تعریف محققان از « فضای شخصی یا حریم خصوصی و فاصله های استاندارد»

حریم شخصی

دانشمندان بریتانیایی می گویند که نمی فهمند هنگام صحبت چهره به چهره تا چه حدی نزدیک شدن به آدمها خیلی نزدیک به حساب می آید. از کجا تشخیص دهیم این فاصله ای که با شخص داریم برای حرف زدن راحت با او مناسب می باشد؟

اگر آنها در چند سانتیمتری صورت شما باشند شما به زودی احساس ناراحت کننده ای خواهید داشت.با توجه به گفته های دکتر چیارا سامبو از دانشگاه کالج لندن، این اتفاق زمانی می افتد که چهره ی شخص دیگر 20 تا 37 سانتی متر( 8 تا15 اینچ) از شما فاصله داشته باشد.

سامبو و همکارش 15 نفر بین سنین 20 تا 37 سال را مورد مطالعه قرار دادند. آنها رفلکس پلک زدن را در این افراد بررسی کردند به این دلیل که پلک زدن یکی از مکانیسم های دفاعی بدن در موقعیت های خطرناک و و در برخی موارد ناراحت کننده است.

آنها  رفلکس را در فاصله های 20 تا 38 و 60 سانتی متر،برای فاصله دو شخص مورد مطالعه قرار دادند تا ببینند هر فرد در هر کدام از فاصله ها چند بار پلک می زند. بعد از آزمایش پلک، پزشکان یک تست اضطراب از شرکت کنندگان گرفتند.

آنها دریافتند که افراد با سطوح بالاتر اضطراب، در صحبت های چهره به چهره  نزدیک بیشتر احساس ناراحتی می کنند . این یافته ها  همچنین از تحقیقاتی که نشان می داد افراد با اضطراب بالا  نیاز به فضای شخصی بیشترنسبت به  افراد غیر مضطرب دارند پشتیبانی می کند.سامبو و همکارش امیدوارند با کمک یافته های این پژوهش ارتباطی بین رفتار دفاعی و سطح اضطراب پیدا کنند.


قسمت دوم

حریم فاصله را در ارتباطاتتان ملاحظه کنید!

حریم‏ شناسی یا فاصله شخصی

احتمالاً شما این تجربه را در زندگی داشته اید، شخصی به سمتتان می‌آید تا با شما صحبت کند و آن قدر به شما نزدیک میشود که حس ناراحتی میکنید و محتمل است به طور ناخودآگاه یک قدم به عقب بروید یا آن قدر نزدیکتان می‌نشیند که شما دست و پای خود را گم کرده و اندکی خود را از او دور میکنید. چرا شما در این وضعیت عکس العمل نشان می‌دهید؟ چون این فرد به حریم شخصی شما تجاوز کرده و سبب بازتاب شدید در درونتان شده است.

حریم‏ شناسی یا فاصله شخصی

حریم‏ شناسی یا فاصله شخصی

حریم ‏شناسی چیست؟

مطالعه و شناخت حریم شخصی و شیوه کاربرد آن توسط آدم، حریم شناسی نامیده میشود.

این اصطلاح اول در سال ۱۹۶۳ توسط یک آدم شناس و پژوهشگر بنام ای تی هال که علاقه ‏مند به مطالعه در زمینه شیوه رابطه برقرار کردن انسان‌ها بطور غیرکلامی و از مسیر ملاحظه تناسب فواصل و قلمروهای شخصی بود، استفاده شد.

او در یک پژوهش روشن کرد که فواصل مرتبط به حریم شناسی به چهار دسته تقسیم می‌شوند:

  • فاصله صمیمی
  • فاصله شخصی
  • فاصله اجتماعی
  • فاصله همگانی

به خاطر وجود متغیرهای زیاد، نمی‌توان برای هر یک از این فواصل مقدار مشخصی را گزینش کرد. بکارگیری فاصله روندی فعال و پویاست و وابسته به شخصیت، موقعیت، برداشت‌های اجتماعی، فرهنگ و دیگر چیزها قابل تغییر و تنظیم است. حریم شناسی یکی از عامل‌های معجزه زبان بدن در زندگی و کسب و پیشه است.

پژوهش و بررسی انجام شده برای هر یک از این حریم‌ها، دامنه‌ای از فاصله‌ها و تعاملاتی را که در هر کدام رخ میدهد، مشخص کرده است.

همانگونه که من درباره هر یک از این فواصل بطور مفصل توضیح می‌دهم شما هم آن‌ها را بشکل دایره هایی متحدالمرکز در نظر داشته باشید. که دور شما کشیده شده اند و شما وسط آن‌ها ایستاده اید و این دایره‌ها به سوی بیرون تکرار میشود.

حریم ‏شناسی چیست؟

حریم ‏شناسی چیست؟

حریم فاصله صمیمی

این فضا از شما آغاز میشود و تا حدود ۵۰ سانتیمتری ادامه دارد.

همانگونه که از اسم آن پیداست تنها افرادی مجازند وارد این فضا شوند که ارتباط صمیمی با شما دارند و این فاصله همان دامنه‌ای است که سمت مقابل اجازه دارد تا صمیمانه شما را لمس کرده، در گوشتان نجوا کند، شما را در بغل بگیرد یا حتی ببوسد.

حریم فاصله شخصی

این فضا از حدود ۵۰ سانتیمتری شما آغاز میشود و تا ۱۲۰ سانتیمتری امتداد دارد.

این فضا به تعاملات شما با رفیقان خوبتان و اشخاصی که با آن‌ها ارتباط شخصی محکمی دارید اختصاص داده میشود.

بعضی از کارشناسان زبان بدن آن را حباب شخصی یا حباب شما می‌نامند.

جالبه که بدانید این همان فاصله‌ای است که زیادترین تغییر را از یک فرهنگ تا فرهنگ دیگر داراست و بستگی زیادی به فرهنگ دارد.

حریم فاصله اجتماعی

این فاصله از حدود ۱۲۰ سانتیمتری شما آغاز میشود و تا حدود ۳۶۰ سانتیمتری امتداد دارد.

این فضا به آشناهای دور یا افرادی که شما با اونها تازه آشنا شده اید و یا هر شخصی که با او زیاد راحت نیستید، تعلق دارد.

از دست ندهید: بااهمیت‌ترین ضرر تقلید کورکورانه از بقیه چیست؟

حریم فاصله همگانی

این فاصله از حدود ۳۶۰ سانتیمتری شما آغاز میشود و تا حدود ۷۵۰ سانتیمتری یا بالاتر از آن امتداد می‌یابد.

این فضا برای تعامل اشخاص درسطح اجتماع، خواه عبور شخصی از کنارتان در پارک، صحبت با حضار، یا قدم زدن در بازار و از این دست روابط و تعاملات، مدنظر قرار می‌گیرد.

به عنوان نمونه، در سرزمین‌های شمال اروپا از قبیل انگلیس، نروژ و سوئد فاصله شخصی بطور معمول فراوان است.

در آن کشورها شما نباید نزدیک به کسی بایستید، هم چنین تا زمانیکه با او دویست نیستید قادر نیستید او را لمس کنید.

این برای مردمانی که در آن فرهنگ زندگی میکنند عادیست، ولی برای مردمان فرهنگ‌های دیگر کاملاً عجیب است.

از دست ندهید: یک نکته طلایی بمنظور استفاده از زبان بدن در فروش محصولات

چنانچه شما با شخصی از ایتالیا، اسپانیا، خاورمیانه یا کشوری از آمریکای لاتین تعامل داشته باشید متوجه می‌شوید که فاصله شخصی خیلی اندک است و این موضوع برای مردم این کشورها عادیست، زیرا که در این حالت کاملاً راحت اند، حتا گهگاهی اوقات هنگام صحبت باهم کاملاً چهره به چهره می‌ایستند.

لمس، حتی میان آشنایان جدید، یک عمل قابل قبول در این فرهنگ است.

بنابراین می‌توانید متصور شوید هنگامی که مردمان این فرهنگ‌ها با همدیگر تعامل کنند بطور بالقوه چه سوءتفاهم هایی احتمال دارد بوجود بیاید..

آنهایی که عادت به فاصله شخصی زیاد دارند احتمال دارد افرادی سرد، دیرآشنا، تودار یا بی احساس به نظر برسند و آنهایی که با فواصل شخصی نزدیک راحت اند احتمال دارد آدم هایی بی ادب، ناشایست یا خیلی پررو به نظر بیایند.


بزرگترین گروه فوق تخصصی پزشکان مغز و اعصاب و متخصصین روانپزشکی در ایران

 

شاید دیگر کمتر کسی اطلاع نداشته باشد که در مجموعه بزرگ پزشکان جایروس بهترین فوق تخصص های مغز و اعصاب و اعصاب و روان و برترین فارغ التحصیلان آمریکا،اسپانیا و آلمان حضور دارند و خدمات مغزواعصاب و روان که در این مجموعه ارائه می شود با کیفیت ترین در تمام ایران است!

کادر درمانی جایروس از لحاظ تخصصی در حیطه های اعصاب، در تمام کشور بی نظیر است


شماره تماس های نوبت گیری سریع

مشاوره های تلفنی و ویزیت آنلاین ویدئویی نیز ارائه می شود.

واحد مغز و اعصاب و روان ☎ 22616377_021

 واحد ویزیت متخصص اختلالات خواب و نوبت انجام تست خواب ☎ 02122648627

واحد مشاوره و روانشناسی  ☎ 22636863_021


درمان بی خوابی در منزل بدون دارو

 

اگر بی خوابی دارید، علاوه بر خدمات حضوری در کلینیک، میتوانید با تهیه دوره جامع درمان بیخوابی که توسط دکتر مصطفی امیری فلوشیپ اختلالات خواب تهیه شده است، بی خوابی تان را بدون دارو و در منزل درمان کنید.

درمان بی خوابی بدون دارو با ۱۱۳ روش علمی و خانگی (برای شروع، اینجا کلیک کنید)


درمان افسردگی بدون دارو آنلاین

اگر دچار افسردگی هستید یا میخواهید احساس شادی و لذت را در زندگی تان تقویت کنید، میتوانید بصورت حضوری توسط متخصصین روانپزشکی یا روانشناسان مجموعه جایروس ویزیت شوید و علاوه بر خدمات حضوری، میتوانید با تهیه دوره آنلاین درمان افسردگی در خانه که توسط مجموعه پزشکان جایروس تهیه شده است، افسردگی تان را در منزل و بدون دارو درمان کنید (برای دیدن ویدئو معرفی دوره، کلیک کنید)

درمان افسردگی در منزل بدون دارو (برای شروع، اینجا کلیک کنید)

0 دیدگاه دربارهٔ «تعریف محققان از « فضای شخصی یا حریم خصوصی و فاصله های استاندارد»»

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *