در ملال جنسی (ترنس) چه بیماریهای روانپزشکی شایع اند؟

در مقاله زیر توضیحاتی توسط خانم دکتر ندا فرزانه روانپزشک، رواندرمانگر و سکس تراپیست در مورد ” در ملال جنسی (ترنس) چه بیماریهای روانپزشکی شایع اند؟ ” برای خوانندگان محترم سایت داده شده است.

بیماریهای روانپزشکی شایع در افراد با ملال جنسی
بیماریهای روانپزشکی شایع در افراد با ملال جنسی
  • توضیح کلی

بررسی های جدید نشان می دهند که کودکان و نوجوانانی که دارای جنسیت غیر متعارف هستند و یا افراد ترنس یا تراجنسی بیش از دیگران در معرض ابتلا به افسردگی و دیگر مشکلات وانپزشکی هستند.

این تحقیق در مرکز تحقیق و ارزیابی در کالیفرنیای جنوبی در مرکز تحقیقات Pasadena انجام شد. پروفسور تریسی بکرا کالکی و همکارانش اخیرا یافته های خود را در این باره ارائه داده اند.

 

 

بیماریهای روانپزشکی شایع در افراد ترنس
بیماریهای روانپزشکی شایع در افراد ترنس
  • اهمیت موضوع

به گفته دکتر کالکی بررسی های پیش از این که انجام می شدند، سلامت روحی افراد تراجنسی و افرادی که دارای جنسیت غیر متعارف هستند را در گروه های کوچک مورد بررسی قرار داد و هر گونه نشانه مربوط به اختلالات روانپزشکی توسط فرد گزارش داده می شد.

در آخرین تحقیقی که در این زمینه انجام شد، تیم تحقیقاتی داده های ثبت شده را به صورت الکترونیکی مربوط به 1347 کودک و نوجوان – تراجنسی و ملال جنسی – که در سن 3 تا 17 سال بودند را جمع آوری کرد.

3-ترنس فمینین و ترنس مسکولین

از این افراد 44 درصد ترانس فمینین بودند (جنس آنها در هنگام تولد مرد بود) و 56 درصد آنها ترنس مسکولین بودند (جنسیت آنها در هنگام تولد زن بود).

4 – بیماریهای روانپزشکی شایع

بین سال های 2006 و 2014 محققان میزان شیوع بیماری های روحی و روانی در بین افراد را مورد بررسی قرار دادند، از جمله افسردگی، اضطراب و اختلال نقص توجه یا بیش فعالی.

محققان دریافتند که خطر بروز مشکلات روحی در بین این افراد 3 تا 13 برابر بیشتر از دیگران است. افسردگی و اختلال بیش فعالی رایج ترین مشکلات روحی در بین کودکان و نوجوانان مبتلا به تراجنسیتی و جنسیت نامتعارف است.

در حقیقت خطر بروز اختلال نقص توجه یا بیش فعالی در بین این افراد 3 تا 7 برابر و خطر بروز افسردگی 4 تا 7 برابر بیشتر از مردم عادی است.

حدود 15 درصد مبتلایان به ترنس فمینین و 16 درصد مبتلایان به ترنس مسکولین به اختلال بیش فعالی تشخیص داده شدند، در حالیکه 49 درصد ترنس فمینین و 62 درصد ترنس مسکولین به افسردگی تشخیص داده شدند.

دکتر کالکی و همکارانش نمی توانند یک علت قطعی برای این یافته های خود بیان کنند، اما معتقدند که اختلال جنسیتی نقش مهمی در بروز این مشکلات روانی دارد.

 

5– تعریف ملال جنسی

اختلال ملال جنسی شرایطی است که در آن فرد بین جنسیت بیولوژیک و جنسیتی که با آن شناخته می شود، نوعی تناقص و عدم ارتباط تجربه می کند.

در واقع تصمیم فرد برای زندگی در نقش جنس مخالف، که این حالت همیشه همراه با احساس تضاد در اندام جنسی زمان تولد است.

ترنس فردی است که تقاضا برای جراحی و درمان‌های هورمونی برای تطبیق جسم خود و ملحق شدن به جنس مخالف دارد و از هویت جنسی خود ناراضی است و شواهدی از ناراحتی فرد از جنسیت فیزیکی خود در زندگی اجتماعی وجود دارد و شخص هویت دوجنسی نداشته و شواهد و مدارک پزشکی نیز گویای این موارد میباشد.
البته هر کسی که گرایش به تغییر جنسیت خود داشته باشد، لزوماً اختلال هویت جنسی ندارد. اختلات هویت جنسی، شیوع بسیار کمی دارد و تقریباً از هر پنجاه هزار و یا صدهزار نفر، یک نفر دچار این اختلال است که تشخیص بیماران واقعی در میان آنها، برعهده روانپزشک است .

مورد بسیار مهمی که باید ذکر کرد این است که ترانس سکسوالیست ها با همجنسگرایان و دوجنسی ها فرق دارند و نباید این موارد را با هم اشتباه کرد.

ملال جنسی

اکثر بزرگسالان با اختلال هویت جنسی در شرح حال خود بیان میکنند که از کودکی احساس میکردند که با سایر کودکان هم جنس خود متفاوت اند به صورت همانندسازی با جنس مقابل که در نوجوانی و بزرگسالی این مورد بارزتر شده است.

خصوصیاتی که در این کودکان برجسته تر میباشد به صورت این موارد میتواند باشند: فرد تمایل خود را به صورت مکرر در مورد متعلق بودن به جنس مقابل ابراز میکند. در پسرها ترجیح لباس دخترانه یا تقلید ظاهر دخترانه و در دخترها اصرار به پوشیدن لباس مردانه هست .ترجیح دادن بارز و مشخص برای نقش جنسی مقابل در بازیهای تخیلی در مورد متعلق بودن به جنس مقابل هست. همبازیهای جنس مخالف را ترجیح میدهند و میل شدید به شرکت در بازیهای جنس مخالف وجود دارد. در نوجوانی و بزرگسالی به صورت جازدن مکرر خود به عنوان جنس مقابل که تمایل دارد مثل جنس مقابل زندگی کند و انتظار دارد که دیگران با مثل جنس مخالف رفتار کنند و به همراه ناراحتی مداوم در مورد جنسیت و نقش جنسی خود می باشد.

در ملال جنسی (ترنس) چه بیماریهای روانپزشکی شایع اند؟
در ملال جنسی (ترنس) چه بیماریهای روانپزشکی شایع اند؟

بیشتر بدانیم:

[button color=”pink” size=”small” link=”https://gyrusclinic.com/%D8%AF%D8%B1-%D9%85%D9%88%D8%B1%D8%AF-%D8%AA%D8%B1%D8%A7%D9%86%D8%B3%DA%A9%DA%86%D9%88%D8%A7%D9%84-%D8%AA%D8%B1%D9%86%D8%B3-%D8%A8%DB%8C%D8%B4%D8%AA%D8%B1-%D8%A8%D8%AF%D8%A7%D9%86%DB%8C%D9%85/” target=”blank” ]در مورد ترنسکچوال (ترنس) بیشتر بدانیم![/button]

[button color=”purple ” size=”small” link=”https://gyrusclinic.com/%D8%AA%D8%B1%D9%86%D8%B3-%D8%AA%D8%B1%D8%A7%D8%AC%D9%86%D8%B3%DB%8C%D8%AA%DB%8C-%DA%86%D9%87-%D9%85%D8%B9%D9%86%D8%A7%D8%B3%D8%AA%D8%9F/” target=”blank” ]ترنس یا تراجنسی به چه معناست؟[/button]

علاوه بر تمام این ها افراد مبتلا به اختلال ملال جنسی متحمل نوعی تعصب و تبعیض هستند که این امر نیز منجر به بروز استرس های شدید و مشکلات روانی می شود.

محققان در این تحقیق امیدوارند با انجام این تحقیقات سطح آگاهی مردم نسبت به فشارهای روحی و روانی وارد شده به افراد مبتلا به اختلال جنسیتی افزایش یابد  و به بهبود شرایط اجتماعی این افراد کمک کند.

 Links and References

[button color=”red” size=”small” link=”https://tgmentalhealth.com/basic-issues-in-transgender-mental-health/” target=”blank” ]transgender mental health[/button

[button color=”orange” size=”small” link=”https://www.psychologytoday.com/us/blog/the-truth-about-exercise-addiction/201612/why-transgender-people-experience-more-mental-health” target=”blank” ]Why Transgender People Experience More Mental Health Issues?[/button]

Why Transgender People Experience More Mental Health Issues?

[button color=”blue” size=”small” link=”https://www.quora.com/How-common-is-depression-among-transgender-women” target=”blank” ]3-How-common-is-depression-among-transgender-women?[/button]

[button color=”green” size=”small” link=”https://www.medicalnewstoday.com/articles/321483.php” target=”blank” ]4-ADHD in gender dysphoria[/button]

دکتر ندا فرزانه
دکتر ندا فرزانه

 

 

 

 

دکتر ندا فرزانه

روانپزشک و روان درمانگر

بورد تخصص اعصاب و روان از دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی تهران

عضو انجمن رواندرمانی از 1396

عضو انجمن روانپزشکان ایران از 1391

عضو علمی انجمن ترنس سکچوال از 1396


بزرگترین گروه فوق تخصصی پزشکان مغز و اعصاب و متخصصین روانپزشکی در ایران

 

شاید دیگر کمتر کسی اطلاع نداشته باشد که در مجموعه بزرگ پزشکان جایروس بهترین فوق تخصص های مغز و اعصاب و اعصاب و روان و برترین فارغ التحصیلان آمریکا،اسپانیا و آلمان حضور دارند و خدمات مغزواعصاب و روان که در این مجموعه ارائه می شود با کیفیت ترین در تمام ایران است!

کادر درمانی جایروس از لحاظ تخصصی در حیطه های اعصاب، در تمام کشور بی نظیر است


شماره تماس های نوبت گیری سریع

مشاوره های تلفنی و ویزیت آنلاین ویدئویی نیز ارائه می شود.

واحد مغز و اعصاب و روان ☎ 22616377_021

 واحد ویزیت متخصص اختلالات خواب و نوبت انجام تست خواب ☎ 02122648627

واحد مشاوره و روانشناسی  ☎ 22636863_021


درمان بی خوابی در منزل بدون دارو

 

اگر بی خوابی دارید، علاوه بر خدمات حضوری در کلینیک، میتوانید با تهیه دوره جامع درمان بیخوابی که توسط دکتر مصطفی امیری فلوشیپ اختلالات خواب تهیه شده است، بی خوابی تان را بدون دارو و در منزل درمان کنید.

درمان بی خوابی بدون دارو با ۱۱۳ روش علمی و خانگی (برای شروع، اینجا کلیک کنید)


درمان افسردگی بدون دارو آنلاین

اگر دچار افسردگی هستید یا میخواهید احساس شادی و لذت را در زندگی تان تقویت کنید، میتوانید بصورت حضوری توسط متخصصین روانپزشکی یا روانشناسان مجموعه جایروس ویزیت شوید و علاوه بر خدمات حضوری، میتوانید با تهیه دوره آنلاین درمان افسردگی در خانه که توسط مجموعه پزشکان جایروس تهیه شده است، افسردگی تان را در منزل و بدون دارو درمان کنید (برای دیدن ویدئو معرفی دوره، کلیک کنید)

درمان افسردگی در منزل بدون دارو (برای شروع، اینجا کلیک کنید)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *