خانواده سالم چه خصوصیات و چه مزایایی دارد؟

خانواده سالم چه خصوصیات و چه مزایایی دارد؟

خانواده سالم چه خصوصیات و چه مزایایی دارد؟
خانواده سالم چه خصوصیات و چه مزایایی دارد؟

خانواده سالم با حمایت اعضا ، تشویق و همدلی ایجاد می شود.  اگر چه هر خانواده ای با خانواده دیگر متفاوت است ، اما ویژگی های خاصی وجود دارد که هر خانواده  سالمی در آن مشترک می باشد. کیفیت ارتباطات مهم تر از عامل پیکربندی خانواده است.

خانواده های سالم در ارتباطات مثبت و معنادار شرکت می کنند. اعضای خانواده به آنچه که دیگران می گویند گوش فرا می دهند و واقعاً به آن اهمیت می دهند. در خانواده های سالم ، روابط عمیق است.  به طوری که تمام افراد خانواده  قادر به اشتراک گذاری احساسات ، اهداف ، دستاوردها و تجربیات خود با یکدیگر هستند. وقتی انتقاد سازنده ای عنوان می شود ، پشت این انتقاد ، کلمات مثبت ، عشق و محبت  نهفته است.

تعهد به خانواده

تعهد داشتن نسبت به خانواده اهمیت زیادی دارد.  طبق مقاله “حمایت والدین” از دانشگاه آلاباما،  در خانواده های سالم ، اعضا پیش از تصمیم گیری های مهم  اولویت اصلی را حفظ می کنند و با افراد فامیل مشورت می کنند.  اعضای خانواده قابل اعتماد هستند و همیشه در زمان بحران به داد یکدیگر می رسند.  بنابراین هیچ یک احساس تنهایی نمی کنند. و می دانند کسانی را دارند که می توانند روی آنها حساب کنند.

وقت گذراندن با یکدیگر

خانواده های سالم با هم فعالیت های لذت بخش انجام می دهند. یکی از خصوصیات خانواده های سالم این است که آنها زمانی را که با هم هستند صرف انجام فعالیت های لذت بخش می کنند. “خانواده های سالم  فعالیت هایی را انتخاب می کنند که به نزدیک تر شدن افراد به یکدیگر کمک می کند. مانند صرف غذا با هم ، تعطیلات خانوادگی در آخر هر هفته و یا همکاری با یکدیگر.

احترام به یکدیگر

اعضای خانواده قبول می کنند که هر یک از آنها دارای شخصیت ، خصوصیات و علائق متفاوتی هستند.  هر یک از اعضا نقش مهمی در خانواده ایفا می کند. هنگامی که اختلاف بین اعضای خانواده وجود دارد ، آن را به صورت مثبت و سالم حل می کنند. اعضای خانواده همچنین  دستاوردهای یکدیگر را تأیید می کنند و از یکدیگر قدردانی می کنند.

ایجاد یک رابطه خانوادگی سالم

ایجاد یک رابطه خانوادگی سالم
ایجاد یک رابطه خانوادگی سالم

ایجاد یک رابطه خانوادگی سالم برای همه خانواده ها ضروری است. چه این خانواده از یک زوج تشکیل شده باشد و چه خانواده ای متشکل از چهار نفر و یا فقط یک مادر و فرزند خوانده اش باشد. خانواده ها در عشق رشد می کنند. بدون یک رابطه خانوادگی سالم ، انسان احساس می کند که کسی در زمان بحران به کمک اش نخواهد رسید.  با این وجود ، اعضای خانواده هر وقت به آنها نیاز دارید ، حاضر هستند. روابط خانوادگی سلامت خود به خود ایجاد نمی شود بلکه با زمان و تلاش به دست می آید.

 

گام اول

هر شب شام را به اتفاق  خانواده بخورید. غذا خوردن با یکدیگر یکی از عادات یک خانواده سالم است که افراد را دور هم جمع می کند. در این دورهمی والدین آداب غذا خوردن را به فرزندان خود می آموزند.  و کودکان یاد می گیرند که غذاهای سالم تر بخورند. علاوه بر این غذا خوردن با خانواده باعث ریلکس شدن از کار و یک روز شلوغ است.  هرشب در یک ساعت معین غذا را با افراد فامیل میل کنید.

 

گام دوم

زمانی را به انجام تفریحاتی اختصاص دهید که برای هر یک از اعضای خانواده تان لذت بخش باشد.  شما می توانید هر شب جمعه شطرنج بازی کنید ، یک تیم ورزشی خانودگی تشکیل بدهید ، یک کتاب بخوانید. برگزاری مراسم عادی خانوادگی ، مانند رویدادهای سرگرم کننده می تواند به شما کمک کند که هر هفته دور هم جمع بشوید. دورهمی های منظم باعث روابط تنگاتنگ فامیلی می شود.

 

گام سوم

به یکدیگر احترام بگذارید. اگر همسرتان از شما بخواهد که چند ساعتی تنها باشد ، این وقت را به او بدهید. همه افراد گاهی دوست دارند تنها باشند.  و احترام به حریم شخصی یکی از عواملی است که باید در جوامع خانوادگی وجود داشته باشد.  اگر چندین فرزند دارید ، لازم است که زمانی را به هر یک از آنها اختصاص دهید.  زمانی را به هر یک از فرزندان خود اختصاص بدهید. مثلاً خود شما با پسر تان  به تماشای مسابقه فوتبال بروید و همسرتان دختر کوچولو یتان را به سینما ببرد. گذراندن وقت با والدین باعث می شود فرزندتان حس تازه ای را از تنها بودن با یکی از والدین خود را تجربه کند.

 

گام چهارم

اجازه دهید همه افراد خانواده احساسات خود را ابراز کنند.  مرکز بهداشت زنان  بوستون اعلام کرده است که برای حفظ یک رابطه خانوادگی سالم ، هر عضو باید بتواند آزادانه با دیگری ارتباط برقرار کند. و همچنین به طور مؤثری به حرف های او گوش دهد. گوش دادن به شما اجازه می دهد بیشتر در باره افکار و شخصیت اعضای خانواده خود بدانید.

 

مزایای خانواده  سالم

خانواده سالم  منبع حمایت عاطفی ، عشق ، امنیت و حفاظت است.
خانواده سالم  منبع حمایت عاطفی ، عشق ، امنیت و حفاظت است.

مزایای خانواده های سالم بسیار وسیع و همه جانبه است. خانواده سالم  منبع حمایت عاطفی ، عشق ، امنیت و حفاظت است. داشتن روابط خانوادگی سالم به داشتن فرزندان شاد و ایمن منجر می شود. و پاداش این روابط این است که در آینده والدین در زندگی کودک خود نقش ارزشمندی پیدا خواهند کرد.  در یک خانواده سالم هر یک از اعضا به دیگران کمک می کند. و احساس منحصر به فرد بودن و تعلق و ارزشمند بودن را در این خانواده می توان یافت.

 

شخصیت اخلاقی

رشد شخصیت قوی اخلاقی یکی از مزایای مهم یک خانواده سالم است. زیرا پیوندی میان اعضای خانواده ایجاد می کند که براساس یک سیستم عقیدتی  متمرکز است.  وقتی که هر یک از اعضای خانواده احساس حمایت و ارزش می کند ،  پیوند سالمی در خانواده ایجاد می کند که شکل گیری شخصیت قوی اخلاقی فرزندان را تشویق می کند.

 

سلامت جسمانی

در روابط خانوادگی سالم اغلب به تغذیه سالم و عادات ورزشی توجه زیادی می شود. طبق گفته های بنیاد کودکان و نوجوانان ، خانواده هایی که غذای سالم می خورند و ورزش می کنند ، در نهایت تبدیل به یک واحد خانوادگی سالم و قوی خواهند شد. در این خانواده والدین به کودکان خود  توضیح می دهند که چرا خوردن غذاهای خاص لازم است و چگونه ورزش می تواند به تمام جنبه های سالم زندگی کمک کند.

پیدا کردن زمانی برای پخت و پز غذاهای سالم با هم و شرکت در فعالیت های بدنی ، یک خانواده قوی تر و سالم تر را ایجاد خواهد کرد که از لحاظ جسمی و روحی سالم خواهد بود.  همچنین احتمال بیشتری وجود دارد که افرادی که در دوران کودکی آموزش دیده اند که غذای سالم بخورند و ورزش  کنند ، در بزرگسالی یک خانواده سالم را پایه ریزی کنند.

محقق و مترجم : مینو شفیعی

لینک منبع 

لینک منبع


بزرگترین گروه فوق تخصصی پزشکان مغز و اعصاب و متخصصین روانپزشکی در ایران

 

شاید دیگر کمتر کسی اطلاع نداشته باشد که در مجموعه بزرگ پزشکان جایروس بهترین فوق تخصص های مغز و اعصاب و اعصاب و روان و برترین فارغ التحصیلان آمریکا،اسپانیا و آلمان حضور دارند و خدمات مغزواعصاب و روان که در این مجموعه ارائه می شود با کیفیت ترین در تمام ایران است!

کادر درمانی جایروس از لحاظ تخصصی در حیطه های اعصاب، در تمام کشور بی نظیر است


شماره تماس های نوبت گیری سریع

مشاوره های تلفنی و ویزیت آنلاین ویدئویی نیز ارائه می شود.

واحد مغز و اعصاب و روان ☎ 22616377_021

 واحد ویزیت متخصص اختلالات خواب و نوبت انجام تست خواب ☎ 02122648627

واحد مشاوره و روانشناسی  ☎ 22636863_021


درمان بی خوابی در منزل بدون دارو

 

اگر بی خوابی دارید، علاوه بر خدمات حضوری در کلینیک، میتوانید با تهیه دوره جامع درمان بیخوابی که توسط دکتر مصطفی امیری فلوشیپ اختلالات خواب تهیه شده است، بی خوابی تان را بدون دارو و در منزل درمان کنید.

درمان بی خوابی بدون دارو با ۱۱۳ روش علمی و خانگی (برای شروع، اینجا کلیک کنید)


درمان افسردگی بدون دارو آنلاین

اگر دچار افسردگی هستید یا میخواهید احساس شادی و لذت را در زندگی تان تقویت کنید، میتوانید بصورت حضوری توسط متخصصین روانپزشکی یا روانشناسان مجموعه جایروس ویزیت شوید و علاوه بر خدمات حضوری، میتوانید با تهیه دوره آنلاین درمان افسردگی در خانه که توسط مجموعه پزشکان جایروس تهیه شده است، افسردگی تان را در منزل و بدون دارو درمان کنید (برای دیدن ویدئو معرفی دوره، کلیک کنید)

درمان افسردگی در منزل بدون دارو (برای شروع، اینجا کلیک کنید)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *