بی خوابی و اختلالات خلقی چه ارتباطی با هم دارند؟

در مقاله زیر توضیحاتی توسط خانم دکتر ندا فرزانه روانپزشک و رواندرمانگر در مورد ارتباط بین اختلال خواب و اختلالات خلقی برای خوانندگان محترم سایت داده شده است.

 

ارتباط بین اختلال خواب و اختلالات خلقی
ارتباط بین بی خوابی و اختلالات خلقی

1- اهمیت موضوع

اختلال در خواب به شدت با اختلالات خلقی در ارتباط است.
بعد از بررسی الگوهای فعالیت و استراحت در بیش از 90 هزار فرد ساکن در بریتانیا، محققان یک ارتباط قوی بین اختلال در چرخه خواب و افزایش خطر بروز اختلالات خلقی پیدا کردند؛ اختلالاتی مانند افسردگی، اختلال دو قطبی یا بایپولار و کاهش حس خوب.
این تحقیق در حال حاضر در مجله روانپزشکی Lancet منتشر شده و در نوع خود اولین موردی است که از فعالیت های عینی در یک گروه بزرگ استفاده کرد، بنابراین نتایج به دست آمده آمار معناداری هستند.

2- ارتباط بین تغییر در ریتم روزانه و اختلالات خلقی

دکتر لارا لیال نویسنده این تحقیق می گوید: یافته های ما نوعی ارتباط بین تغییر در ریتم روزانه و اختلالات خلقی و حس خوب را نشان می دهد.

به هرحال دکتر لیال خاطر نشان کرد گرچه این یافته ها نوعی ارتباط قوی در این مورد را نشان می دهد، اما این تحقیق نوعی بررسی مشاهده ای است و آنها نمی توانند به طور قطع اظهار کنند که آیا اختلال در ریتم شبانه روزی حساسیت فرد در ابتلا به بیماری های خلقی را افزایش می دهد یا اینکه ابتلا به اختلالات خلقی منجر به مختل شدن ریتم شبانه روزی می شود.

3-ریتم شبانه روی و ساعت بدن

ارتباط بین اختلال خواب و اختلالات خلقی
ارتباط بین اختلال خواب و اختلالات خلقی

بیشتر بدانیم:

[button color=”pink” size=”small” link=”https://gyrusclinic.com/%D8%A8%D8%A7-%D9%85%D8%B4%DA%A9%D9%84-%D8%A8%DB%8C-%D8%AE%D9%88%D8%A7%D8%A8%DB%8C-%D8%A8%DB%8C%D8%B4%D8%AA%D8%B1-%D8%A2%D8%B4%D9%86%D8%A7-%D8%B4%D9%88%DB%8C%D8%AF/” target=”blank” ]با مشکل بیخوابی بیشتر آشنا شوید[/button]

 

ریتم شبانه روزی و ساعت بدن

ریتم شبانه روزی الگوهای رفتاری و بیولوژیکی موجودات زنده هستند که یک چرخه 24 ساعته را دنبال می کنند. زمان بندی و کنترل آنها در دست ساعت های بیولوژیک است که تشکیل شده از گروهی از پروتئین ها که در داخل سلول ها قرار دارند.
ژن هایی که به سلول ها می گویند چطور ساعت بیولوژیک را بسازند یا این ساعت چگونه عمل کند، در بسیاری از موجودات زنده – از قارچ ها گرفته تا مگس یا انسان ها – شباهت های زیادی به هم دارند.

4-تغییرات محیطی

تغییرات محیطی هم می توانند بر روی ریتم های شبانه روزی بدن تاثیر بگذارند. مثال اصلی در این مورد نور روز است که می تواند ژن های ساعت بیولوژیک را فعال و غیر فعال کند.
به علاوه یک ساعت مغناطیسی نیز در مغز وجود دارد که تمام ساعت های بیولوژیک ما را همگام نگه می دارد. این بخش از مغز به طور مستقیم با چشم ها در ارتباط است.
چرخه خواب و بیدار ما یک ریتم بزرگ و مهم است که به نور و روشنایی یا شب و روز پاسخ می دهد. این ریتم موضوع بررسی جدید نیز می باشد.

5- اختلال در چرخه خواب و بیداری

همانطور که محققان در پژوهش بیان شده اعلام کردند، اختلال در چرخه خواب و بیداری یکی از مهم ترین ویژگی های اختلالات خلقی است، به علاوه آنها اضافه کردند که این اختلالات می تواند منجر به افزایش خطر بروز این اختلالات شود.
پژوهش هایی که پیش از این انجام شدند براساس داده های جمع آوری شده از شرکت کننده ها بودند که خودشان از فعالیت های روزانه و شبانه خود و الگوهای استراحت و فعالیت شان گزارش می دادند. به علاوه گروه های مورد مطالعه خیلی بزرگ نبودند و داده های به دست آمده کافی نبودند.
این تحقیق در سال های 2013 تا 2015 و بر روی 91105 نفر در سنین 37 تا 73 سال انجام شد. در این بررسی افراد به مدت یک هفته دستگاه هایی را به تن داشتند که اقدامات عینی مربوط به استراحت و فعالیت را در طول 24 ساعت ثبت می کرد. از داده های جمع آوری شده از این دستگاه تیم تحقیقاتی یک اندازه گیری فعالیت را تولید کرد و نام آن را دامنه نسبی نهاد.
دامنه نسبی پایین تر نشان دهنده نوعی اختلال در ریتم شبانه روزی است. به عنوان مثال فردی که در طول روز به خاطر افسردگی فعالیت کمتری دارد یا به خاطر اختلال در خواب در طول شب فعالیت بیشتری دارد، در مقایسه با فردی که در طول روز فعالیت می کند و در طول شب می خوابد، دامنه نسبی کمتری دارد.
پس از آن دانشمندان الگوهای دامنه نسبی را با اختلالات خلقی، حس خوب و متغیرهای شناختی مقایسه کردند که تمام موارد با پر کردن پرسشنامه هایی توسط شرکت کننده ها به دست به دست می آمد.
یافته ها مشخص کرد شرکت کننده هایی که در ریتم شبانه روزی دارای دامنه نسبی پایین تری هستند، افرادی هستند که بیشتر دارای سابقه ابتلا به اختلال دو قطبی یا افسردگی اساسی هستند.

6- علایم شایع

به علاوه تیم تحقیقاتی نوعی ارتباط بین دامنه نسبی پایین و موارد زیر یافت :
• حالات روحی ناپایدارتر
• سطح پایین تر شادی
• نمره بالاتری در روان رنجوری
• احساس تنهایی بیشتر
• رضایت کمتر از سلامتی
• زمان واکنس آهسته تر که به عنوان مقیاسی برای اندازه گیری عملکرد شناختی استفاده می شود.
این موارد تحت تاثیر عواملی مانند جنسیت، قومیت، سیگار کشیدن، الکل، آموزش، توده بدن، مشکلات دوران کودکی و زمانی که تحقیق در آن انجام شده قرار نمی گیرند.
محققان دریافتند این تحقیق برای نوجوانانی که اختلالات خلقی در آنها شروع شده صدق نمی کند.

بیشتر بدانیم:

[button color=”red” size=”small” link=”https://gyrusclinic.com/%D8%A7%D8%B2-%D8%B9%D8%A7%D8%B1%D8%B6%D9%87-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%A8%DB%8C-%D8%AE%D9%88%D8%A7%D8%A8%DB%8C-%DA%A9%D9%87-%D9%81%DA%A9%D8%B1%D8%B4%D9%85-%D9%86%D8%AE%D9%88%D8%A7%D9%87%DB%8C%D8%AF-%DA%A9/” target=”blank” ]از عارضه های بی خوابی که فکرش را هم نخواهید کرد[/button]

:لینک

[button color=”blue” size=”small” link=”https://www.medicalnewstoday.com/articles/321827.php” target=”blank” ]Sleep-wake disruption strongly linked to mood disorders[/button]

[button color=”black” size=”small” link=”https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3181883/” target=”blank” ]Sleep disorders as core symptoms of depression – NCBI – NIH[/button]

[button color=”pink” size=”small” link=”https://www.livescience.com/31961-brain-clock-disrupted-depression.html” target=”blank” ]3- Brain’s ‘Clock’ Disrupted in Depressed People – Live Science[/button]

دکتر ندا فرزانه
دکتر ندا فرزانه

دکتر ندا فرزانه
روانپزشک و روان درمانگر
بورد تخصص اعصاب و روان از دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی تهران
عضو انجمن رواندرمانی از 1396
عضو انجمن روانپزشکان ایران از 1391
عضو علمی انجمن ترنس سکچوال از سال 1396


بزرگترین گروه فوق تخصصی پزشکان مغز و اعصاب و متخصصین روانپزشکی در ایران

 

شاید دیگر کمتر کسی اطلاع نداشته باشد که در مجموعه بزرگ پزشکان جایروس بهترین فوق تخصص های مغز و اعصاب و اعصاب و روان و برترین فارغ التحصیلان آمریکا،اسپانیا و آلمان حضور دارند و خدمات مغزواعصاب و روان که در این مجموعه ارائه می شود با کیفیت ترین در تمام ایران است!

کادر درمانی جایروس از لحاظ تخصصی در حیطه های اعصاب، در تمام کشور بی نظیر است


شماره تماس های نوبت گیری سریع

مشاوره های تلفنی و ویزیت آنلاین ویدئویی نیز ارائه می شود.

واحد مغز و اعصاب و روان ☎ 22616377_021

 واحد ویزیت متخصص اختلالات خواب و نوبت انجام تست خواب ☎ 02122648627

واحد مشاوره و روانشناسی  ☎ 22636863_021


درمان بی خوابی در منزل بدون دارو

 

اگر بی خوابی دارید، علاوه بر خدمات حضوری در کلینیک، میتوانید با تهیه دوره جامع درمان بیخوابی که توسط دکتر مصطفی امیری فلوشیپ اختلالات خواب تهیه شده است، بی خوابی تان را بدون دارو و در منزل درمان کنید.

درمان بی خوابی بدون دارو با ۱۱۳ روش علمی و خانگی (برای شروع، اینجا کلیک کنید)


درمان افسردگی بدون دارو آنلاین

اگر دچار افسردگی هستید یا میخواهید احساس شادی و لذت را در زندگی تان تقویت کنید، میتوانید بصورت حضوری توسط متخصصین روانپزشکی یا روانشناسان مجموعه جایروس ویزیت شوید و علاوه بر خدمات حضوری، میتوانید با تهیه دوره آنلاین درمان افسردگی در خانه که توسط مجموعه پزشکان جایروس تهیه شده است، افسردگی تان را در منزل و بدون دارو درمان کنید (برای دیدن ویدئو معرفی دوره، کلیک کنید)

درمان افسردگی در منزل بدون دارو (برای شروع، اینجا کلیک کنید)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *