علت دیر کردن های ما چیست؟

Watch

برای درصد بالایی از مردم امریکا، معمولا ورود آنها به جلسات کاری، باشگاه، قرار شام با دوستان و یا هر قرار ملاقات دیگری با سه لغت همراه است: “ببخشید دیر کردم.”

آیا این مسئله در مورد شما هم درست است؟ کار مهمی که می توانیم انجام دهیم بررسی علت این دیر کردن هاست. حقیقت این است که دلایل زیادی برای دیر رسیدن افراد به قرارهایشان وجود دارد. اما به نظر می رسد تمام این دیر کردن ها یک دلیل اصلی دارد که تقریبا برای تمام مردم در همه جا مشترک است – که البته نادیده گرفته می شود.

مردم دیر به سر قرار می آیند، زیرا که نمی خواهند زودتر برسند.

این انگیزه ای است که چنین رفتاری را آگاهانه یا ناآگاهانه در پی دارد. همه ی ما افرادی را که همیشه سروقت در محل قرار حاضر می شوند، می شناسیم، این افراد از دیر کردن متنفر هستند. من نیز در این دسته قرار می گیرم. همیشه زودتر از موعد در محل قرار حاضر می شوم که گاهی حتی مجبور هستم کاشین خود را در جایی پارک کنم و منتظر شوم تا دیگران هم متوجه زمان واقعی ورود من نشوند. ( گاهی با خودم فکر می کنم اگر من یک نینجا بودم، به خاطر این ویژگی رفتاری هیچکس نمی توانست حدس بزند که من در محل هستم یا نه.)

از آنجایی که افرادی شبیه من از کند بودن و فس فس کردن در کارها متنفر هستند، بنابراین همیشه به موقع حاضر می شویم. اجتناب از زود رسیدن، مهمترین انگیزه برای افرادی است که معمولا دیر به قرارهای خود می رسند. وقتی از این افراد علت دیر رسیدن آنها را می پرسید، شروع به توضیح پاره ای دلایل می کنند اما در واقع اعتراف نمی کنند که این مسئله عادت آنهاست. حتی وقتی که سعی می کنند برنامه ریزی داشته باشند یا زمان خاصی را برای خود تنظیم کنند، باز هم دیر به محل قرار خود می رسند. معمولا هم حدود 5، 10 یا 15 دقیقه دیر می رسند و اطرافیان خود را بابت این مسئله آزار می دهند. این افراد شاید سعی داشته باشند که وقت شناس باشند، اما انگیزه ی موجود در درون آنها مانع این امر است. کنار هم قرار دادن این دو مسئله کارسختی است.

حال این سوال مطرح می شود که چرا این گروه تمایلی به سر وقت رسیدن ندارند؟

دلایل زیادی در این مورد وجود دارد که متداول ترین آنها عبارتند از:

  • زود رسیدن مستلزم رسیدن به یک کار و انجام ندادن کار دیگری است. مدت زمان تاخیر آنقدر کوتاه است که نمی توان در این زمان کار خاصی انجام داد و به محض اینکه شروع به انجام آن کنید وقت به پایان می رسد.
  • از زود رسیدن احساس راحتی نمی کنند. از منتظر ماندن ناراحتی می کنند. حتی ممکن است احساس کنند دیگران در حال تماشا کردن و قضاوت آنها هستند. چند دقیقه زودتر رسیدن باعث می شود احساس غرور کنم، اما با خیلی زود رسیدن احساس حماقت می کنم. با زیادی زود رسیدن فکر می کنید دیگران در مورد شما فکرهای خنده داری می کنند، از جمله اینکه تصور می کنند کاری برای انجام دادن ندارید. اما اگر کمی زودتر برسید، بسیار خوب است.
  • زود رسیدن ممکن است هزینه در بر داشته باشد. همانطور که وقت دیگران ارزشمند است و باید به آن احترام گذاشت، وقت خود شما نیز از ارزش بالایی برخوردار است و بهتر است از وقت خود استفاده ی مفید داشته باشید تا اینکه بیهوده منتظر بمانید.
  • گاهی اوقات برای اینکه ادب خود را نشان دهید، نمی خواهید خیلی زود برسید. ممکن است تمایل نداشته باشید با زود رسیدن مزاحمت برای کسی ایجاد کنید. به عنوان مثال یکی از دوستانتان شما را به شام دعوت کرده و ترجیح می دهید که کمی دیرتر برسید.

گرچه افراد زیادی زود رسیدن را یک مزیت می دانند، بسیاری دیگر اینطور نیستند. زود رسیدن برای آنها ارزش نیست، بلکه هدر دادن وقت می باشد.

یک مقاله در مجله ی امریکای امروز در مورد هزینه ی تاخیر مدیران اجرایی بحث کرد. فرض کنید که سانفورد ویل، زمانی که مدیرعامل شرکت Citigroup بود، در ملاقات با چهار نفر از بهترین معاونان خود 15 دقیقه تاخیر داشت. این تاخیر 4250 دلار برای شرکت هزینه در بر داشت، هزینه ی وقت این چهار کارمند. همین بحث در مورد زود رسیدن نیز مطرح است. اگر این چهار کارمند 15 دقیقه زودتر از میل می رسیدند، زمان به هدر رفته آنها 4250 دلار برای شرکت هزینه در بر داشت. در هر دو حالت وقت مانند پول محاسبه می شود.

زمان1

البته که سر وقت رسیدن همیشه هم ممکن نیست. از آنجایی که ما نمی توانیم محیط خارجی، مانند ترافیک و مشکلات موجود در خانواده و غیره را کنترل کنیم، بهترین راه برای سر وقت رسیدن، چند دقیقه زودتر حرکت کردن است.

راه حل مشکل مطرح شده در این مقاله جستجو برای راه های سر وقت رسیدن نیست، بلکه فکر کردن به این مسئله که چگونه می توان زود رسیدن را ارج نهاد. همان مقاله در مجله ی امریکای امروز بیان می کند که مدیر شرکت کامپیوتری Dell، مایکل دل، کمی زودتر به یکی از جلسات رسید و سعی کرد از زمان موجود تا شروع جلسه استفاده ی مفید داشته باشد. مایکل دل در این باره می گوید: ” من سعی کردم کمی زودتر به جلسه برسم، بنابراین می توانم از روحیات تیم آگاه شوم و فرصت این را دارم که قبل از شروع به کار جدی با دیگران برخوردهای دوستانه و صمیمی داشته باشم.”

تنظیم زمان برای زود رسیدن به عنوان یک کار ارزشمند، باعث می شود احساس کنید زمان شما به طور سازنده ای مورد استفاده قرار گرفته است، چه به نفع خودتان یا به خاطر شخص دیگری.

اگر تلاش می کنید شخصی را که معمولا تاخیر دارد، قانع کنید تا این عادت را ترک کند، به یاد داشته باشید که گرچه بنجامین فرانکلین همیشه از مزایای زود خوابیدن در شب و زود بیدار شدن در صبح صحبت می کرد، فرانکلین روزولت نیز معتقد بود که گرچه همیشه تصور می شود که شانس همراه افراد سحرخیز است، اما باید گفته شود که این افراد کم هم دچار بدشانسی نشده اند.

[divider]

کلینیک فوق تخصصی مغز و اعصاب و روان آلومینا


بزرگترین گروه فوق تخصصی پزشکان مغز و اعصاب و متخصصین روانپزشکی در ایران

 

شاید دیگر کمتر کسی اطلاع نداشته باشد که در مجموعه بزرگ پزشکان جایروس بهترین فوق تخصص های مغز و اعصاب و اعصاب و روان و برترین فارغ التحصیلان آمریکا،اسپانیا و آلمان حضور دارند و خدمات مغزواعصاب و روان که در این مجموعه ارائه می شود با کیفیت ترین در تمام ایران است!

کادر درمانی جایروس از لحاظ تخصصی در حیطه های اعصاب، در تمام کشور بی نظیر است


شماره تماس های نوبت گیری سریع

مشاوره های تلفنی و ویزیت آنلاین ویدئویی نیز ارائه می شود.

واحد مغز و اعصاب و روان ☎ 22616377_021

 واحد ویزیت متخصص اختلالات خواب و نوبت انجام تست خواب ☎ 02122648627

واحد مشاوره و روانشناسی  ☎ 22636863_021


درمان بی خوابی در منزل بدون دارو

 

اگر بی خوابی دارید، علاوه بر خدمات حضوری در کلینیک، میتوانید با تهیه دوره جامع درمان بیخوابی که توسط دکتر مصطفی امیری فلوشیپ اختلالات خواب تهیه شده است، بی خوابی تان را بدون دارو و در منزل درمان کنید.

درمان بی خوابی بدون دارو با ۱۱۳ روش علمی و خانگی (برای شروع، اینجا کلیک کنید)


درمان افسردگی بدون دارو آنلاین

اگر دچار افسردگی هستید یا میخواهید احساس شادی و لذت را در زندگی تان تقویت کنید، میتوانید بصورت حضوری توسط متخصصین روانپزشکی یا روانشناسان مجموعه جایروس ویزیت شوید و علاوه بر خدمات حضوری، میتوانید با تهیه دوره آنلاین درمان افسردگی در خانه که توسط مجموعه پزشکان جایروس تهیه شده است، افسردگی تان را در منزل و بدون دارو درمان کنید (برای دیدن ویدئو معرفی دوره، کلیک کنید)

درمان افسردگی در منزل بدون دارو (برای شروع، اینجا کلیک کنید)

2 دیدگاه دربارهٔ «علت دیر کردن های ما چیست؟»

  1. سلام می خواستم بدونم آیا با روش نوروفیدبیگ میتوان اختلال شخصیت خلقی را نیز درمان کرد لطفا راهنمایید کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *