سینوزیت : 7 نکته مهم که نمی دانستید

تعریف سینوزیت

وحقایقی در مورد سینوزیت

سینوزیت یا عفونت سینوسی التهاب حفره های هوا در داخل و پشت بینی و پیشانی است.
سینوزیت می تواند ناشی از عفونت، آلرژی ها و مواد شیمیایی یا ذرات معلق هوا باشد. اکثر افراد عفونت های سینوس را به دیگران انتقال نمی دهند.
سینوزیت ممکن است به عنوان عفونت حاد سینوسی، عفونت مزمن سینوسی، سینوزیت عفونی و یا سینوزیت غیر عفونی طبقه بندی شود.

1- علائم و نشانه های سینوزیت عبارتند از

  • سردرد سینوسی
  • حساسیت صورت به لمس
  • فشار یا درد در سینوس ها، در گوش ها و دندان (محل سینوس ها در شکل زیر مشحص شده)
  • تب
  • خلط پشت حلق
  • گلو درد
  • سرفه
  • گاهی اوقات تورم صورت

محل سینوس های صورت

2- علائم عفونت باکتریایی سینوس عبارتند از:

  • درد صورت
  • خلط غلیظ  بینی یا پشت حلق
  • علائم سینوزیت که برای مدت بیش از یک هفته ادامه یابد و به داروهای ضد باکتری پاسخ ندهند.

[divider]
عفونت سینوسی به طور کلی بر اساس تاریخچه بیمار و معاینه فیزیکی پزشک تشخیص داده می شود.
سینوزیت باکتریایی معمولا با آنتی بیوتیک ها درمان می شود.

درمان اولیه سینوزیت آلرژیک ممکن است از عفونت های ثانویه باکتری ها در سینوس جلوگیری کند.

داروهای خانگی برای سینوزیت و عفونت های سینوسی عبارتند از داروهای بدون نسخه (OTC) مانند استامینوفن (تیلنول و …) داروهای ضد خلط. شستشوی بینی ممکن است با یک کاسه یا ظرف شستشو نیز کمک کننده باشد.
عفونت های قارچی نادر سینوس ها (به عنوان مثال، زگومیکوزیس) موارد اضطراری پزشکی هستند و نیازمند درمان و توجه فوری می باشند.
عوارض جانبی عفونت سینوس شامل مننژیت، آبسه مغزی، استئومیلیت و … است.
هنوز برای جلوگیری از عفونت های قارچی سینوس، واکسن های ضد قارچ وجود ندارد.

[divider]

مقالات مرتبط:

اشنایی با سینوزیت

سردردهای سینوسی دارای چه علائمی هستند؟

همه چیز در مورد سینوزیت حاد

[divider]

3- سینوس چیست؟ ما چند تا سینوس داریم؟

سینوس یک حفره توخالی و پر از هوا است. یک سینوس به حفره های توخالی که در جمجمه هستند و با یک حفره باریک در استخوان (ostium) به داخل راه هوایی بینی متصل می شوند، اشاره دارد.

به طور معمول همه سینوس ها از طریق یک ostium به راه هوایی بینی باز می شوند.

انسان ها دارای چهار جفت این حفره ها هستند که هر کدام به عنوان:

سینوس پیشانی (در پیشانی)
سینوس ماگزیلاری (پشت گونه ها)،
سینوسهای اتموئید (بین چشم) و
سینوس اسفنوئید (عمقی تر و پشت سینوس اتموئید)

سلول های پوشش داخلی در هر سینوس، سلول های ترشحی مخاطی، سلول های اپیتلیال و برخی از سلول هایی هستند که بخشی از سیستم ایمنی بدن هستند (ماکروفاژها، لنفوسیت ها و ائوزینوفیل ها).

وظایف سینوس شامل رطوبت و گرم کردن هوا، عایق سازی اطراف چشم و اعصاب، افزایش رزونانس صدا، و به عنوان ضربه گیر در برابر ضربات صورت است. سینوس ها به دلیل خالی بودن وزن جمجمه را کاهش می دهند. اگر التهاب باعث مسدود شدن مسیرهای ارتباطی سینوس ها شود، التهاب ممکن است به یک عفونت باکتریایی تبدیل شود.

[divider]

4- آیا آنتی بیوتیک ها برای درمان عفونت های سینوسی و سینوزیت لازم است؟

برای سینوزیت ناشی از عفونت ویروسی، هیچ درمان آنتی بیوتیکی لازم نیست.

درمان های متداول توصیه شده عبارتند از داروهای ضد درد مانند استامینوفن، داروهای رقیق کننده خلط و موکولیتیک  به عنوان مثال، گایفنزین.

عفونت باکتریایی سینوس ها زمانی رخ می دهد که درد صورت، ترشحات بینی، خلط پشت حلق و سایر نشانه ها بیش از یک هفته طول بکشد و به داروهای معمول پاسخ ندهد.

عفونت حاد سینوسی از باکتری ها معمولا با درمان آنتی بیوتیکی درمان می شود که هدف آن درمان باکتری های رایج است که علت ایجاد عفونت سینوسی هستند.

پنج باکتری رایج که باعث عفونت های سینوسی می شوند عبارتند از: استرپتوکوک پنومونیه، هموفیلوس آنفلوآنزا، موراکسلا ، استافیلوکوک اورئوس و استرپتوکوک پیوژنز.

آنتی بیوتیک هایی که درمان مؤثری برای سینوزیت می باشند باید قادر به کشتن این گونه های باکتریایی باشند. اگر چه آموکسی سیلین اولین آنتی بیوتیک قابل قبول برای عفونت حاد سینوسی است، بسیاری از پزشکان آموکسی سیلین-کلوولانات را به عنوان داروهای خط اول برای درمان یک عفونت سینوس باکتریایی مشکوک انتخاب می کنند.

در افراد مبتلا به آلرژی به پنی سیلین، به عنوان اولین درمان، می توان از سیفاکلور (سکلور)، کلاریترومایسین ، آزیترومایسین (زیتکروماکس)، سولفامتوکسازول (گانتنول)، تریمتوریم ، سیپروفلوکسین و سایر آنتی بیوتیک ها استفاده کرد.

اگر بیمار پس از پنج روز درمان با آموکسی سیلین بهبود نیافته باشد، رژیم درمانی بیمار ممکن است به یکی از داروهای فوق یا آموکسی سیلین کلوولانات (Augmentin) تبدیل شود. به طور کلی یک آنتی بیوتیک موثر باید حداقل 10 تا 14 روز ادامه یابد.

برخی از آنتی بیوتیک ها همچنین باعث کاهش التهاب می شوند که این موضوع مستقل از فعالیت آنتی باکتریایی است.

[divider]

5- عوارض سینوزیت چیست؟

در حالی که عوارض جدی برای اغلب افراد اغلب اتفاق نمی افتد، ممکن است عفونت سینوسی با گسترش مستقیم عفونت به مغز از طریق دیواره سینوس موجب ایجاد عفونت های تهدید کننده زندگی می شود (مثلا مننژیت یا آبسه مغزی).

علاوه بر این، دیگر ساختارهای مجاور نیز می توانند آلوده شوند و مشکلاتی مانند استئومیلیت استخوان در جمجمه و عفونت اطراف چشم (سلولیت اوربیتال) ایجاد شوند.

به ندرت، این عفونت ها (عمدتا باکتری ها و  قارچ ها) ممکن است باعث مرگ شوند.

افرادی که بیشترین حساسیت به عوارض دارند، بیماران مبتلا به نقص سیستم ایمنی، دیابت، و افراد دچار نواقص استخوانی جمجمه هستند.

[divider]

درمان سینوزیت
درگیری سینوس ها و رواههای هوایی

6- آیا می توان از سینوزیت جلوگیری کرد؟

در حال حاضر هیچ واکسنی به طور خاص برای سینوزیت عفونی یا عفونت سینوسی طراحی نشده است.

با این حال، واکسن هایی علیه ویروس ها (آنفلوانزا) و باکتری ها (پنوموکوک ها) وجود دارد که ممکن است باعث جلوگیری از ایجاد برخی از سینوزیت های عفونی شود.

واکسیناسیون در برابر عوامل بیماریزای شناخته شده سینوزیت ممکن است به طور غیرمستقیم احتمال ابتلا به بیماری را کاهش دهد، اما مطالعات خاصی برای حمایت از این فرضیه وجود ندارد. واکسن قارچی علیه سینوزیت وجود ندارد.

اگر فرد مستعد ابتلا به عفونت سینوزیتی باشد، بهتر است که با انجام  آزمایش زمینه آلرژی را بررسی کند. درمان آلرژی ممکن است عفونت های ثانویه باکتری های سینوسی را نیز از بین ببرد.

علاوه بر این، عفونت های سینوسی ممکن است به علت مشکلات دیگری مانند پولیپ بینی، تومور یا بیماری هایی که مانع جریان طبیعی سینوس می شود ایجاد شوند و درمان این علل زمینه ای می تواند مانع از عود بیماری های مجدد سینوس شود.

[divider]

7 – چه ضد احتقان ها و اسپری های بینی در سینوزیت موثرند؟

مصرف داروهای ضد احتقان (سودو افدرین) و موکولیتیک (گاییفنزین) به صورت خوراکی ممکن است در کمک به تخلیه عفونت سینوسی مفید باشد.

درمان اشکال مزمن عفونت سینوسی نیازمند دوره های طولانی تر داروهای تخصصی دارد و حتی گاهی نیاز به جراحی سینوس وجود دارد. عمل جراحی برای باز کردن سینوس مسدود شده تحت بیهوشی عمومی انجام می شود. به طور کلی باید از مصرف ضد هیستامین ها اجتناب کرد مگر اینکه احساس شود که سینوزیت به علت آلرژی، از جمله گرده گل ها، گرد و غبار یا سایر عوامل محیطی است.

احتمال دارد که گاهی استفاده از اسپری موضعی بینی استروئیدی ممکن است برای کاهش التهاب حاد و کمک به التهاب مزمن تجویز شوند.

در بسیاری از افراد، سینوزیت آلرژیک ابتدا شروع می شود و بعدا عفونت باکتریایی روی سینوزیت اولیه سوار می شود. برای این افراد، درمان اولیه سینوزیت آلرژیک ممکن است مانع ایجاد سینوزیت ثانویه باکتریایی شود.

در موارد نادر و یا در موارد بلایای طبیعی، عفونت های قارچی (زیگومایکوزیس یا موکورمایکوزیس) ممکن است در افراد آسیب دیده مشاهده شود. میزان مرگ و میر 85٪ -50٪ برای بیماران با این نوع عفونت های سینوس گزارش شده است. درمان مبتنی بر تشخیص زودهنگام و به دنبال آن برداشتن فوری با جراحی، داروهای ضد قارچی (عمدتا آمفوتریسین B) و درمان هر گونه مشکل زمینه ای مانند دیابت است.

[divider]

این مطلب فقط برای آموزش اطلاعات عمومی پزشکی برای عموم مردم است و به هیچ عنوان جنبه تشخیصی درمانی ندارد و جایگزین ویزیت تخصصی و حضوری پزشک نیست.

دکتر مصطفی امیری متخصص مغزواعصاب و فوق تخصص اختلالات خواب

بورد تخصصی مغزواعصاب از دانشگاه تهران

[divider]


بزرگترین گروه فوق تخصصی پزشکان مغز و اعصاب و متخصصین روانپزشکی در ایران

 

شاید دیگر کمتر کسی اطلاع نداشته باشد که در مجموعه بزرگ پزشکان جایروس بهترین فوق تخصص های مغز و اعصاب و اعصاب و روان و برترین فارغ التحصیلان آمریکا،اسپانیا و آلمان حضور دارند و خدمات مغزواعصاب و روان که در این مجموعه ارائه می شود با کیفیت ترین در تمام ایران است!

کادر درمانی جایروس از لحاظ تخصصی در حیطه های اعصاب، در تمام کشور بی نظیر است


شماره تماس های نوبت گیری سریع

مشاوره های تلفنی و ویزیت آنلاین ویدئویی نیز ارائه می شود.

واحد مغز و اعصاب و روان ☎ 22616377_021

 واحد ویزیت متخصص اختلالات خواب و نوبت انجام تست خواب ☎ 02122648627

واحد مشاوره و روانشناسی  ☎ 22636863_021


درمان بی خوابی در منزل بدون دارو

 

اگر بی خوابی دارید، علاوه بر خدمات حضوری در کلینیک، میتوانید با تهیه دوره جامع درمان بیخوابی که توسط دکتر مصطفی امیری فلوشیپ اختلالات خواب تهیه شده است، بی خوابی تان را بدون دارو و در منزل درمان کنید.

درمان بی خوابی بدون دارو با ۱۱۳ روش علمی و خانگی (برای شروع، اینجا کلیک کنید)


درمان افسردگی بدون دارو آنلاین

اگر دچار افسردگی هستید یا میخواهید احساس شادی و لذت را در زندگی تان تقویت کنید، میتوانید بصورت حضوری توسط متخصصین روانپزشکی یا روانشناسان مجموعه جایروس ویزیت شوید و علاوه بر خدمات حضوری، میتوانید با تهیه دوره آنلاین درمان افسردگی در خانه که توسط مجموعه پزشکان جایروس تهیه شده است، افسردگی تان را در منزل و بدون دارو درمان کنید (برای دیدن ویدئو معرفی دوره، کلیک کنید)

درمان افسردگی در منزل بدون دارو (برای شروع، اینجا کلیک کنید)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *