فیزیوتراپی سکته مغزی | درمان پیامدهای بعد از سکته

فیزیوتراپی سکته مغزی

فیزیوتراپی سکته مغزی

سکته مغزی یکی از عارضه های بسیار سخت و دردناکی است که در فرد رخ می دهد.فردی که دچار سکته مغزی شده است به شدت زمین گیر شده و به ناچار استقلال خود را در انجام امور روزمره از دست خواهد داد.

در صورتی که فردی در خانه و یا آشنایان خود دارید که دچار سکته مغزی شده است به طور قطع می دانید که مراقبت از این بیماران ،چالش های مخصوص به خود را دارد و باید آموزش های خاص و ویژه ای را در این باره دید.

فیزیوتراپی سکته مغزی
فیزیوتراپی سکته مغزی

سکته مغزی ارتباط حیاتی میان مغز و عضلاتتان را از بین می برد که دقیقا به همین خاطر است که این عارضه عموما منجر به از دست دادن ناتوانی طولانی مدت و تقریبا همیشه از دست دادن قدرت حرکت می شود.

گرچه لزوما نمی توان گفت که این ناتوانی همیشگی و دائمی است

 در واقع ، توانبخشی مخصوصا در مراحل اولیه بهبود بسیار لازم و حیاتی است چرا که بیمار یا هیچ گونه کنترلی بر روی عضلات خود ندارد یا این که میزان این کنترل بسیار پایین و کم است .مهم نیست که در کدام مرحله از روند بهبود و درمان خود باشید ، به هر حال باید جلسات فیزیوتراپی و توانبخشی خود را به شدت جدی بگیرید.

در طول این جلسات شما یاد خواهید گرفت که چرا فیزیوتراپی برای بیمارانی که از سکته مغزی نجات پیدا کرده اند بسیار مفید است و خواهید دانست که چه تمرینات و روش هایی برای درمان پیامدهای این عارضه مناسب خواهد بود.

مرکز فیزیوتراپی و توانبخشی شایگان مهر با همکاری پزشکان جایروس آماده ارائه کلیه خدمات فیزیوتراپی و توانبخشی سکته ی مغزی به بیماران عزیز می باشد. شما می توانید جهت کسب اطلاعات بیشتر و هم چنین اخذ نوبت از این مرکز به صفحه ی تماس با ما مراجعه کنید.

هدف فیزیوتراپی سکته مغزی چیست ؟

سکته معمولا موجب بروز فلج در یک قسمت بدن می شود که به این معناست که بیمار در یک بازو و پا دچار از دست دادن کارایی خواهد شد.در اولین هفته ها و ماه های بهبود ،فیزیوتراپیست تلاش می کند که بیماران سکته مغزی را به نوعی تمرین دهد که عضلاتشان هماهنگ و تحریک پذیر باقی بماند. حتی پیش از این که حرکت های ارادی بیمار شروع شود.

فیزیوتراپی سکته مغزی
فیزیوتراپی سکته مغزی

در صورتی که عملکرد صحیح عضلات بازگردد ،فیزیوتراپی به گونه ای عمل می کند که بیماران مهارت های سابق را دوباره یاد بگیرند و سلول های سالم مغز را به کنترل بخش های آسیب دیده بدن وادار کنند.

این مراحل شامب فیزیوتراپی ، توانبخشی ، گفتار درمانی و …می باشد.

نقش فیزیوتراپی در سکته مغزی

به محضی که پس از سکته ، اکسیژن به مغز بازگردد، بدن و مغز پروسه ی طولانی بهبود یافتن آسیب های وارد شدن به مغز و هم چنین از دست دادن کارایی عضلات را آغاز می کنند.

توانبخشی پس از سکته ، بخش بسیار بزرگی از روند بهبود شما به حساب می آید و غالب مواقع 24 ساعت پس از سکته کار خود را آغاز می کند.

فیزیوتراپیست متخصص در سکته ی مغزی می توانند عضلات و عصب های آسیب دیده را تحریک کرده تا جریان درستی داشته باشند و از گرفتگی و خشکی عضلات جلوگیری می کند.

پس از این که فیزیوتراپیست حرکات اولیه عضلات را دوباره به شما آموخت ، روند بهبود شما وارد مراحل پیشرفته تری می شود.

فیزیوتراپی سکته مغزی
فیزیوتراپی سکته مغزی

امروزه، فیزیوتراپیست های زیادی در توانبخشی سکته مغزی و دیگر انواع اسیب های نورولوژیکال تخصص دارند .این تراپیست ها به خوبی می دانند که چگونه به بیمار کنند تا حرکات پیچیده ی بدن را دوباره یاد گرفته و از بروز پیامدهایی که احتمالا در آینده رخ خواهند داد ، جلوگیری کنند.

پس از سکته ، بهبود یافتن تعادل، هماهنگی و دیگر مهارت های اساسی بسیار مهم است چرا که به بیمار کمک می کند تا کیفیت زندگی خود را پس از سکته مغزی افزایش دهد.

طول درمان سکته مغزی

فیزیوتراپی برای سکته برنامه های مختلفی دارد که برای هر بیماری که از سکته مغزی نجات پیدا کرده ، بسیار مفید و موثر است.در طول اولین جلسه ملاقات با فیزیوتراپیست خود ، در ابتدا بدن شما را معاینه خواهند کرد و درباره پیشرفت عارضه با شما و یا بیمارتان صحبت خواهند کرد.

این مسئله به تراپیست اجازه خواهد داد که برنامه ای را برای شما تنظیم کند که از هر جهت برای شما بهترین است و بر بازگرداندن توانایی حرکت کردن بیمار تمرکز می کند و علاوه بر این از بروز مشکلاتی پس از سکته جلوگیری خواهد کرد.

برنامه فیزیوتراپی شما بر اساس هدف هایی تنظیم خواهد شد که پیش از این شما و تراپیست برای دست یابی به آن ها با یکدیگر صحبت کرده اید.

معمولا پزشکان و فیزیوتراپیست ها بیماران را تشویق می کنند که تمام سوالات خود را خصوصا درباره اهداف درمانی و بازه ی زمانی درمان ، مطرح کنند تا از این طریق اطمینان حاصل شود که تمام بیماران به خوبی به وضعیت خود آگاه هستند و می دانند که چه انتظاری باید از فیزیوتراپی خود داشته باشند.

فیزیوتراپی سکته مغزی
فیزیوتراپی سکته مغزی

 به عنوان مثال ، فیزیوتراپیست ها در ابتدا از اصلی ترین  و اساسی ترین عملکردهای روزمره مانند حرکت کردن بدون مشکل از روی تخت ،کار خود را آغاز می کنند.

آن ها به تدریج ورزش ها و تمریناتی را به شما آموزش خواهند داد که بتوانید تعادل خود را بهبود بخشیده ، مهارت های هماهنگی میان عضلات بدن را تقویت کرده و مغز شما را به گونهای آموزش خواهند داد که بتوانید کارهای ساده ای مانند بلند کردن اجسام و راه رفتن را دوباره انجام دهید.

علاوه بر این ممکن است فیزیوتراپیست به شما آموزش دهند که چگونه از وسایل کمکی مانند واکر و ویلچر نیز استفاده کنید.

مراقبت از بیمار سکته مغزی در منزل

حتی پیش از این که بیمارستان را ترک کنید باید بدانید که کدام برنامه فیزیوتراپی را برای بهبود از پیامدهای سکته مغزی می خواهید در پیش بگیرید.پزشک شما می داند که پس از سکته چه چیزی برای شما بهترین است به همین خاطر تمام برنامه های درمانی پیشنهاد پزشکتان را به خوبی بررسی کرده و درباره آن ها با تیم توانبخشی خود صحبت کنید.

نورولوژیست بر حسب نیازها و خطرات احتمالی پس از سکته،  شما را به یک فیزیوتراپیست ارجاع خواهد داد

برخی برنامه های توانبخشی دقیق تر از دیگر برنامه ها هستند ،به همین خاطر برنامه ی درمانی ایده آل برای شما به علائم فردی و سبک زندگی بیمار بستگی دارد.

بروز برخی اختلالات پس از سکته بسیار رایج است اما در صورتی که برنامه ی درمانی خود را به دقت دنبال کنید ، احتمال بهبود و ریکاوری افزایش پیدا می کند.

پزشکتان برای انتخاب یکی از این شیوه های درمانی به شما کمک خواهد کرد و فیزیوتراپیست به گونه ای عمل می کند تا به میزان مناسب از توانایی فیزیکی دست پیدا کنید.

مرکز شایگان مهر افتخار دارد که کلیه خدمات خود را در منزل بیماران نیز ارائه کند. شما می توانید با این مجموعه تماس حاصل نموده و درخواست فیزیوتراپیست در منزل را داشته باشید.

مترجم و محقق : ندا ناصری


بزرگترین گروه فوق تخصصی پزشکان مغز و اعصاب و متخصصین روانپزشکی در ایران

 

شاید دیگر کمتر کسی اطلاع نداشته باشد که در مجموعه بزرگ پزشکان جایروس بهترین فوق تخصص های مغز و اعصاب و اعصاب و روان و برترین فارغ التحصیلان آمریکا،اسپانیا و آلمان حضور دارند و خدمات مغزواعصاب و روان که در این مجموعه ارائه می شود با کیفیت ترین در تمام ایران است!

کادر درمانی جایروس از لحاظ تخصصی در حیطه های اعصاب، در تمام کشور بی نظیر است


شماره تماس های نوبت گیری سریع

مشاوره های تلفنی و ویزیت آنلاین ویدئویی نیز ارائه می شود.

واحد مغز و اعصاب و روان ☎ 22616377_021

 واحد ویزیت متخصص اختلالات خواب و نوبت انجام تست خواب ☎ 02122648627

واحد مشاوره و روانشناسی  ☎ 22636863_021


درمان بی خوابی در منزل بدون دارو

 

اگر بی خوابی دارید، علاوه بر خدمات حضوری در کلینیک، میتوانید با تهیه دوره جامع درمان بیخوابی که توسط دکتر مصطفی امیری فلوشیپ اختلالات خواب تهیه شده است، بی خوابی تان را بدون دارو و در منزل درمان کنید.

درمان بی خوابی بدون دارو با ۱۱۳ روش علمی و خانگی (برای شروع، اینجا کلیک کنید)


درمان افسردگی بدون دارو آنلاین

اگر دچار افسردگی هستید یا میخواهید احساس شادی و لذت را در زندگی تان تقویت کنید، میتوانید بصورت حضوری توسط متخصصین روانپزشکی یا روانشناسان مجموعه جایروس ویزیت شوید و علاوه بر خدمات حضوری، میتوانید با تهیه دوره آنلاین درمان افسردگی در خانه که توسط مجموعه پزشکان جایروس تهیه شده است، افسردگی تان را در منزل و بدون دارو درمان کنید (برای دیدن ویدئو معرفی دوره، کلیک کنید)

درمان افسردگی در منزل بدون دارو (برای شروع، اینجا کلیک کنید)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *