بهترین زمان برای شروع زوج درمانی

آیا وقت شروع زوج درمانی رسیده؟!

پریشانی مداوم در رابطه زناشویی پیامدهای بسیاری را برای بهزیستی روانی و فیزیکی هر یک از افراد به دنبال دارد. علاوه بر آن اثرات منفی را بر کودکان بر جای می­گذارد. خوشبختانه نتایج مطالعات حاکی از آن است که شروع زوج درمانی می­تواند تغییرات مثبت پایداری را ایجاد نماید. با این حال زوجین اغلب به دنبال راه ­حل­های علمی برای بهبود روابط خود نیستند. برای مثال نتایج مطالعات نشان داده است که:

  • 31% زوجین آموزش­های پیش از ازدواج را دریافت میکنند.
  • تنها 19% زوجین واقعا در جست و جوی زوج درمانی خواهند بود و تنها 37% زوجین قبل از طلاق برای دریافت حمایت تخصصی مراجعه می­کنند.
  • زوجین به طور متوسط تا 6 سال حتی با وجود مشکلات زناشویی در جست و جوی کمک تخصصی نیستند.

بخشی از این موضوعات ممکن است به دلیل انگ موجود در جامعه برای مراجعه به زوج درمانگر می­باشد. برای مثال:

  • مراجعه به زوج درمانگر ممکن است برای ما به این معنا باشد که به عنوان یک زوج به اندازه کافی توانمندی نداشته ­ایم که بر روی موضوعات مربوط به خودمان و رابطه مان کار کنیم.
  • از طرفی تظاهر به نبود موضوعی در رابطه و اجتناب از مواجه با موضوعات تعارض برانگیز از پیامدهایی چون دعواهای ناخوشایند، قطع ارتباط عاطفی و … جلوگیری می­کند.
  • گاهی اوقات متقاعد شده ­ایم که مشکل از همسرمان است به همین دلیل چرا ما بایستی برای درمان مراجعه کنیم؟ این در حالی است که هر رابطه­ای نیازمند حضور هر دو نفر می­باشد و هر دو نفر ناگزیر در آن درگیر هستند. پروفسور گاتمن می­گوید: هر رابطه ای برای قرار گرفتن در مسیر درست نیازمند تلاش است. تنش به طور مداوم وجود دارد و ناشی از نیروهایی است که شما را در کنار یکدیگر نگه می­دارند و نیروهایی که شما را از هم دور می­سازند”.

شروع زوج درمانی

چه زمانی برای شروع زوج درمانی مناسب است؟

در ایالت متحده امریکا، 40-50% تمامی ازدواج­های اول به طلاق منجر می­شوند. این درصد در رابطه با ازدواج­های دوم بیشتر هم می­باشد و به 60-65 % می­رسد. علاوه بر آن برخی از افراد به دلایل مالی، احساس شرمندگی به دلیل شکست رابطه زوجی، فرزندان و یا سایر موارد انتخاب می­کنند تا این رابطه را علی-رغم آن­که دیگر خوشحال نیستند ادامه دهند.

بسیاری از افراد در این شرایط احساس می­کنند که بایستی میان دو گزینه طلاق به بهای یافتن زندگی شادتر در آینده و ادامه زندگی فعلی علیرغم عدم رضایت به منظور حفظ ساختار خانواده خود انتخاب نمایند. به نظر می­رسد این یک انتخاب غلط باشد. شواهد خوبی وجود دارد که نشان می­دهد با دریافت کمک مناسب و همچنین اشتیاق و تمایل هر دو همسر، این امکان وجود دارد که ازدواج هایی که می­توانست به طلاق ختم شود، مسیر سازنده تر و سالم­تری را بیابند.

نشانه ­هایی وجود دارد که نشان می­دهند آیا شما و همسرتان از شروع زوج درمانی بهره مند میشوید یا خیر؟

  • تشدید تعارض­ها و عادتهای ارتباطی نادرست
  • فاصله هیجانی و احساس تنهایی
  • مسائل مربوط به تعهد و اعتماد: مانند دشواری در تکیه کردن به همسر
  • دلبستگی­ های ناایمن که در احساس خودارزشمندی و ترس از رها شدن تاثیرگذارند. این موضوع می­تواند هم شامل وابستگی شدید به دیگری شود و رفتارهای مزاحم گوناگونی را رقم بزند و هم می­تواند خود را به شکل استقلال شدید نشان دهد و باعث شود شریک عاطفی شما احساس کند که اولویت شما نیست.
  • احساس عدم حمایت و رها شدن به لحاظ عاطفی
  • نبود صمیمت جنسی و فقدان تمایل به یکدیگر
  • دشواریی هایی در رابطه با روابط با دوستان، موضوعات سغلی یا استرسورهای زندگی مانند بیماری که بر روی رابطه تاثیرگذارند.
  • سواستفاده، خیانت و اعتیاد
  • تفاوت در شیوه-های فرزندپروری
  • عدم توافق در رابطه با موضوعات مالی
  • اضطراب و افسردگی فردی درمان نشده ه موضوعات موجود در رابطه زوجی را پیچیده تر می­سازد.

یک درمانگر آموزش دیده می-تواند به گونه ­ای عمیق شما و شریک عاطفیتان را ارزیابی نموده و به شما راهبردهایی را بیاموزد که بتوانید شیوه تعامل خود را تغییر دهید و به این واسطه تعاملات ناکارآمد در بافت رابطه شما را اصلاح می­نماید. او می­تواند به شما کمک کند تا راحتتر احساسات و آسیب پذیری-های خود را با همسرتان در میان بگذارید و به همسرتان کمک می­کند تا بتواند به شیوه سازنده تر پاسخ دهد و شما و احساساتتان را بهتر بشناسد.

پیشگیری فقط برای قبل از ازدواج نیست|شروع زوج درمانی 

به طور معمول زوج­هایی که برای زوج درمانی مراجعه می­کنند آشفته، ناراضی و به لحاظ عاطفی آسیب دیده هستند. با این حال اینها تمام افراد مراجعه کننده نیستند. همانطور که می­دانید بهترین مداخله پیشگیری میباشد. از این رو حضور در جلسات و شروع زوج درمانی می­تواند به شما کمک کند تا روابط سالمتری را شکل دهید  و با آموزش مهارت ها و عادات جدید شما را برای غلبه بر موضوعاتی که می-تواند رابطه شما را متاثر سازد؛ تجهیز می­کند.

واقعیت این است که اگر شما هیچ کاری برای بهبود رابطه خود نکنید حتی اگر موضوع مخربی در در بافت رابطه شما پیش نیامده باشد باز هم رابطه شما مسیری رو به افول را طی خواهد کرد همانطور که این اتفاق برای ماشین، خانه و دندان های شما می­افتد. از این رو به نظر می­رسد ارزیابی نقاط قوت و ضعف رابطه و تلاش برای بهبود ضعف های آن در طول سالهای زندگی و انجام تمرینات و دریافت برنامه های درمانی می­تواند به عنوان مانعی برای افول رابطه عمل کند.

منبع


ترجمه و تدوین: دکتر زهرا بابایی، متخصص روانشناسی بالینی


بزرگترین گروه فوق تخصصی پزشکان مغز و اعصاب و متخصصین روانپزشکی در ایران

 

شاید دیگر کمتر کسی اطلاع نداشته باشد که در مجموعه بزرگ پزشکان جایروس بهترین فوق تخصص های مغز و اعصاب و اعصاب و روان و برترین فارغ التحصیلان آمریکا،اسپانیا و آلمان حضور دارند و خدمات مغزواعصاب و روان که در این مجموعه ارائه می شود با کیفیت ترین در تمام ایران است!

کادر درمانی جایروس از لحاظ تخصصی در حیطه های اعصاب، در تمام کشور بی نظیر است


شماره تماس های نوبت گیری سریع

مشاوره های تلفنی و ویزیت آنلاین ویدئویی نیز ارائه می شود.

واحد مغز و اعصاب و روان ☎ 22616377_021

 واحد ویزیت متخصص اختلالات خواب و نوبت انجام تست خواب ☎ 02122648627

واحد مشاوره و روانشناسی  ☎ 22636863_021


درمان بی خوابی در منزل بدون دارو

 

اگر بی خوابی دارید، علاوه بر خدمات حضوری در کلینیک، میتوانید با تهیه دوره جامع درمان بیخوابی که توسط دکتر مصطفی امیری فلوشیپ اختلالات خواب تهیه شده است، بی خوابی تان را بدون دارو و در منزل درمان کنید.

درمان بی خوابی بدون دارو با ۱۱۳ روش علمی و خانگی (برای شروع، اینجا کلیک کنید)


درمان افسردگی بدون دارو آنلاین

اگر دچار افسردگی هستید یا میخواهید احساس شادی و لذت را در زندگی تان تقویت کنید، میتوانید بصورت حضوری توسط متخصصین روانپزشکی یا روانشناسان مجموعه جایروس ویزیت شوید و علاوه بر خدمات حضوری، میتوانید با تهیه دوره آنلاین درمان افسردگی در خانه که توسط مجموعه پزشکان جایروس تهیه شده است، افسردگی تان را در منزل و بدون دارو درمان کنید (برای دیدن ویدئو معرفی دوره، کلیک کنید)

درمان افسردگی در منزل بدون دارو (برای شروع، اینجا کلیک کنید)

3 دیدگاه دربارهٔ «بهترین زمان برای شروع زوج درمانی»

  1. دوستان گرامی ممنون از پاسختان. ممکن است لطف کنید و تلفن ( مرکز شمال تهران) را بنویسید تا بتوانم تماس بگیرم؟ با سپاس فراوان

  2. دکتر دررابطه با موضوع فوق ، سوال مهم و طولانیی دارم. آیا راهی برای ارتباط تلفنی یا از طریق ایمیل با شما یا کلینکتان وجود دارد؟

    1. دپارتمان ارجاع تخصصی و سوالات

      سلام دوست عزیز
      در صورت تمایل جهت اخذ نوبت مشاوره و موارد این چنین می توانید با مرکز شمال تهران تماس بگیرید تا همکاران راهنماییتان کنند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *