توانبخشی بیماران سکته مغزی توسط تیم حرفه ای فیزیوتراپی در تهران

توانبخشی بیماران سکته مغزی

توانبخشی بیماران سکته مغزی شامل چه مواردی است ؟ اگر تا به حال در میان اطرافیانتان شخصی دچار سکته مغزی شده است،حتما درک می کنید که این عارضه برای خود فرد و اطرافیانش تا چه حد دردناک و سخت است.

بیمار سکته مغزی در انجام امورات روزمره خود دچار کمبودها و نواقص فراوانی می شود و اگر بخواهیم صادق باشیم بدون کمک اطرافیان یا فیزیوتراپیست مجرب، برگشتن به حالت عادی زندگی این افراد تقریبا غیر ممکن است.

توانبخشی بیماران سکته مغزی
توانبخشی بیماران سکته مغزی

اما امروزه روش های توانبخشی بسیاری وجود دارد که می توان با انجام مداوم آن ها،بیماران سکته مغزی را تا حد زیادی بهبود داد.

در این مقاله تصمیم داریم به روش های توانبخشی و فیزیوتراپی بیماران سکته مغزی اشاره ای داشته باشیم و بگوییم چگونه می توان با تداوم در انجام این تکنیک ها، امید به بهبود این بیماران بالا خواهد رفت. با ما همراه باشید.

هدف توانبخشی بیماران سکته مغزی این است که به شما مهارت هایی را آموزش دهد که وقتی که سکته بخشی از مغز شما را دچار کرد، آن ها را فراموش کردید و دیگر قادر به انجام آن ها نیستید.

 

توانبخشی سکته مغزی می تواند به شما کمک کند که احساس استقلال خود را دوباره تجربه کنید و کیفیت زندگی تان بالاتر برود

شدت عارضه سکته مغزی و توانایی هر فردی برای بهبود یافتن از این عارضه دردناک، بسیار متفاوت است.تحقیقات نشان داده است که افرادی که برنامه توانبخشی خود را بعد از سکته مغزی جدی می گیرند ، درصد بهبود بسیار بیشتری نسبت به آنانی که توانبخشی را انجام نمی دهند ، داشته اند.

دستاوردهای بسیاری در انجام توانبخشی بیماران سکته مغزی وجود دارد.برنامه توانبخشی بستگی زیادی به این دارد که سکته کدام بخش از بدن شما را دچار کرده و کدام توانایی شما در اثر سکته دچار اختلال شده است .

حرکات ورزشی بیماران سکته مغزی

مدتی پیش یکی از دوستان قدیمی ناچار شد که به سفر خارج از کشور برود و در عین حال نمی توانست پدر سکته مغزی اش را در خانه تنها بگذارد. از من خواست که مدتی که در سفر است مراقب پدرش باشم.

 

در طول این مراقبت ده روزه، چیزهای غم انگیز بسیاری را درباره این بیمار، مشاهده کردم اما هیچ کدام به اندازه عدم استقلال وی دردناک نبود. این بیمار ناچار بود که برای تک تک فعالیت های روزمره اش به دیگران متوسل شود و تقریبا بدون کمک فیزیوتراپیست قادر به انجام هیچ کاری نبود.

توانبخشی بیماران سکته مغزی
توانبخشی بیماران سکته مغزی

در ادامه تصمیم داریم به ورزش هایی اشاره کنیم که می تواند برای توانبخشی بیماران سکته مغزی مفید باشد و تا حدود زیادی طعم استقلال از دیگران را دوباره در کام بیمار جاری کند.

 ست اول تمرین : ایستادن و حفظ کردن بالانس

معمولا بعد از سکته،بالانس و تعادل بدن از بین خواهند رفت. این مسئله غالبا باعث می شود که فعالیت های ساده ای مانند ایستادن و راه رفتن سخت شود.

به علاوه، ممکن است این ضعف در عضلات ران و لگن نیز بروز پیدا کند

تمرین ایستادن و حفظ تعادل برای بازگرداندن کیفیت خوب زندگی تان پس از سکته مغزی بسیار حیاتی و ضروری است.

وقتی که این تمرینات را انجام می دهید ،همیشه دستتان را به یک میز یا چیز دیگری نگه دارید تا سقوط نکنید.

تمرین شماره 1 : سطح اولیه تمرینات ایستادن و حفظ تعادل

دستتان را به یک سطح محکم نگه دارید ، صاف بایستید و به ترتیب وزن خود را از یک پا به پای دیگر بیاندازید.از تعادل خود برای نگه داشتن این پوزیشن به مدت 10 ثانیه استفاده کنید. به آهستگی پای خود را پایین آورده و چندین بار و تا جایی که قدرت دارید این حرکت را تکرار کنید و سپس به پای دیگر خود سوئیچ کنید.

تمرین شماره 2: سطح متوسط تمرینات ایستادن و حفظ بالانس

وقتی که در انجام تمرین اول استاد شدید، به سطح متوسط تمرینات بروید.دوباره یک سطح محکم را نگه دارید ، کمر خود را صاف و بالا نگه دارید. وزن خود را به روی یک پا بیاندازید و پای دیگر را رو به جلو بالا بیاورید و زانو را خم کنید. تا ده بشمارید و این پوزیشن را حفظ کنید و سپس به آهستگی کمر خود را پایین بیاورید.پای خود را عوض کرده و همین حرکات را تکرار کنید

تمرین شماره 3: تمرینات پیشرفته ایستادن و حفظ تعادل

بلاخره، به مرحله پیشرفته این تمرینات رسیده اید.این بار،صاف و مستقیم بیاستید و وزن خود را روی یک پا بیاندازید.پای مخالف را تا جایی که می توانید به عقب بکشید.اگر می توانید این پوزیشن را به مدت 10 ثانیه نگه دارید و سپس به آهستگی کمر خود را پایین بیاورید. پای خود را عوض کرده و این حرکات را دوباره تکرار کنید

این تمرینات پیشرفته موجب می شود که قدرت عضلات لگن بالا رفته و تعادلتان بهتر شود تا بتوانید به استفاده عادی از پاهایتان بازگردید.

فیزیوتراپی سکته مغزی در منزل

مرکز توانبخشی و فیزیوتراپی شایگان مهر افتخار دارد که در عوض کشاندن بیمار به مرکز، فیزیوتراپیست خود را به منزل بیمار بفرستد و تمرین های توانبخشی و فیزیوتراپی را در خانه بیمار سکته مغزی انجام دهد.در این مطب پزشکان و متخصصین فوق العاده ای حضور دارند که می توانند به بازگشت لبخند به زندگی شما و خانواده تان کمک کنند.

یک نکته بسیار بسیار مهم : در صورتی که درخواست یک فیزیوتراپیست در منزل را از مراکز کرده اید ، حتما و حتما ، درخواست کنید که کارت معتبر نظام پزشکی خود را به شما نشان دهد چرا که افراد سودجویی فراوانی وجود دارند که از عدم آگاهی شما سوءاستفاده می کنند و خود را جای متخصص فیزیوتراپی معرفی می کنند.

فیزیوتراپی شما ممکن است شامل موارد زیر باشد :

  • تمرینات مهارت عضلانی : این تمرینات می تواند موجب بهبود قدرت عضلات و هماهنگی آن ها شود.همچنین ممکن است درمان هایی برای قدرت بخشیدن به توانایی بلع شما انجام گیرد.
  • آموزش حرکت کردن : ممکن است یاد بگیرید که چگونه از وسیله های حرکتی کمک کننده ای مانند واکر،عصا،ویلچر یا بریس قوزک پا استفاده کنید. بریس قوزک پا می تواند ،قوزکتان را قوی تر کرده و بالانس آن را حفظ کند تا بتوانید در حین آموزش مجدد راه رفتن، وزن بدنتان را تحمل کنید.
  • درمان های محدوده محور: در همان زمانی که برای قوی تر کردن اندام آسیب دیده تمرین می کنید ، اندام هایی که آسیب ندیده اند نیز قوی تر شده و به این ترتیب عملکردشان بهتر خواهد شد. برخی مواقع این شیوه را “درمان استفاده اجباری” می نامند.
  • درمان محدوده حرکتی : برخی تمرینات و درمان های خاص می توانند موجب تسکین التهاب عضلات شوند و کمک کنند که محدوده ی حرکتی خود را بهبود دهید.

مراقبت از بیمار سکته مغزی در منزل

همان گونه که در بالا اشاره کردیم ، حرکت دادن بیمار سکته مغزی کار ساده ای نیست و برای خود بیمار و اطرافیانش بسیار سخت و عذاب آور است. به همین دلیل مرکز توانبخشی و فیزیوتراپی شایگان مهر، فیزیوتراپیست را به منزل شما می فرستد و تمام حرکات را در خانه انجام خواهید داد.

علاوه بر این می توانید دستورالعمل هایی برای مراقبت از بیمار در منزل ،از فیزیوتراپیست دریافت کنید تا به شما و بیمار کمک کند که زندگی بهتری داشته باشید و بتوانید از مسیر پرسنگلاخ عوارض بعد از سکته ی مغزی به سلامت عبور کنید.

مترجم و محقق : ندا ناصری

بیشتر بدانید


بزرگترین گروه فوق تخصصی پزشکان مغز و اعصاب و متخصصین روانپزشکی در ایران

 

شاید دیگر کمتر کسی اطلاع نداشته باشد که در مجموعه بزرگ پزشکان جایروس بهترین فوق تخصص های مغز و اعصاب و اعصاب و روان و برترین فارغ التحصیلان آمریکا،اسپانیا و آلمان حضور دارند و خدمات مغزواعصاب و روان که در این مجموعه ارائه می شود با کیفیت ترین در تمام ایران است!

کادر درمانی جایروس از لحاظ تخصصی در حیطه های اعصاب، در تمام کشور بی نظیر است


شماره تماس های نوبت گیری سریع

مشاوره های تلفنی و ویزیت آنلاین ویدئویی نیز ارائه می شود.

واحد مغز و اعصاب و روان ☎ 22616377_021

 واحد ویزیت متخصص اختلالات خواب و نوبت انجام تست خواب ☎ 02122648627

واحد مشاوره و روانشناسی  ☎ 22636863_021


درمان بی خوابی در منزل بدون دارو

 

اگر بی خوابی دارید، علاوه بر خدمات حضوری در کلینیک، میتوانید با تهیه دوره جامع درمان بیخوابی که توسط دکتر مصطفی امیری فلوشیپ اختلالات خواب تهیه شده است، بی خوابی تان را بدون دارو و در منزل درمان کنید.

درمان بی خوابی بدون دارو با ۱۱۳ روش علمی و خانگی (برای شروع، اینجا کلیک کنید)


درمان افسردگی بدون دارو آنلاین

اگر دچار افسردگی هستید یا میخواهید احساس شادی و لذت را در زندگی تان تقویت کنید، میتوانید بصورت حضوری توسط متخصصین روانپزشکی یا روانشناسان مجموعه جایروس ویزیت شوید و علاوه بر خدمات حضوری، میتوانید با تهیه دوره آنلاین درمان افسردگی در خانه که توسط مجموعه پزشکان جایروس تهیه شده است، افسردگی تان را در منزل و بدون دارو درمان کنید (برای دیدن ویدئو معرفی دوره، کلیک کنید)

درمان افسردگی در منزل بدون دارو (برای شروع، اینجا کلیک کنید)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *