تاثیر تغییرات هورمونی بر حافظه، فرآیند یادگیری و ادراک

tamoxifen-citrate-tablet-250x250

قرص ضد سرطان توماکسیفون می تواند افراد را در یادآوری کلمات دچار مشکل کند. متاسفانه تحقیقات کمی بر روی داروی ضد سرطان ” بازدارنده آراماتوز” صورت گرفته است.  برخی بر این باورند که این دارو مشکلی در  فرآیند یادگیری و ادراک بیماران ایجاد نمی کند.

ایجاد اختلال در عملکرد ذهنی آقایان

b64c3399-bd2a-47f4-8fff-540024f27589

هنوز شواهد کافی مبنی بر اینکه آیا تغییرات سطح هورمون تستوسترون در فرآیند یادگیری و فهم مردان اختلال ایجاد می کند یا نمی کند، در اختیار نیست. براساس مطالعاتی که در سال 2008 صورت گرفت، نشان داده شد که درمان بیماری سرطان پروستات در مردانی که با کاهش سطح هورمون تستوسترون خود مواجه شدند، باعث ایجاد اختلال در فرآیند یادگیری و ادراک آنها گشت. حدود 47 تا 69 درصد از مردان مورد آزمایش دچار تغییرات هورمونی شدند. این آسیب به اصلاح ذهنی در مردان به صورت عدم  توانایی در عملکرد چند تکلیفی و عدم توانایی در تجسم اجسام ظهور پیدا کرد.


اگر به دنبالی راهی برای افزایش هوش و حافظه و بهبود عملکرد مغزتان هستید، دوره تقویت هوش و تقویت حافظه دکتر مصطفی امیری را از دست ندهید.

تقویت هوش


 

اما پژوهش های دیگر نشان می دهد که تغییر سطح تستوسترون در آقایان هیچ مشکلی را در فرآیند یادیگیری آنها ایجاد نمی کند.

en_0619_lapook

آزمون های سنجش عملکرد ذهنی بیماران

ارزیابی شدت بیماری و آسیب های ذهنی ناشی از قرارگیری تحت روش های پیشگیری از سرطان بسیار دشوار است. تغییرات کاملا نامحسوس  بوده و به سختی قابل تشخیص هستند. در مراحل اولیه درمان محققان کار ارزیابی را با روش های مورد استفاده در تشخیص بیماری زوال عقل یا دیمنشیا آغاز کردند اما از بررسی تغییرات نامحسوس ایجاده پس از درمان سرطان بازماندند. تحقیقات و مطالعاتی که در این زمینه صورت گرفته است، نسبتا جدید و نوظهور است. ما به آزمون ها و آزمایشات با حساسیت و دقت بالاتر نیازمندیم. حتی کوچکترین تغییرات نیز از اهمیت خاصی برخوردار هستند، زیرا می تواند بر کیفیت زندگی افراد تاثیر بگذارد.

سازگاری و تحمل مشکلات ناشی از اختلال حواس بسیار دشوار است، اما اقدامات اولیه ای برای جلوگیری از پیشرفت بیماری وجود دارد که شما می توانید به تنهایی و به راحتی از عهده آنها برآیید:

  • سعی نکنید که چند کار را به طور همزمان با هم انجام دهید.
  • لیستی از کارهایی که قصد انجام آنها را دارید، یا وسایلی که قصد خرید آنها را دارید تهیه کنید و موقعیت وسایلی را که در محل کار یا در منزل بدانها احتیاج پیدا می کنید در دفترچه کوچکی یادداشت کنید.
  • نام افرادی که بیشتر با آنها در ارتباط هستید بهمراه توضیح مختصری از ویژگی آن افراد که به شما کمک می کند بهتر آنها را بیاد بیاورید در گوشه ای یادداشت کنید.
  • کلمات را تکرار کنیدف برای مثال نام شخصی را که ملاقات می کنید چندین بار با خود تکرار کنید تا در ذهن بماند.
  • در ملاقات های کاری یا خانوادگی اتفاقاتی را که رخ داده است با جزئیات یدداشت کنید و برای فردی آشنا دوباره بیان کنید.
  • در صورت امکان مکان هایی را برای صحبت و ملاقات با دوستان و همکاران انتخاب کنید که از سکوت و آرامش بیشتری برخوردار است.
  • از استیکر های رنگی برای یادآوری موارد مختلف در جای جای منزل استفاده کنید.
  • تغذیه مناسب داشته باشید، به صورت مرتب ورزش کنید و به اندازه کافی استراحت کنید.
  • همواره ذهن خود را مشغول و فعال نگاه دارید، سعی کنید در مواقع بیکاری جدول یا پازل حل کنید.

درمان مشکلات حافظه

image-6-for-yourlife-telly-16-jan-2012-gallery-307602597

اصلاح و تنظیم سطح هورمون ها در بدن برای تمامی افراد مبتلا به سرطان امکان پذیر نیست. اما مطالعاتی در این زمینه صورت گرفته است، برای مثال افزودن هورمون استروژن به فرآیند هورمون درمانی مردان مبتلا به سرطان پروستات. دانشمندان دریافتند که مردانی که این هورمون را دریافت کردند، هیچ مشکلی در یادگیری یا درک اجسام پیدا نکردند. اما آقایانی که تنها تحت روش های درمانی جایگزینی هورمون ها قرار گرفتند، در حافظه خود دچار مشکل شده و به دشواری میتوانستند چیزهای مختلف را بیاد آورند.

پزشکان بدنبال راه حل قطعی برای درمان آسیب های ذهنی مرتبط با بیماری سرطان هستند. بسیار زود است که درباره درصد تاثیرگذاری و مفیدیت این روش ها و دارو ها اظهار نظر کنیم اما داروهایی وجود دارد که می تواند به انتقال خون و اکسیژن بیشتر به مغز کمک کند.

 

منبع:

http://www.cancerresearchuk.org

نگارنده: حدیث بختیاری

[divider]

کلینیک فوق تخصصی مغز و اعصاب و روان آلومینا

 

 


بزرگترین گروه فوق تخصصی پزشکان مغز و اعصاب و متخصصین روانپزشکی در ایران

 

شاید دیگر کمتر کسی اطلاع نداشته باشد که در مجموعه بزرگ پزشکان جایروس بهترین فوق تخصص های مغز و اعصاب و اعصاب و روان و برترین فارغ التحصیلان آمریکا،اسپانیا و آلمان حضور دارند و خدمات مغزواعصاب و روان که در این مجموعه ارائه می شود با کیفیت ترین در تمام ایران است!

کادر درمانی جایروس از لحاظ تخصصی در حیطه های اعصاب، در تمام کشور بی نظیر است


شماره تماس های نوبت گیری سریع

مشاوره های تلفنی و ویزیت آنلاین ویدئویی نیز ارائه می شود.

واحد مغز و اعصاب و روان ☎ 22616377_021

 واحد ویزیت متخصص اختلالات خواب و نوبت انجام تست خواب ☎ 02122648627

واحد مشاوره و روانشناسی  ☎ 22636863_021


درمان بی خوابی در منزل بدون دارو

 

اگر بی خوابی دارید، علاوه بر خدمات حضوری در کلینیک، میتوانید با تهیه دوره جامع درمان بیخوابی که توسط دکتر مصطفی امیری فلوشیپ اختلالات خواب تهیه شده است، بی خوابی تان را بدون دارو و در منزل درمان کنید.

درمان بی خوابی بدون دارو با ۱۱۳ روش علمی و خانگی (برای شروع، اینجا کلیک کنید)


درمان افسردگی بدون دارو آنلاین

اگر دچار افسردگی هستید یا میخواهید احساس شادی و لذت را در زندگی تان تقویت کنید، میتوانید بصورت حضوری توسط متخصصین روانپزشکی یا روانشناسان مجموعه جایروس ویزیت شوید و علاوه بر خدمات حضوری، میتوانید با تهیه دوره آنلاین درمان افسردگی در خانه که توسط مجموعه پزشکان جایروس تهیه شده است، افسردگی تان را در منزل و بدون دارو درمان کنید (برای دیدن ویدئو معرفی دوره، کلیک کنید)

درمان افسردگی در منزل بدون دارو (برای شروع، اینجا کلیک کنید)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *