درمان سندروم تونل کارپال | درمان درد مچ دست با فیزیوتراپی

درمان سندروم تونل کارپال

درمان سندروم تونل کارپال (تونل مچ دست)

ممکن است در ابتدا متوجه احساس مور مور یا بی حسی در انگشتان دست خود شوید که گاهی عود می کند و سپس آرام میگیرد.به مرور زمان این حساسیت دست بدتر می شود و مدت زمان آن طولانی تر شده و حتی شب هنگام شما را از خواب بیدار می کند.به تدریج این درد و بی حسی کاری با دستان شما می کند که دیگر قادر نخواهید بود اشیا و اجسام کوچکی مانند خودکار و مداد را نیز بلند کنید.

درمان سندروم تونل کارپال
درمان سندروم تونل کارپال

در صورتی که این علائم را دارید احتمالا به سندروم کانال کارپ مبتلا شده اید که هنگامی رخ می دهد که عصب میانی (که به بازوها و داخل دست ها کشیده می شود) در یک فضای باریک داخل مچ دست که به آن تونل کارپ گفته می شود، گیر افتاده و به وسیله ی یک رباط به آن فشار وارد می شود.

سندروم تونل کارپ علائم کلاسیکی دارد که شامل بی حسی و مور مور در انگشت شست؛اشاره،انگشت میانی و نصف انگشت حلقه می شود.

انگشت کوچک شما معمولا به این مشکل دچار نمی شود چرا که عصب متفاوتی دارد.

درمان سندروم کانال کارپ به نوع و مدت زمان بروز علائم بستگی دارد.

معمولا اولین گزینه های درمانی شما شامل درمان های انفعالی می باشد و با بستن اسپلیت مچ دست شروع می شود. هم چنین می توانید برای کاهش التهاب تزریق کورتیکوزتروئید نیز انجام دهید .در صورتی که این شیوه های هیچ فایده ای نداشت و درد شما تسکین پیدا نکرد یا چنان چه علائم شما وخیم تر از آن بود که با این درمان ها تسکین یابد؛ باید جراحی آزاد سازی تونل کارپال را انجام دهید.

 

البته نکته ای که باید در نظر داشته باشید این است که جراح ارتوپد گرچه می تواند به خوبی این مشکل را برای شما حل کند اما یک شیوه ی درمانی غیرجراحی دیگری نیز وجود دارد که می تواند به شدت در درمان این عارضه موثر و مفید باشد و آن چیزی نیست جز فیزیوتراپی!!

ما در مرکز فیزیوتراپی و ارتوپدی شایگان مهر افتخار داریم که علاوه بر کلیه خدمات ارتوپدی و جراحی مفاصل؛ خدمات فیزیوتراپی و توانبخشی را نیز به بیماران ارائه کنیم. در ابتدا کافیست از صفحه ی تماس با ما با این مرکز تماس گرفته و نوبت دریافت کنید. سپس با توجه به شدت و وخامت عارضه ی شما یکی از راه های درمانی به شما پیشنهاد می شود.

معمولا اولین شیوه ی درمان این عارضه پوشیدن اسپلیت یا بریس در هنگام خواب است.می توانید این وسیله ها را از فروشگاه های تجهیزات پزشکی یا داروخانه ها تهیه کنید.علاوه بر این می توانید اسپلیت هایی تهیه کنید که منعطف تر هستند و می توان آن ها را در طول روز نیز پوشید.

درمان سندروم تونل کارپال در طب سنتی

درمان های سنتی و خانگی فراوانی وجود دارند که می توانید با استفاده از آن ها به طور موقتی درد خود را تسکین دهید.یکی از بهترین درمان های خانگی این عارضه استفاده از کمپرس یخ روی مچ دست می باشد تا به این ترتیب تورم کاهش پیدا کند.

هم چنین عاقلانه است که از انجام فعالیت هایی که علائم شما را بدتر می کنند خودداری کنید.

در صورتی که فعالیتی انجام می دهید که در طول آن لازم است مچ دست خود را بچرخانید، چندین بار در حین انجام آن کار استراحت کنید تا فشار بیش از حد به مچ دست وارد نشود.روی دست خود نخوابید مخصوصا در حالتی که مچ دست شما خم شده است

درمان سندروم تونل کارپال
درمان سندروم تونل کارپال

ورزش برای سندروم تونل کارپال

ممکن است پزشکتان شما را به یک فیزیوتراپیست ارجاع دهد.معمولا در صورتی که عمل جراحی کرده باشید باید قبل و بعد از آن جلسات فیزیوتراپی خود را جدی بگیرید.چرا که بعد از جراحی نیاز به انجام یک سری تمرینات و ورزش هایی دارید که بتوانند سرعت بهبود شما را افزایش دهند.درمانگر فیزیوتراپیست به شما حرکت هایی را آموزش خواهد دارد که در طول آن ها عصب و تاندون های دست نرم شده و فشار از روی آن ها برداشته شود.

این حرکات و تمرین ها علاوه بر این که علت اصلی بروز این عارضه را از بین می برند، بلکه به تدریج موجب از بین رفتن درد و تورم ناشی از سندروم تونل کارپال نیز می گردند.

عمل جراحی سندروم تونل کارپال

در صورتی که این عارضه به روش هایی از قبیل فیزیوتراپی واکنش نشان نداد و بهتر نشد؛ احتمالا گام بعدی شما ؛جراحی باشد.این عمل یک نوع جراحی سرپایی یک روزه است که با بی هوشی موضعی یا عمومی انجام می شود .به این ترتیب شما می توانید در همان روز به منزل خود بازگردید.

گرچه بهتر است که از یک همراه بخواهید که با شما باشد تا پس از جراحی شما را به منزلتان برساند.در صورتی که لازم باشد جراحی روی هر دو دست شما انجام گیرد، این عمل به صورت همزمان انجام خواهد شد

درمان سندروم تونل کارپال
درمان سندروم تونل کارپال

در عمل جراحی تونل کارپال؛رباطی که در اطراف مچ دست است بریده می شود تا فشار از روی عصب میانی برداشته شود.معمولا بلافاصله پس از رفع عوارض جراحی؛ عارضه شما بهتر می شود.رباط ها دوباره رشد خواهند کرد و این بار فضای کافی در تونل کارپال برای عصب وجود خواهد داشت.جراحی ممکن است به دو روش صورت گیرد :

  • عمل جراحی باز که با ایجاد یک برش در مچ دست انجام شده و سپس رباط مربوطه بریده می شود.
  • جراحی اندوسکوپی که در طول آن یک یا دو عدد برش خیلی کوچک روی مچ دست ایجاد شده و یک دوربین که به لوله ای وصل است را به داخل می فرستند.با استفاده از یک چاقوی ریز که به لوله وصل است،رباط مربوطه بریده می شود

احتمالا پس از جراحی ناچار شوید که برای چندین هفته بریس یا اسپلیت مچ دست بپوشید.هم چنین باید کارهای خود را به گونه ای تنظیم کنید که فشار بیش از حد به مچ دست وارد نشود اما به هرحال نباید چندان نگران باشید چرا که به سرعت می توانید وظایف عادی و روزمره خود از جمله رانندگی و بلند کردن اشیا سبک را انجام دهید

بهبود کامل ممکن است تا چند ماه طول بکشد.اما برای این که روند این بهبود را سرعت ببخشید و علاوه بر این خطر ابتلای دوباره را کاهش دهید؛توصیه می کنیم که از کمک های یک فیزیوتراپیست ماهر بهره مند شوید.

مرکز فیزیوتراپی و توانبخشی شایگان مهر با همکاری پزشکان معتبر جایروس،آماده است که کلیه خدمات درمانی را به شما عزیزان ارائه کند.شما می توانید جهت کسب اطلاعات بیشتر و هم چنین اخذ نوبت اینجا را کلیک کنید.

مترجم و محقق : ندا ناصری

بیشتر بدانید


بزرگترین گروه فوق تخصصی پزشکان مغز و اعصاب و متخصصین روانپزشکی در ایران

 

شاید دیگر کمتر کسی اطلاع نداشته باشد که در مجموعه بزرگ پزشکان جایروس بهترین فوق تخصص های مغز و اعصاب و اعصاب و روان و برترین فارغ التحصیلان آمریکا،اسپانیا و آلمان حضور دارند و خدمات مغزواعصاب و روان که در این مجموعه ارائه می شود با کیفیت ترین در تمام ایران است!

کادر درمانی جایروس از لحاظ تخصصی در حیطه های اعصاب، در تمام کشور بی نظیر است


شماره تماس های نوبت گیری سریع

مشاوره های تلفنی و ویزیت آنلاین ویدئویی نیز ارائه می شود.

واحد مغز و اعصاب و روان ☎ 22616377_021

 واحد ویزیت متخصص اختلالات خواب و نوبت انجام تست خواب ☎ 02122648627

واحد مشاوره و روانشناسی  ☎ 22636863_021


درمان بی خوابی در منزل بدون دارو

 

اگر بی خوابی دارید، علاوه بر خدمات حضوری در کلینیک، میتوانید با تهیه دوره جامع درمان بیخوابی که توسط دکتر مصطفی امیری فلوشیپ اختلالات خواب تهیه شده است، بی خوابی تان را بدون دارو و در منزل درمان کنید.

درمان بی خوابی بدون دارو با ۱۱۳ روش علمی و خانگی (برای شروع، اینجا کلیک کنید)


درمان افسردگی بدون دارو آنلاین

اگر دچار افسردگی هستید یا میخواهید احساس شادی و لذت را در زندگی تان تقویت کنید، میتوانید بصورت حضوری توسط متخصصین روانپزشکی یا روانشناسان مجموعه جایروس ویزیت شوید و علاوه بر خدمات حضوری، میتوانید با تهیه دوره آنلاین درمان افسردگی در خانه که توسط مجموعه پزشکان جایروس تهیه شده است، افسردگی تان را در منزل و بدون دارو درمان کنید (برای دیدن ویدئو معرفی دوره، کلیک کنید)

درمان افسردگی در منزل بدون دارو (برای شروع، اینجا کلیک کنید)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *