ارتباط میان داروی استاتین و از دست دادن حافظه

ارتباط میان داروی استاتین و از دست دادن حافظه
ارتباط میان داروی استاتین و از دست دادن حافظه

طبق گفته پزشکان مصرف داروی استاتین و غیر استاتینی درصد فراموشی را افزایش می دهد.

بر طبق مطالعاتی که صورت گرفته است، آغاز دوره درمان با داروهای استاتین  تا حدی با افزایش خطر پیشرفت بیماری فراموشی و از دست دادن حافظه در ظرف مدت سی روز همراه است. اما نکته جالب توجه این است که نتیجه مشابه در بیمارانی که داروهای پایین آورنده چربى از نوع غیراستاتین ( مواد چربى كه شامل پيه وموم وفسفاتيد وسروبروزيدها ميباشد ) مصرف می کردند، نیز مشاهده می شد.

در مقایسه با غیر مصرف کنندگان دارو،  مصرف داروهای پایین آورنده چربی از نوع استاتین و غیر استاتین، بیمار را با خطر افزایش و شدت یافتن بیماری فراموشی و از دست دادن حافظه در هفته های ابتدایی درمان روبه رو می کند. اما اگر بخواهیم داروهای استاتین و غیر استاتین را به صورت جداگانه مورد مقایسه قرار دهیم، هیچ تفاوتی در میزان فراموشی و از دست دادن حافظه مشاهده نشد.

محققان از مشاهدات بدین نتیجه رسیدند که یا تمام داروهایی که برای پایین آوردن چربی  چه از نوع استاتین و چه از نوع  غیر استاتین مورد استفاده قرار می گیرند، موجب فراموشی و از دست دادن حافظه می شوند و یا اینکه ممکن است در آمار خطایی بوجود آمده باشد.

داروی استاتین برای پایین آوردن کلسترول

این یک حقیقت مسلم است زمانی که بیمار شروع به مصرف داروی جدید می کند، سریع تر به عوارض دارو  واکنش نشان می دهد و علائم زودتر در او نمایان میشود و به تبع آن بیمار نیز به پزشک متخصص مراجعه می کند و شرایط خود را برای او بازگو می کند. موارد بسیاری وجود دارد که بیماران به پزشک متخصص مراجعه می کنند و از اختلال حواس و فراموشی خود شکایت دارند، اما از آنجایی که ملاقات با پزشک هر چند وقت یکبار صورت می گیرد، پزشک قادر به  ارائه تشخیص درست نیست.

مطالعات پیشین در این زمینه نشان می دهد اختلال حواس، فراموشی و از دست دادن حافظه به گونه ای با مصرف داروی استاتین  مرتبط است، اما نکته جالب توجه این است که در مقایسه با بیمارانی که تاکنون داروی استاتین برای آنها تجویز نشده است،همین دارو حتی موجب بهبود حافظه مصرف کنندگان قبلی داروی استاتین در بلند مدت می شود.

بدون وجود گروه غیر مصرف کنندگان داروی استاتین، این احتمال وجود داشت که محققان بدین نتیجه می رسیدند که مصرف این دارو موجب اختلال حواس در کوتاه مدت می شود. در واقع این این دسته از بیماران نقش مهمی را در دستیابی محققان به اطلاعات واقعی ایفا می کنند.

به منظور بررسی ارتباط میان مصرف داروی استاتین و خطر افزایش ابتلا به فراموشی و اختلال حواس، محققان تصمیم گرفتند که بین دو گروه مصرف کنندگان دارو و گروه دوم بعنوان گروهی که تاکنون داروی استاتین برای بیماری آنها تجویز نشده است، آزمایشاتی را انجام دهند. در این آزمایش، بیمارانی که بیماری شان آلزایمر و یا دیمنشیا تشخیص داده شد، یا حتی شرایطی داشتند که در فرآیند را با مشکل رو به رو می کرد، برای مثال بیماری پارکینسون، به طور کامل از پروسه آزمایش کنار گذاشته شدند.

در اینجا حدود 482,543 نفر مصرف کننده داروی استاتین با همین تعداد جمعیت غیر مصرف کننده هر نوع داروی پایین آورنده چربی و با  26,484 مصرف کننده داروهای پایین آورنده چربی از نوع غیر استاتین، مانند کولستیرامین، کولستیپول هیدروکلراید، کولسیولام، کوفیبرات و غیره مورد مقایسه قرار گرفتند.

تجزیه و تحلیل اطلاعات و آمار بدست آمده نشان داد:

رابطه میان فراموشی و مصرف داروی استاتین

افرادی که قبلا داروی استاتین برای آنها تجویز نشده بود، در ظرف مدت سی روز به مصرف داروی استاتین واکنش شدید نشان دادند که این واکنش طبیعی بدن به صورت اختلال حواس و فراموشی در آنها بروز پیدا کرد.

محدودیت های بالقوه مطالعات اخیر که از سوی محققان ارائه شده است نشان دهنده تمایزات ناچیز میان وژگی های اصلی مصرف کنندگان داروهای استاتین و مصرف کنندگان داروهای پایین اورنده کلسترول از نوع غیر استاتینی و اختلافات میان مصرف کنندگان انواع داروهای استاتینی است.

پزشکان بر این باورند که تاثیر دارو های استاتین بر روی حافظه کوتاه مدت موردی بی اهمیت است و اصلا چنین چیزی وجود ندارد، این داروها کاملا معتبر و در درمان بیماری موثر هستند و نباید تنها به خاطر مشکلات جزئی مصرف آن را قطع کنیم. همان طور که قبلا به آن اشاره شد، مصرف داروی استاتین برای مدت موجب بهبود حافظه می شود.

منبع:

http://www.medpagetoday.com

نگارنده: حدیث بختیاری

[divider]

کلینیک فوق تخصصی مغز و اعصاب و روان آلومینا


بزرگترین گروه فوق تخصصی پزشکان مغز و اعصاب و متخصصین روانپزشکی در ایران

 

شاید دیگر کمتر کسی اطلاع نداشته باشد که در مجموعه بزرگ پزشکان جایروس بهترین فوق تخصص های مغز و اعصاب و اعصاب و روان و برترین فارغ التحصیلان آمریکا،اسپانیا و آلمان حضور دارند و خدمات مغزواعصاب و روان که در این مجموعه ارائه می شود با کیفیت ترین در تمام ایران است!

کادر درمانی جایروس از لحاظ تخصصی در حیطه های اعصاب، در تمام کشور بی نظیر است


شماره تماس های نوبت گیری سریع

مشاوره های تلفنی و ویزیت آنلاین ویدئویی نیز ارائه می شود.

واحد مغز و اعصاب و روان ☎ 22616377_021

 واحد ویزیت متخصص اختلالات خواب و نوبت انجام تست خواب ☎ 02122648627

واحد مشاوره و روانشناسی  ☎ 22636863_021


درمان بی خوابی در منزل بدون دارو

 

اگر بی خوابی دارید، علاوه بر خدمات حضوری در کلینیک، میتوانید با تهیه دوره جامع درمان بیخوابی که توسط دکتر مصطفی امیری فلوشیپ اختلالات خواب تهیه شده است، بی خوابی تان را بدون دارو و در منزل درمان کنید.

درمان بی خوابی بدون دارو با ۱۱۳ روش علمی و خانگی (برای شروع، اینجا کلیک کنید)


درمان افسردگی بدون دارو آنلاین

اگر دچار افسردگی هستید یا میخواهید احساس شادی و لذت را در زندگی تان تقویت کنید، میتوانید بصورت حضوری توسط متخصصین روانپزشکی یا روانشناسان مجموعه جایروس ویزیت شوید و علاوه بر خدمات حضوری، میتوانید با تهیه دوره آنلاین درمان افسردگی در خانه که توسط مجموعه پزشکان جایروس تهیه شده است، افسردگی تان را در منزل و بدون دارو درمان کنید (برای دیدن ویدئو معرفی دوره، کلیک کنید)

درمان افسردگی در منزل بدون دارو (برای شروع، اینجا کلیک کنید)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *