چطور رابطه عاطفی را تمام کنیم؟

وقت تمام کردن رابطه عاطفی رسیده است؟!

در هر رابطه ای یکی انتظار از ان چیزی که باید وجود داشته باشد و انچه واقعا هست وجود دارد. درد اصلی از شکاف بین این دو بوجود می اید. گاهی این شکاف خیلی بزرگ است و اینجاست که باید به این فکر کنیم شاید بهترین راه این هست که از رابطه فاصله بگیریم. درست همانندشروع کردن رابطه، تمام کردن رابطه هم اصول و شیوه هایی دارد.

زمان آن فرا رسیده است؟

بعضی اوقات روابط مسیر خود را طی می کند. با این وجود، تشخیص اینکه چه موقع به پایان رسیده است، دشوار است. گرچه علائمی وجود دارد که نشان می دهند رابطه به پایان خودش نزدیک شده است. شاید دیگر آن نگاه ها و هیجان ها را در رفتار انها نبینید اما یک علامت اصلی انتقاد کردن است. اگر به انتقادها دقت نشود می تواند پایان رابطه را نشان دهد.

علامت دیگر برای پایان رابطه وقتی است که پس از بوجود امدن تعارض برای ترمیم آن تلاشی نشود. به طور کلی گرایش به سمت تفکر و هیجان های منفی بیشتر از مثبت است. وقتی شکاف بین انتظار و تجربه یک رابطه خیلی گسترده است، یا باید انتظار خود را پایین بیاورید یا تجربه خود را بالا ببرید. اگر تغییر رابطه امکان پذیر نیست، پایین آوردن انتظارات ممکن است بهترین و تنها گزینه شما باشد.

تمام کردن رابطه کار درستی است؟

اگر تصمیم گرفتید که وقتش است، بدانید که اشکالی ندارد. یکی از اهداف یک رابطه این است که به ما یاد بدهد که چگونه در روابط دیگر باشیم. در حقیقت، وقتی از جان گاتمن سؤال شد كه چه توصیه‌ای خواهد كرد و پاسخ او این بود كه «زودتر از روابط بد خارج شوید ». باید انتظار داشته باشید با شما با احترام، مهربانی، هیجان و عشق رفتار شود و نباید سواستفاده های جسمی و عاطفی را تحمل کنید.

اگر شما اماده تمام کردن رابطه عاطفی خود هستید، دوباره درباره آن فکر نکنید، شاید تصمیم درست همینه!

احتمالا هر چه در اینده پیش خواهد امد سالمتر و بهتر و شادتر از ان چیزی است که در گذشته بوده است. احتمالاً شما کمی در مورد آنچه می خواهید و آنچه نمی خواهیدآموخته اید. احتمالاً شما در مورد مرزهایی که می خواهید و نمی خواهید کمی خردمندتر شده اید. احتمالاً شما در مورد خصوصیات مورد نظر در شریک زندگی بعدی خود هوشمندانه تر عمل می کنید. اشکالی ندارد که در حالی که به دنبال یک مسابقه کامل تر هستید، در مورد روابط قبلی و شرکای خود به دنبال آنچه دوست دارید، باشید. نکته مهم این است که چشم خود را به جلو نگاه دارید.

یادتون باشه که هنوز هم ی رابطه است

گاتمن می گوید: مهم است كه جشن گرفته شود و نکات خوب را در اين رابطه مشخص کنیم. البته این درباره همه موارد صدق نمی کند، اما کارهایی وجود دارد که می توانید برای حفظ کرامت و صداقت پیوند اصلی انجام دهید. این به شما کمک می کند که به یاد داشته باشید که همیشه به شخص متصل خواهید شد. البته بهتر است شما به طور مستقیم با یکدیگر در ارتباط نباشید، اما همیشه بخشی از داستان یکدیگر خواهید بود.

تمام کردن رابطه عاطفی

چه چیزی راجع به رابطه خود با هم یاد خواهید کرد؟ نکات برجسته چه بود؟ چگونه رشد کردید و تغییر کردید؟

تا جایی که ممکن است مطمئن شوید که رابطه را به صورت مستقیم قطع کرده اید. این موضوع ممکن است خیلی طاقت فرسا باشد پس بهتر است با ظرافت انجام گیرد. خیلی مهم است که تمام کردن رابطه عاطفی به صورت رو در رو انجام بگیرد نه بوسیله نامه و ایمیل، مسیج یا شخص ثالث و یا هر شکل غیرمستقیم دیگر. هر رابطه معناداری لایق پایان معنی دار است؛ و در حد توان خود، باید مهربانانه رفتار کنید.

جولی گاتمن می گوید، “تجربه جدایی نباید منفی باشد.” حتی اگر اینطور باشد، نیازی نیست به خاطر شما باشد.

 

مرزها و انتظارات مشخص را تعیین کنید

بعضی‌اوقات سخت‌ترین قسمت تمام کردن رابطه، تعریف شرایط و چگونگی وجود شما در دنیای همدیگر به‌عنوان دو فرد جدا هست… اگر برای مدت زمان قابل‌توجهی با هم بوده‌اید، بدون شک دوستان و خانواده خود را در این ترکیب قرار داده اید. تأثیر جدایی شما بر روی انها تاثیر خواهد گذاشت. خیلی مهم است که مرزها و انتظارات واضحی تعیین کنید. حتی در این رابطه ممکن است بهترین دوستان خودتان را از دست بدهید اما این بهترین لطفی است که می‌توانید به خودتان کنید. شاید لازم است شما به او بگویید مجبور است او و دوستانش را در شبکه‌های اجتماعی مسدود کنید یا اینکه نمی‌توانید در چه جاهایی انها را ببینید.

اشکالی ندارد که رو به جلو بروید!

تمام کردن رابطه عاطفی، به این به معنی این نیست که به‌سوی پارتنر جدید حرکت کنید. استراحت داشته باشید، دوباره خودتان را بشناسید یا آنچه را که واقعاً از یک رابطه می‌خواهید را لیست کنید. یک درخت بکارید. یک تابلوی نقاشی جدید برای تخت خواب بخرید. با والدین خود تماس بگیرید. مهمانی بگیرید…

مدتی را در هفته تعیین کنید که به این فکر کنید از رابطه چه چیزهایی بدست آوردید. شما ممکن است درمان فردی را در شروع کنید تا به شما در پردازش از دست دادن رابطه کمک کند. شاید یک سرگرمی جدید را در پیش بگیرید یا یک سفر را برنامه‌ریزی کنید. توجه خود را به یک رویای نهفته یا هدف معطوف کنید.

منبع 


 

حمید ضرابی

کاندیدای دکتری روانشناسی بالینی از انستیتو روانپزشکی تهران

دارای مدرک رفتاردرمانی دیالکتیک از انجمن روانشناسی بریتانیا در کشور امارات 


بزرگترین گروه فوق تخصصی پزشکان مغز و اعصاب و متخصصین روانپزشکی در ایران

 

شاید دیگر کمتر کسی اطلاع نداشته باشد که در مجموعه بزرگ پزشکان جایروس بهترین فوق تخصص های مغز و اعصاب و اعصاب و روان و برترین فارغ التحصیلان آمریکا،اسپانیا و آلمان حضور دارند و خدمات مغزواعصاب و روان که در این مجموعه ارائه می شود با کیفیت ترین در تمام ایران است!

کادر درمانی جایروس از لحاظ تخصصی در حیطه های اعصاب، در تمام کشور بی نظیر است


شماره تماس های نوبت گیری سریع

مشاوره های تلفنی و ویزیت آنلاین ویدئویی نیز ارائه می شود.

واحد مغز و اعصاب و روان ☎ 22616377_021

 واحد ویزیت متخصص اختلالات خواب و نوبت انجام تست خواب ☎ 02122648627

واحد مشاوره و روانشناسی  ☎ 22636863_021


درمان بی خوابی در منزل بدون دارو

 

اگر بی خوابی دارید، علاوه بر خدمات حضوری در کلینیک، میتوانید با تهیه دوره جامع درمان بیخوابی که توسط دکتر مصطفی امیری فلوشیپ اختلالات خواب تهیه شده است، بی خوابی تان را بدون دارو و در منزل درمان کنید.

درمان بی خوابی بدون دارو با ۱۱۳ روش علمی و خانگی (برای شروع، اینجا کلیک کنید)


درمان افسردگی بدون دارو آنلاین

اگر دچار افسردگی هستید یا میخواهید احساس شادی و لذت را در زندگی تان تقویت کنید، میتوانید بصورت حضوری توسط متخصصین روانپزشکی یا روانشناسان مجموعه جایروس ویزیت شوید و علاوه بر خدمات حضوری، میتوانید با تهیه دوره آنلاین درمان افسردگی در خانه که توسط مجموعه پزشکان جایروس تهیه شده است، افسردگی تان را در منزل و بدون دارو درمان کنید (برای دیدن ویدئو معرفی دوره، کلیک کنید)

درمان افسردگی در منزل بدون دارو (برای شروع، اینجا کلیک کنید)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *