دیسککتومی گزینه جراحی برای درمان کمر درد

دیسککتومی گزینه جراحی برای درمان کمر درد  

دیسککتومی به منظور از میان برداشتن بخشی یا کل دیسک مهره ای  که دچار فتق شده ، انجام می شود.

عمل جراحی دیسککتومی به منظور از میان برداشتن بخشی یا کل دیسک مهره ای  که دچار فتق شده ، انجام می شود. این دیسک از طریق قطع ارتباط با فیبروز حلقوی بیرونی و حذف هسته پالپوس و به منظور رفع فشار روی ریشه عصب برداشته می شود. سپس برشی برای دسترسی به کانال ستون فقرات ایجاد می شود.  و هر گونه خار استخوانی یا بیرون زدگی مواد دیسک و در صورت لزوم رباط  برداشته می شود.

با عمل جراحی دیسککتومی بیشترین بخش دیسک برداشته می شود. به همین دلیل احتمال بازگشت و عود مجدد این عارضه بسیار اندک می باشد.

نقش دیسک ها در ستون فقرات بدن چیست؟

دیسک ها مانند بالشتک های گردی هستند که در بین استخوان ستون فقرات شما (مهره ها) قرار دارند

دیسک ها مانند بالشتک های گردی هستند که در بین استخوان ستون فقرات شما (مهره ها) قرار دارند. آنها مانند ضربه گیر عمل می کنند و باعث می شوند که بتوانیم بدن خود را خم و راست کنیم .  بدون اینکه استخوان های ستون فقرات ما به همدیگر اصطحکاک پیدا کنند.

هنگامی که یکی از دیسک ها دچار پارگی می شود (فتق دیسک) و از میان  استخوان ها بیرون زده می شود ، می تواند بر روی اعصاب مجاور فشار وارد کند.  فشار وارده بر روی اعصاب می تواند منجر به درد ، بی حسی و ضعف در پشت ، پاها و دست ها بشود.

اغلب شما می توانید فتق یا بیرون زدگی دیسک را با استراحت ، مصرف داروهای ضد درد ، و فیزیوتراپی کاهش دهید. اما اگر علائم شما بعد از چند ماه بهبود پیدا نکند ، عمل جراحی ممکن است بهترین گزینه درمان شما باشد. دیسککتومی می تواند درد شما را سریع تر از درمان های دیگر بهبود بخشد ، اما همچنین ممکن است عوارض جانبی به دنبال داشته باشد.

آیا من جراحی نیاز دارم؟

جراحی فتق دیسک گزینه ای است که در صورتی که شما فرد سالمی هستید اما با مشکلات زیر درگیر می باشید ، به شما توصیه خواهد شد :

  • اگر آنقدر احساس درد می کنید که نمی توانید زیاد حرکت کنید و فعالیت های روزانه خود را انجام دهید ؛
  • به علت فشار دیسک بر روی اعصاب دچار بی حسی و ضعف عضلات شده اید ؛
  • اگر نمی توانید تخلیه مثانه یا روده خود را کنترل کنید ؛
  • در ایستادن و یا راه رفتن دچار مشکل شده اید.

انواع جراحی برای فتق دیسک  

جراحی دیسککتومی باید فشاری که توسط فتق دیسک بر روی اعصاب شما وارد می شود را از میان بردارد.  چند روش مختلف عمل جراحی وجود دارد که با انجام آن درد شما را کاهش پیدا خواهد کرد.

 

دیسککتومی

در طول این جراحی ، جراح شما دیسک آسیب دیده را بر می دارد  تا فشار روی اعصاب را کاهش دهد. او می تواند جراحی را به دو روش انجام دهد :

  • عمل جراحی دیسککتومی باز که از طریق ایجاد یک برش در پشت یا گردن شما انجام می شود.
  • عمل جراحی میکرو دیسککتومی که از طریق ایجاد یک برش بسیار کوچک تر انجام می شود. در این روش جراح شما یک لوله نازک همراه با یک دوربین را در برش ایجاد شده قرار می دهد تا دیسک آسیب دیده را ببیند و بردارد.

 

لامینوتومی کمری

لامینا پوششی را ایجاد می کند که از نخاع شما محافظت می کند

گاهی اوقات لازم است تا جراح شما قطعه کوچکی از استخوان به نام لامینا را از مهره ها بردارد. لامینا پوششی را ایجاد می کند که از نخاع شما محافظت می کند. از بین بردن بخشی یا همه لامینا به جراح  برای رسیدن به دیسک کمک می کند. لامینکتومی همچنین می تواند فشار بر اعصاب  را کاهش دهد و درد پا و سیاتیک را متوقف کند.

  • در عمل جراحی لامینوتومی جراح برخی از لامین ها را از بین می برد.
  • در عمل جراحی لامینکتومی بخشی و یا بخش زیادی از لامینا را حذف می کنند.

لامینا را می توان در جراحی دیسککتومی هم حذف کرد. یا ممکن است جراح آن را طی یک عمل جداگانه بیرون بیاورد.

 

عوارض جانبی عمل دیسککتومی چیست؟

عوارض جانبی عمل دیسککتومی چیست؟

دیسککتومی یک روش ایمن محسوب می شود. اما مانند هر عمل جراحی دیگر ، دیسککتومی نیز می تواند عوارضی را به همراه داشته باشد. عوارض احتمالی پس از عمل عبارتند از :

  • خون ریزی ،
  • عفونت ،
  • نشت مایع نخاعی ،
  • آسیب به رگ های خونی یا اعصاب در داخل و اطراف ستون فقرات.

 

عمل جراحی دیسککتومی چگونه انجام می شود؟ 

عمل جراحی دیسککتومی چگونه انجام می شود؟

جراحان به طور معمول دیسککتومی را با استفاده از بیهوشی عمومی انجام می دهند. به همین علت بیمار در طول عمل خواب است.  ممکن است جراح برای رسیدن به دیسک مورد نظر مقدار کمی از استخوان و رباط نخاعی را بردارد.  در حالت ایده آل ، فقط قطعه خرد شده دیسک که باعث فشار بر روی عصب شده است ، حذف می شود.  به این ترتیب فشار کاهش پیدا می کند و قسمت بیشتر دیسک  دست نخورده باقی می ماند.

اگر لازم باشد که کل دیسک  برداشته شود ، جراح  فضای خالی ایجاد شده را با قطعه ای از استخوان – که معمولاً از استخوان که از لگن خود بیمار و یا فرد دیگری گرفته شده پرمی کند.  و یا یک استخوان مصنوعی جایگزین دیسک خراب می شود.  سپس دیسک های مجاور توسط  فلز سخت به یکدیگر متصل می شوند.

 

مراقبت های پس از دیسککتومی

پس از جراحی ، بیمار به بخش ریکاوری منتقل می شود. در این بخش تیم مراقبت های پزشکی تا به هوش آمدن و هوشیاری کامل از بیمار مراقبت می کنند.  پس از هوشیاری کامل ممکن است از بیمارستان مرخص شوید.  و یا درد صورتی که مشکلات پزشکی دیگری نیز داشته اید ، اقامت کوتاه مدت در بیمارستان لازم می باشد.

با توجه به میزان راه رفتن ، نشستن و بلند کردن وسایل در محیط کار ، ممکن است بتوانید در عرض دو تا شش هفته به کار بازگردید. اگر شغلی دارید که شامل بلند کردن اشیاء سنگین و یا کار کردن با ماشین آلات سنگین می باشد ، ممکن است پزشک قبل از بازگشت به کار به مدت  6 تا 8 هفته به شما استراحت بدهد.

 

نتایج عمل دیسککتومی چیست؟

تمرینات فیزیوتراپی پس از دیسککتومی

دیسککتومی علائم بیرون زدگی دیسک از قبیل درد منتشره  را در اکثر افرادی که نشانه های مشخصی از فشرده سازی عصب دارند ، کاهش می دهد. با این حال ممکن است دیسککتومی  یک درمان دائمی نباشد.  زیرا این عمل نمی تواند دیسک را به حالت اولیه برگرداند و آن را در جای خود قرار دهد.

پزشک شما ممکن است برای جلوگیری از آسیب دیدگی مجدد ستون فقرات به شما توصیه هایی بکند.  از قبیل :

  • کم کردن وزن ،
  • برنامه تمرینات ورزشی کم اثر ،
  • محدود کردن فعالیت هایی که شامل خم شدن ، چرخیدن یا بلند شدن های زیاد و یا تکراری باشد.

محقق و مترجم : مینو شفیعی

لینک منبع

لینک منبع

لینک منبع


بزرگترین گروه فوق تخصصی پزشکان مغز و اعصاب و متخصصین روانپزشکی در ایران

 

شاید دیگر کمتر کسی اطلاع نداشته باشد که در مجموعه بزرگ پزشکان جایروس بهترین فوق تخصص های مغز و اعصاب و اعصاب و روان و برترین فارغ التحصیلان آمریکا،اسپانیا و آلمان حضور دارند و خدمات مغزواعصاب و روان که در این مجموعه ارائه می شود با کیفیت ترین در تمام ایران است!

کادر درمانی جایروس از لحاظ تخصصی در حیطه های اعصاب، در تمام کشور بی نظیر است


شماره تماس های نوبت گیری سریع

مشاوره های تلفنی و ویزیت آنلاین ویدئویی نیز ارائه می شود.

واحد مغز و اعصاب و روان ☎ 22616377_021

 واحد ویزیت متخصص اختلالات خواب و نوبت انجام تست خواب ☎ 02122648627

واحد مشاوره و روانشناسی  ☎ 22636863_021


درمان بی خوابی در منزل بدون دارو

 

اگر بی خوابی دارید، علاوه بر خدمات حضوری در کلینیک، میتوانید با تهیه دوره جامع درمان بیخوابی که توسط دکتر مصطفی امیری فلوشیپ اختلالات خواب تهیه شده است، بی خوابی تان را بدون دارو و در منزل درمان کنید.

درمان بی خوابی بدون دارو با ۱۱۳ روش علمی و خانگی (برای شروع، اینجا کلیک کنید)


درمان افسردگی بدون دارو آنلاین

اگر دچار افسردگی هستید یا میخواهید احساس شادی و لذت را در زندگی تان تقویت کنید، میتوانید بصورت حضوری توسط متخصصین روانپزشکی یا روانشناسان مجموعه جایروس ویزیت شوید و علاوه بر خدمات حضوری، میتوانید با تهیه دوره آنلاین درمان افسردگی در خانه که توسط مجموعه پزشکان جایروس تهیه شده است، افسردگی تان را در منزل و بدون دارو درمان کنید (برای دیدن ویدئو معرفی دوره، کلیک کنید)

درمان افسردگی در منزل بدون دارو (برای شروع، اینجا کلیک کنید)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *