چطور با حساسیت های فصلی مقابله کنیم!

حساسیت های فصلی

بهار یعنی گرده های گل و شکوفه درختان و اگر شما هم یکی از میلیون ها انسانی هستید که دچار حساسیت های فصلی هستند، بهار برای شما معنی دیگری هم دارد، عطسه کردن، گرفتگی بینی، آبریزش بینی و دیگر علائم آزار دهنده. حساسیت های فصلی باعث آزار فرد مبتلا می شوند. اما قبل از هر گونه نگرانی و یا دور انداختن گل های طبیعی و آوردن گل های مصنوعی به خانه، بهتر است استراتژی های ساده زیر را امتحان کنید تا بتوانید علائم مربوط به حساسیت فصلی را تحت کنترل خود قرار دهید.

قرار گرفتن در معرض محرک های حساسیت را کاهش دهید

برای این که میزان قرار گرفتن خودتان در معرض محرک ها را کاهش دهید، توجه داشته باشید که:

  • در روزهای خشک و روزهای که باد می وزد در خانه بمانید. بهترین زمان برای بیرون رفتن زمانی است که باران می وزد و آلودگی و خشکی هوا برطرف شده است.
  • از چمن زنی، کشیدن علف های هرز و یا دیگر کارهای باغبانی که مواد حساسیت زا را در اطراف شما بیشتر می کنند، اجتناب کنید و آین کارها را به کسی دیگر واگذار کنید.
  • لباس هایی را که بیرون به تن داشته اید، در آورید و دوش بگیرید تا آلودگی و گرده ها را از روی پوست و موهای خود پاک کنید.
  • لباس های خود را در محیط بیرون آویزان نکنید – گرده ها به حوله ها و ملحفه ها می چسبد.
  • اگر بیرون کاری دارید حتما ماسک بپوشید.

زمانی که میزان گرده موجود در هوا زیاد است اقدامات و مراقبت های بیشتری لازم است انجام دهید!

زمانی که میزان گرده های موجود در هوا زیاد است، نشانه های حساسیت های فصلی تشدید می شوند. این اقدامات به شما کمک می کنند میزان قرار گرفتن تان در معرض گرده ها کاهش یابد:

  • تلویزیون محلی یا رادیو و یا روزنامه مربوط به شهر خود را در مورد سطح آلودگی هوا چک کنید.
  • اگر سطح آلودگی یا گرده افشانی در هوا بالا پیش بینی شده است، قبل از بروز علائم حساسیتی داروی ضد حساسیت مصرف کنید.
  • در این شرایط در و پنجره ها را ببندید.
  • در هنگام صبح که میزان گرده موجود در هوا بیشترین مقدار است، از انجام کارهای بیرون خانه اجتناب کنید.

هوای محیط داخل را تمیز نگه دارید

هیچ ماده معجزه آسایی وجود ندارد که بتواند تمام مواد حساسیت زا را در هوای داخل خانه پاک کند، اما پیشنهادات زیر به شما کمک می کنند:

  • در خانه و اتومبیل خود از تهویه هوا استفاده کنید.
  • برای دستگاه تهویه موجود در خانه از فیلترهای مرغوب استفاده کرده و به طور منظم آن را چک یا تعویض کنید.
  • بهتر است محیط داخل خانه هوای خشک داشته باشد.
  • در اتاق خواب هم از تهویه هوای قوی استفاده کنید.
  • برای تمیز کردن کف خانه از جارو برقی استفاده کنید.

استفاده از دارو در مقابله با حساسیت های فصلی

داروهای بدون نسخه زیادی وجود دارند که می توانند به بهبود علائم حساسیت کمک کنند. این داروها عبارتند از:

  • آنتی هیستامین های خوراکی – آنتی هیستامین به بهبود عطسه، سرفه، خارش، آبریزش بینی و چشم های اشک آلود کمک می کند. نمونه هایی از آنتی هیستامین های خوراکی عبارتند از لوراتادین، ستیریزین و فکسوفنادین.
  • ضد احتقان ها – ضد احتقان های خوراکی مانند پزودوافدرین به بهبود موقت گرفتگی بینی کمک می کنند. ضد احتقان ها به شکل اسپری بینی نیز موجود هستند، مانند اکسی متازولین و فنیلفرین. ضد احتقان های به شکل اسپری فقط طی چند روز باید استفاد شوند. استفاده طولانی مدت از این اسپری ها علائم را بدتر می کند.
  • اسپری بینی – اسپری بینی کرومولین سدیم علائم حساسیت را بهبود بخشیده و عوارض جدی در پی ندارد. این اسپری را اگر قبل از شروع علائم استفاده کنید، اثر بخشی بهتری خواهد داشت.
  • داروهای ترکیبی – برخی داروهای ضد حساسیت دارای ترکیبی از آنتی هیستامین با یک ضد احتقان هستند. نمونه هایی از این داروهای ترکیبی عبارتند از رولاتادین – پزودوافدرین و فکسوفنادین – پزودوافدرین.

سینوس های خود را بشویید

شستن مسیرهای بینی با محلول سالین (شستشو دهنده بینی) یک روش سریع، ارزان و موثر برای برطرف کردن گرفتگی بینی است. شستن مستقیم باعث خروج مخاط و مواد حساسیت زا از داخل بینی می شود.

برای شستشوی بینی خود از ابزار مخصوص استفاده کنید. از آب مقطر یا آبی که قبلا جوشانده و سرد شده است استفاده کنید. به علاوه اطمینان حاصل کنید که وسیله مورد استفاده شما برای شستشوی بینی هر بار پس از شستشو کاملا تمیز و استریل می شود.

برخی روش های جایگزین

برخی معتقدند که طب سوزنی به بهبود نشانه های حساسیت های فصلی کمک می کند. به هرحال این روش برای بعضی مبتلایان موثر و برای بعضی دیگر مضر است. قبل از امتحان کردن این روش با پزشک مشورت کنید.

مراجعه به پزشک

بعضی مبتلایان به حساسیت های فصلی با وجود تمام اقدامات بیان شده و رعایت نکات و مصرف دارو، اما بهبود در علائم حساسیتی خود مشاهده نمی کنند. در این شرایط توصیه می شود به پزشک مراجعه کنید.

پزشک آزمایش پوستی و آزمایش خون انجام می دهد تا به این ترتیب محرک ها و عوامل حساسیت زا را شناسایی کند. این آزمایش ها مشخص می کنند چه اقداماتی برای اجتناب از هر گونه حساسیت لازم است و در شناخت بهترین روش درمانی نیز کمک می کنند.

برای برخی مبتلایان نیز آمپول ضد حساسیت گزینه خوبی است. این روش حساسیت زدایی نیز نامیده می شود. در این روش هر بار مقدار کمی از ماده حساسیت زا به بدن تزریق می شود. به مرور زمان و با واکنش سیستم ایمنی به این ماده، میزان حساسیت بدن به آن کاهش می یابد.

نگارنده سمیه محمدی

گروه پزشکان جایروس

[button color=”blue” size=”medium” link=” http://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/hay-fever/in-depth/seasonal-allergies/art-20048343?pg=2″ target=”blank” ]منبع مقاله[/button]


بزرگترین گروه فوق تخصصی پزشکان مغز و اعصاب و متخصصین روانپزشکی در ایران

 

شاید دیگر کمتر کسی اطلاع نداشته باشد که در مجموعه بزرگ پزشکان جایروس بهترین فوق تخصص های مغز و اعصاب و اعصاب و روان و برترین فارغ التحصیلان آمریکا،اسپانیا و آلمان حضور دارند و خدمات مغزواعصاب و روان که در این مجموعه ارائه می شود با کیفیت ترین در تمام ایران است!

کادر درمانی جایروس از لحاظ تخصصی در حیطه های اعصاب، در تمام کشور بی نظیر است


شماره تماس های نوبت گیری سریع

مشاوره های تلفنی و ویزیت آنلاین ویدئویی نیز ارائه می شود.

واحد مغز و اعصاب و روان ☎ 22616377_021

 واحد ویزیت متخصص اختلالات خواب و نوبت انجام تست خواب ☎ 02122648627

واحد مشاوره و روانشناسی  ☎ 22636863_021


درمان بی خوابی در منزل بدون دارو

 

اگر بی خوابی دارید، علاوه بر خدمات حضوری در کلینیک، میتوانید با تهیه دوره جامع درمان بیخوابی که توسط دکتر مصطفی امیری فلوشیپ اختلالات خواب تهیه شده است، بی خوابی تان را بدون دارو و در منزل درمان کنید.

درمان بی خوابی بدون دارو با ۱۱۳ روش علمی و خانگی (برای شروع، اینجا کلیک کنید)


درمان افسردگی بدون دارو آنلاین

اگر دچار افسردگی هستید یا میخواهید احساس شادی و لذت را در زندگی تان تقویت کنید، میتوانید بصورت حضوری توسط متخصصین روانپزشکی یا روانشناسان مجموعه جایروس ویزیت شوید و علاوه بر خدمات حضوری، میتوانید با تهیه دوره آنلاین درمان افسردگی در خانه که توسط مجموعه پزشکان جایروس تهیه شده است، افسردگی تان را در منزل و بدون دارو درمان کنید (برای دیدن ویدئو معرفی دوره، کلیک کنید)

درمان افسردگی در منزل بدون دارو (برای شروع، اینجا کلیک کنید)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *