سندرم آسپرگر از تعریف تا درمان

1) سندرم آسپرگر چیست؟

2) علائم آسپرگر چیست؟

3) علت بروز سندرم آسپرگر چیست؟

4) تشخیص سندرم آسپرگر

5) درمان سندرم آسپرگر

علایم اوتیسم

علائم و نشانه ها

علائم سندرم آسپرگر متنوع هستند و می‌توانند خفیف و شدید باشند. رایج‌ترین علائم عبارت‌اند از:

  • مشکل در مهارت‌های اجتماعی: کودکان دچار سندرم آسپرگر عموماً در تعامل با دیگران با مشکل مواجه هستند و اغلب در موقعیت‌های اجتماعی ناشیانه عمل می‌کنند. به طور کل، این کودکان به راحتی با کسی دوست نمی‌شوند. همچنین آن‌ها در شروع و ادامه گفتگو دچار مشکل هستند.
  • رفتار غیرعادی یا تکراری: کودکان مبتلا به این وضعیت ممکن است غیرعادی رشد کنند، و حرکات تکراری انجام دهند مانند پیچاندن و فشردن دست‌ها یا انگشت‌ها.
  • تشریفات و تمایلات غیرعادی: یک کودک با سندرم آسپرگر ممکن است پایبند تشریفات خاصی شود و از تغییر آن‌ها سر باز زند، مانند لباس پوشیدن به یک شیوه خاص.
  • مشکل در بر قراری ارتباط: افراد دچار سندرم آسپرگر معمولاً با کسی که صحبت می‌کنند، ارتباط چشمی برقرار نمی‌کنند. آن‌ها ممکن است در استفاده از حالات چهره، حرکات و اشارات در حین سخن گفتن دچار مشکل باشند و زبان بدن را به خوبی متوجه نشوند. این افراد همچنین در درک مفهومی زبان دچار مشکل هستند و از زبان به صورت کاملاً تحت‌اللفظی استفاده می‌کنند.
  • داشتن علایق محدود: یک کودک دچار این سندرم، ممکن است تنها در حوزه‌های خاصی از خود علاقه نشان دهد.
  • عدم هماهنگی: حرکات کودکان دچار این سندرم می‌توانند به گونه‌ای باشند که کودک را ناآزموده، ناشی و یا مات و سر به هوا نشان دهند.
  • مهارت و استعداد: بسیاری از کودکان مبتلا به سندرم آسپرگر به طور استثنایی در بعضی بخش‌ها مانند موسیقی و یا ریاضیات، ماهر و بااستعداد هستند.

مهم است که توجه کنید، برخلاف کودکان مبتلا به اوتیسم، کودکان مبتلا به آسپرگر تأخیری را در رشد زبانی خود نشان نمی‌دهند. آن‌ها معمولاً مهارت‌های دستوری خوبی دارند و دایره لغاتشان در سن پایین زیاد است. البته آن‌ها نیز دچار مشکلاتی در امر زبان هستند؛ بدین معنا که تحت‌اللفظی هستند و از استفاده مناسب از زبان در موقعیت های اجتماعی ناتوانند.

اغلب، تأخیر آشکار دیگری در رشد شناختی آن‌ها دیده نمی‌شود. با وجود اینکه این کودکان مشکلاتی را نیز در امر توجه و سازمان‌دهی مطالب دارند و مهارت‌هایی دارند که در برخی جنبه‌ها رشد کرده‌اند و در جنبه های دیگر ضعیف باقی مانده‌اند، به طور کل دارای هوش عمومی متوسط و برخی اوقات بالای متوسط هستند.

 


بزرگترین گروه فوق تخصصی پزشکان مغز و اعصاب و متخصصین روانپزشکی در ایران

 

شاید دیگر کمتر کسی اطلاع نداشته باشد که در مجموعه بزرگ پزشکان جایروس بهترین فوق تخصص های مغز و اعصاب و اعصاب و روان و برترین فارغ التحصیلان آمریکا،اسپانیا و آلمان حضور دارند و خدمات مغزواعصاب و روان که در این مجموعه ارائه می شود با کیفیت ترین در تمام ایران است!

کادر درمانی جایروس از لحاظ تخصصی در حیطه های اعصاب، در تمام کشور بی نظیر است


شماره تماس های نوبت گیری سریع

مشاوره های تلفنی و ویزیت آنلاین ویدئویی نیز ارائه می شود.

واحد مغز و اعصاب و روان ☎ 22616377_021

 واحد ویزیت متخصص اختلالات خواب و نوبت انجام تست خواب ☎ 02122648627

واحد مشاوره و روانشناسی  ☎ 22636863_021


درمان بی خوابی در منزل بدون دارو

 

اگر بی خوابی دارید، علاوه بر خدمات حضوری در کلینیک، میتوانید با تهیه دوره جامع درمان بیخوابی که توسط دکتر مصطفی امیری فلوشیپ اختلالات خواب تهیه شده است، بی خوابی تان را بدون دارو و در منزل درمان کنید.

درمان بی خوابی بدون دارو با ۱۱۳ روش علمی و خانگی (برای شروع، اینجا کلیک کنید)


درمان افسردگی بدون دارو آنلاین

اگر دچار افسردگی هستید یا میخواهید احساس شادی و لذت را در زندگی تان تقویت کنید، میتوانید بصورت حضوری توسط متخصصین روانپزشکی یا روانشناسان مجموعه جایروس ویزیت شوید و علاوه بر خدمات حضوری، میتوانید با تهیه دوره آنلاین درمان افسردگی در خانه که توسط مجموعه پزشکان جایروس تهیه شده است، افسردگی تان را در منزل و بدون دارو درمان کنید (برای دیدن ویدئو معرفی دوره، کلیک کنید)

درمان افسردگی در منزل بدون دارو (برای شروع، اینجا کلیک کنید)

44 دیدگاه دربارهٔ «سندرم آسپرگر از تعریف تا درمان»

  1. سلام پسری سه سالو 2 ماهه دارم که دائم کلمات را تکرار میکند موضوعات مورد علاقه خودش و میگه. هرچیزی میگیم تکرار میکنه،خیلی جیغ میکشه و خراب کاری میکنه،وقتی تلوزيون روشنه حتی وقتی چیز بی ربطی ساعتها تکرار میشه مسخ میشینه و نگاه میکنه.نمیتواند درست صحبت کند.این سندرم آسپرگرمیتونه باشه؟

    1. مریم عبداللهی روانشناس , رواندرمانگر و نوروتراپیست

      سلام
      بدون بررسی بالینی و دانستن نکات بیشتر اخلاقی نیست که بتوان تشخیص داد پیشنهاد میشود جهت بررسی های لازم برای خانم عبداللهی روانشناس کودک نوبت ویزیت تهیه فرمائید .

  2. سلام من نوجوانی ۱۶ سالم دچار وسواس و اضطراب ام تو روابط اجتماعی ضعیف و بشدت از محیط جدید هراسانم به صدا بسیار حساسم در کودکی دیر زبان باز کردم توی کارهای اداری اصلا نمی فهمم طرف مقابل چی می گه بعضی اوقات تمرکز ضعیفی دارم در کودکی به نقشها و جغرافیا علاقه وافری داشتم تو تخیل مشکلی اصلا مشکل ندارم افسردگی دارم وقتی کسی با زبان بدن باهام صحبت می کنه یا اگه لب خوانی کنم بسیار ضعیفم از افراد جدید تو زندگیم می ترسم بی دقتم در دعوا ها مانند فردی علیل عمل می کنم زود از کوره در می روم خیلی زود لطفا جواب بدید

    1. مریم عبداللهی روانشناس , رواندرمانگر و نوروتراپیست

      سلام
      نیاز به بررسی علائم به صورت حضوری می باشد برای خانم دکتر رنجبر فوق تخصص اعصاب وروان نوبت ویزیت تهیه کرده تا تشخیص دقیق صورت گرفته و راههای درمانی مناسب به شما ارائه گردد.

  3. سلام
    من ی پسر 14 ساله ام
    قوه ی تخیلم کار نمیکنه یعنی وقتی چشامو میبندم غیر از سیاهی هیچ چیزی نمیتونم ببینم و تصور کنم
    ایا این درمان داره ؟؟؟
    سندرم اسپرگره؟؟

    1. دپارتمان ارجاع تخصصی و سوالات

      سلام دوست عزیز
      برای تشخیص نوع دقیق اختلال و اتخاذ راهکار مناسب درمانی نیاز به معاینه و ارزیابی شما می باشد. موردی که ذکر کردید به این سندروم خیلی مرتبط نمی باشد.

  4. سلام من آقایی هستم 35 ساله از اصفهان. نمیتونم شغل دلخواهم را و مسیر زندگیم را انتخاب کنم. دایم به گذشته و به ناکامی هام فکر میکنم. تحصیلاتم نا تمام مونده. البته میدونم خیلی ها مثل من هستند. آیا سندرم اسپرگر دارم؟

    1. دپارتمان ارجاع تخصصی و سوالات

      سلام دوست عزیز
      برای نظر قطعی در این خصوص حتما نیاز به جلسه روانکاوی و مشاوره وجود دارد. اما به طور کل آگاهی از اینکه دقیقا چه چیزی ما را وادار به تصمیم گیری های اشتباه می کند، کمک می کند تا احساسات و افکارمان را در مسیر درستی هدایت کنیم.
      برخی عواملی که موجب می شود نتوانیم تصمیمات درستی در زندگی بگیریم:
      _ یکی از مشکلات قدرت تصمیم گیری فاصله گرفتن از دور اندیشی است.
      _ وابستگی به دیگران
      _ فرضیات غلط: فرضیه های غلط و غیرواقعی درباره یک شخص، یک موقعیت یا یک شی شما را به تصمیم گیری اشتباه وا می دارد.
      _ یکی دیگر از مشکلات قدرت تصمیم گیری تحقیقات ناکافی است. پیش از هرگونه تصمیم گیری همواره باید درباره میسر بودن تصمیم خود تحقیق کنید.
      _ تفکر کوتاه مدت یکی از بزرگترین اشتباهاتی است که افراد در فرآیند تصمیم گیری مرتکب آن می شوند. آنها نمی دانند تصمیمی که امروز می گیرند علاوه بر زمان حال بر آینده نیز تاثیر خواهد گذاشت.
      _ تفکر احساساتی: بارها پیش آمده است که افراد به جای عقل خود به حرف دل شان گوش می کنند و تصمیم اشتباه می گیرند.
      _ یکی دیگر از موانع تصمیم گیری دقیق، دنبال کردن مجموعه ای از باورهای خشک است. هر بُعدی از زندگی شخصی و حرفه ای ما تغییر می کند و در زمان خاص خود ضرورت پیدا می کند که آن را بپذیریم. اگر با همان عینک قدیمی به دنیا نگاه کنیم، تصمیم گیری های بد همچنان تکرار می شوند.
      _ تصورات و پیش داوری های نادرست از پیش تعیین شده و…
      راهکارهای تصمیم‌گیری درست و منطقی:
      _ در تصمیم‌گیری بهتر است با افراد آگاه، متخصص و با تجربه مشورت نماییم.
      _ برای این که تصمیم گیرنده‌ی خوبی باشیم، سعی کنیم خود آگاهی خود را افزایش دهیم.
      _ در مورد مسائل شخصی با حفظ و تقویت اعتماد به نفس، اجازه ندهیم دیگران برای ما تصمیم بگیرند.
      _ مسئولیت پیامدهای تصمیم خود را شخصاً برعهده بگیریم.
      _ با مدیریت و کنترل هیجان‌های خود تصمیمات منطقی‌تری بگیریم.
      _ در تصمیم‌گیری‌های خود به تمام جوانب موضوع توجّه کنیم.
      _ سعی کنیم قبل از اجرای تصمیم خود پیامدهای مثبت و منفی آن را بررسی کنیم و امتیاز بدهیم.
      _ نگاه مثبت، توام با تفکر و شناخت باعث می‌شود که تصمیم‌های درست‌تر و منطقی‌تر بگیریم.
      _ شهامت تصمیم‌گیری را در خود تقویت کنیم.
      _ به عوامل موثر در تصمیم‌گیری مانند اطلاعات درست، تأثیر فشار دوستان، هنجارهای (جامعه، فرهنگ، مذهب)، رسانه‌های جمعی و … توجه کنیم.
      _ هدف‌گذاری در زندگی، مقدمه تصمیم‌گیری است.
      دوست گرامی توصیه می شود علاوه بر راهکارهای ارائه شده در این مسیر از مشاور نیز کمک بگیرید.
      در صورت تمایل می توانید با یکی از مراکز تماس بگیرید تا همکاران راهنماییتان کنند.
      با آرزوی سلامتی و موفقیت شما

  5. با سلام
    پسر دو ساله و نیمه ای دارم که هنوز صحبت نمی کنه فقط در حد چند کلمه میگه ولی کلمات زیادی بلده که هر وقت خودش بخواد به کار می بره، جمع بچه ها، بازی خانه و پارک را خیلی دوست داره ولی با بچه های دیگه بازی نمی کنه. پازل و بازی های فکری را خیلی خوب یاد میگیره و حل میکنه، مفاهیم رنگ، انطباق و اشکال هندسی را به خوبی و با تمرکز بالا انجام میده. مسیریابی خیلی خوبی داره به طوری که با یک بار جایی رفتن مسیر ان جا را خوب یاد میگیره. حافظه خیلی خوبی داره و به ندرت چیزی را فراموش میکنه. رفتارهای بسیار خاصی داره، مواقعی که کاری ازش بخوایم که دوست داشته باشه انجام میده در غیر این صورت توجهی به حرفامون نمی کنه. وابستگی خیلی زیادی هم به من داره و در بدو ورود به جمع جدید احساس ناامنی و خجالت داره ولی کم کم عادی میشه. موقعی که روی چیزی تمرکز میکنه مثلا به یه موسیقی مورد علاقش گوش میده توجهی به صحبت های اطرافیان نداره. ولی در حالت عادی مقاهیم و کلمات را به خوبی میفهمه. غربال گری اتیسم انجام دادیم و در طیف قرار نگرفت. ولی گقتن تاخیر داره و علتش هم مشخص نیست چیه. الان 4 جلسه گفتار درمان میره ولی هنوز نتیجه ای نگرفتیم. به نظر شما ایا ممکنه اسپرگر داشته بشه

  6. سلام دختر چهارساله ای دارم که از هم سنای خودش فرار میکنه.مهارت حرکتی مثل دویدن و از ارتفاع بالا رفتن از پله ها بالارفتن.رو ضعیف انجام میده. حرکتهایی مثل ژست گرفتن عکاسی رو به هیچ عنوان انجام نمیده یا خیلی ضعیفه.با هم سالاش حرف نمیزنه هیچ وقت با کسی ارتباط نمیگیره از همسالاش میترسه.از تنها بودن بشدت ترس داره.یعنی میتونه مشکل اسمرگر داشته باشه

    1. دپارتمان ارجاع تخصصی و سوالات

      سلام، دوست گرامی صرفا با توجه به مواردی که ذکر کردید نمیتوان با قطعیت در مورد وجود سندروم آسپرگر یا هر اختلال دیگری نظر داد. نیاز به بررسی و جلسات مشاوره با وی است. توصیه میشود بررسی لازم توسط روانپزشک کودک انجام شود تا علت مشخص شود و متناسب با آن، راهکار درمانی مشخص اتخاذ گردد. در صورت تمایل از طریق صفحه تماس با ما، میتوانید با یکی از مراکز تماس بگیرید تا همکاران راهنماییتان کنند. امیدواریم به زودی نگرانیتان رفع گردد.

    1. دپارتمان ارجاع تخصصی و تحقیقات پزشکی

      سلام دوست گرامی، اطلاع رسانی مراکز صرفا برای کمک به افرادی است که دچار مشکلاتی هستند که نیازمند روان درمانگران یا پزشکان مغز و اعصاب هستند، که بتوان در کنار مقالات و اطلاع رسانی علمی در جهت درمان نیز بتوانیم به افراد نیازمند کمک کنیم.

  7. سلام ، ۵۲ ساله هستم . مجرد . با آقای ۶۰ ساله ای آشنا هستم که ادعا میکنه منو دوست داره اما تنهایی را بیشتر دوست داره و دچار عارضه کم خوابی شدیده . ازدواج نمی کنیم چون ایشان نمیتونه با کسی دایم زیر یک سقف زندگی کنه . شبها بیداره و روز خوابش می بره . از داروهای خواب آور استفاده می کنه . به جز کارش ارتباط زیادی با افراد نداره . می گه اگه با هم ازدواج کنیم باید ترجیحا تو دوتا خونه باشیم . و اگر یه شب پیش هم بودیم در اتاق جدا بخوابیم . می خوام کمکش کنم. آیا این آدمها خوب شدنی هستند؟ چقدر طول درمان دارند ؟ میشه باهاشون ازدواج کرد؟ راهنمایی بفرمایید. متشکرم

    1. دکتر ندا فرزانه روانپزشک و رواندرمانگر

      با سلام و احترام
      ضمن تقدیر از پیگیریهای شما،نیاز به ویزیت روانپزشکی و بررسی در مورد شدت علایم و علایم همراه، علل بی خوابی و اختلال روانپزشکی احتمالی میباشد تا بتوان به ایشان به طور تخصصی درمان تجویز کرد.

  8. با سلام
    خواهر زاده من پسره و پنج سال و نیم داره.تشخیص اولیه تو سه سالگی وتیسم بوده ولی بعدا آسپرگر تشخیص داده شد الان دو ساله گفتار درمانی و کار درمانی رو شروع کرده بعضی از رفتارهای کلیشه ایش مثل بال بال زدن و رو پنجه ره رفتن رو ترک کرده ولی رفتارهای جدیدی مثل با گوشه چشم نگاه کردن کوبیدن اشیا به در و دیوار با ریتم خاص و تکرار بعضی جملات رو داره نسبت به درد هم واکنش خاصی نشون نمیده راه چاره چیه؟

    1. مریم عبداللهی روانشناس , رواندرمانگر و نوروتراپیست

      سلام
      مسیر درمانی خوبی را در پیش گرفته اید ادامه دهید و همچنین درمان دارویی را هم می توانید در کنار این روش ها داشته باشید.

  9. با سلام
    خواهر زاده من پسر و پنج و سال و نیم داره.تشخیص اولیه اوتیسم بوده ولی الان میگن آسپرگره بعضی از رفتارهای تکراری و کلیشه ایش مثل بال بال زدن و رو پنجه راه رفتن کم شده یا ازبین رفتن ولی به درد توجهی نمیکنه و هنوز هم کلی حرکات وجملات تکراری داره البته گفتار درمانی و کار درمانی رو تقریبا دو ساله شروع کرده ولی چندان نتیجه نگرفته راه یا روش دیگه ایی نیست؟

  10. من همه این علائم رو ندارم اما کم حرفی شدید دارم و سعی می کنم با حرفای کلیشه ای خودمو اجتماعی نشون بدم- بلد نیستم با کسی صمیمی بشم حتی با فامیلام- اضطراب اجتماعی شدیدی دارم و فکر می کنم مردم بهم میخندن و نمیدونم چرا فکر می کنم غیر عادیم برای همین زیاد از خونه بیرون نمیرم- اون موردی که میگه به جنس لباس حساسن برای من خیلی زیاده لباسام خیلی عصبیم میکنن اینا نشونه اختلاله؟

    1. مریم عبداللهی روانشناس , رواندرمانگر و نوروتراپیست

      سلام
      نیاز به بررسی بیشتری دارید برای تشخیص دقیق برای جناب دکتر موسوی در شعبه ازادی و یا شعبه رسالت نوبت ویزیت تهیه فرمائید.

  11. با سلام,دخترم ۴سالشه وتشخیص آسپرگر دادن,حدود شش الی هفت جلسه هست که هم گفتار میبرم هم کاردرمانی,واقعأ ناامید شدم از موقعی که میبرمش ترسش بیش از حد زیاد شده,که مجبورم خودمم همراهش باشم.از صدا تلویزیون تاریکی از بچه های هم سن و سال خودشم میترسه,لطفأ بگید چیکار کنم,ممنون.

    1. مدیر ارشد دپارتمان تحقیقات توجه و تمرکز

      ایشان توسط متخصص اطفال ویزیت شده اند؟ اگر خیر، خانم دکتر رنجبر، فوق تخصص کودک به شما در این زمینه کمک می کنند. ممکن است دارو درمانی در این مرحله لازم باشد. سپاس

  12. با عرض سلام
    من یک جوان 26 ساله هستم. با توجه به علائم ذکر شده در منابع و چیزهایی که از کودکی تا اکنون به یاد دارم احساس میکنم دچار سندروم آسپرگر هستم. در حال حاضر مشکلات بسیاری در زندگی اجتماعی و عاطفی دارم که برای اکثر مردم حتی قابل درک نیست.
    دوست دارم جایی هم به امسال من پرداخته شود. حتی پیشنهاد یک یا چند کتاب هم میتواند کمک بسیاری به ما بکند.
    پیشاپیش ممنون

    1. مدیر ارشد دپارتمان تحقیقات توجه و تمرکز

      باسلام. ممنون از پیشنهاد خیلی خوبی که به ما دادید. حتما پیگیری خواهد شد. سپاس

  13. سلام دختربرادرم یکساله است.نمیتواند بشیند راه برود وصدای او شبیه گربه است. اسم این بیماری چیست وایا درمانی دارد.؟ضمنا دکتر میگه مغز او کمی کوچک است.از ابتدای تولد هم دکتر گفته به خاطر عفونت کلیه یکسال بایدانتی بیوتیک مصرف کند. خواهش میکنم راهنمایی بفرمایید.

    1. مرکز تحقیقات مغزواعصاب و روان

      در این سن تقریبا هر بیماری یا اختلالی ممکن است باعث تاخیر حرکتی کلامی شود و باید بررسی انجام شود

  14. سلام
    ایا میشه یا انجام تحریکاتی در مغز و غیرفعال کردن بعضی قسمتا کاری کرد ک یه ادم سالم به اسپرگر مبتلا بشه؟

    1. مرکز تحقیقات مغزواعصاب و روان

      محال نبست ولی بسیار بعید است که کسی چنین ادعایی کند.

  15. برای پسر‌ی به سن‌۲۲ سال که این بیماری‌رو داره واز مشکلاتی مثل از بین رفتن مرز بین خواب و بیداری،میل به مرگ و رسیدن به بیهودگی زندگی‌ رو داره چه درمانی وجود داره؟در ضمن نسبت به رفتن پیش روانشناس مقاومت نشون میده لطفا اگه جایی تخصصی برای درمان این بیماری هست آدرس و شماره شو بفرمایید.

    1. مریم عبداللهی روانشناس , رواندرمانگر و نوروتراپیست

      سلام
      جناب دکتر غیاثوند در کلینیک رسالت رواندرمانگر و روانپزشک

  16. با سلام. پسر سه ساله و نیمه ای دارم که یکساله تشخیص pdd گرفته و کاردرمانی و گفتار درمانی میره. همزمان قرص ریسپریدون هم به مقدار نیم میلی گرم در روز مصرف می کنه. منحنی رشدش خوب بوده ولی ما نگران عوارض جانبی این قرص هستیم و اینکه وابستگی سیستم عصبیش به این دارو . لطفن بگین که عوارض جانبی خاص و یا خطرناکی این دارو داره یا نه؟ و ایا بهتر نیست که به مرور قطعش کنیم؟

    1. مریم عبداللهی روانشناس , رواندرمانگر و نوروتراپیست

      قرص رسپریدون عارضه ای ندارد ودر عوض در بهبود کارکرد کلی کودک تاثیرات مثبت دارد.

  17. با سلام ،پسر دوازده ساله م تشخیص داده شده ،مدتی با خودش حرف میزنه و میخنده ،خیلی بی تفاوت ب تفاوت شده ،لطفا راهنمایی کنید چی کار کنم؟

    1. مرکز تحقیقات مغزواعصاب و روان

      ایشان باید تحت نظر روانپزشک درمان شوند.ممکن است نیاز به درمان دارویی در بسیاری مراحل نباشد ولی تحت نظر بودن بسیار مهم است.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *