یا عصبی شدن
  • احساس سرگیجه
  • درد مفاصل یا عضلات
  • دل پیچه، تهوع یا اسهال
  • کاهش میل جنسی
  • مشکل در نعوظ یا انزال

برخی افراد به ویژه کودکان و جوانان در زمان مصرف مهار کننده های باز جذب سروتونین ممکن است به خودکشی فکر کنند. اگر در زمان مصرف مهار کننده های باز جذب سروتونین به فکر صدکه زدن به خود هستید، بلافاصله به پزشک مراجعه کنید.

یک مسئله مهم دیگر در رابطه با مهار کننده های باز جذب سروتونین وجود دارد. تجمع زیاد سروتونین به ندرت رخ می دهد، اما در صورت بروز این حالت شرایطی به نام سندروم سروتونین رخ می دهد. این حالت معمولا زمانی رخ می دهد که دو داروی افزایش دهنده سروتونین همزمان با هم مصرف شوند.

SSRI ها تداخلات خطرناکی با برخی داروها دارند، از جمله مکمل های دارویی. قبل از شروع مصرف یک مهار کننده باز جذب سروتونین در مورد تمام داروهایی که در حال مصرف آنها هستید، داروهای بدون نسخه یا با نسخه و مکمل ها، به پزشک خود اطلاعات کامل بدهید.

از آنجایی که داروهای SSRI به شکل مشابه کار می کنند، عوارض جانبی آنها نیز مشابه خواهد بود. اما هر SSRI دارای ترکیبات شیمیایی متفاوتی است، بنابراین اگر با مصرف یکی از آنها دچار یک عارضه خاص شوید، لزوما با مصرف دیگر داروها دچار همان عوارض نخواهید شد.

گاهی نیز برخی دچار عارضه جانبی می شوند و برخی دیگر هیچ عارضه ای نشان نمی دهند. در مورد داروی مناسب خود با پزشک مشورت کنید.[/toggle]

[toggle title=”چه مدت طول می کشد تا مهار کننده های باز جذب سروتونین تاثیر بگذارند؟” state=”close” ]

سرعت تاثیر مهار کننده های باز جذب سروتونین برای همه یکسان نیست. اما معمولا افراد پس از 4 تا 6 هفته تغییراتی را تجربه خواهند کرد. تاثیر کامل داروها ممکن است چند ماه طول بکشد. اما اگر پس از 6 تا 8 هفته تغییری احساس نکردید، در مورد تغییر دارو یا تغییر میزان مصرف آن با پزشک مشورت کنید. [/toggle]

[toggle title=”توقف درمان” state=”close” ]

گرچه مهار کننده های باز جذب سروتونین اعتیاد آور نیستند، اما توقف ناگهانی مصرف این داروها یا نادیده گرفتن وعده های دارویی مرتب خطرناک خواهد بود. این امر باعث بروز مشکلی به نام سندروم قطع دارو می شود و با علائمی مانند ترک دارو همراه است. اگر دچار سندروم قطع شده اید، دچار علائمی مشابه آنفلوآنزا می شوید و نشانه های زیر را نیز تجربه می کنید:

  • تهوع
  • سرگیجه
  • بیقراری
  • خستگی شدید

به همین دلیل بسیار مهم است که مصرف دارو را به تدریج و تحت نظارت پزشک متوقف کنید. [/toggle]

[toggle title=”مهار کننده های بازجذب سروتونین در دوران بارداری!” state=”close” ]

در مورد خطرات و مزایای مصرف برخی ضدافسردگی ها با پزشک خود مشورت کنید. مصرف برخی داروها در دوران بارداری یا شیردهی به نوزاد آسیب می رساند. اگر در حال مصرف یک داروی ضدافسردگی هستید و تصمیم به باردار شدن دارید، با پزشک مشورت کنید. مصرف دارو را به طور ناگهانی متوقف نکنید. مصرف ناگهانی این داروها بسیار خطرناک است. [/toggle]

بهترین مراکز مشاوره و درمان افسردگی را در سراسر کشور از ما بخواهید (اینجا کلیک کنید)

[button color=”purple ” size=”medium” link=” http://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/depression/in-depth/ssris/art-20044825?pg=2″ target=”blank” ]منبع شماره 1[/button]   [button color=”purple ” size=”medium” link=” http://www.webmd.com/depression/ssris-myths-and-facts-about-antidepressants#3″ target=”blank” ]منبع شماره 2[/button]

نگارنده: سمیه محمدی

گروه پزشکان جایروس


بزرگترین گروه فوق تخصصی پزشکان مغز و اعصاب و متخصصین روانپزشکی در ایران

 

شاید دیگر کمتر کسی اطلاع نداشته باشد که در مجموعه بزرگ پزشکان جایروس بهترین فوق تخصص های مغز و اعصاب و اعصاب و روان و برترین فارغ التحصیلان آمریکا،اسپانیا و آلمان حضور دارند و خدمات مغزواعصاب و روان که در این مجموعه ارائه می شود با کیفیت ترین در تمام ایران است!

کادر درمانی جایروس از لحاظ تخصصی در حیطه های اعصاب، در تمام کشور بی نظیر است


شماره تماس های نوبت گیری سریع

مشاوره های تلفنی و ویزیت آنلاین ویدئویی نیز ارائه می شود.

واحد مغز و اعصاب و روان ☎ 22616377_021

 واحد ویزیت متخصص اختلالات خواب و نوبت انجام تست خواب ☎ 02122648627

واحد مشاوره و روانشناسی  ☎ 22636863_021


درمان بی خوابی در منزل بدون دارو

 

اگر بی خوابی دارید، علاوه بر خدمات حضوری در کلینیک، میتوانید با تهیه دوره جامع درمان بیخوابی که توسط دکتر مصطفی امیری فلوشیپ اختلالات خواب تهیه شده است، بی خوابی تان را بدون دارو و در منزل درمان کنید.

درمان بی خوابی بدون دارو با ۱۱۳ روش علمی و خانگی (برای شروع، اینجا کلیک کنید)


درمان افسردگی بدون دارو آنلاین

اگر دچار افسردگی هستید یا میخواهید احساس شادی و لذت را در زندگی تان تقویت کنید، میتوانید بصورت حضوری توسط متخصصین روانپزشکی یا روانشناسان مجموعه جایروس ویزیت شوید و علاوه بر خدمات حضوری، میتوانید با تهیه دوره آنلاین درمان افسردگی در خانه که توسط مجموعه پزشکان جایروس تهیه شده است، افسردگی تان را در منزل و بدون دارو درمان کنید (برای دیدن ویدئو معرفی دوره، کلیک کنید)

درمان افسردگی در منزل بدون دارو (برای شروع، اینجا کلیک کنید)

3 دیدگاه دربارهٔ «داروهای ضدافسردگی – مهار کننده های باز جذب سروتونین (SSRI)»

  1. با سلام و خسته نباشید
    من یک بار به علت مصرف ترامادول راهی بیمارستان شدم ولی تشنج نکردم ولی اشتباه یا درست احساس میکردم که دچار تشنج میشدم.

    بعد از ان حادثه دچار اختلالات افسردگی و پانیک شدم.
    دکتر برای برای من کلردیازپکساید- بوپروپیون 75 و دپاکین تچویز کرد.

    1-آیا بوپروپیون میتونه باعث تشنج بشه؟ صبج مصرف کنم بهتره یا شب؟

    2-میتونم به جای کلردیازپکساید از آلرازولام استفاده کنم؟ چون حس میکنم عوارضش خیلی بیشتر از آلپرازلامه.

    ممنون

    1. دپارتمان ارجاع تخصصی و سوالات

      سلام، دوست گرامی از لحاظ پزشکی و اخلاقی بدون بررسی های بالینی و طبی امکان تشخیص،تجویز و تنظیم دوز مصرفی و یا راه کار مناسب نمی باشد. کلیه اطلاعات دارویی مورد نیاز برای هر فرد با توجه به
      نوع اختلال، دوره مصرف، میزان دوز مصرفی باید توسط پزشک معالج (بعد از معاینه و بررسی های لازم) تعیین گردد. دوست عزیز عوارض احتمالی مصرف دارو نیز در مقاله پیش رو ذکر گردیده است.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *