بهترین درمان برای سندرم پای بیقرار چیست؟

ماساژ کف پا

سندرم پای بیقرار یکی از شایعترین بیماریهای سیستم عصبی می باشد که معمولا تشخیص داده نمی شود و با عوامل دیگری نشانه های آن توجیه می شود مثل کلسترول بالا.

این بیماری یک اختلال در سیستم حسی و حرکتی می باشد که معمولا در سن جوانی شروع می شود ولی در میانسالی تشخیص داده می شود.این بیماری در طول زندگی می تواند وجود داشته باشد و درمان آن در مواقع مزمن طولانی و سخت می باشد.

این بیماری در خانمها مقداری بیشتر از آقایان است و سابقه خانوادگی در بروز آن دخیل است. از نظر وراثتی تقریبا به صورت اتوزومال غالب انتقال می یابد و شش کروموزوم در انتقال آن دخالت دارند.

این بیماری آهسته و به تدریج پیشرفت می کند.این بیماری در اثر اختلال در سطح گیرنده های دوپامین رخ می دهد.

در شروع بیماری علائم ابتدا در زمان خواب شروع می شود ولی در موارد پیشرفته در طول روز و زمان نشستن نیز بروز می کند.

علائم بیماری به صورت گزگز ˓فشرده شدن˓خارش˓درد و احساس حرکت اجباری می باشد که معمولا از پا˓ فاصله بین مچ و زانو شروع می شود و اگر پیشرفت کنه می تونه این حس تو کل بدن نیز درک شود.

این بیماری در 80 درصد موارد با اختلال خواب همراهی دارد:

درمان این بیماری ابتدا غیر دارویی و در قدم بعدی دارویی می باشد. باید بدانیم که این بیماری با درمان مناسب کنترل می شود . این بیماری بیماری آهسته پیشرونده است .

داروهای مثل TCA˓ SSRI˓˓CCB˓, و داروهای ضد تهوع و استفراغ و ضد سایکوز و آنتی هیستامین ها  در بروز علایم دخالت دارند. استفاده از سیگار و الکل و قهوه و کافئین می تواند تشدید کننده باشد.

درمان دارویی شامل: پرامی پکسول ˓روپینول˓کلونازپام و تمازپام.گاباپنتین و پره گابالین.کدئین˓پروپوکسی فن˓اکسی کودون ومتادون.

برای درمان و تشخیص این بیماری به متخصص نورولوزی یا مغز و اعصاب مراجعه کنید.

[divider]

متخصص مغز و اعصاب

♦  دکتر زهرا وهابی متخصص مغز و اعصاب و ستون فقرات – دارای بورد تخصصی از دانشگاه علوم پزشکی تهران

  مدیر دپارتمان بیماریهای ستون فقرات و اختلالات عصب و عضله مجموعه کلینیک های تخصصی آلومینا

کلینیک آلومینا مرکز فوق تخصصی پیشگیری و درمان اختلالات مغز و اعصاب و روان در ایران است.

تماس با ما


بزرگترین گروه فوق تخصصی پزشکان مغز و اعصاب و متخصصین روانپزشکی در ایران

 

شاید دیگر کمتر کسی اطلاع نداشته باشد که در مجموعه بزرگ پزشکان جایروس بهترین فوق تخصص های مغز و اعصاب و اعصاب و روان و برترین فارغ التحصیلان آمریکا،اسپانیا و آلمان حضور دارند و خدمات مغزواعصاب و روان که در این مجموعه ارائه می شود با کیفیت ترین در تمام ایران است!

کادر درمانی جایروس از لحاظ تخصصی در حیطه های اعصاب، در تمام کشور بی نظیر است


شماره تماس های نوبت گیری سریع

مشاوره های تلفنی و ویزیت آنلاین ویدئویی نیز ارائه می شود.

واحد مغز و اعصاب و روان ☎ 22616377_021

 واحد ویزیت متخصص اختلالات خواب و نوبت انجام تست خواب ☎ 02122648627

واحد مشاوره و روانشناسی  ☎ 22636863_021


درمان بی خوابی در منزل بدون دارو

 

اگر بی خوابی دارید، علاوه بر خدمات حضوری در کلینیک، میتوانید با تهیه دوره جامع درمان بیخوابی که توسط دکتر مصطفی امیری فلوشیپ اختلالات خواب تهیه شده است، بی خوابی تان را بدون دارو و در منزل درمان کنید.

درمان بی خوابی بدون دارو با ۱۱۳ روش علمی و خانگی (برای شروع، اینجا کلیک کنید)


درمان افسردگی بدون دارو آنلاین

اگر دچار افسردگی هستید یا میخواهید احساس شادی و لذت را در زندگی تان تقویت کنید، میتوانید بصورت حضوری توسط متخصصین روانپزشکی یا روانشناسان مجموعه جایروس ویزیت شوید و علاوه بر خدمات حضوری، میتوانید با تهیه دوره آنلاین درمان افسردگی در خانه که توسط مجموعه پزشکان جایروس تهیه شده است، افسردگی تان را در منزل و بدون دارو درمان کنید (برای دیدن ویدئو معرفی دوره، کلیک کنید)

درمان افسردگی در منزل بدون دارو (برای شروع، اینجا کلیک کنید)

37 دیدگاه دربارهٔ «بهترین درمان برای سندرم پای بیقرار چیست؟»

  1. سلام من برای درمان سندم آر ال اس در تبریز پیش دکتری رفتم.در زانو هایم تزریق انجام داد و حدود 8 سال است که دردندارم اما جدیدا یکی دو بار شبها باز پا درد گرفتم و اگه ادامه پیدا کنه بازم میرم برا تزریق

    1. باسلام میشه اسم دکتری که رفتید رو بگید واینکه چه دارویی در پاها تون تزریق کردند

  2. سلام من تحت نظر دکتر متخصص اعصاب و روان شیراز هستم دکتر دو ساله که تشخیص سندرم پای بیقرار داده است وقرص های ریسپریدون 4 گاباپنتین سیصد بی پریدین کلو نازپام وپرانول بیست را مصرف می کنم دکتر به من گفته که به دلیل بیماریت اعصاب و روان نی توانم داروی دیگری برای سندرم پای بیقرار بدم میخواستم بپرسم وقتی پسته مصرف می کنم پاهم آروم میشه دلیلش چیه واینکه مدتیه داروی زینک پلاس برای مو هام مصرف می کنم پاهام کمی بهتر شده آیا قرص زینک برای سندرم پای بیقرار تاثیر داره

    1. مریم عبداللهی روانشناس , رواندرمانگر و نوروتراپیست

      با سلام
      بله در برخی موارد کاهش روی و زینک منجر به بی قراری در پا دیده شده است

  3. سلام، من ٣٤ ساله هستم از كودكى سندروم پاى بى قرار داشتم البته چند ساله كه اسم اين بيمارى رو مى شناسم، از ٢٠ سالكى تا بحال چندين بار به صورت تفننى ترياك مصرف كردم و به طرز عجيبى بهتر مى شدم الان يك سال است كه تصميم گرفته ام اين مسئله را كنار بگذارم اوايل خيلى حال بدى داشتم بى قرارى پاهايم صد برابر بيشتر شده بود مدت ٩ ماه است كه هيچ مصرفى ندارم اما پاهايم دچار ضعف و بى قرارى شديد است خصوصا شب هنگام. لطفن راهنمايى كنيد كه چه كنم مى ترسم دوباره وسوسه بشوم، مطالعه ى بسيارى در مورد اين مشكل داشته ام و به پزشك هم مراجعه كرده ام تا مادامى كه قرص بخورم خوب هستم دارو را كه قطع كنم بدتر مى شم لطفن راهنمايى كنيد.

    1. مریم عبداللهی روانشناس , رواندرمانگر و نوروتراپیست

      سلام
      درمان سندرم پای بی قرار توسط دارو قابل درمان است ، برای جناب دکتر یاراحمدی (متخصص مغزو اعصاب -فوق تخصص خواب از امریکا ) در شعبه شریعتی نوبت ویزیت تهیه فرمائید.

  4. سلام
    من هم سندروم پای بیقرار دارم
    شبها قبل خواب کمی درگیرش میشم و حتی میون خواب اما بیدار میشمو پاهامو حرکت میدمو دوباره میخوابم ولی مشکل من در صبحاست که خوابم میاد ولی باید شدیدا پاهامو حرکت بدم چون ضعف میره و دیگه نمیزاره بخوابم
    هرساعتی خوابیده باشم باز ساعت ۹ صبح بیدارم میکنه و تا وقتی بلند نشم و حرکت نکنم علایم هست و نمیزاره بخوابم واقعا کلافه شدم لطفا راهنماییم کنید

    1. دپارتمان ارجاع تخصصی و سوالات

      سلام، دوست گرامی توصیه میشود توسط پزشک متخصص مغز و اعصاب معاینه شوید. در صورت نیاز وی شما را به روانپزشک نیز ارجاع خواهد داد. در صورت تمایل میتوانید از طریق صفحه تماس با ما، با یکی از مراکز تماس بگیرید تا همکاران برای دکتر زهرا وهابی یا دکتر دهقانی (متخصصین مغز و اعصاب) تایم ویزیت هماهنگ نمایند. (شعبه کرج دکتر نادری)

  5. سلام… همه از درد پا قبل از خواب شکایت دارند اما من 5% این مشکل را قبل از خواب دارم و 95% این مشکل صبح هنگام بیدار شدن از خواب دارم. البته خوابم هم بد نیست و راضیم اما هزاران بار آرزوی مرگ میکنم صبحها چون نیاز وحشتناک به فشار ساق پاهایم دارم و از کوفتگی و نیاز شدید برای ماساژ کف پاهام اصلا نمیتونم از تخت بیام پایین و پاهام را بی حال و ضعیف می بینم. من هم دکترهای جوراجور رفتم ولی هیچ نتیجه ای نگرفتم. لطفا راهنماییم کنید. ممنون

    1. مریم عبداللهی روانشناس , رواندرمانگر و نوروتراپیست

      سلام
      جهت درمان برای خانم دکتر نیوشا محمدی در شعبه شریعتی ( روانپزشک مشکلات خواب ) نوبت ویزیت تهیه فرمائید.

  6. مسعودکیانی

    باسلام بنده هم مشابه دیگر عزیزان حدودهفت سال است ازمشکل سندروم پای بیقراررنج می برم و همانطور که دوستان درپیامهای قبلی گفتن همی آزمایشگاه وداروهارااستفاده نمودم که بی ثمربوده .از طرفی جنابعالی به مراجعین فوق الذکر آدرس دودکترراعنایت فرمودهای واقعاعرض می کنم که این مریضی دیگه نه جونی برام باقی گذاشته ونه پولی اگرادرس یا شمارهای ازکسی که پیش دکترهای مذکو رفته و نتیجه گرفته رابه بنده عنایت فرما..خیلی خیلی سپاسگزارم

  7. با سلام
    من حدود 5 سال مبتلا به سندروم پای بی قرار هستم . در تمام این مدت هیچ کدام از داروهایی که پزشکان تجویز کردند هیچ تاثیری نداشته . برای نوبت ویزیت با مطب دکتر امیری تماس گرفتم گفتند ایشان خارج از کشور هستند .
    لطفا زمان بازگشت ایشان را از طریق همین سایت اطلاع دهید .باور کنید آخرین امیدم برای بهبودی مراجعه به ایشان است.

    1. مریم عبداللهی روانشناس , رواندرمانگر و نوروتراپیست

      سلام
      متاسفانه تاریخ بازگشت ایشان مشخص نیست ولی خانم دکتر نیوشا محمدی در این حیطه مشکل شما ، جایگزین دکتر امیری در شعبه شریعتی هستند.

  8. سلام پر من حدودچهار سال هستش از قرص اعصاب و روان استفاده میکنن حدود دوماهی هستش پرش شدید پا همراه با درد زیاد دارن و تو خواب به شدت دست و پاهاشون رو میزنن متاسفانه تا الان هر دکتری رفتیم ففط قرص مسکن دادن که بی اثر بوده میتونم خواهش کنم کمکمون کنین پیش کدومک دکتر بریم که بتونن درمان کنن حالشون اصلا خوب نیست و درد شدیدی دارن

    1. مریم عبداللهی روانشناس , رواندرمانگر و نوروتراپیست

      سلام
      جهت بررسی دقیق در این حیطه نیاز به تست خواب داشته تا تمامی پرش ها به دقت ثبت گردد ، دراین خصوص با شعبه شریعتی واحد مغزو اعصاب تماس حاصل فرمائید.

  9. سلام ,
    من مردی هستم 39 ساله حدود 6 سال پیش بعدازظهر ها که از سرکار میامدم خونه تو هر دو پام احساس خستگی و کوفتگی ودرد می کردم .در طول روز دردی حس نمی کردم اما غروب ها به محض اینکه می خواستم استراحت کنم و پاهام و دراز میکردم یه درد شدید از ساق پاهام شروع میشد و تا مچ و تمام کف پا ادامه داشت . از ساق پا پایین تر به سمت کف پا شدید تر میشد جوری که هر دو پام و فشار میدادم , کف پاهامو یک نفر لگد می کرد , راه می رفتم تکان تکان می دادم تا کمی آروم بشه . کم کم هر شب این درد به سراغم میآمد.پیش دکتر عمومی رفتم گفت یکم وزن کم کن و کفش راحت تر پاکن . یه ازمایش خون هم نوشت برای چک کردن کلسترول و قند و کم خونی و…
    که جواب همه نرمال بود . کم کردن وزن و تعویض کفش هم کمکی نکرد . درد و احساس خشکی شدن و بی حسی وسرد شدن پاهام شدیدتر میشدو شبها تا نزدیکیهای صبح راه میرفتم و پاهام و تکون میدادم و با انواع پماد ها و روغن ها ماساژ میدادم .موقع ماساژ یا زمانی که گرمشون می کردم بهتر میشد .صبح دوباره خسته و خواب آلوده میرفتم سر کار . چون شب قبل نخوابیده بودم , عصبی بودم .خسته بودم با هم کارام دعوا می کردم و…یادم نمیاد چندتا دکتر متخصص و فوق تخصص رفتم.آزمایشهای جور واجور.پوکی استخوان .کالر داپلر . تست قلب و نوار فلب .آزمایش ذخیره آهن (فریتن) اگه اشتباه نکنم . نوار عصب و عضله . ام آر آی از کمر و…..بعضی از آزمایشهارو هم یادم نمیاد .جالب اینجاست که تو هیچ کدوم هیچی پیدا نکردن و همه نرمال بودن.یه متخصص مغز و اعصاب گفت آر ال اس (سندروم پای بیقرار ) داری .قرص روپینیرول و کپسول گاباپنتن داد .3ماه ادامه دادم 2 بار هم دوزشو قوی کرد اما انگار نه انگار .فقط آنزیمهای کبدم بهم ریخت .یه نرولوژیست دیگه بجای روپینیرول سیفرول (پرامی پکسول ) بهم داد .اما اونم اثری نداشت . وقتی از ذاروهای شیمیایی نا امید شدم رفتم سراغ طب سنتی . باد کش و حجامت از پشت ساق پا و کلی روغن و چای گیاهی …اما اونها هم اثرشون دایم نبود .بعد حجامت تا 4/5 روز بی حسی و سردی و درد پام بهتر میشد اما بعد 4/5 روز دوباره بر میگشت .این بیماری مسیر زندگیمو تغییر داد . از کارم استعفا دادم . نامزدم وقتی دید این پادرد درمون نمیشه , ترسید فکر کرد درد لا علاجه و ازم جدا شد.فعالیت های روزانم تحت تاثیر بی خوابی شب هام به مشکل میخوره .افسردگی گرفتم و…الآن با مسکن و ماساژ و آب داغ درد و تحمل میکنم. خواهش میکنم راهنماییم کنید این بیماری زندگی منو تباه کرد , داره منو میکشه…..

    1. مرکز تحقیقات مغزواعصاب و روان

      نیاز به معاینه و بررسی وجود دارد. برای خانم دکتر وهابی نوبت ویزیت بگیرید

  10. سلام مادر من حدود ٤سال سندروم پاي بيقرار دارند هر دكتري رفته براي يه مدت خوب شده اما بعد دوباره شروع شده ميشه دكتر مربط معرفي كنيد ممنون

    1. مدیر ارشد دپارتمان تحقیقات توجه و تمرکز

      همراه با تمامی مدارک پزشکی تان برای خانم دکتر وهابی نوبت ویزیت تهیه فرمایید. سپاس.

  11. سلام من مدت 5 ماه به سندروم پاي بي قرار مبتلا شدم ابتدا به صورت گزگز كردن داغ شدن وسوزش بود حالا به شدت بدتر شده تما طول روز اين حالت هست حتي هنگام راه رفتن هم هست قرص هم فايده نداره شش ماه پر گابالين 75 روزي دو عدد مي خورم ولي ديگه فايده نداره

    1. رضا پورعباس تهران

      5 سال است به این درد مبتلا هستم
      ولی نزدیکترین و مشابه ترین درد را با شما دارم
      واقعا هر کاری انجام داده ام ولی متاسفانه جوابی تاکنون نگرفته ام
      لطفا اگر به نتیجه رسیدید اطلاع دهید

  12. روش آرام شدن پای بیقرار با یک قالب صابون: به گزارش وب سایت دکتر اوز ، دکتر ” جیم سیرز ” در این برنامه روشی ساده ولی موثر برای رفع بی قراری پا معرفی کرد . به توصیه این متخصص اگر ساعتی قبل از انکه به رختخواب بروید یک قالب صابون را زیر ملحفه بگذارید تا بدین وسیله در طول شب خواب آرام را تجربه کنید . هیچ تحقیقات علمی برای ثبت این روش انجام نشده است اما 72 درصد از افرادی که این روش را امتحان کرده اند نتیجه را مثبت و عالی گزارش کرده اند . به گفته ی وی این یک روش کاملا تجربی است اما نتیجه ی ان قابل توجه بوده است. دکتر سیرز می گوید:بهترین نوع صابون برای این روش درمانی صابون اسطوخودوس یا صابونی با عطر گلهای لاوندل است.

  13. سلام. مادرم حدود 8ساله که در پاهاشون احساس ضعف شدید دارند. که در ابتدا این ضعف رفتن مختصر بود و با گرم کردن مقداری بهبود پیدا میکرد اما همزمان هم با سختی بالا پایین رفتن از پله ها همراه می شد. پزشک معالج دایما آمپولهای تقویتی و آمپولهای بتامتازون و امثالهم رو براشون تجویز می کرد. اما کمی بهتر میشد و دوباره وضع قبلی بر میشگت. اخیرا” درد شدید هم به ضعف پاشون اضافه شده طوری که پای راستشون رو تقریبا” دیگه نمیتونن باهاش براحتی راه برن یعنی از فرط درد و ضعف اصلا” نمیتونن اون پارو زمین بزارن و وزن رو روش بندازن. به پزشک عمومی مراجعه کردیم و ایشون تشخیص سندرم پای بیقرارو دادن و داروهای گاباپنتین100، ویتامین ب1 300، ویتامین د و قرص جوشان کلسیم رو دادن. ضمنا” مادم همیشه با خوردن مکمل کلسیم د ضعف پاهاشون چند برابر میشه. الان دکتر بخاطر همین کلسیم رو بصورت قرص جوشان جدا از ویتامین د تجویز کرده و گفته که دیگه اون علایم ضعف شدید ظاهر نمیشن.
    حالا سوالم اینه که لطفا” بفرمایید اولا” آیا تشخیص پزشک در مورد سندرم پای بیقرار برای مادر من درست بوده؟[ضمنا” مادرم علایم بیحسی، گزگز مور مور و اینهارو ندارند]
    دوما” اگر درست بوده چرا در طول روز هم این علایم رو دارند؟مگه نه اینکه علایم سندرم پای بیقرار در شب و هنگام استراحت ظاهر میشوند؟
    سوم اینکه علت صعف بیشتر پا بعداز خوردن مکمل کلسیم د چیست؟
    با تشکر فراوان!

    1. مرکز تحقیقات مغزواعصاب و روان

      سلام
      خیر علائم به تشخیص های ذکر شده نمیخورد.
      به نظر میرسد ایشان نیاز به بررسی توسط متخصص مغزواعصاب دارند و بهتر است برای دکتر وهابی نوبت ویزیت بگیرید

  14. سلام.پسر چهارساله من حدود شش ماه است که در خواب پاهاش رو محکم به زمین میکوبه. مخصوصا وقتی مریض هستش.
    شدت این ضربه ها اونقدر زیاده که با صداش ما بیدارمیشیم و مرتب این کارو تکرارمیکنه.جدیدا گاهی دستهاشم میکوبه.
    ازتون خواهش میکنم به آدرس ایمیلم نظرتون رو بفرستین و منو راهنمایی کنید.نمیدونم کجا باید ببرمش خیلی نگرانم ممنونم

    1. مریم عبداللهی روانشناس , رواندرمانگر و نوروتراپیست

      سلام
      برای خانم دکتر رنجبر و یا جناب دکتر موسوی ، فوق تخصص اعصاب وروان کودک می توانید نوبت ویزیت تهیه فرمائید.

  15. سلام من ۳۲ساله هستم یه ساله که پاهام بیقرارن درد ندارم فقط شبا به خصوص پاهامو بهم میمالم اذیت میشم نمیتونم بخوابم اگه میتونید کمکم کنید چیکار کنم؟

  16. سلام 36 سالمه الان حدود چند ساله پاهام درد میکنن مخصوصا شبها باید پاهام رو حرکت بدم یا جسم سنگینی آنها رو ماساژ بده رفتم ی متخصص مغزو اعصاب گفت سندروم پای بیقراره گاباپنتین و پرامی پکسول داد الان درد دارم چکار کنم اذیتم

    1. مرکز تحقیقات مغزواعصاب و روان

      برای بررسی برای دکتر امیری فوق تخصص اختلالات خواب نوبت ویزیت بگیرید

    2. سلام.من هم مدت زیادی با سندرم پای بی قرار درگیر بودم به متخصص مغز و اعصاب مراجعه کردم.با خوردن پرامی پکسول خیلی بهتر شدم.ولی با مراجعه به یه متخصص طب سوزنی و 10 جلسه درمانی الان کاملا خوب شدم

    3. روش آرام شدن پای بیقرار با یک قالب صابون: به گزارش وب سایت دکتر اوز ، دکتر ” جیم سیرز ” در این برنامه روشی ساده ولی موثر برای رفع بی قراری پا معرفی کرد . به توصیه این متخصص اگر ساعتی قبل از انکه به رختخواب بروید یک قالب صابون را زیر ملحفه بگذارید تا بدین وسیله در طول شب خواب آرام را تجربه کنید . هیچ تحقیقات علمی برای ثبت این روش انجام نشده است اما 72 درصد از افرادی که این روش را امتحان کرده اند نتیجه را مثبت و عالی گزارش کرده اند . به گفته ی وی این یک روش کاملا تجربی است اما نتیجه ی ان قابل توجه بوده است. دکتر سیرز می گوید:بهترین نوع صابون برای این روش درمانی صابون اسطوخودوس یا صابونی با عطر گلهای لاوندل است.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *