برنامه اضطراب من | روش نوروفیدبک برای کودکان و نوجوانان

برنامه اضطراب من | روش نوروفیدبک برای کودکان و نوجوانان

 

نوروفیدبک روش آموزشی است که با کمک کامپیوتر انجام می گیرد که در آن پارامترهایی از فعالیت مغزی بیمار که به طور معمول توسط خود او درک نمی شود، برای بیمار نمایش داده می شود. با استفاده از مانیتور و بلندگوهایی نشان داده می شود که در ذهن فرد چه چیزی در جریان است. برنامه زیر روشی درمانی از نوع نوروفیدبک است.

برنامه اضطراب من چیست؟

برنامه اضطراب من برنامه ای برای کنترل اضطراب است که بر اساس درمان شناختی – رفتاری طراحی شده است. درمان شناختی – رفتاری درمان علمی و روانشناسانه ای است که حاصل دهه ها تحقیق مداوم بوده است و یکی از موثرترین روش های درمانی اضطراب می باشد. برنامه اضطراب من یکی از بهترین متد هایی است که به والدین و پزشکان آموزش می دهد که چگونه به کودکان و نوجوانان “یاد بدهند” که از راهکارها و ابزارهای عملی و مفید برا کنترل اضطراب خود استفاده کنند. برنامه اضطراب من 6 فصل و 46 درس دارد.

برنامه اضطراب من برای کودکان
درمان غیردارویی نوروفیدبک

 

فصل اول

شروع برنامه : شناخت اضطراب

دروس این فصل اطلاعات کلیدی و مهمی را درباره اضطراب آموزش می دهند. با گذراندن این فصل شما و فرزند دلبندتان اطلاعات زیادی درباره اضطراب به دست می آورید. همچنین این درس ها به شما کمک می کنند که برای مقابله با اضطراب آماده شوید.

فصل دوم

استراتژی های آرامش بخش : یادگیری آرام کردن خود

فصل دوم به کودک یا نوجوان شما استراتژی های آرام کردن و ذهن آگاهی را آموزش می دهد و به آنها یاد می دهد که چگونه از حس های فیزیکی اضطراب خلاص شوند.

فصل سوم

تفکر مفید و ثمربخش: صحبت درباره اضطراب

یادگیری تفکر درست و متعادل یکی از مهم ترین راهکارها برای مقابله با اضطراب است. در این فصل به کودک یا نوجوان شما آموزش داده می شود که چگونه تفکر اضطراب آور خود را بشناسد، ارزیابی کند و تغییر دهد.

فصل چهارم

رو به رو شدن با ترس: در معرض ترس قرار گرفتن

در این فصل یکی از موثرترین ابزارها برای کنترل اضطراب در اختیار شما عزیزان قرار می گیرد. در این قسمت به شما آموزش داده می شود که چگونه به کودک یا نوجوان خود کمک کنید تا با مواجه شدن قدم به قدم با ترس هایشان بر آنها غلبه کنند.

فصل پنجم

ادامه دادن فرایند درمان : در مسیر درمان ماندن

به فرزند خود کمک کنید تا با استفاده از استراتژی هایی برای حفظ نتایج درمان و کنترل اضطراب، برای آینده آماده شوند. در فصل پنجم بر زمینه ای قوی برای ادامه مسیر تاکید می شود و به فرزند شما کمک می کند تا برای جلوگیری از بازگشت اضطراب برنامه ای مناسب داشته باشد.

فصل ششم

مشکلات خاص:

ممکن است فرزند شما ترس های خاصی داشته باشد و یا شرایط خاصی برای او هراس آور باشد. برای درمان ترس های خاص باید ابزارها و روش های خاصی را مورد استفاده قرار داد. در فصل آخر، اطلاعات و راهکارهای تکمیلی برای مقابله فرزند شما با ترس ها و مشکلات احتمالی ارائه داده شده است.

برنامه اضطراب من برای چه کسانی طراحی شده است؟

برنامه اضطراب من برنامه خود مراقبتی است که به والدین و پزشکان آموزش می دهد که چگونه به کودکان و نوجوانان دچار اضطراب خفیف تا شدید کمک کنند. این برنامه همچنین می تواند به اساتید و معلمان کمک کند که فهم بهتری از اضطراب داشته باشند و روش هایی را یاد بگیرند که برای کنترل اضطراب دانش آموزان کاربرد دارند. بنابراین، از این برنامه می تواند در محیط های آموزشی و مدارس هم استفاده کرد. با اینکه می توان از این برنامه شخصا و بدون نیاز به کمک دیگران استفاده کرد، اما اگر استفاده از آن برای شما دشوار است می توانید با کمک یک متخصص این برنامه را اجرایی کنید.

پزشک متخصص با دانش و تجربه ای که در زمینه کنترل بیماری های روانی دارد، می تواند به شما کمک کند تا با دقت و درستی این برنامه را انجام دهید و اضطراب را در فرزند عزیزتان از بین ببرید.

چگونه می توان این برنامه را اجرا کرد؟

پیشنهاد می کنیم که ابتدا مطالب موجود در این برنامه را مطالعه کنید و پس از آشنایی با آن، قدم به قدم با همراهی فرزندتان آن را عملی کنید. با سرعت دلخواه خود فصول و دروس این برنامه را مطالعه کنید به اجرایی کنید. شما می توانید این برنامه را با روش دلخواه خود اجرا کنید. چند مورد از روش هایی که می توانید این برنامه را انجام دهید در اینجا آمده است:

  • می توانید هر 6 فصل را همزمان اجرا کنید.
  • می توانید درس به درس پیش بروید.
  • می توانید دوره های هفتگی یا ماهانه داشته باشید.

همچنین می توانید از مطالعه همه دروس صرف نظر کنید و صرفا بر روی دروس مرتبط متمرکز شوید. می توانید در زمان دیگری که دیگر مطالب مناسب شما بود، برگردید و بقیه مطالب را مطالعه کنید.

می توانید محتویات این برنامه را با استفاده از کامپیوتر یاد بگیرید و مرور کنید. همچنین فرم ها و جداولی را بر روی صفحه کامپیوتر پر می کنید و پرینت می گیرید.

همچنین، برای زمان مطالعه و اجرای این برنامه می توانید با مشورت فرزندتان یکی از دو روش زیر را انتخاب کنید:

  • زمان های خاصی را در طول هفته مشخص کنید و در آن زمان ها کار آموزش را انجام دهید.
  • زمان هایی این کار را انجام دهید که شما و فرزندتان میل و انگیزه لازم برای انجام آن را داشته باشید.

نکته مهم و کلیدی در این باره این است که روش “درست” برای مطالعه و انجام این مطالب وجود ندارد. با اینکه توصیه ما این است که با نظم مشخصی فصل ها و دروس این برنامه را مطالعه کنید، اما می توانید بدون نظم خاصی این کار را انجام دهید. هدف این برنامه این است که به کودک شما انگیزه کافی برای یادگیری را بدهد، و بنابراین این برنامه را می توان با استفاده از روشی که موثرتر است انجام داد.

چه زمانی برای انجام این برنامه به پزشک مراجعه کنیم؟

مطالعه و انجام قدم به قدم این برنامه کار چالش برانگیزی است. دشواری کار زمانی بیشتر می شود که فرزند شما درگیری اختلالات اضطرابی خفیف یا شدید بیشتری باشد. چنانچه کودک شما دچار اختلال اضطراب باشد، ممکن اطلاعات و راهکارهایی که در این برنامه ارائه می شوند برای درمان فرزندتان کافی نباشد. اگر نمی توانید فرزندتان را قانع کنید که این راهکارها را انجام دهد و یا با اینکه برنامه را به درستی اجرا می کنید، علائم اضطراب در فرزندتان از بین نمی رود و یا وخیم تر می شود، حتما به یک متخصص مراجعه کنید. برای این کار باید تراپیستی را پیدا کنید که متخصص در درمان شناختی – رفتاری باشد.

شروع برنامه

حالا که اطلاعات کافی در مورد این برنامه و فصول و موضوعات آنها به دست آوردید، و متوجه شدید که این برنامه برای شما و فرزندتان مناسب است، بهتره شروع کنید!

نکات مهم

هر فرد بزرگسالی که مسئولیت مراقبت از کودک یا نوجوان دچار اضطراب را بر عهده دارد، می تواند این برنامه را به کودک آموزش دهد.

 

روانشناس

  • مریم عبداللهی 
  • روانشناس و نوروتراپیست

اگر برای درمان اختلال اضطراب و یا اجرای صحیح و اصولی این برنامه به دنبال یک مرکز درمانی با مجرب ترین متخصصان هستید، به بند زیر توجه کنید:

خدمات تخصصی نوروفیدبک توسط تیم درمانگران مجرب و متخصص در مجموعه جایروس کلینیک، برای کسب اطلاعات بیشتر اینجا کلیک کنید.


بزرگترین گروه فوق تخصصی پزشکان مغز و اعصاب و متخصصین روانپزشکی در ایران

 

شاید دیگر کمتر کسی اطلاع نداشته باشد که در مجموعه بزرگ پزشکان جایروس بهترین فوق تخصص های مغز و اعصاب و اعصاب و روان و برترین فارغ التحصیلان آمریکا،اسپانیا و آلمان حضور دارند و خدمات مغزواعصاب و روان که در این مجموعه ارائه می شود با کیفیت ترین در تمام ایران است!

کادر درمانی جایروس از لحاظ تخصصی در حیطه های اعصاب، در تمام کشور بی نظیر است


شماره تماس های نوبت گیری سریع

مشاوره های تلفنی و ویزیت آنلاین ویدئویی نیز ارائه می شود.

واحد مغز و اعصاب و روان ☎ 22616377_021

 واحد ویزیت متخصص اختلالات خواب و نوبت انجام تست خواب ☎ 02122648627

واحد مشاوره و روانشناسی  ☎ 22636863_021


درمان بی خوابی در منزل بدون دارو

 

اگر بی خوابی دارید، علاوه بر خدمات حضوری در کلینیک، میتوانید با تهیه دوره جامع درمان بیخوابی که توسط دکتر مصطفی امیری فلوشیپ اختلالات خواب تهیه شده است، بی خوابی تان را بدون دارو و در منزل درمان کنید.

درمان بی خوابی بدون دارو با ۱۱۳ روش علمی و خانگی (برای شروع، اینجا کلیک کنید)


درمان افسردگی بدون دارو آنلاین

اگر دچار افسردگی هستید یا میخواهید احساس شادی و لذت را در زندگی تان تقویت کنید، میتوانید بصورت حضوری توسط متخصصین روانپزشکی یا روانشناسان مجموعه جایروس ویزیت شوید و علاوه بر خدمات حضوری، میتوانید با تهیه دوره آنلاین درمان افسردگی در خانه که توسط مجموعه پزشکان جایروس تهیه شده است، افسردگی تان را در منزل و بدون دارو درمان کنید (برای دیدن ویدئو معرفی دوره، کلیک کنید)

درمان افسردگی در منزل بدون دارو (برای شروع، اینجا کلیک کنید)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *