کمر درد ناشی از مفاصل فاست چگونه درمان می شود؟

کمر درد ناشی از مفاصل فاست چگونه درمان می شود؟

تقریباً همه افراد حتی برای یک بار دچار کمر درد می شوند.  اما اگر گاه و بی گاه کمر درد حاد دارید، علت آن ممکن است نشانه ای باشد از این که مفاصل فاست شما در معرض مشکل هستند.

 

کمر درد ناشی از مفاصل فاست

فاست ها مفاصل کوچک و نقاطی از غضروف هستند که هر یک از مهره های ستون فقرات از طریق این مفاصل با مهره بالایی و پایینی خود متصل می شود.  این مفاصل باعث می شوند که حرکات مهره ها در جهات مختلف صورت بگیرد و یا باعث محدودیت برخی از حرکات ستون مهره ها می شوند. حالا اگر مفاصل فاست به علت ساییدگی نازک شوند ، ممکن است احساس درد بکنید.

عللی از قبیل بالا رفتن سن و کهولت، چاقی و اضافه وزن ، آسیب های قبلی و آسیب های ستون فقرات و مشاغل سخت از عوامل خطرساز آسیب های مفاصل فاست هستند.

مفاصل فاست بر روی هم می لغزند. سطح فاست ها به طور معمول با غضروف مرطوب با اصطکاک بسیار کم پوشیده شده اند. یک کیسه کوچک یا کپسول هر فاست را احاطه کرده است. هر کیسه حاوی فیبرهای کوچک عصبی زیادی است که وقتی دچار التهاب می شوند، هشدار می دهند.

اگر اخیراً هیچگونه آسیب دیدگی در کمر خود  نداشته اید اما در قسمت های بالا یا پایین کمر خود درد دارید، یا دردی دارید که از ستون فقرات به بیرون منتشر می شود، منشآ این درد ها ممکن است به یکی از دلایل زیر باشد :

  • درد گاه و بی گاه و به صورت غیر منتظره اتفاق می افتد. و شاید تا چند ماه طول بکشد.
  • هنگامی که درد رخ می دهد ، فشار دادن روی پوست در آن ناحیه ممکن است باعث درد یا حساسیت شود. عضلات این قسمت در پاسخ به فشار یا حرکت سفت می شوند.
  • ممکن است خم و راست شدن به سمت جلو باعث درد نشود. اما انجام همین حرکات به سمت عقب باعث درد طاقت فرسا می شود.
  • اگر درد در ستون فقرات بالایی باشد (بین پایه جمجمه و بالای قفسه سینه)، ممکن است درد تیر کشنده و سوزشی را احساس کنید که در شانه ها و پشت کتف ها منتشر می شود. اما این درد به دست ها و انگشتان دست شما منتقل نمی شود.
  • اگر درد در قسمت پایین کمر باشد ، فشردگی مفصل فاست می تواند درد عصب را به داخل باسن و بالای پشت پا بفرستد.
  • نشستن برای دوره های طولانی درد اعصاب کمر را تشدید می کند. و نشستن در اتومبیل هم ممکن است تقریباً غیر قابل تحمل باشد.
علائم کمر درد ناشی از مشکلات مفصل فاست

علائم کمر درد ناشی از مشکلات مفصل فاست:

علائم کمر درد ناشی از مشکلات مفصل فاست ممکن است شامل موارد زیر باشد :

  • قسمت های حاد درد مفصل فاست مهره ها و گردن معمولاً به صورت متناوب بروز میکند. و به طور کلی غیر قابل پیش بینی است و چند بار در ماه یا در سال اتفاق می افتد.
  • اکثر بیماران دارای حساسیت ماندگار در یک نقطه از مفاصل ملتهب فاست هستند.  و برخی نیز دچار کاهش انعطاف پذیری در عضله نخاعی (گاردینگ) می شوند.
  • به طور معمول، ناراحتی بیشتر در هنگام خم شدن به عقب بروز می کند و درد در حرکت به سمت جلو کمتر است.
  • درد پایین کمر ناشی از مفصل های فاست اغلب به سمت پایین و در باسن و بالای پشت ران ها منتشر می شود. به ندرت درد این عارضه  در جلوی ران و یا تا زیر زانو و کف پا احساس می شود. دردی که در جلوی پا تا پایین پا احساس می شود به طور معمول در ارتباط با فتق دیسک می باشد.
  • در مشکلات مفاصل فاست گردن ممکن است درد را به صورت موضعی یا در شانه ها و یا در بالای کمر احساس کنید. که به ندرت در جلو و یا پایین بازو تا انگشتان دست احساس می شود (مانند همان دردی که در هنگام فتق دیسک احساس می شود.)

حملات مکرر درد در این عارضه  کاملاً غیر قابل پیش بینی هستند و ممکن است در هر زمانی بروز کند. تشخیص پزشک از منشأ این دردها معمولاً یک مشکل روان شناختی است.

در کمر درد هایی که منشأ آن مفصل فاست میباشد ، ایستادن ممکن است تا حدودی محدودیت داشته باشد. اما نشستن و ماشین سواری واقعاً دردنک خواهد بود. به همین علت نشستن برای بیماران مبتلا به کمر درد واقعاً بد است.  هنگامی که بیمار در اوج درد و ناتوانی است ، اسپاسم عضلانی آنقدر مداوم است که عضلات را دچار خستگی می کند.  و این سیکل بارها و بارها تکرار می شود.

 

تشخیص مشکلات مفاصل فاست چگونه است؟

اشعه ایکس ستون فقرات

آزمایش های تشخیصی برای کمر درد:

  • اشعه ایکس ستون فقرات
  • سی تی اسکن ستون فقرات
  • اسکن ام آر آی

هنگامی که دوره های دردناک که تقریباً غیرقابل پیش بینی هستند ، به طور ماهانه یا بیشتر از آن اتفاق می افتد، باید عکس برداری منظم و دقیق از قسمت های جلو و عقب، نمای جانبی  و از زاویه ی مایل توسط اشعه ایکس گرفته شود. تغییرات غیر طبیعی به طور معمول در این مثلث دیده می شود. با این حال، CT اسکن می تواند اطلاعات بیشتری را نه تنها در مورد مفصل های فاست، بلکه حتی در مورد سایر ساختارهای بخش ستون مهره ها به شما بدهد.

اسکن MRI برای تشخیص این مشکل ستون فقرات خاص خیلی مؤثر نیست. اما بررسی ستون فقرات توسط اسکن MRI  برای مشاهده بیرون زدگی دیسک های احتمالی یا علت دردهای شکمی بسیار مفید است.

ممکن است تشخیص قطعی درد مفاصل فاست از طریق تزریق در مفاصل مشکوک با حجم کوچکي از ترکيب مواد کنتراست اشعه ايکس، بی حس کننده موضعی و کورتيزون تزريق انجام شود. از بین رفتن مشکلات حاد یا مزمن در طول زمان با انجام این تزریق تشخیصی امکان پذیر خواهد بود.

گزینه های درمانی برای مفاصل فاست

برای جلوگیری از تکرار چرخه  درد حاد مفاصل  می توان از گزینه های درمانی متعددی با موفقیت استفاده کرد. بسیاری از این درمان ها درد را به طور موقتی تکسین می دهند و برخی نیز در درمان این عارضه برای طولانی مدت مؤثر می باشند.

 

گزینه های درمان غیر جراحی

توانبخشی کمر درد فارست
کاهش درد و توانبخشی کمر

گزینه های درمان غیر جراحی متعددی وجود دارد که می تواند برای کاهش درد و توانبخشی کمر مورد آزمایش قرار گیرد.  این گزینه های درمانی عبارت هستند از :

  • درمان موفق در درازمدت شامل تمرینات مناسب همراه با آموزش توسط یک متخصص فیزیوتراپی می باشد.
  • حفظ وضعيت مناسب بدن از جمله حفظ انحنای نرمال ستون فقرات مانند قرار دادن پشتی صندلی اتومبیل به نحوی که صاف بر روی صندلی  بنشینید. یا هنگامی که برای مدت طولانی می ایستید یک پای خود را با زانوی کمی خم بر روی چهارپایه قرار دهید. قرار دادن یک کوسن پشت کمر هنگامی که در اتومبیل می نشینید  به خصوص در مرحله حاد.
  • گرما درمانی به عنوان مثال استفاده از کمپرس گرما، بطری آب گرم، دوش گرم و یا سرما درمانی به عنوان مثال استفاده از پد های سرد ممکن است به کاهش درد کمک کند.
  • ایجاد تغییرات در فعالیت های روزانه از جمله کوتاه کردن مدت زمان رفت و آمد روزانه و اضافه کردن استراحت های مکرر.
  • استفاده از داروهای ضد التهابی، مانند ضد التهاب های غیر استروئیدی های مختلف، به نام NSAID ها (به عنوان مثال ایبوپروفن) و اخیراً مهار کننده های COX-2  به عنوان مثال Celebrex)  (
  • مراجعه به متخصص کایروپراکتیک و یا درمان های استئوپاتیک ممکن است باعث کاهش درد شود
  • استفاده از گردن بندهای طبی برای درد گردن ممکن است تسکین موقتی را به همراه داشته باشد. اما در عین حال احتمال کشش گردن نیز وجود دارد. استفاده از یک بالش گردن حمایتی مناسب ضروری است و باید از قرار دادن سر خود بر روی بالش هایی که پوزیشن گردن بر روی آنها نامناسب است، خودداری کنید.

درمان طولانی مدت برای مفاصل های فاست می تواند شامل از بین بردن انتهای کوچک بعضی از اعصابی باشد که وارد مفاصل می شوند. برای این منظور می توان از روش انجماد یا یک تکنیک پروب داغ الکتریکی تحت کنترل دقیق اشعه ایکس یا ریزوتومی فاست استفاده کرد (برای درمان کوتاه مدت می توان از تزریق دقیق و کنترل شده سم بوتاکس استفاده کرد که اسپاسم عضله را درمان می کند).

 

جراحی برای کمر درد فارست
جراحی برای از بین بردن درد مفاصل فاست

جراحی برای از بین بردن درد مفاصل فاست 

در موارد غیرعادی که درد شدید و ماندگار می باشد، دجنریشن دیسک مجاور تقریباً همیشه وجود دارد. بنابراین ممکن است این بخش نیاز به عمل جراحی همجوشی استخوان برای متوقف ساختن دیسک مربوطه و مشکلات مفصل مجاور داشته باشد.

چنین جراحی ممکن است به نظر یک درمان اساسی باشد، اما یک مشکل درمان نشده، اپیزودیک، و درد شدید و ناتوان کننده کمر می تواند به راحتی زندگی فعال بیمار را خراب کند و بنابراین جراحی می تواند انتخابی مناسب در موارد خاص باشد.

خوشبختانه، برای اکثریت قریب به اتفاق بیماران، ترکیبی از تغییر در شیوه زندگی، دارو، و ورزش و وضعیت مناسب بدن، مشکل را تا سطح قابل کنترلی کاهش می دهد.

محقق و مترجم : مینو شفیعی

لینک منبع 

لینک منبع


بزرگترین گروه فوق تخصصی پزشکان مغز و اعصاب و متخصصین روانپزشکی در ایران

 

شاید دیگر کمتر کسی اطلاع نداشته باشد که در مجموعه بزرگ پزشکان جایروس بهترین فوق تخصص های مغز و اعصاب و اعصاب و روان و برترین فارغ التحصیلان آمریکا،اسپانیا و آلمان حضور دارند و خدمات مغزواعصاب و روان که در این مجموعه ارائه می شود با کیفیت ترین در تمام ایران است!

کادر درمانی جایروس از لحاظ تخصصی در حیطه های اعصاب، در تمام کشور بی نظیر است


شماره تماس های نوبت گیری سریع

مشاوره های تلفنی و ویزیت آنلاین ویدئویی نیز ارائه می شود.

واحد مغز و اعصاب و روان ☎ 22616377_021

 واحد ویزیت متخصص اختلالات خواب و نوبت انجام تست خواب ☎ 02122648627

واحد مشاوره و روانشناسی  ☎ 22636863_021


درمان بی خوابی در منزل بدون دارو

 

اگر بی خوابی دارید، علاوه بر خدمات حضوری در کلینیک، میتوانید با تهیه دوره جامع درمان بیخوابی که توسط دکتر مصطفی امیری فلوشیپ اختلالات خواب تهیه شده است، بی خوابی تان را بدون دارو و در منزل درمان کنید.

درمان بی خوابی بدون دارو با ۱۱۳ روش علمی و خانگی (برای شروع، اینجا کلیک کنید)


درمان افسردگی بدون دارو آنلاین

اگر دچار افسردگی هستید یا میخواهید احساس شادی و لذت را در زندگی تان تقویت کنید، میتوانید بصورت حضوری توسط متخصصین روانپزشکی یا روانشناسان مجموعه جایروس ویزیت شوید و علاوه بر خدمات حضوری، میتوانید با تهیه دوره آنلاین درمان افسردگی در خانه که توسط مجموعه پزشکان جایروس تهیه شده است، افسردگی تان را در منزل و بدون دارو درمان کنید (برای دیدن ویدئو معرفی دوره، کلیک کنید)

درمان افسردگی در منزل بدون دارو (برای شروع، اینجا کلیک کنید)

0 دیدگاه دربارهٔ «کمر درد ناشی از مفاصل فاست چگونه درمان می شود؟»

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *