اهمیت کلسترول بالا و کاهنده های کلسترول

                    کلسترول بالا

 

چرا کلسترول بالا اهمیت دارد ؟

کلسترول بالا یکی از فاکتورهای خطر اصلی برای بیماری عروق کرونر، حملات قلبی و سکته مغزی است. همچنین ریسک آلزایمر را بالا می‌برد. کلسترول بالا با تشکیل پلاک در دیواره شریان، باعث باریک شدن شریان و در نتیجه محدود شدن جریان خون داخل آن می‌گردد. اگر این امر منجر به قطع جریان خون به بخشی از قلب یا مغز گردد، حمله قلبی یا سکته مغزی رخ می‌دهد.

 

کاهنده کلسترول

 

کاهنده های کلسترول :

 

مصرف فیبر بیشتر : فیبر‌های محلول که در بسیاری غذاها وجود دارند، به کاهش کلسترول LDL (کلسترول بد) کمک می‌کنند. منابع اصلی این فیبرها شامل نان‌های تهیه شده از غلات کامل، میوه ها، میوه خشک، سبزی‌ها و حبوبات می‌باشد.

 

نوع چربی مصرفی : چربی اشباع که در ترکیبات حیوانی وجود دارد، سطح LDL را بالا می‌برد. چربی‌های ترانس هم سطح کلسترول بد را بالا می‌برند. این 2 نوع چربی بد در بسیاری از غذاهای پخته و سرخ‌شده (دونات، سیب‌زمینی سرخ‌کرده و چیپس) و شیرینی‌ها وجود دارند.

 

چربی غیراشباع ممکن است LDL را کاهش دهد. این نوع چربی در آووکادو، روغن زیتون و روغن بادام وجود دارد.

 

پروتئین ها

 

پروتیین ها : گوشت و شیر مقادیر زیادی پروتیین دارند ولی منبع کلسترول نیز هستند.

می‌توان با مصرف پروتیین‌های گیاهی مثل سویا، LDL کلسترول را کاهش داد. یک گزینه دیگر ماهی است. بعضی انواع مثل ماهی سالمون سرشار از امگا-3 می‌باشد که در بهبود کلسترول نقش دارد. انجمن قلب آمریکا مصرف ماهی حداقل 2 بار در هفته را توصیه می‌کند.

 

رژیم کربوهیدرات

 

رژیم کم‌کربوهیدرات : مصرف رژیم کم‌کربوهیدرات در بهبود سطح کلسترول از رژیم کم‌چرب موثرتر است.

 

کاهش وزن : کاهش وزن به کاهش سطح تری‌گلیسرید، LDL کلسترول و کلسترول تام کمک می‌کند.

 

ترک سیگار : با ترک سیگار، کلسترول خوب یا HDL حدود 10% افزایش می‌یابد.

 

ورزش : در یک فرد سالم ولی بی‌تحرک، با شروع فعالیت ورزشی ایروبیک در 2 ماه اول، کلسترول HDL حدود 5% افزایش می‌یابد.

 

ورزش منظم کلسترول LDL را نیز کاهش می‌دهد. فعالیت‌هایی که ضربان قلب را بالا می‌برند مانند دویدن، شنا، راه رفتن تندبه مدت حداقل 30 دقیقه هر روز، توصیه می‌شود.

 

درمان دارویی

 

درمان دارویی :

کلسترول بالا ممکن است با رژیم غذایی و فعالیت بدنی به تنهایی کنترل نشود و نیاز به درمان دارویی بخصوص در صورت وجود سابقه خانوادگی وجود دارد.

 

استاتین‌ها معمولا خط اول درمان می‌باشند، که تولید کلسترول در کبد را محدود می‌کند. سایر داروها شامل مهارکننده‌های باز‌جذب کلسترول، فیبرات‌ها و رزین‌های متصل شونده به اسید صفراوی هستند. ممکن است پزشک ترکیبی از این داروها را به شما توصیه نماید.

 

داروی گیاهی

 

داروهای گیاهی :

در برخی مطالعات مشاهده شده است که سیر درصد کلسترول تام را کاهش می‌دهد. ولی قرص سیر عوارض جانبی دارد و ممکن است با سایر داروها تداخل کند. سایر گیاهانی که کلسترول را کاهش می‌دهند شامل دانه شنبلیله، ریحان، عصاره کنگر فرنگی و بومادران می‌باشد.

 

چه مقدار کاهش کلسترول لازم است ؟

در افراد دیابتی یا در معرض خطر بیماری قلبی، LDL کمتر از 100، مطلوب است. در صورت ابتلا به بیماری قلبی یا بیماری عروق کرونر، برخی پزشکان کاهش LDL به کمتر از 70 را توصیه می‌کنند.

 

 

دکتر سارا قربانپور

  • دکتر سارا قربانپور
  • متخصص ظب داخلی و دوره غدد و متابولیسم

بزرگترین گروه فوق تخصصی پزشکان مغز و اعصاب و متخصصین روانپزشکی در ایران

 

شاید دیگر کمتر کسی اطلاع نداشته باشد که در مجموعه بزرگ پزشکان جایروس بهترین فوق تخصص های مغز و اعصاب و اعصاب و روان و برترین فارغ التحصیلان آمریکا،اسپانیا و آلمان حضور دارند و خدمات مغزواعصاب و روان که در این مجموعه ارائه می شود با کیفیت ترین در تمام ایران است!

کادر درمانی جایروس از لحاظ تخصصی در حیطه های اعصاب، در تمام کشور بی نظیر است


شماره تماس های نوبت گیری سریع

مشاوره های تلفنی و ویزیت آنلاین ویدئویی نیز ارائه می شود.

واحد مغز و اعصاب و روان ☎ 22616377_021

 واحد ویزیت متخصص اختلالات خواب و نوبت انجام تست خواب ☎ 02122648627

واحد مشاوره و روانشناسی  ☎ 22636863_021


درمان بی خوابی در منزل بدون دارو

 

اگر بی خوابی دارید، علاوه بر خدمات حضوری در کلینیک، میتوانید با تهیه دوره جامع درمان بیخوابی که توسط دکتر مصطفی امیری فلوشیپ اختلالات خواب تهیه شده است، بی خوابی تان را بدون دارو و در منزل درمان کنید.

درمان بی خوابی بدون دارو با ۱۱۳ روش علمی و خانگی (برای شروع، اینجا کلیک کنید)


درمان افسردگی بدون دارو آنلاین

اگر دچار افسردگی هستید یا میخواهید احساس شادی و لذت را در زندگی تان تقویت کنید، میتوانید بصورت حضوری توسط متخصصین روانپزشکی یا روانشناسان مجموعه جایروس ویزیت شوید و علاوه بر خدمات حضوری، میتوانید با تهیه دوره آنلاین درمان افسردگی در خانه که توسط مجموعه پزشکان جایروس تهیه شده است، افسردگی تان را در منزل و بدون دارو درمان کنید (برای دیدن ویدئو معرفی دوره، کلیک کنید)

درمان افسردگی در منزل بدون دارو (برای شروع، اینجا کلیک کنید)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *