بیماری ام اس (MS) را بیشتر بشناسید

بیماری ام اس (MS) را بیشتر بشناسید
بیماری ام اس (MS) را بیشتر بشناسید

ام اس یک بیماری مزمن است که بر روی نخاع، مغز و عصب بینایی تاثیر می گذارد. اسکلروزیس به معنای زخم شدن است و افراد مبتلا به ام اس در نتیجه آسیب های عصبی دچار زخم های متعددی در بخش های مختلف می شوند. بسته به مکان آسیب بروز کرده علائم بیماری عبارتند از مشکل در کنترل عضلات، تعادل و مشکل بینایی یا تکلم.

نشانه های ام اس

آسیب های عصبی مشکلات زیر را در پی خواهد داشت:

  • ضعف در یک دست یا پا
  • بی حسی
  • از دست دادن تعادل
  • گرفتگی عضلات

این علائم ممکن است منجر به افتادن های مکرر یا مشکل در راه رفتن شوند.

مشکل بینایی

بیش از نیمی از افراد مبتلا به ام اس دچار مشکلی بینایی می شوند که نوریت اپتیک نامیده می شود. التهاب عصب بینایی منجر به تاری دید، از دست دادن تشخیص رنگ ها، درد چشم یا نابینایی، معمولا در یک چشم، می شود. این مشکل معمولا موقت است و طی چند هفته برطرف می شود. در بسیاری موارد مشکل بینایی اولین نشانه ام اس محسوب می شود.

مشکل در تکلم

گرچه مشکل تکلم کمتر از مشکل بینایی بروز می کند، اما برخی افراد مبتلا به ام اس دچار لکنت زبان می شوند. این مشکل زمانی بروز می کند که ام اس به عصب هایی آسیب می زند که حمل کننده سیگنال های تکلم از مغز هستند. برخی افراد نیز دچار مشکل بلع می شوند.

ام اس در برخی افراد بر روی هوش و توانایی های ذهنی تاثیر می گذارد. برای برخی مبتلایان حل مسائل سخت تر می شود. برخی دیگر دچار فراموشی یا مشکل تمرکز می شوند. اکثر افراد مبتلا به ام اس نیز کنترل عملکرد مثانه خود را از دست می دهند، زیرا نوعی اختلال در سیگنال های بین مغز و مثانه بروز می کند. در نهایت خستگی مفرط یکی از رایج ترین مشکلات است. فرد مبتلا حتی پس از یک استراحت کامل شبانه احساس خستگی می کند.

سکته مغزی در مقابل ام اس

گیجی، لکنت زبان و ضعف عضلانی علائم ام اس هستند، اما این ها ممکن است نشانه های سکته مغزی نیز باشند. هر کسی که به طور ناگهانی دچار مشکل در تکلم یا حرکت می شود بلافاصله باید به پزشک مراجعه کند. درمان سکته مغزی در چند ساعت اولیه بهترین روش برای درمان می باشد و موفقیت بیشتری در پی دارد.

چگونگی حمله ام اس

در افراد مبتلا به ام اس سیستم ایمنی بدن بافتی را که فیبرهای عصبی را در مغز، نخاع و عصب های بینایی احاطه کرده، مورد حمله قرار می دهد. این پوشش از ماده ای چرب به نام میلین ساخته شده است و اعصاب را مو پوشاند و به آنها کمک می کند تا سیگنال های الکتریکی کنترل کننده حرکات، تکلم و دیگر عملکردها را ارسال کنند. زمانی که میلین آسیب ببیند، بافت های زخم ایجاد می شوند و پیام های عصبی به درستی انتقال نمی شوند.

چه عاملی باعث بروز ام اس می شود؟

بیماری ام اس
بیماری ام اس

علت اصلی بروز ام اس کاملا مشخص نیست، اما پزشکان با چند مسئله عجیب روبه رو شده اند. این مشکل بیشتر در مناطقی دور از خط استوا، از جمله در کشورهای اسکاندیناوی و دیگر بخش های شمال اروپا بسیار رایج است. این مناطق کمتر نور خورشید دریافت می کنند. بنابراین برخی محققان معتقدند که ویتامین D (ویتامینی که عمدتا از طریق آفتاب دریافت می شود) در بروز این بیماری تاثیر دارد. تحقیقات انجام شده نوعی ارتباط بین کمبود ویتامین D و اختلالات خود ایمنی نشان داده اند و تحقیقات بیشتری در این زمینه همچنان در حال انجام است. ژنتیک هم به نظر می رسد نقش مهمی در بروز این بیماری دارد.

چه کسانی به ام اس مبتلا می شوند؟

میزان بروز ام اس در زنان تقریبا دو برابر مردان است. این بیماری تمام افراد را در سراسر جهان تحت تاثیر قرار می دهد، اما به هرحال به نظر می رسد سفید پوستان بیش از هر نژاد دیگر در معرض خطر ابتلا به این بیماری هستند. سنین 20 تا 50 سالگی سنین پر خطر بروز این بیماری هستند.

تشخیص ام اس

آزمایش ها اغلب همراه با بررسی سوابق پزشکی و معاینات عصبی انجام می شود. بیش از 90 درصد افراد مبتلا به ام اس دارای بافت های زخم هستند که در اسکن MRI مشاهده می شوند. بررسی نخاعی برای چک کردن اختلالات در مایع نخاعی که مغز و نخاع را احاطه کرده، انجام می شود. آزمایشاتی برای بررسی فعالیت های الکتریکی عصب ها نیز به تشخیص این بیماری کمک می کند. آزمایشات انجام شده در آزمایشگاه نیز به رد کردن سایر شرایط خود ایمنی و بیماری های عفونی مانند ایدز و بیماری لایم کمک می کنند.

پیشروی ام اس

ام اس در افراد مبتلا یکسان نیست. پزشکان معمولا 4 نوع از آن را مشاهده می کنند:

  • عود کننده – فروکش کننده: علائم در طول حملات حاد بسیار وخیم شده و سپس به طور کامل بهبود پیدا می کنند. این نوع رایج ترین شکل ام اس می باشد.
  • پیشرونده – اولیه: ام اس به طور آهسته پیشروی می کند، اما پیوسته بدتر می شود.
  • پیشرونده – ثانویه: به شکل عود کننده – فروکش کننده شروع می شود، اما سپس پیشروی می کند.
  • پیشرونده – عود کننده: بیماری زمینه ای به طور پیوسته بدتر می شود. بیماری به شکل حاد عود می کند که ممکن است بهبود پیدا کند و یا اصلا بهبود پیدا نمی کند. این نوع یکی از رایج ترین اشکال ام اس است.

ام اس و آب هوا

تحقیقات نشان داده اند که بیماری در طول ماه های تابستان فعال تر است. گرما و رطوبت بالای هوا علائم بیماری را به طور موقت بدتر می کنند. هوای خیلی سرد و تغییرات ناگهانی در دمای هوا نیز علائم را بدتر می سازند.

درمان ام اس با دارو

درمانی برای ام اس وجود ندارد، بلکه داروهایی برای بهبود علائم و کاهش شدت و مدت بروز این علائم تجویز می شود. مصرف این داروها باعث کاهش آسیب های وارده به مغز و نخاع به مرور زمان می شود و فرایند ناتوانی ناشی از بیماری را آهسته می کند. زمانی که حمله ناشی از ام اس بروز می کند، میزان بالایی از کورتیکواستروئیدها می تواند این حمله را کوتاه کرده و علائم آن را خفیف سازد، علائمی مانند گرفتگی عضلات، بی اختیاری و درد.

حدود نیمی از مبتلایان به ام اس به شکل های مختلفی دچار درد می شوند. درد ها ممکن است به دلیل اتصال کوتاه سیستم عصبی، اسپاسم های عضلانی و یا فشار باشد. در این شرایط پزشکان داروی های ضد افسردگی و ضد تشنج برای کاهش درد عصب تجویز می کنند. داروهای ضد درد و ضد اسپاسم نیز ممکن است استفاده شوند. دردهای عضلانی با ماساژ و درمان های فیزیکی برطرف می شوند. اگر مبتلا به ام اس هستید و دچار درد شده اید در مورد گزینه های درمانی بهتر است با پزشک مشورت کنید.

اگر ام اس بر روی تعادل، هماهنگی و قدرت عضلانی تاثیر گذاشت، می توانید برای برطرف کردن این مشکل اقداماتی انجام دهید. فیزیوتراپی باعث تقویت عضلات می شود و با گرفتگی و سفتی عضلات مقابله می کند. کار درمانی نیز برای نوشتن و انجام کارهای شخصی هماهنگی را به دست باز می گرداند. اگر دچار مشکل تکلم و بلع شده اید، گفتار درمانی موثر خواهد بود.

ام اس در دوران بارداری

پزشکان معتقدند بارداری برای خانم های مبتلا به ام اس خطری ندارد. تحقیقات نشان داده اند که بارداری با وجود بیماری ام اس خطر و عوارضی به همراه ندارد. در حقیقت بسیاری از خانم ها در دوران بارداری کمتر دچار علائم ام اس می شوند. سطح بالای هورمون ها و پروتئین ها باعث سرکوب سیستم ایمنی شده و احتمال بروز حملات جدید را کاهش می دهد. قبل از بارداری حتما با پزشک خود مشورت کنید، زیرا برخی داروهای مربوط به ام اس نباید در دوران بارداری مصرف شوند. در ماه های اولیه پس از زایمان احتمال بروز علائم افرایش می یابد.

راه رفتن برای مبتلایان به ام اس

بسیاری از افراد مبتلا به ام اس می توانند با استفاده از تجهیزات مربوط به راه رفتن خود ادامه دهند. استفاده از برخی کفش های مخصوص به کنترل و افزایش ثبات کمک می کنند. زمانی که یک پا قوی تر از پای دیگر است، استفاده از عصا موثر خواهد بود. برخی افراد که دارای مشکلات قابل توجهی هستند، می توانند از واکر استفاده کنند.

ام اس و ورزش کردن

ورزش کردن باعث بهبود سفتی عضلات، خستگی و دیگر علائم می شود. اما ورزش بیش از حد نیز باعث بدتر شدن علائم می شود. سعی کنید 10 دقیقه ورزش کنید و سپس به تدریج در هر جلسه مدت زمان آن را افزایش دهید. قبل از اینکه ورزش کردن را شروع کنید بهتر است ابتدا با پزشک خود در مورد ورزش مناسب مشورت کنید. برخی ورزش های مناسب عبارتند از آئروبیک، شنا، تایچی و یوگا.

اکثر افراد مبتلا به ام اس طول عمر طبیعی یا نزدیک به طبیعی دارند. گر چه ام اس باعث سخت شدن برخی فعالیت ها می شود، اما همیشه منجر به ناتوانی شدید نمی شود. در نتیجه پیشرفت فناوری و وجود داروها و ابزار کمکی افراد مبتلا به ام اس می توانند زندگی طبیعی خود را ادامه دهند و فعالیت های مورد علاقه شان را دنبال کنند.

 

لینک منبع: اینجا کلیک کنید.

نگارنده: سمیه محمدی 

گروه پزشکان جایروس


بزرگترین گروه فوق تخصصی پزشکان مغز و اعصاب و متخصصین روانپزشکی در ایران

 

شاید دیگر کمتر کسی اطلاع نداشته باشد که در مجموعه بزرگ پزشکان جایروس بهترین فوق تخصص های مغز و اعصاب و اعصاب و روان و برترین فارغ التحصیلان آمریکا،اسپانیا و آلمان حضور دارند و خدمات مغزواعصاب و روان که در این مجموعه ارائه می شود با کیفیت ترین در تمام ایران است!

کادر درمانی جایروس از لحاظ تخصصی در حیطه های اعصاب، در تمام کشور بی نظیر است


شماره تماس های نوبت گیری سریع

مشاوره های تلفنی و ویزیت آنلاین ویدئویی نیز ارائه می شود.

واحد مغز و اعصاب و روان ☎ 22616377_021

 واحد ویزیت متخصص اختلالات خواب و نوبت انجام تست خواب ☎ 02122648627

واحد مشاوره و روانشناسی  ☎ 22636863_021


درمان بی خوابی در منزل بدون دارو

 

اگر بی خوابی دارید، علاوه بر خدمات حضوری در کلینیک، میتوانید با تهیه دوره جامع درمان بیخوابی که توسط دکتر مصطفی امیری فلوشیپ اختلالات خواب تهیه شده است، بی خوابی تان را بدون دارو و در منزل درمان کنید.

درمان بی خوابی بدون دارو با ۱۱۳ روش علمی و خانگی (برای شروع، اینجا کلیک کنید)


درمان افسردگی بدون دارو آنلاین

اگر دچار افسردگی هستید یا میخواهید احساس شادی و لذت را در زندگی تان تقویت کنید، میتوانید بصورت حضوری توسط متخصصین روانپزشکی یا روانشناسان مجموعه جایروس ویزیت شوید و علاوه بر خدمات حضوری، میتوانید با تهیه دوره آنلاین درمان افسردگی در خانه که توسط مجموعه پزشکان جایروس تهیه شده است، افسردگی تان را در منزل و بدون دارو درمان کنید (برای دیدن ویدئو معرفی دوره، کلیک کنید)

درمان افسردگی در منزل بدون دارو (برای شروع، اینجا کلیک کنید)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *