روش شناخت درمانی در بهبود خستگی پذیری بیماران مبتلا به ام اس

شناخت رفتار درمانی

روش شناخت درمانی در بهبود خستگی پذیری بیماران مبتلا به ام اس

خستگی ، که اغلب به بی خوابی مرتبط است، یکی از شایع ترین شکایات بیماران مبتلا به اسکلروز متعدد ( MS ) است .

درمان شناختی رفتاری (CBT) ، یک رواندرمانی است که به بیماران کمک میکند افکار و احساساتی که رفتار آنها را تحت تاثیر قرارمی دهد را درک کنند. مطالعه جدید نشان داده که در بیماران مبتلا به MS دچار بی خوابی˓این روش زمان خواب را افزایش می دهد وموجب کاهش خستگی و افسردگی می شود.
در بیماران ام اس اینکه مشکل با بی خوابی آغاز شده یا با افسردگی و یا با خستگی، و پس از آن بی خوابی رخ داده است موضوع قابل تاملی است. در هر صورت، CBT به نظر می رسد بر روی هر دو موثر است .

با توجه به بررسی های اخیر در 7700 بیمار MS ، بیش از نیمی (56٪) اختلال در خواب ، از جمله بی خوابی دارند که می تواند اثرات منفی بر سلامت جسمی و روانی آنها داشته باشد.این مشکلات خواب اغلب با افسردگی تداخل دارد.در بیماران مبتلا به MS از 26 ٪ تا 51٪ افزایش خطر ابتلا به افسردگی در مقایسه با جمعیت عمومی وجود دارد.

محققان قبل و بعد از درمان با استفاده از پرسشنامه بیمار بهداشت ( PHQ – 9 ) ، مقیاس شدت خستگی (FSS) ، و شاخص شدت بی خوابی ( ISH) ، به ترتیب افسردگی، خستگی و بی خوابی را ارزیابی کردند.

مطالعه نشان داد که بیماران بهبود را در تمام دامنه ها گزارش کرده اند. اکثریت (73٪) آنها افزایش در زمان خواب – افزایش کلی از 1.25 ساعت را گزارش کردند.

در حدود 60٪ از بیماران کاهش خستگی (متوسط ​​تغییر ، 1.9 ) ،را ذکر کردند اما همه بیماران از ادامه خستگی پذیری شکایت داشتند.

در نیمی از بیماران ˓ بهبود در اندازه گیری افسردگی (متوسط ​​تغییر ، 1.2)، و یک کاهش کلی در شدت افسردگی گزارش شده است. در٪ 86 از گروه ˓بهبود بی خوابی و 43٪ کاهش کلی شدت بی خوابی گزارش شده است.
البته قابل ذکر است که خستگی پذیری جزء علایم و خاصیت بیماری ام اس است و بنابراین با وجود کاهش آن ˓همچنان در بررسی بالینی مختصری باقی می ماند.
چاقی ، که باعث افزایش خطر ابتلا به آپنه انسدادی خواب می شود، ممکن است منجر به بی خوابی و خستگی در بیماران MS شود.

علاوه بر CBT ، پزشکان ممکن است به روش های دارویی به نوبه خود در درمان خستگی بهره ببرند، از جمله آمانتادین، و معمولا با همکاری فیزیوتراپیست ها و کار درمانی به این بیماران کمک می کنند.

[divider]

متخصص مغز و اعصاب

♦  دکتر زهرا وهابی متخصص مغز و اعصاب و ستون فقرات – دارای بورد تخصصی از دانشگاه علوم پزشکی تهران

  مدیر دپارتمان بیماریهای ستون فقرات و اختلالات عصب و عضله مجموعه کلینیک های تخصصی آلومینا

کلینیک آلومینا مرکز فوق تخصصی پیشگیری و درمان اختلالات مغز و اعصاب و روان در ایران است.

تماس با ما


بزرگترین گروه فوق تخصصی پزشکان مغز و اعصاب و متخصصین روانپزشکی در ایران

 

شاید دیگر کمتر کسی اطلاع نداشته باشد که در مجموعه بزرگ پزشکان جایروس بهترین فوق تخصص های مغز و اعصاب و اعصاب و روان و برترین فارغ التحصیلان آمریکا،اسپانیا و آلمان حضور دارند و خدمات مغزواعصاب و روان که در این مجموعه ارائه می شود با کیفیت ترین در تمام ایران است!

کادر درمانی جایروس از لحاظ تخصصی در حیطه های اعصاب، در تمام کشور بی نظیر است


شماره تماس های نوبت گیری سریع

مشاوره های تلفنی و ویزیت آنلاین ویدئویی نیز ارائه می شود.

واحد مغز و اعصاب و روان ☎ 22616377_021

 واحد ویزیت متخصص اختلالات خواب و نوبت انجام تست خواب ☎ 02122648627

واحد مشاوره و روانشناسی  ☎ 22636863_021


درمان بی خوابی در منزل بدون دارو

 

اگر بی خوابی دارید، علاوه بر خدمات حضوری در کلینیک، میتوانید با تهیه دوره جامع درمان بیخوابی که توسط دکتر مصطفی امیری فلوشیپ اختلالات خواب تهیه شده است، بی خوابی تان را بدون دارو و در منزل درمان کنید.

درمان بی خوابی بدون دارو با ۱۱۳ روش علمی و خانگی (برای شروع، اینجا کلیک کنید)


درمان افسردگی بدون دارو آنلاین

اگر دچار افسردگی هستید یا میخواهید احساس شادی و لذت را در زندگی تان تقویت کنید، میتوانید بصورت حضوری توسط متخصصین روانپزشکی یا روانشناسان مجموعه جایروس ویزیت شوید و علاوه بر خدمات حضوری، میتوانید با تهیه دوره آنلاین درمان افسردگی در خانه که توسط مجموعه پزشکان جایروس تهیه شده است، افسردگی تان را در منزل و بدون دارو درمان کنید (برای دیدن ویدئو معرفی دوره، کلیک کنید)

درمان افسردگی در منزل بدون دارو (برای شروع، اینجا کلیک کنید)

1 دیدگاه دربارهٔ «روش شناخت درمانی در بهبود خستگی پذیری بیماران مبتلا به ام اس»

  1. سلماز برجیان

    لطفا در مورد شناخت درمانی و اختلالات شناختی در بیماران ام اس راهنمایی فرمایید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *