تاثیرات مخرب وسایل الکترونیکی بر سلامت جسمی و روحی کودکان

تاثیرات مخرب وسایل الکترونیکی بر سلامت جسمی و روحی کودکان
تاثیرات مخرب وسایل الکترونیکی بر سلامت جسمی و روحی کودکان

والدین عزیز بیایید با این حقیقت رو برو شویم: مواقعی پیش آمده است که ما در حضور فرزندانمان از گوشی همراه برای ارسال پیامک، پرداخت قبوض یا تماس با اعضای خانواده استفاده کرده ایم. زندگی بدون وسایل الکترونیکی ارتباطی چون گوشی های هوشمند کمی دشوار و غیر قابل تصور به نظر میرسد. بیشتر والدین نیز نسبت به این موضوع آگاه هستند و در صورت استفاده از این وسایل ارتباطی پیشرفته در جمع خانواده و کنار فرزندان دلبندشان احساس ناراحتی و گناه می کنند، اما نمی توانند وسوسه کاربرد آنها را کنار بگذارند.

اما در واقعیت، محتوا  و مطالب ایمیل و فیسبوک ما سرد نمی شود، می توان زمان دیگری را به چک کردن آنها اختصاص داد—مخصوص زمانی که فرزند شما در مرحله رشد عقلی قرار دارد و شما باید برای او الگوی یک مادر یا پدر نمونه باشید، زیرا محققان بدین حقیقت دست پیدا کردند که اختصاص زمان فراوان به استفاده از هرگونه وسیله الکترونیکی و ارتباطی با خطر افزایش چاقی،  مشکلات رفتاری، بیماری بیش فعالی و کمبود توجه، پایین آمدن کیفیت خواب، کاهش فعالیت های بدنی و عملکرد ضعیف در دوران مدرسه یا محل کار  در کودکان و بزرگسالان همراه است.

 تاثیرات مخرب وسایل الکترونیکی بر سلامت جسمی و روحی کودکان

مطالعات متعددی نشان می دهد به هر میزان که والدین زمان بیشتری را به استفاده از وسایل الکترونیکی و ارتباطی ( تلویزیون، گوشی همراه، بازی های ویدیویی و کامپیوتر) می گذرانند، کودکان نیز از آنها تقلید می کنند و همان رفتار را از خود بروز می دهند. کودکان دائما در حال یادگیری و الگوبرداری از رفتار و کردار ما هستند و کوچکترین نکته ای از چشم آنها پنهان نمی ماند.

زمانی که در جمع خانواده و در کنار فرزندانمان هستیم و در عین حال با گوشی همراه خود سرگرم هستیم، بدین معناست که گوشی و کار من از شما (فرزند عزیز) بسیار مهم تر است. همواره والدین علاقه مند هستند علت علاقه بیش از حد کودکان به گوشی های هوشمند و تبلت والدینشان را بدانند. آیا شما علت آن را می دانید؟ بله درست است، زیرا از زمانی که چشک باز می کنند، والدین خود را سرگرم این به اصلاح اسباب بازی های بزرگسالان دیدند. کودکان نیز کنجکاو هستند که بدانند چه چیزی در این وسایل وجود دارد که والدین آنان را شیفته خود کرده است.

علاوه بر این، مطالعات اخیر نشان می دهد زمانی که والدین با کودکان خود به محل بازی یا پارکی کوچک می روند و در آنجا نیز مشغول بازی و سرگرم گوشی و وسایل ارتباطی خود هستند، خطر بروز رفتارهای نامناسب در فرزندان افزایش پیدا می کند. به عبارت دیگر، احتمال اینکه کودک به کار خطرناکی دست زند تا به کمک آن توجه والدین را به خود جلب کند، افزایش پیدا می کند.

پدران و مادرانی وجود دارند که حتی از نوجوانان دبیرستانی نیز در شرایط وخیم تری قرار دارند و حتی یک لحظه قادر به کنار گذاشتن و جدایی از وسایل ارتباطی خود نیستند. حتی زمانی که این افراد به یک روان شناس یا روان درمان مراجعه می کنند، نمی توانند بازی ویدیویی خود را کنار بگذارند.

اکنون زمان آن رسیده است که قدری به فرزندان آینده خود فکر کنیم و به الگویی مناسب برای آنها تبدیل شویم. در اینجا ما نکاتی را در اختیار شما می گذاریم که به بهتر شدن روابط والدین با کودکان کمک می کند:

  • کاربرد تلویزیون در اتاق خواب ممنوع است. در اولین فرصت، تلویزیون، ماهواره و وسایلی از این دست را از اتاق خود و اتاق خواب فرزندانتان بیرون برده و به مکان دیگری انتقال دهید. همان طور که می دانید استفاده از وساب الکترونیکی به هنگام خواب موجب کاهش کیفیت خواب، اختلال در الگوی خواب و دیگر بیماری های جسکی و روحی می شود.

 

 تاثیرات مخرب وسایل الکترونیکی بر سلامت جسمی و روحی کودکان

  • استفاده از وسایل الکترونیکی چون گوشی های هوشمند و تبلت به هنگام صرف غذا ممنوع است. زمانی که غذا صرف می کنید، تلویزیون، گوشی، تبلت و هر چیز دیگری را که آرامش کانون گرم خانواده را بر هم می زند کنار بگذارید و به یکدیگر توجه داشته باشید. تماشای تلویزیون به هنگام صرف غذا باعث می شود که شما کالری کمتری بسوزانید و هم اینکه زمان کمتری برای صحبت با کودک خود داشته باشید. به جای خواندن مطالبی که در طول روز در جامعه و دنیای مجازی رخ داده است، پای صحبت های فرزند خود بنشینید و ببنید که او در طول روز به چه کارهایی مشغول بوده است.

 

  • محدودیت خاصی برای استفاده از وسایل الکترونیکی وضع کنیدف برای مثال کودک تنها اجازه دارد که به مدت یک ساعت بازی های ویدیویی انجام دهد، زیرا که هر چقدر کودک وقت بیشتری به بازی هایی از این قبیل اختصاص دهد، خطر چاقی و دیگر بیماری ها در او افزایش می یابد. کودک باید کودکی کند و دائما در حال فعالیت باشد. پیش از رفتن به خواب کودکان را با کارهای دیگر مشغول نگاه دارید که فکر استفاده از تبلت یا چیزهای دیگر به ذهن آنها خطور نکند.

 

بازی با کودک

  • با فرزند خود بازی های کودکانه انجام دهید. به او نشان دهید که به او علاقه دارید و کودک بیش از هر چیز دیگری در زندگی شما اهمیت دارد. برای آنها قصه های تخیلی تعریف کنید، اجازه دهید ذهن آنها در عالم خیال پرواز کند و دنیاهای دیگر را نیز تجربه کند. با او به پارک، سینما، باغ وحش و موزه بروید تا حس کنجکاوی او در ارتباط با محیط اطراف برانگیخته شود. اگر هم زمانی را به استفاده از وسایل ارتباطی اختصاص می دهید، سعی کنید این کار را در محیط خانواده و در کنار یکدیگر به گونه ای سازنده انجام دهید.

 

کودک و والدین

 

  • این تابستان سعی کنید که تمام وسایل الکترونیکی را از برق بکشید و تصور کنید که در زمان های دور و ما قبل تاریخ زندگی می کنید. مطمئنا مشاهده خواهید کرد که نه تنها خاطرات خوبی را در کنار یکدیگر می سازید، بلکه روابط خانوادگی نیز تا حدی زیادی بهبود پیدا می کند .

 

منبع:

/http://health.usnews.com

 

نگارنده: حدیث بختیاری

 

مریم عبداللهی

مریم عبداللهی ،روانشناس و نوروتراپیست

[divider]

کلینیک فوق تخصصی مغز و اعصاب و روان آلومینا

 


بزرگترین گروه فوق تخصصی پزشکان مغز و اعصاب و متخصصین روانپزشکی در ایران

 

شاید دیگر کمتر کسی اطلاع نداشته باشد که در مجموعه بزرگ پزشکان جایروس بهترین فوق تخصص های مغز و اعصاب و اعصاب و روان و برترین فارغ التحصیلان آمریکا،اسپانیا و آلمان حضور دارند و خدمات مغزواعصاب و روان که در این مجموعه ارائه می شود با کیفیت ترین در تمام ایران است!

کادر درمانی جایروس از لحاظ تخصصی در حیطه های اعصاب، در تمام کشور بی نظیر است


شماره تماس های نوبت گیری سریع

مشاوره های تلفنی و ویزیت آنلاین ویدئویی نیز ارائه می شود.

واحد مغز و اعصاب و روان ☎ 22616377_021

 واحد ویزیت متخصص اختلالات خواب و نوبت انجام تست خواب ☎ 02122648627

واحد مشاوره و روانشناسی  ☎ 22636863_021


درمان بی خوابی در منزل بدون دارو

 

اگر بی خوابی دارید، علاوه بر خدمات حضوری در کلینیک، میتوانید با تهیه دوره جامع درمان بیخوابی که توسط دکتر مصطفی امیری فلوشیپ اختلالات خواب تهیه شده است، بی خوابی تان را بدون دارو و در منزل درمان کنید.

درمان بی خوابی بدون دارو با ۱۱۳ روش علمی و خانگی (برای شروع، اینجا کلیک کنید)


درمان افسردگی بدون دارو آنلاین

اگر دچار افسردگی هستید یا میخواهید احساس شادی و لذت را در زندگی تان تقویت کنید، میتوانید بصورت حضوری توسط متخصصین روانپزشکی یا روانشناسان مجموعه جایروس ویزیت شوید و علاوه بر خدمات حضوری، میتوانید با تهیه دوره آنلاین درمان افسردگی در خانه که توسط مجموعه پزشکان جایروس تهیه شده است، افسردگی تان را در منزل و بدون دارو درمان کنید (برای دیدن ویدئو معرفی دوره، کلیک کنید)

درمان افسردگی در منزل بدون دارو (برای شروع، اینجا کلیک کنید)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *