درمان تکلم در سکته مغزی : اثرات فوق العاده نوروفیدبک برای گفتار

درمان تکلم در سکته مغزی

درمان تکلم در سکته مغزی از طریق نوروفیدبک

همان گونه که احتمالا خود نیز می دانید ، سکته مغزی عارضه ی بسیار جدی و خطرناکی است که حتی در صورت نجات یافتن از آن ، باید با پیامدهای پس از این عارضه نیز دست و پنجه نرم کرد. این عارضه می تواند تا حد زیادی زندگی افراد را تحت تاثیر قرار داده و بر مهارت های مختلف فردی نیز اثر مخرب و منفی داشته باشد.درمان تکلم در سکته مغزی

درمان تکلم در سکته مغزی
درمان تکلم در سکته مغزی

شاید تا به حال شما هم از نزدیک با افرادی برخورد کرده اید که مبتلا به سکته مغزی شده اند و دیده اید که این افراد در مسائل مختلف دچار مشکل هستند.فردی که سکته مغزی کرده است ، ممکن است دچار مشکلاتی در زمینه ی راه رفتن ، بلند کردن اشیا و علی الخصوص گفتار شده باشد.درمان تکلم در سکته مغزی

شیوه ی تکلم این دست از بیماران به شدت تحت تاثیر قرار خواهد گرفت و عضلاتی فک ، به سختی قادر به حرکت هستند و علاوه بر این نیز دستورات مغزی برای صحبت کردن نیز دچار مشکلات عدیده ای خواهند شد و به درستی به اندام های تکلم فرد نخواهد رسید.درمان تکلم در سکته مغزی

با تمام این مسائلی که ذکر شد ، اهمیتی که درمان پس از سکته مغزی دارد را به خوبی متوجه شده اید.درمان تکلم در سکته مغزی

در ادامه تصمیم داریم به یکی از بهترین درمان هایی که برای بهبود قوه ی تکلم فرد پس از سکته مغزی ، وجود دارد اشاره ای داشته باشیم و بگوییم که چگونه می توان اثرات این عارضه را تا حد زیادی کاهش داد و کیفیت زندگی فرد را بالا برد. با ما همراه باشید.

تا همین دو سه سال پیش ، فردی که مبتلا به سکته مغزی می شد ، انتخاب های درمانی زیادی نداشت و ناچار بود که روش هایی که وجود دارد اکتفا کند. این مسئله بیشتر به این خاطر بود که پیشرفت علم پزشکی در این زمینه بسیار کُند و آهسته پیش می رفت و جز تمرینات فیزیوتراپی، توانبخشی خاصی در این راستا وجود نداشت.

بازگشت تکلم در بیماران سکته مغزی

انتخاب های دیگری نیز وجود دارند.

امروزه با بروز روش هایی مانند نوروفیدبک ،بیماران قادر هستند که توانایی های مغزی خود را تا حد بسیار زیادی برگردانند. گرچه این گونه گفته می شود که در دو سال اخیر افراد زیادی از این روش استفاده نکرده اند چرا که هم چنان اعتماد چندانی به این درمان ندارند و تصور بر این است که اثرات چندانی بر گفتار بیماران سکته مغزی نخواهد داشت.در این مطلب تصمیم داریم که به خوبی این روش را معرفی کرده و به اثرات فوق العاده ای که بر بیماران سکته مغزی می گذارد ، اشاره کنیم.

در گفتگو با یکی از بیماران مجموعه ، متوجه شدیم که نوروفیدبک تا چه حد اثرات مثبتی بر شیوه ی زندگی وی گذاشته است ، حتی اگر سال ها از آسیب مغزی شما گذشته باشد باز هم می توانید از فواید نوروفیدبک بهره مند شوید.

خانم الف. میم ، یکی از بیماران مجموعه جایروس بودند که نه سال تمام به علت آسیب مغزی ای که در اثر سکته به وی وارد شده بود ، در سختی و رنج به سر می برد. اما تنها با گذراندن 6 هفته نوروفیدبک درمانی ، اثرات قابل توجهی از بهبود در خود مشاهده کرد.

 

و بله ، تکنولوژی نوروفیدبک واقعا می تواند موثر بوده و این کار را انجام دهد.نوروفیدبک می تواند مغز افراد را تمرین داده و بخش خاصی از مغز را ( بسته به نوع بیماری فرد و نیازهای وی ) هدف قرار دهد.

به عنوان مثال اجازه دهید درباره مشکل گفتار در بیماران سکته مغزی صحبت کنیم. نوروفیدبک می تواند بخش خاصی از مغز را که مسئول گفتار و تکلم است را مورد هدف قرار دهد.

هدف این درمان آن است که بخشی از مغز که مسئول گفتار است را تقویت کند.به علت میزان بهبودی که از طریق نوروفیدبک در زمینه ی گفتار به وجود می آید ، برخی از نوروتراپیست ها اعتقاد دارند که این روش حقیقتا راه بسیار مناسبی جهت توانبخشی مغز به حساب می آید و البته حق با آن هاست.

سکته مغزی و از دست دادن تکلم

به عنوان مثال ، در مجموعه جایروس ، خانمی مبتلا به سکته مغزی مراجعه کرده بود که به طور کامل توانایی حرکت کردن خود را از دست داده بود. اما پس از تنها 10 جلسه نوروفیدبک توانست دست چپ خود را تکان داده و از آن استفاده کند.

دست چپ این زن از سه سال پیش که مبتلا به سکته مغزی شده بود ؛ کاملا بدون استفاده و ناتوان بود.چرا نوروفیدبک چنین اثری می گذارد ؟درمان این زن در حوالی ناحیه ای از مغز انجام می شد که مسئول حرکت دادن عضلات به حساب می آید.در مورد این زن ، تلاش شد تا آن بخش از مغز مجددا تنظیم شده و در نتیجه بهبود قابل توجهی در حرکات دست چپ زن حاصل شد.

همین مسئله برای گفتار نیز قابل تکرار است.

درمان تکلم در سکته مغزی
درمان تکلم در سکته مغزی

همیشه نمی توان پیش بینی کرد که میزان بهبود در بیماران سکته مغزی چه حد خواهد بود.این مسئله به فاکتورهای بسیاری بستگی دارد. گرچه بسیار واضح و روشن است که صدها بیماری که از نوروفیدبک استفاده کرده اند ، بهبود بسیار قابل توجه تری نسبت به دیگر روش های درمانی داشته اند.

آموزش گفتار درمانی برای بیماران سکته مغزی با بیوفیدبک

گرفتن یک تصویر از مغز که به آن ” نقشه ی مغز ” گفته می شود برای تمام بیماران سکته مغزی توصیه می شود. مرکز مغز ، نقشه ای از ساختار کلی آن را ارائه می کند که به تراپیست کمک خواهد کرد که تصمیم بگیرد باید کدام بخش از مغز را مورد هدف درمان قرار داد.

پس از جلسات نوروفیدبک می توانید انتظار بهبود در زمینه های زیر را داشته باشید :

  • گفتار
  • حرکت کردن
  • بهبود روحیه بیمار
  • بهبود حافظه
  • بهبود کنترل رفتار

علاوه بر این سردردهای بیماران نیز بهبود پیدا خواهد کرد.

به خاطر داشته باشید که تمام این عملکردها توسط مغز کنترل می شوند.

 

در مرکز جایروس با استفاده از این دستگاه تلاش می شود که بهترین نتیجه ممکن برای بیماران حاصل شود.

شما می توانید جهت کسب اطلاعات بیشتر و هم چنین اخذ نوبت از این مرکز به صفحه ی تماس با ما مراجعه کنید.

مترجم و محقق : ندا ناصری

لینک منبع


بزرگترین گروه فوق تخصصی پزشکان مغز و اعصاب و متخصصین روانپزشکی در ایران

 

شاید دیگر کمتر کسی اطلاع نداشته باشد که در مجموعه بزرگ پزشکان جایروس بهترین فوق تخصص های مغز و اعصاب و اعصاب و روان و برترین فارغ التحصیلان آمریکا،اسپانیا و آلمان حضور دارند و خدمات مغزواعصاب و روان که در این مجموعه ارائه می شود با کیفیت ترین در تمام ایران است!

کادر درمانی جایروس از لحاظ تخصصی در حیطه های اعصاب، در تمام کشور بی نظیر است


شماره تماس های نوبت گیری سریع

مشاوره های تلفنی و ویزیت آنلاین ویدئویی نیز ارائه می شود.

واحد مغز و اعصاب و روان ☎ 22616377_021

 واحد ویزیت متخصص اختلالات خواب و نوبت انجام تست خواب ☎ 02122648627

واحد مشاوره و روانشناسی  ☎ 22636863_021


درمان بی خوابی در منزل بدون دارو

 

اگر بی خوابی دارید، علاوه بر خدمات حضوری در کلینیک، میتوانید با تهیه دوره جامع درمان بیخوابی که توسط دکتر مصطفی امیری فلوشیپ اختلالات خواب تهیه شده است، بی خوابی تان را بدون دارو و در منزل درمان کنید.

درمان بی خوابی بدون دارو با ۱۱۳ روش علمی و خانگی (برای شروع، اینجا کلیک کنید)


درمان افسردگی بدون دارو آنلاین

اگر دچار افسردگی هستید یا میخواهید احساس شادی و لذت را در زندگی تان تقویت کنید، میتوانید بصورت حضوری توسط متخصصین روانپزشکی یا روانشناسان مجموعه جایروس ویزیت شوید و علاوه بر خدمات حضوری، میتوانید با تهیه دوره آنلاین درمان افسردگی در خانه که توسط مجموعه پزشکان جایروس تهیه شده است، افسردگی تان را در منزل و بدون دارو درمان کنید (برای دیدن ویدئو معرفی دوره، کلیک کنید)

درمان افسردگی در منزل بدون دارو (برای شروع، اینجا کلیک کنید)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *