درمان اختلال یادگیری در کودکان و انواع اختلالات یادگیری

 

درمان اختلال یادگیری در کودکان و انواع اختلالات یادگیری

اختلال یادگیری در کودکان

اختلال یادگیری : علائم را بدانید تا بتوانید به درمان آن کمک کنید.

اختلال یادگیری مشکلی است که بر چگونگی دریافت و پردازش اطلاعات فرد تأثیر می گذارد. افراد دارای معلولیت یادگیری ممکن است با یکی از موارد زیر مشکل داشته باشند:

  • خواندن ؛
  • نوشتن ؛
  • حل مسائل ریاضی ؛
  • تشخیص جهت.

ناتوانی های یادگیری یک اختلال رایج است. بین 8 تا 10 درصد از کودکان زیر 18 سال در ایالات متحده ممکن است برخی از انواع ناتوانی یادگیری را داشته باشند.  

معلولیت های یادگیری هیچ ارتباطی به هوش افراد ندارد. تفاوت آن این است که فرد مبتلا به عارضه اختلالات یادگیری ممکن است در دیدن ، شنیدن ، و یا درک چیزها متفاوت باشد. که باعث می شود تنواند کارهای روزمره ای مانند مطالعه برای امتحان ،  یا متمرکز بودن در کلاس درس را بسیار سخت تر از سایرین انجام دهد. استراتژی هایی وجود دارد که فرد می تواند با یاد گرفتن آنها با این تفاوت ها راحت تر کنار بیاید.

اختلالات یادگیری می تواند مشکلاتی را برای خواندن ، نوشتن و یا انجام عملیات ساده ریاضی برای یک کودک ایجاد کند.

 

علائم اختلال یادگیری

آنچه شما می توانید انجام دهید :

بسیاری از کودکان مبتلا به اختلالات یادگیری ، که به عنوان معلولیت یادگیری نیز شناخته می شود ، قبل از تشخیص بیماری خود برای مدت طولانی تلاش می کنند. این می تواند عزت نفس و انگیزه کودک را تحت تأثیر قرار دهد.

در این مقاله شما چگونگی تشخیص علائم و نحوه کمک کردن به فرزند خود را که ممکن است نشانه های اختلالات یادگیری را داشته باشد ، یاد می گیرید.

اختلال یادگیری

 

انواع اختلالات یادگیری  

اختلال یادگیری مشکلی است که بر توانایی فرد در دستیابی و استفاده از مهارت های علمی مانند خواندن و ریاضی تأثیر می گذارد. اختلالات یادگیری همانند معلولیت های ذهنی یا جسمی نیستند و ارتباطی به هوش کودک ندارند. اما این اختلال بر توانایی فرزند شما برای به پایان رساندن تکالیف خود یا استفاده از مهارت های خاص به ویژه در مدرسه تاأیر می گذارد.

 

رایج ترین اختلالات یادگیری

رایج ترین اختلالات یادگیری عبارتند از:

ناتوانی در یادگیری خواندن  نارسا خوانی یک اختلال یادگیری است. که با مشکل در خواندن ، تلفظ و به یادآوردن کلمات شناخته شده همراه می باشد.  کودکان مبتلا به این اختلال ممکن است در خواندن ، درک مطلب ، و دستور زبان مشکل داشته باشند. این کودکان قادر به شرح احساسات خود نیستند. و نمی توانند در هنگام صحبت کردن افکارشان را جمع بندی کنند.

ناتوانی در یادگیری ریاضیات Dyscalculia   این اختلال یادگیری مربوط به مفاهیم ریاضی است. علائم شامل ناتوانی در حل مشکلات حتی ساده ریاضی و یا توالی اطلاعات و یا حوادث است. علائم این عارضه در افراد مختلف متفاوت است.  گاهی اشکال فرد در تشخیص اعداد و شمارش است.  با بزرگ تر شدن کودک مشکلاتی در حفظ جدول ضرب و حل مسائل ریاضی پیش می آید.

 اختلال یادگیری

ناتوانی در نوشتن این کودکان در نوشتن حروف با مشکل روبرو می شوند.

ناتوانی در یادگیری غیر کلامی. این اختلال یادگیری با مشکلات نشانه های غیر کلامی مانند عدم هماهنگی و زبان بدن مشخص می شود.

ناتوان در پردازش دیدن و شنیدن

اختلال دیس گرافی  این نوع از اختلال یادگیری بر توانایی های نوشتن یک فرد تأثیر می گذارد. افراد مبتلا به دیس گرافی ممکن است مشکلات مختلفی داشته باشند. از جمله :

  • دست خط ضعیف ،
  • مشکل در نوشتن دیکته ،
  • دشواری در فکر کردن و نوشتن در آن واحد.

 

علل بروز اختلالات یادگیری  

عواملي كه ممكن است بر رشد اختلالات يادگيری تأثير بگذارد عبارتند از:

ژنتیک : برخی از اختلالات یادگیری مانند خواندن و اختلالات ریاضی ارثی هستند.

بیماری ها : رشد ضعیف در رحم (محدودیت شدید رشد داخل رحمی) ، قرار گرفتن در معرض الکل یا دارو قبل از زایمان و وزن کم هنگام تولد ، عوامل خطری هستند که با اختلالات یادگیری ارتباط دارند. آسیب های سر نیز ممکن است در بروز اختلال یادگیری نقش داشته باشد.

علل بروز اختلالات یادگیری

محیط زیست : قرار گرفتن در معرض سطوح بالای سرب موجود در محیط زیست به افزایش خطر ابتلا به اختلالات یادگیری مرتبط می باشد.

 

نشانه های اختلال یادگیری در کودکان

اختلال یادگیری در کودکان

شناسایی یک اختلال یادگیری می تواند دشوار باشد.  فرزند شما ممکن است اختلال یادگیری داشته باشد اگر در زمینه های زیر مشکلاتی داشته باشد :

  • دشواری در درک و پیروی از مقررات ،
  • به یاد نمی آورد که چه کسی چه چیزی به او گفته است.
  • عدم هماهنگی در راه رفتن ، ورزش و مهارت هایی مانند گرفتن مداد در دست ،
  • گم کردن یا جا گذاشتن وسایل ، تکالیف ، کتاب های مدرسه یا موارد دیگر.
  • عدم توانایی در درک مفهوم زمان ،
  • مقاومت در برابر انجام تکالیف یا فعالیت هایی که شامل خواندن ، نوشتن یا ریاضیات می شوند. همچنین نمی توانند به طور مداوم تکالیف را بدون کمک قابل توجه انجام بدهند.
  • دعوا کردن ، دشمنی یا واکنش های عاطفی بیش از حد در مدرسه یا در حین انجام فعالیت های تحصیلی مانند تکالیف و خواندن.

 

تشخیص اختلالات یادگیری

تشخیص اختلالات یادگیری

کودک مبتلا به اختلال یادگیری باید هر چه سریع تر درمان شود.  زیرا اگر به طور مثال کودک در مدرسه ابتدایی چیزی یاد نگیرد ، قادر نخواهد بود با این وضعیت در دبیرستان مقابله کند. کودکان مبتلا به اختلالات یادگیری می توانند اضطراب عملکرد ، افسردگی و عزت نفس پایین را تجربه کنند. و انگیزه خود را از دست بدهند. بعضی از کودکان نیز ممکن است تلاش کنند تا توجه را از مسائل واقعی پنهان کنند.

اگر شما یا معلم فرزند تان فکر می کنید فرزند شما ممکن است یک اختلال یادگیری داشته باشد ، در نظر داشته باشید که لازم است او تحت نظر روانشناس کودک یا روان پزشک قرار بگیرد. بسیاری از مدارس تست هایی برای شناسایی اختلالات یادگیری به دانش آموزان ارائه می دهند.

در ابتدا به احتمال زیاد برای کودک شما آزمایشاتی تجویز می شود تا از نظر بینایی یا شنوایی یا سایر مشکلات پزشکی بررسی شود. یک متخصص روان شناسی یا متخصص یادگیری می تواند پس از انجام تست ها و همچنین گفتگو با شما و فرزند تان و بررسی وضعیت مدرسه فرزند تان برای تعیین اینکه فرزند شما دارای اختلال یادگیری است ، به شما کمک کند.  در بسیاری از موارد ، بررسی های بیشتری برای تشخیص لازم است.

در نظر داشته باشید که یاد گیری بعضی از کودکان به طور طبیعی کند تر از سایر کودکان است.  و ممکن است برای بهتر خواندن ، نوشتن و مهارت های ریاضی نیاز به زمان داشته باشند. برخی دیگر نیز دچار اختلالاتی هستند که بر توانایی آنها در یادگیری تأثیر می گذارد.

 

درمان اختلال یادگیری در کودکان

اگر کودک شما یک اختلال یادگیری داشته باشد ، پزشک یا مدرسه کودک شما ممکن است گزینه های زیر را به شما توصیه کند :

کمک بیشتر.  یک متخصص خواندن ، معلم ریاضی و یا مربی حرفه ای آموزش دیده می تواند تکنیک هایی را به منظور بهبود مهارت های علمی به فرزند شما  آموزش دهد. معلمان همچنین می توانند مهارت های آموزشی را به این کودکان آموزش دهند.

برنامه آموزشی فردی (IEP).  آموزش فردی در مدرسه  ممکن است بهترین شیوه یادگیری در مدرسه باشد.

درمان.  با توجه به نوع اختلال یادگیری ، درمان در برخی از کودکان ممکن است مؤثر باشد.  برای مثال  گفتار درمانی می تواند به کودکان دارای معلولیت گفتاری کمک کند. کار درمانی ممکن است به بهبود مهارت های حرکتی کودکی که مشکل نوشتن دارد ، کمک کند.

درمان دارویی  پزشکان متخصص کودک ممکن است به منظور کاهش عوارض اختلال یادگیری برای او داروهایی را تجویز کند.  اگر کودک شما دارای افسردگی یا اضطراب شدید باشد ، مصف بعضی از داروها با تجویز پزشک ممکن است کمک کننده باشند. در مورد خطرات و مزایای داروها با دکتر فرزند خود صحبت کنید.

طب مکمل و جایگزین برخی تحقیقات نشان می دهد که درمان های مکمل و جایگزین مانند موسیقی درمانی می تواند برای کودکان مبتلا به اختلالات یادگیری مفید باشد. با این وجود ، تحقیقات بیشتری در این زمینه لازم است.

 

اختلالات یادگیری در دانش آموزان ابتدایی

اختلالات یادگیری در دانش آموزان ابتدایی

قبل از شروع درمان ، به همراه  دکتر فرزند تان و معلمان او اهداف درمانی را برای کودک تعیین  کنید. اگر فرزند تان در طول زمان پیشرفت کمی داشته باشد ، ممکن است لازم باشد که تشخیص و یا برنامه درمانی او مورد بازنگری قرار گیرد.

اختلالات یادگیری می تواند مشکلات طولانی مدت ایجاد کند ، اما نا امید نشوید.  رسیدگی و درمان به موقع می تواند به طور کامل برخی از اختلالات یادگیری را از بین ببرد. همچنین خانواده و معلمان می توانند به کودکانی که در مدرسه و همچنین در دیگر حوزه های زندگی مشکلات مداوم دارند ، کمک کنند.

محقق و مترجم : مینو شفیعی

لینک منبع

لینک منبع 

 


بزرگترین گروه فوق تخصصی پزشکان مغز و اعصاب و متخصصین روانپزشکی در ایران

 

شاید دیگر کمتر کسی اطلاع نداشته باشد که در مجموعه بزرگ پزشکان جایروس بهترین فوق تخصص های مغز و اعصاب و اعصاب و روان و برترین فارغ التحصیلان آمریکا،اسپانیا و آلمان حضور دارند و خدمات مغزواعصاب و روان که در این مجموعه ارائه می شود با کیفیت ترین در تمام ایران است!

کادر درمانی جایروس از لحاظ تخصصی در حیطه های اعصاب، در تمام کشور بی نظیر است


شماره تماس های نوبت گیری سریع

مشاوره های تلفنی و ویزیت آنلاین ویدئویی نیز ارائه می شود.

واحد مغز و اعصاب و روان ☎ 22616377_021

 واحد ویزیت متخصص اختلالات خواب و نوبت انجام تست خواب ☎ 02122648627

واحد مشاوره و روانشناسی  ☎ 22636863_021


درمان بی خوابی در منزل بدون دارو

 

اگر بی خوابی دارید، علاوه بر خدمات حضوری در کلینیک، میتوانید با تهیه دوره جامع درمان بیخوابی که توسط دکتر مصطفی امیری فلوشیپ اختلالات خواب تهیه شده است، بی خوابی تان را بدون دارو و در منزل درمان کنید.

درمان بی خوابی بدون دارو با ۱۱۳ روش علمی و خانگی (برای شروع، اینجا کلیک کنید)


درمان افسردگی بدون دارو آنلاین

اگر دچار افسردگی هستید یا میخواهید احساس شادی و لذت را در زندگی تان تقویت کنید، میتوانید بصورت حضوری توسط متخصصین روانپزشکی یا روانشناسان مجموعه جایروس ویزیت شوید و علاوه بر خدمات حضوری، میتوانید با تهیه دوره آنلاین درمان افسردگی در خانه که توسط مجموعه پزشکان جایروس تهیه شده است، افسردگی تان را در منزل و بدون دارو درمان کنید (برای دیدن ویدئو معرفی دوره، کلیک کنید)

درمان افسردگی در منزل بدون دارو (برای شروع، اینجا کلیک کنید)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *